Gå til innhold

Hvordan ordne slik at min datter ikke arver noe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kommer ikke til å gi ‘hennes arv’, til broren. Nettopp av denne grunn. Tenker å gi hennes del til veldedige formål. Blåkors eller Noe.

ts

Anonymkode: c3133...9e1

Du må uansett gi bort alt du eier før du dør. Anbefaler deg å ta kontakt med en advokat slik at du er sikker på at det blir riktig. Sønnen din kan heller ikke arve deg. Du må gi de verdiene han skal arve til ham før du dør. Hvis ikke vil de også bli delt til hans søster. 

Anonymkode: 6d2f5...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskjellen mellom livsdisposisjoner og dødsdisposisjoner blir i denne sammenheng ganske relevant. Og det er ikke "så enkelt" som å skille mellom liv og død. Dersom du velger å gi forskudd på arv til din sønn kun for å sikre at din datter ikke får noe, da taler vi jo om en dødsdisposisjon! Da blir det fort tale om avkortning på arven hans etter din død, osv.

Syns du er et fælt menneske dersom du velger bort din datter og avskårer din datter både økonomisk og emosjonelt fordi hun har et rusproblem. Det er som å si at sønnen din, som har vært heldig i livet sitt, fortjener det mer og er mer verdig. Om du ikke ønsker at hun skal bruke arven på rus, kan du f.eks. testamentere bort eiendom eller noe liknende til henne. Et eller annet hun ikke kan bruke på rusmidler, men som kan HJELPE henne kom ut av rusen.

Tror du hun VELGER og ØNSKER å være i denne situasjonen? Jeg tviler på det...

Anonymkode: a5b81...12f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må uansett gi bort alt du eier før du dør. Anbefaler deg å ta kontakt med en advokat slik at du er sikker på at det blir riktig. Sønnen din kan heller ikke arve deg. Du må gi de verdiene han skal arve til ham før du dør. Hvis ikke vil de også bli delt til hans søster. 

Anonymkode: 6d2f5...210

Ja, skjønner at jeg må gi bort alt, men jeg kan jo gi noe til sønnen min. Det virker som den beste løsningen. 

 

Ts

Anonymkode: c3133...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da lov å gi forskudd på arv? Mener du at vi må dele det opp i mange små overføringer? 

Ts

Anonymkode: c3133...9e1

Hvis du gir forskudd på arv (alt du eier) til sønnen din, vil din datter ha rett på avkorting i hans arv når du dør. Det vil si at datteren din kan kreve halvparten av hans arv når du dør. Arveoppgjør vil alltid bli sett på som en dødsdisposisjon

Derfor er det viktig at du gir bort alle pengene dine til han som en livsdisposisjon. Det vil som en gave, og ikke nevne et ord om arveoppgjør, testamentet osv når du gir denne gaven. Da kan ikke din datter kreve noe som helst.

Hvis du er usikker på forskjellen jeg har prøvd å forklare er du simpelthen nødt til å snakke med en advokat.

Anonymkode: afbf9...ea6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen mellom livsdisposisjoner og dødsdisposisjoner blir i denne sammenheng ganske relevant. Og det er ikke "så enkelt" som å skille mellom liv og død. Dersom du velger å gi forskudd på arv til din sønn kun for å sikre at din datter ikke får noe, da taler vi jo om en dødsdisposisjon! Da blir det fort tale om avkortning på arven hans etter din død, osv.

Syns du er et fælt menneske dersom du velger bort din datter og avskårer din datter både økonomisk og emosjonelt fordi hun har et rusproblem. Det er som å si at sønnen din, som har vært heldig i livet sitt, fortjener det mer og er mer verdig. Om du ikke ønsker at hun skal bruke arven på rus, kan du f.eks. testamentere bort eiendom eller noe liknende til henne. Et eller annet hun ikke kan bruke på rusmidler, men som kan HJELPE henne kom ut av rusen.

Tror du hun VELGER og ØNSKER å være i denne situasjonen? Jeg tviler på det...

Anonymkode: a5b81...12f

Eiendom kan selges. Syns du hun er fæl som ikke vil gi datteren haugevis med rusmidler rett i hånda? Du kan virkelig ikke ane hvordan det må være å ha et barn som sliter med rus. 

Anonymkode: 6d2f5...210

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, skjønner at jeg må gi bort alt, men jeg kan jo gi noe til sønnen min. Det virker som den beste løsningen. 

