Gå til innhold

Kjæresten vil ikke bytte navn når vi gifter oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har snakket en del med kjæresten om mine tanker om bryllupp. Et stort ønske jeg har er at vi skal ta hverandres etternavn, altså mitt først også hans til slutt slik at mitt blir "mellom" navn. Han har 2 etternavn/mellomnavn. Jeg ønsker kun å ta det siste navnet hans da 3 navn blir for langt og navn nr 2 passer svært dårlig med mitt etternavn. Han sier han ikke vil fjerne navn nr 2 fordi det betyr så mye for han. Jeg er veldig glad i mitt etternavn og skulle helst bare hatt det, men så liker jeg tanken på at vi har samme etternavn og dermed blir det et familie navn. Dette plager meg veldig at han ikke vil fjerne navn nr 2 og bytte det ut med mitt. Har noen hatt samme problem og klart å overtale mannen sin? Jeg vet også at han vil gifte seg der han kommer fra. Jeg har ikke lyst til det i det hele tatt. Syns det er dårlig gjort om han skal få "vilja" si når det gjelder begge deler... har noen tips?

Anonymkode: 23a2f...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har gjort det slik at mannen har sine to etternavn mens jeg har mitt etternavn som mellomnavn og hans siste som etternavn.

Anonymkode: 1da17...46b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har snakket en del med kjæresten om mine tanker om bryllupp. Et stort ønske jeg har er at vi skal ta hverandres etternavn, altså mitt først også hans til slutt slik at mitt blir "mellom" navn. Han har 2 etternavn/mellomnavn. Jeg ønsker kun å ta det siste navnet hans da 3 navn blir for langt og navn nr 2 passer svært dårlig med mitt etternavn. Han sier han ikke vil fjerne navn nr 2 fordi det betyr så mye for han. Jeg er veldig glad i mitt etternavn og skulle helst bare hatt det, men så liker jeg tanken på at vi har samme etternavn og dermed blir det et familie navn. Dette plager meg veldig at han ikke vil fjerne navn nr 2 og bytte det ut med mitt. Har noen hatt samme problem og klart å overtale mannen sin? Jeg vet også at han vil gifte seg der han kommer fra. Jeg har ikke lyst til det i det hele tatt. Syns det er dårlig gjort om han skal få "vilja" si når det gjelder begge deler... har noen tips?

Anonymkode: 23a2f...b09

Navn er identitet og merkevare. Å endre navnet sitt kan være mer dramatisk enn mange tenker.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har snakket en del med kjæresten om mine tanker om bryllupp. Et stort ønske jeg har er at vi skal ta hverandres etternavn, altså mitt først også hans til slutt slik at mitt blir "mellom" navn. Han har 2 etternavn/mellomnavn. Jeg ønsker kun å ta det siste navnet hans da 3 navn blir for langt og navn nr 2 passer svært dårlig med mitt etternavn. Han sier han ikke vil fjerne navn nr 2 fordi det betyr så mye for han. Jeg er veldig glad i mitt etternavn og skulle helst bare hatt det, men så liker jeg tanken på at vi har samme etternavn og dermed blir det et familie navn. Dette plager meg veldig at han ikke vil fjerne navn nr 2 og bytte det ut med mitt. Har noen hatt samme problem og klart å overtale mannen sin? Jeg vet også at han vil gifte seg der han kommer fra. Jeg har ikke lyst til det i det hele tatt. Syns det er dårlig gjort om han skal få "vilja" si når det gjelder begge deler... har noen tips?

Anonymkode: 23a2f...b09

Har dere barn? Hva heter isåfall de? Om dere ikke har barn, hva er isåfall tankene rundt deres etternavn da, om dere ikke skal ha felles... ? 

Anonymkode: bc841...d63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han ikke bare beholde mellomnavnet og i tillegg ta ditt nåværende etternavn som et mellomnavn til? 

Det blir jo en del navn, men er det så farlig? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enug med mannen din. Blir for dumt å skulle «overtale» noen til å endre navnet sitt bare fordi «da virker vi mer som en fsmilie». Du høres usikker og gammeldags ut.

Anonymkode: 01880...dbd

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at navn er identitet. Jeg føler jeg "mister" min ved å ta hans men jeg liker den tradisjonen og har et stort ønske om at vi heter det samme til etternavn. Han vil ikkr ha 3 mellomnavn. Barna skal ha mitt og hans siste. Jeg ønsker virkelig at vi alle skal ha identisk etternavn. Altså mitt og hans siste navn. 

Anonymkode: 23a2f...b09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I veldig mange kulturer i verden endrer ingen navn ved bryllup, begge beholder sitt. Det samme gjaldt for mine foreldre, og føler på ingen måte at vi er mindre familie selv om ikke alle har samme etternavn. Vi barna har et av hver av deres. 

Og jeg skal aldri endre mitt heller. Det er først i nyere tid at det har blitt moderne med disse nye konstruksjonene, sette sammen to navn osv. Jeg forstår det sånn at det skal være romantisk eller noe? For meg blir alle bindestrekene og nykonstruksjonene bare masete. Man gifter seg, men man smelter ikke sammen i en person. Man er og blir to, selv om man er sammen. 

Og å tvinge noen til å gjøre det ene eller det andre er jo bare enda mindre romantisk, spør du meg. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er klar over at navn er identitet. Jeg føler jeg "mister" min ved å ta hans men jeg liker den tradisjonen og har et stort ønske om at vi heter det samme til etternavn. Han vil ikkr ha 3 mellomnavn. Barna skal ha mitt og hans siste. Jeg ønsker virkelig at vi alle skal ha identisk etternavn. Altså mitt og hans siste navn. 

