Gå til innhold

Sykdom og odød.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål ang sykdom og død. Jeg har et familiemedlem som er alvorlig syk og har vært det en stund. Hun har fortrengt det og ikke fortalt oss sannheten . Nå har hun blitt enda dårligere. og er nok døden nær om det ikke skjer et mirakel.

jeg tar dette veldig tungt ovet ikke helt hva jeg skal gjøre. Særlig siden hun ikke vil ha så mye besøk. Vet heller ikke om hun har innsett dette er slutten , så vet ikke hvor mye jeg skal si eller hva jeg skal gjøre. Jeg vet at hun egentlig ikke er klar for å dø, derfor gjør det ekstra vondt og jeg sliter ned å holde tårene tilbake.

Anonymkode: 1662b...2be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo kanskje spørre om det går greit at du kan komme innom på besøk? Mange finner det vanskelig å snakke om død osv, men det kan jo være en fin åpningsreplikk til temaet. "Jeg syntes dette er veldig ubehagelig, hvor syk er du egentlig?". Kanskje det kan være veien til å komme inn på samtale emnet. Jeg tror hvertfall at man på generell basis vil angre mer om man ikke har prøvd? Og hun eventuelt blir enda dårligere og dør. Føler med deg <3

Anonymkode: 5d328...414

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har noen spørsmål ang sykdom og død. Jeg har et familiemedlem som er alvorlig syk og har vært det en stund. Hun har fortrengt det og ikke fortalt oss sannheten . Nå har hun blitt enda dårligere. og er nok døden nær om det ikke skjer et mirakel.

jeg tar dette veldig tungt ovet ikke helt hva jeg skal gjøre. Særlig siden hun ikke vil ha så mye besøk. Vet heller ikke om hun har innsett dette er slutten , så vet ikke hvor mye jeg skal si eller hva jeg skal gjøre. Jeg vet at hun egentlig ikke er klar for å dø, derfor gjør det ekstra vondt og jeg sliter ned å holde tårene tilbake.

Anonymkode: 1662b...2be

:hjerte:

Anonymkode: c13c6...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎10‎.‎03‎.‎2018 den 19.37, AnonymBruker skrev:

Jeg har noen spørsmål ang sykdom og død. Jeg har et familiemedlem som er alvorlig syk og har vært det en stund. Hun har fortrengt det og ikke fortalt oss sannheten . Nå har hun blitt enda dårligere. og er nok døden nær om det ikke skjer et mirakel.

jeg tar dette veldig tungt ovet ikke helt hva jeg skal gjøre. Særlig siden hun ikke vil ha så mye besøk. Vet heller ikke om hun har innsett dette er slutten , så vet ikke hvor mye jeg skal si eller hva jeg skal gjøre. Jeg vet at hun egentlig ikke er klar for å dø, derfor gjør det ekstra vondt og jeg sliter ned å holde tårene tilbake.

Anonymkode: 1662b...2be

Hva om hun ikke vil at andre skal vite hvordan det står til med henne? Vi er alle forskjellige, og hun takler dette med å fortrenge det, mens andre igjen gjerne vil snakke om det. Ingen av delene er feil, og man må respektere hverandre selv om man har ulik måte å håndtere dette på.

Nå vet ikke jeg hvor nært dette familiemedlemmet er, om hun bor alene, om hun har hjelp av helsevesenet (hjemmesykepleien), om hun vil kontakte lege når hun kjenner at hun blir dårligere, om hun har regelmessig kontakt med lege/ sykehus og får hjelp derfra ved behov.

Jeg er av den mening at man er ikke allemannseie når/om man blir syk. Mange mener at de skal vite alt om den syke, men den syke har faktisk siste ord når det gjelder å dele eller hva som skal deles.

Anonymkode: 6a77a...26c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er nå på sykehjem. Vi har fått beskjed om at dette er slutten. 

Nei , hun vil nok ikke at vi skal vite det, men tror ikke hun vet det selv heller. Hun sier det går bedre , men legene sier det nærmer seg slutten. Jeg er ikke hennes nærmeste, men har blitt det siden hun ikke har noe familie  i nærheten. Jeg mener ikke jeg trenger å vite alt om sykdommen, men jeg vet ikke hvordan jeg skal oppføre meg! Jeg vet ikke hva hun vil siden hun er en person som ikke snakker mye om hva hun ønsker eller føler.. 

ts

Anonymkode: 1662b...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 11.3.2018 den 23.38, AnonymBruker skrev:

Hva om hun ikke vil at andre skal vite hvordan det står til med henne? Vi er alle forskjellige, og hun takler dette med å fortrenge det, mens andre igjen gjerne vil snakke om det. Ingen av delene er feil, og man må respektere hverandre selv om man har ulik måte å håndtere dette på.

Nå vet ikke jeg hvor nært dette familiemedlemmet er, om hun bor alene, om hun har hjelp av helsevesenet (hjemmesykepleien), om hun vil kontakte lege når hun kjenner at hun blir dårligere, om hun har regelmessig kontakt med lege/ sykehus og får hjelp derfra ved behov.

Jeg er av den mening at man er ikke allemannseie når/om man blir syk. Mange mener at de skal vite alt om den syke, men den syke har faktisk siste ord når det gjelder å dele eller hva som skal deles.

Anonymkode: 6a77a...26c

Det har du helt rett i. Da jeg fikk kreft drev moren min og fortalte alle at jeg hadde begynt med parykk

 Jeg ble irritert, for det var jo en grunn til at jeg ville ha parykk... nemlig at ikke alle trengte å vite. Alle kolleger, venner og nær familie fikk vite om sykdommen og det holdt

 Jeg orket ikke tanken på å gå skalla på butikken og motta medfølende blikk fra fremmede.

 

 

Anonymkode: aade4...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.3.2018 den 9.01, AnonymBruker skrev:

Hun er nå på sykehjem. Vi har fått beskjed om at dette er slutten. 

Nei , hun vil nok ikke at vi skal vite det, men tror ikke hun vet det selv heller. Hun sier det går bedre , men legene sier det nærmer seg slutten. Jeg er ikke hennes nærmeste, men har blitt det siden hun ikke har noe familie  i nærheten. Jeg mener ikke jeg trenger å vite alt om sykdommen, men jeg vet ikke hvordan jeg skal oppføre meg! Jeg vet ikke hva hun vil siden hun er en person som ikke snakker mye om hva hun ønsker eller føler.. 

ts

Anonymkode: 1662b...2be

Jeg synes du skal respektere at det er sånn hun vil ha det. Om du vil spørre om noe tenker jeg at det kanskje er bedre å spørre mer åpne spørsmål som om det er noe du kan gjøre for henne, om hun vil at du skal komme innom litt oftere osv. Om det føles naturlig for deg kan du  fortelle at du er glad i henne eller hva hun betyr for deg. Bare vær der for henne og lytt til hva hun tenker og ønsker :klemmer:

 

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...