Gå til innhold

"Dumme" gaver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mamma kjøper ofte ting i gave jeg har sagt at jeg virkelig IKKE vil ha. 🙄 Stortsett kan det ikke byttes heller. Og jeg ender opp med å enten bruke noe jeg ikke liker eller ha dårlig samvittighet fordi tingen ligger ubrukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av en svært kristen venninne har jeg fått en bok om kristendom, ikke bare en, men to ganger. Jeg er ikke religiøs og tror ikke på Gud, noe hun vet veldig godt. 

Anonymkode: 6a9b2...fcb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn gir meg alltid såper. Jeg burde kanskje ta et hint ;)

Anonymkode: 68a43...1bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det dummeste jeg får er innrammede fotos av andre sine barn. Hva skal jeg gjøre med dem? Henge dem på stueveggen? Nei takk. 

Greit at man er stolte av ungene sine, og sikkert både praktisk og økonomisk å bestille ørtenogtyve stk. fotos hos fotografen. Da slipper de vel å bruke hjernen til å tenke ut gaver det neste året. Bare å pakke inn et foto. Jeg har sikkert 15-20 innrammede bilder av diverse barn (ikke nær familie) liggende i en skuff. Og der blir de liggende. 

 

Anonymkode: e5000...8b1

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et helt grusomt skjerf som ikke var min stil i det hele tatt, i julegave fra en tante og onkel. Dro derfor for å bytte det, men fant ut at det da var fra en tilbudskurv og kostet 15kr. Henger meg normalt sett ikke opp i pris altså, men det var så tydelig at gaven var «bare for å ha gitt noe». Eneste jeg kommer på nå. Var kanskje 14. Jeg og søsknene mine har alltid fått ræl vi ikke kan bytte fordi det har vært på salg, mens barna deres alltid fikk ting de ønsket seg av våre foreldre.

De har ikke noe dårlig råd heller, men nå i voksen alder skjønner jeg jo hvorfor😋

Anonymkode: 14115...f6f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smørbrødtoaster og hotdogmaskin. Hallo? Jeg har komfyr og stekeovn. Popcornmaskin....jeg har mikrobølgeovn... Polyestersengetøy.... Våkner fanget av sengetøyet surret rundt bena dyvåt av svette..... Ekkel dusjsepe-lotion-deo-gavepakning fra tilbudsavisen. Bedre å slutte med gaver til de voksne, og heller kjøpe noe kjekt/skikkelig til ungene. Mange gaver bærer preg av at det er et ork å finne gave og det er ikke sånn det skal være. Noen som selv kan kjøpe alt de ønsker seg har ikke behov for gaver.

Anonymkode: 00a88...a78

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma er verdens verste gavegiver. Uansett hvor godt jeg presiserer hva jeg liker og ikke liker, bruker og ikke bruker, så kjøper hun noe helt annet.

Eksempel: Hun spør meg hva jeg ønsker meg i bursdagsgave. Jeg sier jeg ønsker meg hvite badehåndklær, en leppestift fra (x)-merke, i fargen "house red" eller noe sånt.. Jeg presiserer i tillegg at hvis hun ikke finner den spesifikke leppestiften (eller hva nå det er snakk om), så _ikke kjøp det_, ettersom det kommer ikke til å bli brukt/jeg tåler ikke produktet/det er ikke min stil/det passer meg ikke. 

Så kommer mamma da, strålende fornøyd, med turkise badehåndklær og en neonrosa leppestift. "Jeg fant ikke den leppestiften du skulle ha jeg, så jeg kjøpte denne isteden! Og er ikke disse håndkledene fine?? Jeg vet du ville ha hvite, men jeg syntes disse hvite var mye finere!"

I tillegg mangler det gjerne byttelapp, eller er kjøpt i utlandet.

Tanken som teller, men vil si hun er ganske korttenkt.

Det morsomme er at det har vært sånn så lenge jeg kan huske. I tillegg får hun aldri med seg ymse relevante detaljer for gavekjøp. F.eks slik som at jeg har ekstremt sensitiv hud (hatt hele livet, dette er jo i tillegg noe hun måtte ta hensyn til da jeg var barn), og får massivt utslett av en rekke produkter. Det meste må være helt "rent", gjerne for sensitiv hud, uten irriterende ingredienser, parfyme osv. Oooogså kjøper hun en spenstig krem fra garnier som brenner ansiktet mitt bare jeg tar på en liten klatt. Hver gang.

Endret av Nuttery
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en gang en svartsnegle i keramikk for å ha telys i....🤢

Anonymkode: 11334...9c9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barna fikk julepresanger av sin onkel type 10 kr på ebay, leketøy som gikk i stykker med en gang

Anonymkode: 13e9c...89f

Ahh,sånne gaver er irriterende.. 

Anonymkode: 751e6...20c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ting som bare blir kjøpt for å kjøpe noe, ting som du aldri får brukt for,

Anonymkode: 37df6...979

Enig i denne. Jeg er stort sett ikke kresen og blir glad for det meste, men det er noen gaver som bare hyyyyler "dette har jeg kjøpt i siste liten, bare fordi jeg må". Heldigvis har familien skrumpet inn gavehysteriet en del, så nå er det ikke like mange lysestaker på tilbud eller stygge pyntefat under juletreet lenger.

Anonymkode: 3611a...0a2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns d er så koselig å få duftlys og nye kjøkkenhåndkle /grytekluter og go sokker til jul 🎄 

Anonymkode: 751e6...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelagde julekaker og karameller til jul. Julekakene er gjerne smaksløse, laget med egg, sukker, margarin og mel. Kjennes også godt på karamellene at her er det ikke mye fløte og smør i...  Det lyser lang vei at her har de googlet "billige hjemmelagde julegaver".