 

Ts

Anonymkode: c3133...9e1

Du kan gi absolutt alt til din sønn. Det er dine verdier og penger, så du bestemmer hvem du gir det til. Men for guds skyld, ikke kall det arv eller arveoppgjør, for da kan din datter kreve halvparten av det etterpå.

Anonymkode: afbf9...ea6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du gir forskudd på arv (alt du eier) til sønnen din, vil din datter ha rett på avkorting i hans arv når du dør. Det vil si at datteren din kan kreve halvparten av hans arv når du dør. Arveoppgjør vil alltid bli sett på som en dødsdisposisjon

Derfor er det viktig at du gir bort alle pengene dine til han som en livsdisposisjon. Det vil som en gave, og ikke nevne et ord om arveoppgjør, testamentet osv når du gir denne gaven. Da kan ikke din datter kreve noe som helst.

Hvis du er usikker på forskjellen jeg har prøvd å forklare er du simpelthen nødt til å snakke med en advokat.

Anonymkode: afbf9...ea6

Jeg syns uansett TS bør snakke med en advokat. Det er fort å gjøre en liten feil eller ikke forstå noe helt.

Anonymkode: 6d2f5...210

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg syns uansett TS bør snakke med en advokat. Det er fort å gjøre en liten feil eller ikke forstå noe helt.

Anonymkode: 6d2f5...210

Hvis TS forstår forskjellen på livsdisposisjon og dødsdisposisjon så er det ikke nødvendig å snakke med en advokat.

Arverett er faktisk ikke veldig kompliserte greier. Men det virker egentlig ikke som TS leser det jeg, eller vi, har skrevet til henne om jussen. Så da burde hun HVERT FALL skaffe seg en advokat.

Anonymkode: afbf9...ea6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen mellom livsdisposisjoner og dødsdisposisjoner blir i denne sammenheng ganske relevant. Og det er ikke "så enkelt" som å skille mellom liv og død. Dersom du velger å gi forskudd på arv til din sønn kun for å sikre at din datter ikke får noe, da taler vi jo om en dødsdisposisjon! Da blir det fort tale om avkortning på arven hans etter din død, osv.

Syns du er et fælt menneske dersom du velger bort din datter og avskårer din datter både økonomisk og emosjonelt fordi hun har et rusproblem. Det er som å si at sønnen din, som har vært heldig i livet sitt, fortjener det mer og er mer verdig. Om du ikke ønsker at hun skal bruke arven på rus, kan du f.eks. testamentere bort eiendom eller noe liknende til henne. Et eller annet hun ikke kan bruke på rusmidler, men som kan HJELPE henne kom ut av rusen.

Tror du hun VELGER og ØNSKER å være i denne situasjonen? Jeg tviler på det...

Anonymkode: a5b81...12f

Det å gi min datter penger er det samme som å aktivt støtte hennes rusproblem. 100% av de pengene går direkte til rus! Det ønsker jeg ikke. Jeg gir gjerne penger til organisasjoner som hjelper rusavhengige, men å gi henne penger er helt uaktuelt.

Jeg sier jeg i disse innleggene fordi det er meg pengene kommer fra, men min mann( og barnas far) er helt enig. 

Ts

Anonymkode: c3133...9e1

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er smartest å kontakte en advokat som kan arverett. Koster jo litt, men går ut fra du har penger til det, siden det er penger og verdier det er snakk om.

Anonymkode: 36ff4...65c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du gir forskudd på arv (alt du eier) til sønnen din, vil din datter ha rett på avkorting i hans arv når du dør. Det vil si at datteren din kan kreve halvparten av hans arv når du dør. Arveoppgjør vil alltid bli sett på som en dødsdisposisjon

Derfor er det viktig at du gir bort alle pengene dine til han som en livsdisposisjon. Det vil som en gave, og ikke nevne et ord om arveoppgjør, testamentet osv når du gir denne gaven. Da kan ikke din datter kreve noe som helst.

Hvis du er usikker på forskjellen jeg har prøvd å forklare er du simpelthen nødt til å snakke med en advokat.

Anonymkode: afbf9...ea6

Jeg skal ikke gi hennes halvpart til min sønn, jeg skal gi hennes halvpart til veldedige organisasjoner ( gjerne noen som jobber med rusavhengige). 

