Gå til innhold

Kjæresten vil ikke bytte navn når vi gifter oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville aldri byttet etternavn. Blir også den siste i min gren av familien som heter det, selv om jeg har barn og barnebarn. Men, der er det de som bestemmer og ikke jeg.

Først føltes det litt sårt, men det var absolutt til å komme over raskt. Spesielt siden mine barns etternavn er beskyttet. Ja, jeg lot de ta farens etternavn uten diskusjon. Mitt har de som mellomnavn.

Men nå snakker vi om brudens navn, og jeg sitter her og tenker på eksene mine, ville jeg følt meg bekvem med noen av deres etternavn? Joda, på en måte, men liker mitt eget godt fra før så det ville blitt med tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...


Er det ikke bare å beholde de navnene dere har?  Hvorfor endre på noe som helst?

Da jeg giftet meg (for mer enn 40 år siden) var det vanlig at kvinner gav avkall på sitt etternavn og tok ektemannens etternavn.  Det var uforståelig for meg.  Derfor beholdt jeg det familienavnet jeg ble født med, og som faktisk var og er, en viktig del av min identitet. 

Det har aldri bydd på problemer.  Barna våre fikk begges etternavn.  Vi fant ut at det fikk bli deres problem i det videre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et sjeldent etternavn og mannen min hadde et veldig vanlig -sen etternavn. Jeg sa ganske tidlig ett fra om at det ikke var aktuelt for å meg å bytte til hans navn om vi giftet oss, noe han hadde forståelse for. Det ble ikke noe mer snakk rundt det med navn før bryllupet nærmet seg og han sa at han ønsket å ta mitt etternavn, noe som overrasket meg veldig, men det var jo hyggelig da.

Anonymkode: e093f...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har mitt etternamn, mannen og ungane har hans. Vi har alleer førenamn og eit etternamn. Og det går heilt greitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2018 den 21.23, AnonymBruker skrev:

Så barna har ett navn, far har ett annet og du et tredje? 

Anonymkode: bc841...d63

Sånn har vi det. Jeg har ett, far har ett pg barna har ett

Anonymkode: 2423a...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...