Anonymkode: aa459...409

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tanken som teller 

Anonymkode: bc647...862

Det hjelper ikke! Jeg maler selv og gir aldri bort noe av det. Det skal faktisk henge på en vegg hvor det er synlig hele tiden. Både bilder en lager selv og kjøpte er gaver en ikke gir bort med mindre en vet at mottaker ønsker seg eller liker. Da skal en vite med sikkerhet!

Syns forbruksvarer er det beste, som vin, god kaffe og te. Diverse spiselig som en vet mottager liker. Ellers må en alltid vite hva som trengs og settes pris på. Med andre ord vise at en kjenner personen og gi uten egoisme og likegyldighet. Kjenner en ikke personen så godt, så er flaxlodd og gavekort en ok gave.

Anonymkode: b4a77...55e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ting som bare blir kjøpt for å kjøpe noe, ting som du aldri får brukt for,

Anonymkode: 37df6...979

Mormor er helt håpløs der! Hun vet godt at jeg har sensitiv hud og flere allergier og at det er begrenset hva jeg kan bruke av såpe, lotion osv. pga dette. Allikevel har jeg fått gavesett med deo og dusjsåpe fra Nille, Europris e.l. til jul og bursdag flere ganger de siste årene. Det går rett i søpla. 

En annen gave som er håpløs er sengetøy i feil størrelse (etter at giver har spurt om ønsker om størrelse). Vi har dobbeltdyne fra KID (str. 220 x 200 cm) og puter derfra (str. 70 x 50 cm). Vi har flere ganger fått enten sengetøy til enkeltdyne eller fra Ikea i gave. Joda, Ikea har dobbeldyne de, men målene deres deres er 240 x 220 cm og putetrekkene er 60 x 50 cm, altså er dynetrekket for stort og putetrekkene for store. Takk for det...:kari:

Anonymkode: f2ca1...9a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, O.G. skrev:

Takk og vær glad for hver gave dere får, folkens.

Jeg takker og er glad for hver eneste gave, fordi det betyr at giver har hatt lyst til å gi meg noe. 

Jeg synes likevel det er trist med duftsettet fra Versace som kun står til pynt på badet. Det flotte ullsettet til min datter som ikke kommer til å bli brukt fordi hun er for varm for ull. De fine vinglassene som står og støver ned i et skap. 

Men det verste var vel at min datter på da tre år fikk sukkerspinnmaskin fra bestemoren. Hun liker ikke engang sukkerspinn...

Så joda, jeg takker og tar imot, og setter pris på gesten og tanken bak, mens jeg årlig tørker støv av alle duppedingsene bakerst i skapet som hadde kommet til mye bedre nytte hos en annen mottaker. 

Anonymkode: b75f5...ef7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cocosa

Single kopper og te irriterer jeg meg over. Har alltid skapet fullt av single kopper. Kunne i alle fall fått noe til de fire servicene vi samler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

dyre gaver i en spesiell stil.

en i familien har åpnet en slags "hippie" butikk. det er dyre varer, men av typen som kanskje passer best for eldre damer. dere vet alle de hippie lærerne som går med skjerf i mange farger og veldig prangende vesker.

det er stilen på ting i denne butikken.
og nå får jeg dette i bursdags og julegaver hvert år fra søsteren til hun som driver butikken, og fra henne som driver den.

jeg synes selvfølgelig tanken er fin. men varene er absolutt ikke noe jeg ville bli sett offentlig med.
det verste er at dette er dyre gaver også. men de er så fæle. jeg gjemmer de bare i et skap og håper de forsvinner av seg selv etterhvert:p

Anonymkode: e497f...66c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2018 den 14.14, AnonymBruker skrev:

Men folk flest behøver da ikke mer enn 1-2 sett per seng og person av noe av dette. Og folk flest har 1-2 sett. Så da må overskuddet lagres til det en bruker nå er slitt. Om 5-10 år med normal bruk. 

Hva er poenget? :klo:

Det virker som om mange ikke har lært hjemme at gaver gies ikke bare til men også for mottaker. En gir aldri gave for sin egen del, det er meget dårlig folkeskikk.

Anonymkode: 354de...d71

Jeg har sikkert 10 sengesett som jeg bytter på.  Tror ikke det er normalen å bare ha to sett.  Ønsker meg flere, fordi noen av dem begynner å bli slitt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2018 den 7.17, AnonymBruker skrev:

Jeg takker og er glad for hver eneste gave, fordi det betyr at giver har hatt lyst til å gi meg noe. 

Jeg synes likevel det er trist med duftsettet fra Versace som kun står til pynt på badet. Det flotte ullsettet til min datter som ikke kommer til å bli brukt fordi hun er for varm for ull. De fine vinglassene som står og støver ned i et skap. 

Men det verste var vel at min datter på da tre år fikk sukkerspinnmaskin fra bestemoren. Hun liker ikke engang sukkerspinn...

Så joda, jeg takker og tar imot, og setter pris på gesten og tanken bak, mens jeg årlig tørker støv av alle duppedingsene bakerst i skapet som hadde kommet til mye bedre nytte hos en annen mottaker. 

Anonymkode: b75f5...ef7

Selg tingene på Finn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

De dummeste gavene, er dyr, nei du gir ikke dyr i gave så lenge det ikke er avtalt på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...