Gå til innhold

Hvordan ordne slik at min datter ikke arver noe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker ikke at min datter skal arve meg, hvordan kan jeg gjøre dette rent praktisk? Kan jeg overføre verdier imens jeg lever til for eksempel sønnen min/veldedige organisasjoner slik at det ikke er noe igjen å arve når jeg dør? 

Anonymkode: c3133...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Med mindre du sitter i uskiftet bo, så kan du gi alt du eier til hvem du vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Testosteron skrev:

Ja. Med mindre du sitter i uskiftet bo, så kan du gi alt du eier til hvem du vil

nei, min mann lever enda, så vi kan enda ordne det slik kanskje...?

TS

Anonymkode: c3133...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

nei, min mann lever enda, så vi kan enda ordne det slik kanskje...?

TS

Anonymkode: c3133...9e1

Ja. Ikke bare kanskje

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ikke at hun skal arve noe?

Anonymkode: 39a7e...b44

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal sønnen din avre deg, Men ikke dattere di ?

Anonymkode: e11e9...2a2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du ikke at hun skal arve noe?

Anonymkode: 39a7e...b44

Vil du virkelig vite? Selv vil jeg helst ikke. Det kan være noe som svir i både øyne og sinn. 

 

Anonymkode: 2cfd6...0e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan gi bort til hvem du vil så lenge du og din mann lever. Men pass på at dere ikke venter for lenge, slik at det blir en dødsdisposisjon (les deg opp om forskjellen på livsdisposisjon og dødsdisposisjon). 

Anonymkode: 3aa52...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg ikke skjønner. Man får barn og etterhvert skal man mase om slike ting.

Anonymkode: ba707...396

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 (les deg opp om forskjellen på livsdisposisjon og dødsdisposisjon). 

Anonymkode: 3aa52...b5c

En livsdisposisjon blir gjennomført mens man lever mens en dødsdisposisjon ført blir gjennomført etter at man er død.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan du ikke. Selvsagt kan du gi ting til sønnen din, men store verdier blir fort ansett som forskudd på arv. Livsarvinger har en lovfestet rett på arv.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du regne med at datteren din kommer til å hate broren sin resten av livet. Det dere legger opp til er veldig urettferdig, uansett grunn.

Anonymkode: 6d316...498

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir det ikke ansett som forskudd på arv om man gir vekk store verdier? 

Jeg tror ikke man kan gjøre et enkeltbarn arveløs i Norge. De vil i alle fall få minstekravet, så vidt jeg husker. 

(Får grøsninger av folk som er så opptatt av å straffe andre på den måten.) 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Testosteron skrev:

En livsdisposisjon blir gjennomført mens man lever mens en dødsdisposisjon ført blir gjennomført etter at man er død.

Nesten! En livsdisposisjon er noe man gir mens man fremdeles er i livet, ja. Men en dødsdisposisjon kan gis når man fremdeles lever. Hvis man gir bort en hytte og sier "hytten er din, det er en del av arven" så vil det være en dødsdisposisjon.

Så lenge man IKKE nevne testamentet, arv osv når man gir en gave - så vil det være en livsdisposisjon.

Anonymkode: afbf9...ea6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker ikke at min datter skal arve meg, hvordan kan jeg gjøre dette rent praktisk? Kan jeg overføre verdier imens jeg lever til for eksempel sønnen min/veldedige organisasjoner slik at det ikke er noe igjen å arve når jeg dør? 

Anonymkode: c3133...9e1

For en grusom mor du er. Uansett grunn hadde jeg aldri skjevdelt mellom barna mine.

Anonymkode: 7de5b...1ea

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, bortebra skrev:

Blir det ikke ansett som forskudd på arv om man gir vekk store verdier? 

Jeg tror ikke man kan gjøre et enkeltbarn arveløs i Norge. De vil i alle fall få minstekravet, så vidt jeg husker. 

(Får grøsninger av folk som er så opptatt av å straffe andre på den måten.) 

Nei, juridisk kan man gi vekk alle pengene sine hvis man ønsker det, uten at barna har noe de kan si på det.

Jo, man kan gjøre enkeltbarn arveløs ved nettopp å gi bort alle pengene sine. TS kan gi pengene sine til sønnen, men kan ikke nevne noe om arveoppgjør eller testamentet, det må regnes som gaver, en livsdisposisjon.

Anonymkode: afbf9...ea6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Så sant du gir arven mens du er i live. Men du vet ikke når du dør og hva du vil trenge av penger frem til da..  du vil ha igjen noe som hun arver. Når du dør har du vel pliktarv på 1/3 eller 1/4 til dine barn om jeg ikke husker feil.

Evnt kan du gi din sønn huset mot at du har borett/bruksrett frem til din død. En slik borett har en stor verdi som trekkes  av på taksten så han får lavere arveskatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Testosteron skrev:

En livsdisposisjon blir gjennomført mens man lever mens en dødsdisposisjon ført blir gjennomført etter at man er død.

Feil. For at det skal være en livsdisposisjon må gaven ha praktisk betydning mens giver er i livet. Det kan også bli en dødsdisposisjon dersom den er gitt når man vet at man skal dø eller når man er på dødsleiet, selv om man fortsatt lever. 

TS kan feks ikke overføre huset sitt til sønnen, men fortsatt bo der og ordne det praktiske selv frem til hun dør. Da regnes det som en dødsdisposisjon, selv om huset ble gitt vekk mens TS var i live. 

Anonymkode: 6d2f5...210

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Så sant du gir arven mens du er i live. Men du vet ikke når du dør og hva du vil trenge av penger frem til da..  du vil ha igjen noe som hun arver. Når du dør har du vel pliktarv på 1/3 eller 1/4 til dine barn om jeg ikke husker feil.

Evnt kan du gi din sønn huset mot at du har borett/bruksrett frem til din død. En slik borett har en stor verdi som trekkes  av på taksten så han får lavere arveskatt. 

Dette må presiseres!! Hvis TS sier at sønnen får arven mens hun er i livet (og hun gir alle pengene sine ti lhan) så kan datter kreve å få halvparten. TS må gi alle pengene som en gave MENS HUN lever, og det må være en GAVE og ikke en del av et arveoppgjør.

Hvis TS ikke gjør dette har datteren krav på 2/3, eller maks enn mill.

Anonymkode: afbf9...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...