Gå til innhold

Når blir man kvitt søtsuget?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg veldig avhengig av sukker. Jeg må ha godteri eller kaker hver dag.. nå har jeg bestemt meg for å endre på dette, både pga lavt energinivå og fordi jeg ønsker å gå ned noen kilo. Jeg prøver så klart nå å spise sunt, næringsrikt og jevnt slik at ikke blodsukkeret skal svinge.., men suget etter godteri er der til de grader.. spesielt sjokolade!  Jeg har holdt meg unna godteri nå i 6 dager( til meg å være er det leeenge..) , men jeg føler liksom at hver dag er en kamp😆 Vet dette høres teit ut, men jeg tenker så mye på at jeg har lyst på noe søtt og det er så slitsomt! Jeg har hørt at det tar litt tid før sukkeret «forsvinner» fra kroppen. Noen som vet når det er vanlig at det verste suget går over?? 

 

 

Anonymkode: 43f1a...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker å avdramatisere, selv om det høres litt kjedeligere ut. Sukkeret forsvinner ikke fra kroppen, den produserer blodsukker kontinuerlig. Søtt smaker godt, det er naturlig å ha lyst på det. Hvor sterk lysten er, er individuell, subjektiv, situasjonsbetinget, vaneavhengig. Det verste suget går ganske fort over hos meg, men jeg har sug etter noe søtt hver dag uansett hvordan jeg spiser. Godteri og kaker er ikke noe man må ha, og ihvertfall ikke hver dag, da har det blitt en uvane, mener jeg. Men hvis man sier til seg selv at søtsaker er farlig, usunt, giftig, fetende osv, vil man aldri slutte å tenke på det, og når man ikke klarer presset lenger, overspiser man, og så blir man overbevist om at man hadde rett, og at man i tillegg er svak, grådig, avhengig osv. Ja, det er litt kjedelig, finne balansen mellom å gi seg selv litt rom, og ikke slippe alle hemninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som mister søtsuget har egentlig ikke spesielt mye søtsug, vil jeg si. 

Leste en artikkel om en "sukkeravhengig" dame som prøvde å kutte ut sukker i flere uker. Det ble bare verre og verre for henne. Vet ikke hva jeg skal søke på for å finne den igjen... 

Jeg ville ikke giddet å prøve på det en gang. Du kan jo ha en godteridag i uka uten at det har spesielt mye å si for vekta. 

Min erfaring er at jo lenger jeg går uten å spise godteri, jo bedre smaker det når jeg først spiser det. Hvis du følger med på farmen, så har du kanskje sett hva som skjer med dem når de får litt sjokoladekake :P 

Endret av penny_
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er👏👏👏 jeg vet det er et skikkelig slit!!

jeg vil tror du nærmer deg skikkelig! En uke uten sukker burde virkelig gjøre susen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å erstatte godteri med annet søtt? Som feks bær eller noe slikt? Eventuelt bake «sunnere» kaker med sukring eller tagatesse istedenfor sukker?

Anonymkode: 06c79...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Ville hatt en godteridag i uka hvor du for eksempel kjøper deg en melkerull eller tilsvarande.  Du kommer til å sprekke hvis du aldri unner deg noe. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet en venninne av meg prøvde hyponse som du får på mobilen og hun ble kvitt søtsuget.

Jeg er helt lik deg, jeg elsker alt som er søtt og føler jeg må ha noe søtt/sukker hver dag. Nå har jeg gått en uke med juicefaste og søtsuget er helt borte. Tenker ikke på det i det hele tatt. Utrolig deilig. 😊 

Anonymkode: 52781...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig dårlig tips, men for meg var den eneste løsningen å begynne å snuse 😂 vil selvfølgelig anbefale en sunnere løsning, men funket for meg.

Anonymkode: cf122...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg veldig avhengig av sukker. Jeg må ha godteri eller kaker hver dag.. nå har jeg bestemt meg for å endre på dette, både pga lavt energinivå og fordi jeg ønsker å gå ned noen kilo. Jeg prøver så klart nå å spise sunt, næringsrikt og jevnt slik at ikke blodsukkeret skal svinge.., men suget etter godteri er der til de grader.. spesielt sjokolade!  Jeg har holdt meg unna godteri nå i 6 dager( til meg å være er det leeenge..) , men jeg føler liksom at hver dag er en kamp😆 Vet dette høres teit ut, men jeg tenker så mye på at jeg har lyst på noe søtt og det er så slitsomt! Jeg har hørt at det tar litt tid før sukkeret «forsvinner» fra kroppen. Noen som vet når det er vanlig at det verste suget går over?? 

 

 

Anonymkode: 43f1a...a47

Hva spiser du da, Ts? Kroppen vår er programmert til å elske sukker. Sukker = kjapp energi og det var i generasjoner livsviktig. Så å unngå sukker er fullstendig urealistisk. Å unngå raffinert (tilsatt) sukker er helt realistisk. Men løsningen på søtsuget ditt er faktisk både enkel og velkjent. Sørg for at hvert eneste måltid inneholder en komponent «søtt» (og surt, og bittert, og salt og umami). Jordbær, blåbær, melon, banan, appelsin - få i deg noe søtt. ;) 

Spiser du kjedelig vil du ha cravings til du sprekker.