Anonymkode: 23a2f...b09

Så barna har ett navn, far har ett annet og du et tredje? 

Anonymkode: bc841...d63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Er enig i at alle i familien burde ha likt etternavn. Det viser at man er en familie og hører sammen. Når et par har forskjellig etternavn så antar jeg at de bare er samboere. Med mindre jeg kjenner de godt nok til å vite atde er gift da. 

Gir han seg ikke så kanskje du må gi fra deg ditt navn til fordel for et felles selv om du ikke ønsker det. Og ja, det er ikke riktig at han skal få viljen sin i begge konfliktene. Han burde gi etter i en av de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke for romantikken. Det er fordi jeg vil at vi blir ansett som familen xxx. Nei barna skal ha mitt og hans navn. Men jeg skulle virkelig ønske vi hadde det samme som barna. Jeg vil gjerne gifte meg her jeg er fra og han vil gifte seg der han er fra. Så da skal jeg bare gi etter å oppfylle begge hans ønsker? Jeg tviler sterkt på at jeg får ha det her jeg er fra...

Anonymkode: 23a2f...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan hverken tvinge eller overtale ham. Å si at han «skylder deg» å bytte navn fordi han fikk velge bryllups lokasjonen blir for dumt. Ditt ønske om felles navn trumfer ikke hans ønske om å beholde sitt navn! Om felles navn er så viktig for deg blir du nødt til å gi opp ditt eget navn. Du får prioritere hva som er viktigst for deg, han har gjort det tydelig hva som var viktigst for ham..

Men er det så ille å ha forskjellig mellomnavn og felles etternavn? Dere er «familien Eriksen» han er «Jonas Riis Eriksen», og du er «Camilla Haug Eriksen». 

Anonymkode: 2e32e...251

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Mrs.Purdey skrev:

Er enig i at alle i familien burde ha likt etternavn. Det viser at man er en familie og hører sammen. Når et par har forskjellig etternavn så antar jeg at de bare er samboere. Med mindre jeg kjenner de godt nok til å vite atde er gift da. 

Gir han seg ikke så kanskje du må gi fra deg ditt navn til fordel for et felles selv om du ikke ønsker det. Og ja, det er ikke riktig at han skal få viljen sin i begge konfliktene. Han burde gi etter i en av de. 

Tusen takk for forståelsen. Si jeg heter Eva olsen og han heter per lund andersen

Jeg ønsker st jeg heter eva olsen andersen og at han heter per olsen andersen. Og at barna heter x olsen andersen.

Jeg syns også det har med tilhørighet å gjøre. Familien olsen andersen.  Jeg vil bli ansett som gift. Jeg er kjempe glad i mitt etternavn og skulle helst hatt bare det etternavnet men jeg liker den måten at vi heter det samme. Føler at hvis vi ikke hadde hatt samme etternavn så blir vi ansett som samboere...

Anonymkode: 23a2f...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for forståelsen. Si jeg heter Eva olsen og han heter per lund andersen

Jeg ønsker st jeg heter eva olsen andersen og at han heter per olsen andersen. Og at barna heter x olsen andersen.

Jeg syns også det har med tilhørighet å gjøre. Familien olsen andersen.  Jeg vil bli ansett som gift. Jeg er kjempe glad i mitt etternavn og skulle helst hatt bare det etternavnet men jeg liker den måten at vi heter det samme. Føler at hvis vi ikke hadde hatt samme etternavn så blir vi ansett som samboere...

Anonymkode: 23a2f...b09

Er partneren din alltid så ego? 

Anonymkode: bc841...d63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift, men har mitt eget etternavn, det samme har mannen min. Vi har et barn som kun har mitt etternavn. Det går også ann, og det funker fint 😃👍🏼

Anonymkode: a82ab...a90

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dobbelt etternavn er noe fordømt nymotens jåleri. Upraktisk er det også, det sier jo TS selv. Mannen har dobbelt etternavn, og ønsker å beholde begge. Etter hva jeg forstår, så skal barna deres ha begge etternavn, dvs. dobbelt. Om 20-30 år skal disse barna gifte seg, kanskje med ei/en som også har et dobbelt etternavn. Da blir det jo krig i heimen igjen, om det er ditt eller mannens etternavn som skal få være med videre.  Og Så Bortetter........

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beholdt mitt navn, som betydde mye for meg, min mann beholdt sitt, som betydde mye for ham. Barna heter mitt etternavn- hans etternavn. Ingen stusser på at vi er gift likevel, og jeg synes det er rett at barna som er fra begge har etternavn fra begge. 

Det er mye som er viktig og vanskelig i livet, men dette er noe man bør klare å inngå kompromiss om, for så viktig og avgjørende er ikke dette! 

Anonymkode: e4266...05a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Willow

Det kommer ikke på tale at jeg tar samboers etternavn om ikke han tar mitt også. Det har jeg sagt, og han var enig. Likevel tror jeg at vi bare dropper det og heller gir fremtidige unger begge. Det er liksom ikke så nøye hva som står på papiret, dere kan jo likevel være familien "Olsen Andersen". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som bryr seg om etternavnene deres når de tenker på familien! Dere kommer til å gå under fornavnene. Om dere har ulike etternavn spiller absolutt ingen rolle. Ingen skriver brev til hverandre lenger uansett. 

Anonymkode: 7ae29...480

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...