Gå til innhold

Kjæresten vil ikke bytte navn når vi gifter oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for forståelsen. Si jeg heter Eva olsen og han heter per lund andersen

Jeg ønsker st jeg heter eva olsen andersen og at han heter per olsen andersen. Og at barna heter x olsen andersen.

Jeg syns også det har med tilhørighet å gjøre. Familien olsen andersen.  Jeg vil bli ansett som gift. Jeg er kjempe glad i mitt etternavn og skulle helst hatt bare det etternavnet men jeg liker den måten at vi heter det samme. Føler at hvis vi ikke hadde hatt samme etternavn så blir vi ansett som samboere...

Anonymkode: 23a2f...b09

Du forstår at dette er sosiale konstruksjoner som bare sitter i ditt eget hode? I praksis betyr ikke dette noenting. Hva du «føler» har ikke rot i virkeligheten.

Anonymkode: 01880...dbd

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gift, men har mitt eget etternavn, det samme har mannen min. Vi har et barn som kun har mitt etternavn. Det går også ann, og det funker fint 😃👍🏼

Anonymkode: a82ab...a90

Jeg har spurt han hva hans syns om at barna evt bare har mitt, det likte han ikke :P på samme måte som at jeg ikke liker at vi skal ha forskjellige etternavn. Hvis vi får barn kan jeg velge den skal ha bare mitt? Eller må mannen også samtykke? Tenkte hvdi han ikke gidder bytte så får ungene hs mitt etternavn

Anonymkode: 23a2f...b09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Resignert skrev:

Dobbelt etternavn er noe fordømt nymotens jåleri. Upraktisk er det også, det sier jo TS selv. Mannen har dobbelt etternavn, og ønsker å beholde begge. Etter hva jeg forstår, så skal barna deres ha begge etternavn, dvs. dobbelt. Om 20-30 år skal disse barna gifte seg, kanskje med ei/en som også har et dobbelt etternavn. Da blir det jo krig i heimen igjen, om det er ditt eller mannens etternavn som skal få være med videre.  Og Så Bortetter........

Ja og hvis vi ikke heter det samme kommer de til å kutte ut mitt når de gifter seg. Jeg vil at mitt navn skal gå videre... 

Anonymkode: 23a2f...b09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har spurt han hva hans syns om at barna evt bare har mitt, det likte han ikke :P på samme måte som at jeg ikke liker at vi skal ha forskjellige etternavn. Hvis vi får barn kan jeg velge den skal ha bare mitt? Eller må mannen også samtykke? Tenkte hvdi han ikke gidder bytte så får ungene hs mitt etternavn

Anonymkode: 23a2f...b09

Herregud...

Anonymkode: 01880...dbd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har da ingen betydning. Vi er familien Eriksen Hansen selv om jeg heter Eriksen og han Hansen. Skjønner godt at han ikke vil bytte, og du kan ikke overtale/presse han til det. Navn er identitet, og noen føler sterkere rundt det enn andre. For han er det veldig viktig, og du må finne ut hva som er viktigst for deg. Er det å beholde navnet ditt, gjør du det - om det er å hete det samme, får du ta hans navn. 

Anonymkode: 28445...52f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har spurt han hva hans syns om at barna evt bare har mitt, det likte han ikke :P på samme måte som at jeg ikke liker at vi skal ha forskjellige etternavn. Hvis vi får barn kan jeg velge den skal ha bare mitt? Eller må mannen også samtykke? Tenkte hvdi han ikke gidder bytte så får ungene hs mitt etternavn

Anonymkode: 23a2f...b09

Det var en fin idé. 

Også straffer han deg for å ville ha ditt etternavn på barna ved å sterilisere seg i smug. 

Også kan du straffe han for å sterilisere seg ved å reise til Danmark og skriver opp ham som far. 

Også straffer han deg ved å brenne ned huset. 

Altså.. Skill epler og appelsiner. At han ikke vil SKIFTE et godt etablert etternavn han har et forhold til, er noe helt annet enn å velge etternavn til fremtidige barn. De vil kunne like begge to like godt. Men vet du hva de vil like mer? 

Foreldre som kan enes om ting også om å være uenige. Du kan jo - sjokk og horror - akseptere at han ikke vil endre sitt navn, uten at du lar det påvirke ditt valg om ditt etternavn og uten at det påvirker hvilket navn eventuelle barn vil få. 

Anonymkode: d41a9...beb

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å bytte etternavn er like gammeldags som monarkiet. Skjerp deg. Dere klarer dere fint her i verden ved å beholde det etternavnet dere er født med. Kjipt å havne under gravstøtta til en annen familie bare fordi en følte en måtte gifte seg med en for å være sammen. 