Anonymkode: 32b29...0dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tok det en uke eller litt mer før søtsuget var mye og merkbart mindre, men merker at det kommer fort tilbake i perioder der jeg er litt stresset, spist lite og rundt mensen kommer. Her er min løsning at jeg heller spiser litt godt en dag innimellom. For eksempel her ble fredagen min cheatday, men på lørdag så trente jeg og spiste ikke godis. 

Jeg byttet sukker ut med andre ting, et måltid (ett sunt måltid), frukt, youghurt osv.. 

Anonymkode: b7f6e...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at når jeg ikke spiser søtt avtar suget. Er jeg i en periode med snop daglig nærer jeg/vedlikeholder jeg suget. Men jeg føler det også er blitt en innarbeidet uvane. Dessverre. Du finner kanskje tips på sukkeravhengig.no.   

Anonymkode: 5a5c7...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her! Takk for fine svar:) skjønner vi er fler som lider samme skjebne😂

Skrev litt dårlig tidligere, men skal forsøke å holde meg unna raffinert sukker.. 

Frukt gir meg liksom ikke noe.. i dag lagde jeg meg sånne kuler med bla kokos, havregryn og dadler. Kommer nok til å gå med noen kuler i starten, men da er det i alle fall naturlig og noe næringsstoffer.. man blir litt mer fornøyd med mindre av sånt godt. Hadde håpet jeg skulle klare å få et naturlig forhold til sukker.. slik at jeg kan spise kake på bursdager og at jeg kan kose meg en dag i uka om jeg har lyst på det, men for å komme dit tror jeg at jeg må være en stund uten for å kunne lære hodet å være med på det og la kroppen bli vant til og ikke få det hele tiden. 

Det sitter jo mye i hodet, men til tider føles det ikke som jeg rår over det selv engang! 

Anonymkode: 43f1a...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at flere anbefaler deg å unne deg noe søtt av og til, f.eks. en gang i uka. Det funker ikke for meg. Når jeg avstår helt fra alt søtt, så blir søtsuget borte etter ca en uke. Og da kan jeg holde det gående lenge uten noe søtt. Men er jeg så dum å ta en liten sjokoladebit, så sprekker jeg helt. Da kommer søtsuget for fullt, og jeg "må" ha sjokolade hver dag, mye mer enn før jeg sluttet i utgangspunktet. Så jeg må bare holde meg unna sjokolade og annet godteri på permanent basis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hver gang jeg ser overskriften til denne tråden, leser jeg "Når blir man kvitt støvsuger".

Sånn blir det, ts, når man har sluttet med søtsaker.

Endret av Ichiko
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestemte meg i høst for at jeg skulle slutte å spise godteri og sånt tilnærmet hver dag, og har greid (med unntak av i jula, høhø) å holde meg til godteri kun på fredager siden i september. :) Søtsuget er der enda, men hvis jeg ser noe nå som jeg vil ha, skriver jeg det på en liste, og så må jeg prioritere hva jeg skal handle på fredag. Kan ikke kjøpe for mye, for det skal ikke være noe igjen til lørdag. Kun på fredag skal det spises godter. :)  Men, fruktsalat med nøtter i kan være utrolig godt, så det hender det jeg unner meg på andre dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Khloe

Jeg var skummelt avhengig av sukker for ca. fire år siden, men bestemte meg for å slutte helt og finne tilbake til gode vaner. Etter ca. en uke var det verste ''fysiske'' suget borte. Etter to uker hadde jeg ikke lyst på godteri i det hele tatt. Når jeg følte jeg hadde kontroll igjen, innførte jeg lørdagsgodt og det har fungert veldig bra.

Er du virkelig motivert for dette, så HOLD UT! Jeg er sikker på at du klarer det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vært borte fra søtsaker helt i perioder på 1-2 år, men har nå kommet tilbake til å spise litt godteri når jeg har mensen eller pms. For søtsuget gir seg aldri fullstendig. Og det tenker jeg må være lov. 

Anonymkode: 24816...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige. For noen går det greit, for andre blir det litt svakere i trenings og diettperioder, men det gir seg aldri. 

Anonymkode: eb4ec...b77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen 'vinner' på det området.. Men i de periodene jeg har lyktes å få ned godterispisinga, har jeg først kjempet meg gjennom to uker uten snop/kake. Så har jeg innført lov til litt lørdagsgodt. Fordelen har vært at det går bra i ukedagene, fordi jeg vet jeg 'får sjokolade' på lørdag. Ulempen har vært et visst søtsug søndager 

Har kjøpt begrenset mengde, OG spist snopet på kvelden, ikke formiddagen. Egen erfaring er at spiser jeg sjokoladen tidlig på dagen, så skriker kroppen etter å komme opp på det blodsukkernivået igjen hele dagen, mens spiser jeg sjokoladen på kvelden sover jeg når et evt etterpå-søtsug melder seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes daglig tilskudd av krom hjelper mot søtsug, likedan kanel. 

Bruker å spise ei skål med mager cottage cheese, sukkerfritt syltetøy og kanel. 

Anonymkode: 16600...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...