Ts

Anonymkode: c3133...9e1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke gi hennes halvpart til min sønn, jeg skal gi hennes halvpart til veldedige organisasjoner ( gjerne noen som jobber med rusavhengige). 

Ts

Anonymkode: c3133...9e1

Men da er jo dette ikke noe sak? Det er jo bare å donere med en gang. Dine penger, ditt valg, hun kan ikke gjøre noe med dette.

Og så må du også gi sønnen din sin halvdel allerede nå. Som en livsdisposisjon. Det vil si at du når du dør basically skal ha 0 i verdier. 0 i verdier ved død = ingenting å arve.

Anonymkode: afbf9...ea6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke gi hennes halvpart til min sønn, jeg skal gi hennes halvpart til veldedige organisasjoner ( gjerne noen som jobber med rusavhengige). 

Ts

Anonymkode: c3133...9e1

Så du tenker å gi din sønn halvparten av alt dere eier nå og resten til en forening? Håper du da ikke trenger penger resten av livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis TS forstår forskjellen på livsdisposisjon og dødsdisposisjon så er det ikke nødvendig å snakke med en advokat.

Arverett er faktisk ikke veldig kompliserte greier. Men det virker egentlig ikke som TS leser det jeg, eller vi, har skrevet til henne om jussen. Så da burde hun HVERT FALL skaffe seg en advokat.

Anonymkode: afbf9...ea6

Men altså, jeg antar at TS ikke akkurat er døende nå (da hadde hun uansett hatt et problem), men har tenkt å leve en stund til og dermed er det greit å ha litt verdier både å leve av (og i) og i tilfelle det skulle oppstå en situasjon som krever at man har litt på sparekontoen. Hun kan jo ikke bare gi bort alt av verdier nå. Derfor er det ikke bare bare. 

Anonymkode: 6d2f5...210

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da er jo dette ikke noe sak? Det er jo bare å donere med en gang. Dine penger, ditt valg, hun kan ikke gjøre noe med dette.

Og så må du også gi sønnen din sin halvdel allerede nå. Som en livsdisposisjon. Det vil si at du når du dør basically skal ha 0 i verdier. 0 i verdier ved død = ingenting å arve.

Anonymkode: afbf9...ea6

Er jo ikke fult så enkelt. Vi må jo ha penger å leve for frem til vi dør også. Vi kan ikke donere bort alt nå. 

Ts

Anonymkode: c3133...9e1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er jo ikke fult så enkelt. Vi må jo ha penger å leve for frem til vi dør også. Vi kan ikke donere bort alt nå. 

Ts

Anonymkode: c3133...9e1

Nettopp, og derfor anbefaler jeg deg å ta kontakt med en advokat som kan arverett. Det trenger ikke kreve all verden av tid og penger, men bare et par timer til å få råd og veiledning. 

Anonymkode: 6d2f5...210

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Illuminatum skrev:

Så du tenker å gi din sønn halvparten av alt dere eier nå og resten til en forening? Håper du da ikke trenger penger resten av livet.

Det er jo nettopp dette som er problemet mitt. Jeg formulerte meg sikkert klønete i hi, men vi ønsker å gi 50% til sønnen min og 50% til en veldedig organisasjon, men vi må ha nok og leve av så lenge vi lever.

ts

Anonymkode: c3133...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, jeg antar at TS ikke akkurat er døende nå (da hadde hun uansett hatt et problem), men har tenkt å leve en stund til og dermed er det greit å ha litt verdier både å leve av (og i) og i tilfelle det skulle oppstå en situasjon som krever at man har litt på sparekontoen. Hun kan jo ikke bare gi bort alt av verdier nå. Derfor er det ikke bare bare. 

Anonymkode: 6d2f5...210

Nettopp! Ser at jeg formulerte meg litt klønete i hi...

ts

Anonymkode: c3133...9e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Willow

I et drømmescenario her, så skulle det gått an å lage en konto i datteren din sitt navn med hennes 50%. I det hun har vært rusfri i visst mange år får hun tilgang til den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, -Willow skrev:

I et drømmescenario her, så skulle det gått an å lage en konto i datteren din sitt navn med hennes 50%. I det hun har vært rusfri i visst mange år får hun tilgang til den. 

Jepp, hadde hun ikke vært en livsarving kunne TS skrevet et testamente om at hun fikk pengene etter å ha vært rusfri i x antall år, men det går altså ikke ved pliktdelsarv. 

Anonymkode: 6d2f5...210

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...