Gå til innhold

"Dumme" gaver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I fare for å virke utakknemlig, starter jeg likevel en tråd om "dumme" gaver. Kanskje folk tenker seg om en gang eller to før de gir bort noe som kanskje ikke passer mottaker helt. For man ønsker jo å glede mottaker, vil jeg tro. :)

 

Broren min liker å gi bort billetter til diverse ting og i utgangspunktet er jo dette er dyre og flotte gaver, som han absolutt gir bort i beste mening. Det som er det dumme, er at han kjøper billetter til helt konkrete datoer og arrangementer han strengt tatt ikke vet om passer og/eller er interessant for mottaker. Jeg har f eks fått dyre konsertbilletter (to stk t o m, for å kunne ta med meg noen), hvor det en gang var til et band jeg overhode ikke har sansen for og en annen gang kunne jeg ikke dra fordi jeg var nyoperert. Lurere å gi gavekort, slik at mottaker kan finne noe som passer.

 

Jeg er ikke så glad i å få parfymer i gave. Det er svært sjelden en parfyme jeg synes lukter veldig godt også lukter godt på huden min, derfor er det svært få parfymer jeg kan ha. Parfyme er egentlig ganske personlig og jeg vil derfor plukke den ut selv..

 

Sengetøy og håndklær, som min bestemor elsker å gi bort og gir bort i beste mening, men uten tanke for at andre ønsker at tekstilene skal passe inn i huset fargemessig... Alle er jo åpenbart ikke opptatt av at slike tekstiler skal matche resten av rommet de brukes i, men ganske mange av oss gjør faktisk det. Jeg synes det er flotte gaver, men det går jo an å tenke på at det også bør passe inn hos mottaker.. Min bestemor er gald i å handle på salg og det er vel ingen tvil om at de er varer man ellers ikke får solgt som gjerne selges med rabatt.., så jeg har et utvalg av sengetøy i glorete farger som aldri er tatt ut av pakkene og som jeg heller ikke får byttet.

 

Bilder til å ha på veggen, uavhengig av om det er et foto, et maleri eller kunst, med mindre man er helt sikker på smaken til mottaker. Noe som blir såpass synlig i et hjem er også personlig for den som bor der. Jeg har ikke fått slike gaver selv, bortsett fra når jeg har ønsket meg noe helt konkret. Jeg gir ikke bort slike gaver selv heller. Vet om andre som har fått bilder de ikke liker, men føler de må henge opp av hensyn til giver.

 

Klær til voksne, med mindre man vet smaken til vedkommende. Mamma liker å gi bort klær hun synes er fine, gjerne klær med litt rare detaljer som stilmessig passer best til folk på hennes alder.. Valget står mellom å late som man synes det er fint og aldri bruke plagget eller bytte det og såre henne.. For ja, hun blir sur, snurt og lei seg.

 

Andre ting?

 

 

Anonymkode: e70e2...875

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fått masse badesalt, såper, og andre ting som skal i badekaret. Flott gave, men jeg er student og bor på hybel :P 

Anonymkode: b9e6b...5c8

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegninger/malerier fra folk som har overdreven tro på sine egne kunstneriske ferdigheter.

Anonymkode: 0374e...206

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nok til ting ganske anderledes enn deg. Selv om det er kjekt å sjekke at det stemmer med billetter, så kan de selges videre om det ikke passer. Parfymer uten brutt forpakning kan som regel byttes. Jeg ser det heller ikke som krise å få håndkler eller sengetøy som ikke matcher interiøret for øvrig, så lenge kvaliteten er god er det vel greit nok til å tørke håret med eller sove i. Evt får du sende med de upassende håndklene når ungene skal på svømming eller ha gym, og det er fare for at noe blir glemt igjen. Eller ta med på ferie, samme med sengetøy. Funker jo som "ta med sengetøy" på fellestur. Evt får du gi det vekk, det er nok av folk som kun har råd til ett sett og gladelig hadde tatt imot ett til. Det eneste jeg kan være enig i er ting til å henge på veggen, eller klær som ikke kan byttes. Dog syns jeg det er helt greit å gi vekk en turbukse eller yogagenser om det kommer med byttelapp fra f.eks xxl. 

Anonymkode: 0893a...cfa

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom konsert biletter blir jeg glad for de andre gavene du ramser opp :fnise: 

Dumme gaver til meg, sminke! Alt utenom eyeliner og mascara blir ikke brukt. Da blir det liggende.

Fikk engang et reisesett på små flasker du kan flytte såpe oppi, de ble aldri brukt, og heldigsvis forsvant i flyttekaos.

 

Anonymkode: 333e6...0f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig for å gi gaver med byttelapp, og hater selv å få gave hvor det ikke er byttelapp. Jeg blir heller ikke lei meg og sur hvis noen velger å bytte tingene jeg gir bort, vil heller at de skal bytte i noe de liker enn å legge det bakerst i skapet og aldri bruke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håndklær i 100% polyster, føles som å tørke seg med en plastpose. Må vaskes på 30 grader. Kan ikke tørkes i trommel. Håndklær er en gjenganger derfra, så skapene er fulle og vi trenger absolutt ikke flere.

Anonymkode: 0374e...206

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ting som tar mye plass, og som jeg egentlig ikke trenger. Jeg bor litt trangt, og har ikke særlig mye lagringsplass.

Alt av nips. Igjen, jeg har liten plass, jeg hater å tørke støv, og jeg har en ganske spesifikk smak.

Ellers ting som viser at man overhodet ikke har tenkt på mottaker. Sminke til en som aldri bruker det, smykker til meg som har et jeg bruker fast, og nærmest aldri bytter, bøker til noen som ikke liker å lese, kjøkkenting til noen som hater å lage mat.