Anonymkode: f0c40...350

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bortebra skrev:

I veldig mange kulturer i verden endrer ingen navn ved bryllup, begge beholder sitt. Det samme gjaldt for mine foreldre, og føler på ingen måte at vi er mindre familie selv om ikke alle har samme etternavn. Vi barna har et av hver av deres. 

Og jeg skal aldri endre mitt heller. Det er først i nyere tid at det har blitt moderne med disse nye konstruksjonene, sette sammen to navn osv. Jeg forstår det sånn at det skal være romantisk eller noe? For meg blir alle bindestrekene og nykonstruksjonene bare masete. Man gifter seg, men man smelter ikke sammen i en person. Man er og blir to, selv om man er sammen. 

Og å tvinge noen til å gjøre det ene eller det andre er jo bare enda mindre romantisk, spør du meg. 

Dette. Jeg har bodd mange år i et land i Sør-Europa som er nesten "berømt" for at de er så opptatt av familiene sine. 

Men i dette landet endrer ingen gifte kvinner navn. De beholder sitt eget. 

Skjønner ikke hvorfor mange norske kvinner er så opptatt av dette felles etternavnet? Det betyr da virkelig ingenting for familien/kjærligheten/forholdet osv.? 

 

Anonymkode: 59b3a...278

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Jeg har bodd mange år i et land i Sør-Europa som er nesten "berømt" for at de er så opptatt av familiene sine. 

Men i dette landet endrer ingen gifte kvinner navn. De beholder sitt eget. 

Skjønner ikke hvorfor mange norske kvinner er så opptatt av dette felles etternavnet? Det betyr da virkelig ingenting for familien/kjærligheten/forholdet osv.? 

 

Anonymkode: 59b3a...278

Tydeligvis, ettersom tråden utvikler seg, er det svært viktig at fremmed straks vet at man er gift. Og ikke misforstår og tror man er samboere... Gud forby at man blir tatt for å være frøken når man er fru i 2018. :fnise:

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan gjøre som noen jeg vet om, de lagde et nytt navn av hvert etternavn. Så f.eks. en het Gran og en het Skogen, så ble det nye navnet Granskogen. Eller en het Strand og en het Bahr, så ble det nye navnet Strandbar. 

Anonymkode: 6ab77...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har snakket en del med kjæresten om mine tanker om bryllupp. Et stort ønske jeg har er at vi skal ta hverandres etternavn, altså mitt først også hans til slutt slik at mitt blir "mellom" navn. Han har 2 etternavn/mellomnavn. Jeg ønsker kun å ta det siste navnet hans da 3 navn blir for langt og navn nr 2 passer svært dårlig med mitt etternavn. Han sier han ikke vil fjerne navn nr 2 fordi det betyr så mye for han. Jeg er veldig glad i mitt etternavn og skulle helst bare hatt det, men så liker jeg tanken på at vi har samme etternavn og dermed blir det et familie navn. Dette plager meg veldig at han ikke vil fjerne navn nr 2 og bytte det ut med mitt. Har noen hatt samme problem og klart å overtale mannen sin? Jeg vet også at han vil gifte seg der han kommer fra. Jeg har ikke lyst til det i det hele tatt. Syns det er dårlig gjort om han skal få "vilja" si når det gjelder begge deler... har noen tips?

Anonymkode: 23a2f...b09

Stakkars fyr. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre har beholdt sine egne navn uten å ta hverandres, mens jeg og søsteren min har begge navnene. Skjønner på en måte at du vil at familien deres skal ha samme etternavn, men skjønner også veldig godt at han ikke vil gi avkall på noen av navnene sine, for det hadde ikke jeg gjort heller, både fordi de er en del av min identitet og fordi det ligger en del familiehistorie i begge navnene. Om det hadde vært grusomt viktig for min framtidige mann at jeg tok etternavnet hans, så hadde jeg satt det som første mellomnavn, uten å fjerne noen av mine egne, selv om det hadde blitt et veldig langt navn. Sånn jeg ser det så er alternativene deres: 1) Dere beholder deres egne navn og tar hverandres, selv om det blir veldig lange navn; dere trenger jo ikke å bruke alle navnene i enhver sammenheng, 2) Dere beholder deres egne navn og barna får ett navn fra dere hver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan gjøre som noen jeg vet om, de lagde et nytt navn av hvert etternavn. Så f.eks. en het Gran og en het Skogen, så ble det nye navnet Granskogen. Eller en het Strand og en het Bahr, så ble det nye navnet Strandbar. 

