Gå til innhold

Hvordan ordne slik at min datter ikke arver noe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kommer ikke til å gi ‘hennes arv’, til broren. Nettopp av denne grunn. Tenker å gi hennes del til veldedige formål. Blåkors eller Noe.

ts

Anonymkode: c3133...9e1

Hva med å gjøre en avtale med sønnen deres om at han kan forvalte hennes del uten at hun vet om det? Plutselig blir hun gravid eller mot alle odds rusfri.

Eller rett og slett gi en større andel til sønn og resten til en støtteorganisasjon mot at han tar vare på hennes reelle økonomiske utgifter når dere er borte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Mariell77 skrev:

Hva med å gjøre en avtale med sønnen deres om at han kan forvalte hennes del uten at hun vet om det? Plutselig blir hun gravid eller mot alle odds rusfri.

Eller rett og slett gi en større andel til sønn og resten til en støtteorganisasjon mot at han tar vare på hennes reelle økonomiske utgifter når dere er borte?

Man burde ikke legge en slik byrde på sine barn. 

Anonymkode: 6d2f5...210

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jepp, hadde hun ikke vært en livsarving kunne TS skrevet et testamente om at hun fikk pengene etter å ha vært rusfri i x antall år, men det går altså ikke ved pliktdelsarv. 

Anonymkode: 6d2f5...210

Men de kan gjøre det med den eventuelle delen som ikke er pliktdelsarv.

Anonymkode: d41cf...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da lov å gi forskudd på arv? Mener du at vi må dele det opp i mange små overføringer? 

Ts

Anonymkode: c3133...9e1

Forskudd på arv er lov, men forskudd innebærer at den som får forskudd skal få tilsvarende avkortning i arven senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo ikke fult så enkelt. Vi må jo ha penger å leve for frem til vi dør også. Vi kan ikke donere bort alt nå. 

Ts

Anonymkode: c3133...9e1

Da vil hun arve halvparten dere sitter igjen med når lengstlevende dør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men de kan gjøre det med den eventuelle delen som ikke er pliktdelsarv.

Anonymkode: d41cf...758

Men for å kunne ha en andel som ikke er pliktdelsarv, må datteren få pliktdelsarven, og da er de like langt. 

Anonymkode: 6d2f5...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja. livsarvingene har krav på 2/3 - men maks enn million hver. Beklager, upresist av meg.

Anonymkode: afbf9...ea6

Minst en million, mener du vel.

Anonymkode: 1c2e2...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Minst en million, mener du vel.

Anonymkode: 1c2e2...90a

Nei, maks. De har ikke krav på noe mer enn en mill, selv om det er mindre enn 2/3. 

Anonymkode: 6d2f5...210

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om hun blir rusfri før den tid? 

Litt lengre ned i artikkelen står det om tilfelle der arvingen er rusmisbruker. Du kan binde opp arven https://advokat.no/kompetanseomraader/familie-arv-og-skifte/arv-og-arveavgift/1174-2/

Gå til en advokat som driver med arverett, da får du hjelp til situasjonen deres og hvilken muligheter du har. 

Anonymkode: b039f...5ea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at dere ønsker å donere hennes del til organisasjoner. Kjempefin tanke, men vanskelig/umulig i praksis.

Den eneste måten hun ikke arver NOE fra deg når du dør er ved at det simpelthen ikke finnes penger å arve. Da kan heller ikke din sønn arve deg. Du kan ikke testamentere deg ut av pliktdelsarven (som for hennes del er halvparten av 2/3 av arveoppgjør når du dør, eller maks en million kroner). 

Har du vurdert å gjøre din datter umyndiggjort og skaffe henne (økonomisk) verge?

 

 

Anonymkode: afbf9...ea6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mariell77 skrev:

Hva med å gjøre en avtale med sønnen deres om at han kan forvalte hennes del uten at hun vet om det? Plutselig blir hun gravid eller mot alle odds rusfri.

Eller rett og slett gi en større andel til sønn og resten til en støtteorganisasjon mot at han tar vare på hennes reelle økonomiske utgifter når dere er borte?

Det blir for mye å legge på han. Han har hatt nok ansvar for sin bror i løpet av sitt liv. Han er ferdig og det skjønner jeg godt!

ts

Anonymkode: c3133...9e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minst en million, mener du vel.

Anonymkode: 1c2e2...90a

Nei, maks en million.

Arvelova:

"§ 29. To tredjepartar av formuen til arvelataren er pliktdelsarv for livsarvingane. Men pliktdelsarven er aldri større enn 1.000.000 kroner til kvart av barna til arvelataren eller til kvart barns linje, likevel såleis at grensa for ein fjernare livsarving er minst 200.000 kroner til kvar einskild.

Arvelataren kan ikkje i testament rå over pliktdelsarv med mindre det er særleg heimel for det."