Anonymkode: ad2be...e1b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle ting som tar mye plass, og som jeg egentlig ikke trenger. Jeg bor litt trangt, og har ikke særlig mye lagringsplass.

Alt av nips. Igjen, jeg har liten plass, jeg hater å tørke støv, og jeg har en ganske spesifikk smak.

Ellers ting som viser at man overhodet ikke har tenkt på mottaker. Sminke til en som aldri bruker det, smykker til meg som har et jeg bruker fast, og nærmest aldri bytter, bøker til noen som ikke liker å lese, kjøkkenting til noen som hater å lage mat.

Anonymkode: ad2be...e1b

JA! Mamma har gitt meg brødbakemaskin, pizzastekemaskin, iskremlagermaskin, popcornmaskin, riskoker osv. Ting som aldri brukes og som bare tar plass, Hun vet veldig godt at matlaging ikke er min greie overhode og det rare er jo at hun heller ikke trives på kjøkkenet og da burde vite at sånne ting er uinteressante .

Anonymkode: e70e2...875

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som bare blir kjøpt for å kjøpe noe, ting som du aldri får brukt for,

Anonymkode: 37df6...979

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma tar aldri byttelapp, og det irriterer meg grenseløst. Også når hun kjøper ting jeg overhodet ikke har ønsket meg. Hun kjøpte noen vintersko til bursdagen min som ikke var min stil i det hele tatt. Hvis jeg trengte noe fottøy måtte det helle ha vært gummistøvler. Jeg fikk utrolig nok bytta de uten byttelapp, men det er så mye mer tidkrevende enn å bare be om byttelapp. Jeg sørger alltid for byttelapp når jeg kjøper gaver til henne.

Foreldrene til kjæresten min kjøper alltid gavekort på kino til meg. De har masse penger, og kjøper gavekort på kino til 1000-1500 kr :ohmy: Det er fryktelig mye penger. Og de mener det jo bare godt. Men jeg må stresse for å få brukt det opp i løpet av året (utgår etter et år) og må ofte bare ta med en gjeng som kan mot slutten av året for å få brukt opp gavekortet før det går ut.

 

Anonymkode: 03a37...730

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tegninger/malerier fra folk som har overdreven tro på sine egne kunstneriske ferdigheter.

Anonymkode: 0374e...206

Tanken som teller 

Anonymkode: bc647...862

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tanken som teller 

Anonymkode: bc647...862

Altfor ofte er tanken bak at giver ønsker å spare penger. 

Anonymkode: 0374e...206

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna fikk julepresanger av sin onkel type 10 kr på ebay, leketøy som gikk i stykker med en gang

Anonymkode: 13e9c...89f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå kommer jeg bare på to dumme gaver folk kunne funnet på å gitt meg. 
Dusjsåper/fuktighetskremer utenom mine faste merker. 
Klær med ekte pels. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mamma tar aldri byttelapp, og det irriterer meg grenseløst. Også når hun kjøper ting jeg overhodet ikke har ønsket meg. Hun kjøpte noen vintersko til bursdagen min som ikke var min stil i det hele tatt. Hvis jeg trengte noe fottøy måtte det helle ha vært gummistøvler. Jeg fikk utrolig nok bytta de uten byttelapp, men det er så mye mer tidkrevende enn å bare be om byttelapp. Jeg sørger alltid for byttelapp når jeg kjøper gaver til henne.

Foreldrene til kjæresten min kjøper alltid gavekort på kino til meg. De har masse penger, og kjøper gavekort på kino til 1000-1500 kr :ohmy: Det er fryktelig mye penger. Og de mener det jo bare godt. Men jeg må stresse for å få brukt det opp i løpet av året (utgår etter et år) og må ofte bare ta med en gjeng som kan mot slutten av året for å få brukt opp gavekortet før det går ut.

 

Anonymkode: 03a37...730

Haha, her får vi også gavekort på kino av svigers, og mannen hater å gå på kino og jeg er ikke spesielt interessert selv heller, så gavekortene blir glemt i et skap til de går ut på dato :P 

Anonymkode: 88701...796

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor gir ræl til jul til med og samboer mens andre i fam får fine ting. hehe

Vi får massevis av greier hun plukker med seg i hui og hast på butikken, gjerne på salg.

Anonymkode: 50311...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser nok til ting ganske anderledes enn deg. Selv om det er kjekt å sjekke at det stemmer med billetter, så kan de selges videre om det ikke passer. Parfymer uten brutt forpakning kan som regel byttes. Jeg ser det heller ikke som krise å få håndkler eller sengetøy som ikke matcher interiøret for øvrig, så lenge kvaliteten er god er det vel greit nok til å tørke håret med eller sove i. Evt får du sende med de upassende håndklene når ungene skal på svømming eller ha gym, og det er fare for at noe blir glemt igjen. Eller ta med på ferie, samme med sengetøy. Funker jo som "ta med sengetøy" på fellestur. Evt får du gi det vekk, det er nok av folk som kun har råd til ett sett og gladelig hadde tatt imot ett til. Det eneste jeg kan være enig i er ting til å henge på veggen, eller klær som ikke kan byttes. Dog syns jeg det er helt greit å gi vekk en turbukse eller yogagenser om det kommer med byttelapp fra f.eks xxl. 

Anonymkode: 0893a...cfa

Men folk flest behøver da ikke mer enn 1-2 sett per seng og person av noe av dette. Og folk flest har 1-2 sett. Så da må overskuddet lagres til det en bruker nå er slitt. Om 5-10 år med normal bruk. 

Hva er poenget? :klo:

Det virker som om mange ikke har lært hjemme at gaver gies ikke bare til men også for mottaker. En gir aldri gave for sin egen del, det er meget dårlig folkeskikk.

Anonymkode: 354de...d71

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...