Anonymkode: 6ab77...126

Hvorfor ikke slå til og modernisere fullstendig, og gå for Beachpub? :fnise:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, bortebra skrev:

I veldig mange kulturer i verden endrer ingen navn ved bryllup, begge beholder sitt. Det samme gjaldt for mine foreldre, og føler på ingen måte at vi er mindre familie selv om ikke alle har samme etternavn. Vi barna har et av hver av deres. 

Og jeg skal aldri endre mitt heller. Det er først i nyere tid at det har blitt moderne med disse nye konstruksjonene, sette sammen to navn osv. Jeg forstår det sånn at det skal være romantisk eller noe? For meg blir alle bindestrekene og nykonstruksjonene bare masete. Man gifter seg, men man smelter ikke sammen i en person. Man er og blir to, selv om man er sammen. 

Og å tvinge noen til å gjøre det ene eller det andre er jo bare enda mindre romantisk, spør du meg. 

Enig her. 

Jeg og mannen har beholdt våre egne etternavn fordi navnet mitt er en del av min arv og identitet, og jeg kunne ikke byttet det bort. I vår kultur er det heller ikke vanlig å bytte etternavn  

Venter vårt første barn nå og barnet skal ha fars etternavn. Dette er fordi vi ønsker det begge to og vanlig der vi er fra. 

Føler på ingen måte at vi er mindre familie fordi vi ikke deler et etternavn. Tvert imot så er vi mer familie, i mine øyne, der to forskjellige individer har funnet noen felles egenskaper og kvalitet ved hverandre som binder de sammen. Det er jo våre verdier og vår felles forståelse, respekt og kjærlighet for hverandre som har dannet vår familie. 

Det sagt, du er selvfølgelig berettighet til å føle det slik du gjør. Du ønsker å ha et symbol som viser deres forpliktelse til hverandre. Anbefsler st du tar en prat til med din kjære om hvorfor det er like viktig for deg at han tar ditt etternavn som mellomnavn, som hans eget er for ham. Kompromiss er nøkkelen ☺️

Anonymkode: 674df...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er urimelig. Han må bestemme selv hva han skal hete. Og når navnet han har betyr mye for han skal han selvfølgelig få beholde det. Han har jo egentlig ikke et forhold til ditt etternavn.

Men når det gjelder sted å gifte seg, så skal dere selvfølgelig ikke gjøre det et sted du ikke vil.

Anonymkode: ea495...510

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for forståelsen. Si jeg heter Eva olsen og han heter per lund andersen

Jeg ønsker st jeg heter eva olsen andersen og at han heter per olsen andersen. Og at barna heter x olsen andersen.

Jeg syns også det har med tilhørighet å gjøre. Familien olsen andersen.  Jeg vil bli ansett som gift. Jeg er kjempe glad i mitt etternavn og skulle helst hatt bare det etternavnet men jeg liker den måten at vi heter det samme. Føler at hvis vi ikke hadde hatt samme etternavn så blir vi ansett som samboere...

Anonymkode: 23a2f...b09

Så lenge ditt etternavn blir mellomnavn, vil dere i de fleste sammenhenger gå for å være familien Andersen uansett. Tar du hans etternavn, heter dere det sammen og i så måte ansett som gift, selv om du skulle ha et annet mellomnavn enn mannen. 

Selv om både du, mannen og barna har samme mellomnavn, vil det navnet ligge tynt an når dine barn eventuelt gifter seg. Etternavnet har størst sjanser for å bli ført videre, uavhengig av hvor mange foreldre barnet deler mellomnavn med.

Beste du kan gjøre for å sikre videreføring av navnet ditt, er om barna får ditt navn som etternavn eller dere går for en bindestreksvariant. Bindestreksnavnet blir i så fall et nytt etternavn verken du eller din mann har nå. 

Endret av Hactar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jegskulleønskeat

Skjønner godt at han vil beholde sitt. Det kommer jeg også til å ville, evt ta begge. Kommer definitivt ikke til å bytte ut etternavnet mitt. 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene navnet som han ikke vil bytte ut har egentlig veldig spesiell historie. Det er faren til hans søsken som har det etternavnet men han er selv ikke sønnen hans. Jeg syns i utgangspunktet det er sært at han bruker etternavnet til en han ikke er avkom av... De har aldri hatt noe relasjon heller. 

Anonymkode: 23a2f...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi gått for bindestrek varianten både på oss og unger, og bryllupet i utlandet. Ble mest rettferdig for oss begge. 😊😁

Anonymkode: 5f82f...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...