 

Her kan nok siste setning i paragrafen hjelpe deg, TS. Ta kontakt med advokat!!!!!!!

Anonymkode: afbf9...ea6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en bror som har slitt i mange år med stadig tilbakevendende rusproblemer.

Om en langvarig rusmisbruker blir rusfri i flere år, så er det fortsatt stor risiko for at vedkommende sprekker og tar overdose. Noen sprekker, blir rusfrie i noen år, sprekker igjen, blir rusfrie en stund, sprekker, osv. Det er et livslangt stress at alt vedkommende har av verdier risikerer å bli brukt til å ta en aller siste overdose.
Da blir det til at man rett og slett ikke tør å gi vedkommende noen verdier, fordi man vet av erfaring at personen blir fristet til å selge verdiene og kjøpe rus.

Man ønsker jo fremfor alt at familiemedlemmet skal ha det bra, men man orker heller ikke tanken på et scenario hvor man indirekte har forårsaket dødsfallet ved å servere en fristelse.

Anonymkode: 7b819...c8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv en bror som har slitt i mange år med stadig tilbakevendende rusproblemer.

Om en langvarig rusmisbruker blir rusfri i flere år, så er det fortsatt stor risiko for at vedkommende sprekker og tar overdose. Noen sprekker, blir rusfrie i noen år, sprekker igjen, blir rusfrie en stund, sprekker, osv. Det er et livslangt stress at alt vedkommende har av verdier risikerer å bli brukt til å ta en aller siste overdose.
Da blir det til at man rett og slett ikke tør å gi vedkommende noen verdier, fordi man vet av erfaring at personen blir fristet til å selge verdiene og kjøpe rus.

Man ønsker jo fremfor alt at familiemedlemmet skal ha det bra, men man orker heller ikke tanken på et scenario hvor man indirekte har forårsaket dødsfallet ved å servere en fristelse.

Anonymkode: 7b819...c8d

Ja, nettopp dette. Jeg mener ikke å være usentimental, men dette gidder jeg ikke! Vi har vært hennes slaver i alle år, de hun skylder penger møter opp på døren vår og truer oss. Vi orker ikke mer. 

Ts

Anonymkode: c3133...9e1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, nettopp dette. Jeg mener ikke å være usentimental, men dette gidder jeg ikke! Vi har vært hennes slaver i alle år, de hun skylder penger møter opp på døren vår og truer oss. Vi orker ikke mer. 

Ts

Anonymkode: c3133...9e1

Snakk med advokat!

Anonymkode: 6d2f5...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med advokat!

Anonymkode: 6d2f5...210

Ja, selvsagt. Det er dog ikke gjort i en håndvending, derfor henvender jeg meg her.

ts

Anonymkode: c3133...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo nettopp dette som er problemet mitt. Jeg formulerte meg sikkert klønete i hi, men vi ønsker å gi 50% til sønnen min og 50% til en veldedig organisasjon, men vi må ha nok og leve av så lenge vi lever.

ts

Anonymkode: c3133...9e1

Dere må virkelig snakke med en advokat. Problemet er at de verdiene dere har når dere dør, vil datteren deres arve. Hvis din datter skal gjøres «arveløs», må både du og mannen din ha 0 i formue når dere dør. Du kan heller ikke gi bort alt på dødsleiet (for den av dere som dør først), da vil det regnes som en dødsdisposisjon. Dere kan heller ikke gi bort huset til sønnen deres på papiret og fortsette å bo der og betale alle regningene etc fram til dere dør, da vil det også regnes som en dødsdisposisjon selv om det er snakk om mange år, fordi gaven ikke fikk virkning for sønnen deres mens dere levde (se hva andre har skrevet om dette). Hvis en av dere dør mens dere fremdeles har formue, vil den andre parten sitte i uskiftet bo og står ikke fritt til å dele ut verdier fra boet. 

Anonymkode: 3aa52...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men for å kunne ha en andel som ikke er pliktdelsarv, må datteren få pliktdelsarven, og da er de like langt. 

Anonymkode: 6d2f5...210

De er jo ikke like langt - da får i det minste datteren mindre å rutte med. 

Anonymkode: d41cf...758

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg har gjort dette med mine 2 barn. Er godt voksen og har en sønn som har det meste på stell og vel så det. En narkoman datter dom kommer til og dø om hun går arven. Jeg har kontaktet overformynderiet og ordnet det sånn at hun får sin arv om jeg går bort, med visse betingelser som inkluderer midler til behandling og krav til en viss skikk i livet. 

Anonymkode: b3adc...2c3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om hun er rusmisbruker så trenger hun også penger.Jeg kunne ALDRI gitt ett av barna mer enn den andre .Her deles det likt uansett grunn. Det burde du også gjøre.Hvordan kan du være så ondskapsfull å ikke dele likt?

Anonymkode: cf51e...8dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...