Gå til innhold

Når kofferten aldri kommer...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det jeg har lært av tre uker i Australia på ferie når kofferten ikke dukker opp er:

- det er vanskelig å få tak i ting som kontaktliser

- det er vanskelig å få tak i medisiner du trenger

- de har ikke samme type produkter som hjemme (sminke, hudkrem, shampoo osv)

- størrelser på klær er ulike

- det er problematisk å få hjelp hjemmefra pga tidsforskjellen

- de er avslappet i fht kundebehandling hos flyselskapene

- det går helt fint å klare seg i tre uker uten bagasjen sin når man må :fnise:

- det er ofte en begrensing i reiseforsikringen din som gjør at verdien i kofferten ikke dekkes fullt ut

- du må ha med orginaldokumenter (pir-rapport) som må sendes i posten til forsikringsselskapet for å få dekning, sammen med reiserute/bekreftelse på billetter/billettene, bekreftelse på hvor du var når osv.. 

- du må ta vare på kvitteringene for det du evt kjøper og sende inn orginalene (scannet kopi er ikke bra nok) 

- verdisaker dekkes ikke, herunder opererer selskapene litt ulikt i hva som er verdisaker

- enkeltplagg har en maksgrense som varierer fra selskap til selskap for dekning, eks bunad må forsikres for seg..

 

Så har jeg lært at etter 21 dager slutter de "lete" etter kofferten (i realiteten ga de faen fra dag en) og at om den dukker opp etter dette får du hverken vite det eller sendt den til deg, derimot kan det hende de sender den til gardermoen - hvor de tar imot den, men varsler deg ikke - og etter tre mnd blir den åpnet, innholdet fordelt mellom "veldedighet" og "destruering", alt uten at du får beskjed.. 

Anonymkode: b9cfb...1c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ikke lært at du aldri skal ha medisiner innsjekket bagasje? 

Anonymkode: 2e3c6...5bc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke lært at du aldri skal ha medisiner innsjekket bagasje? 

Anonymkode: 2e3c6...5bc

Har du ikke lært folkeskikk?
Jeg hadde fem dager med medisiner i håndbagasjen, men når man er borte i over tre uker har man ikke nødvendigvis plass til alt i vesken og ikke har man lov å ta med medisiner ubegrenset overalt heller - vi fløy også via land der de krever at det skal i bagasjen og at du kun kan ta med det du skal bruke mens du er i deres land osv. 

Kanskje du skulle prøve en vennligere tone neste gang du prøver "hevde deg"? 

Anonymkode: b9cfb...1c6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg har lært av tre uker i Australia på ferie når kofferten ikke dukker opp er:

- det går helt fint å klare seg i tre uker uten bagasjen sin når man må :fnise:

 

Anonymkode: b9cfb...1c6

Jeg håper du uansett hadde en flott ferie! Og bedre lykke neste gang med bagasjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Frida skrev:

Jeg håper du uansett hadde en flott ferie! Og bedre lykke neste gang med bagasjen. 

Tusen takk, joda etter de første dagene i "Limbo" ble det litt replanlegging men de siste ukene ble utrolig fine :) Neste gang har jeg lært at man fint kan dra med håndbagasje selv i bushen!

Anonymkode: b9cfb...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er viktig å sjekke hvor mye forsikringen dekker slik at innholdet i bagasjen er mer enn det.

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke lært folkeskikk?
Jeg hadde fem dager med medisiner i håndbagasjen, men når man er borte i over tre uker har man ikke nødvendigvis plass til alt i vesken og ikke har man lov å ta med medisiner ubegrenset overalt heller - vi fløy også via land der de krever at det skal i bagasjen og at du kun kan ta med det du skal bruke mens du er i deres land osv. 

Kanskje du skulle prøve en vennligere tone neste gang du prøver "hevde deg"? 

Anonymkode: b9cfb...1c6

Hva har dette med folkeskikk å gjøre? Det er ikke veldig lurt å kun ha medisiner for fem dager hvis de er viktige. Man kan ha ganske mye håndbagasje, rundt ti kilo er det vel. Hvis ikke har man en løsning i tilfelle bagasjen skulle forsvinne eller bli forsinket. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har erfart å miste en koffert på min reise til Australia, men den dukket opp etter to døgn, og de klarte å levere den riktig - selv om jeg ikke engang hadde adressen jeg skulle bo da jeg meldte den savnet. Så det finnes gode erfaringer også (men selv to døgn uten er kjipt når du har sittet ett døgn på fly allerede).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

- enkeltplagg har en maksgrense som varierer fra selskap til selskap for dekning, eks bunad må forsikres for seg..

Anonymkode: b9cfb...1c6

Og etter å ha reist med 43 bunader i ett reisefølge, så har vi lært å ALLTID ta disse i håndbagasjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, funginger skrev:

Ja, det er viktig å sjekke hvor mye forsikringen dekker slik at innholdet i bagasjen er mer enn det.

Hva har dette med folkeskikk å gjøre? Det er ikke veldig lurt å kun ha medisiner for fem dager hvis de er viktige. Man kan ha ganske mye håndbagasje, rundt ti kilo er det vel. Hvis ikke har man en løsning i tilfelle bagasjen skulle forsvinne eller bli forsinket. 

Ti kilo betyr ikke ti kilo medisiner :fnise: jeg har selv opplevd å få problemer med tramadol og imigran for eksempel inn til Thailand på to uker ferie selv med alle papirer i orden, har hørt Dubai og Singapor er ennå verre så om TS reiste via de er det ikke rart man velger å ikke ta med tre uker med medisiner i håndbagasje.. Jeg trodde dette var noe "alle" visste var helt vanlig - men det ser jeg jo nå at ikke er tilfelle siden to av dere reagerer på det.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Carrot skrev:

Ti kilo betyr ikke ti kilo medisiner :fnise: jeg har selv opplevd å få problemer med tramadol og imigran for eksempel inn til Thailand på to uker ferie selv med alle papirer i orden, har hørt Dubai og Singapor er ennå verre så om TS reiste via de er det ikke rart man velger å ikke ta med tre uker med medisiner i håndbagasje.. Jeg trodde dette var noe "alle" visste var helt vanlig - men det ser jeg jo nå at ikke er tilfelle siden to av dere reagerer på det.. 

Visste ikke at det var så fryktelig mange som tar mer enn tre kilo medisiner i uka? Eller hvis man skal tenke seg at man tar en kilo medisiner i uka har man fortsatt syv kilo igjen til håndbagasje. Å undersøke importregler er en selvfølge når man er ute og reiser. Jeg reagerer på at man drar på ferie uten å regne med at medisinene dine kan forsvinne og ha funnet ut av hvordan du kan skaffe de igjen i det landet. Ingen grunn til å være så prektig og nedlatende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får du kilo fra? Det er enkelte A preparater man ikke får ta med mer enn i begrensede mengder - er det vanskelig å skjønne?

Anonymkode: b9cfb...1c6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg har lært av tre uker i Australia på ferie når kofferten ikke dukker opp er:

- det er vanskelig å få tak i ting som kontaktliser

- det er vanskelig å få tak i medisiner du trenger

- de har ikke samme type produkter som hjemme (sminke, hudkrem, shampoo osv)

- størrelser på klær er ulike

- det er problematisk å få hjelp hjemmefra pga tidsforskjellen

- de er avslappet i fht kundebehandling hos flyselskapene

- det går helt fint å klare seg i tre uker uten bagasjen sin når man må :fnise:

- det er ofte en begrensing i reiseforsikringen din som gjør at verdien i kofferten ikke dekkes fullt ut

- du må ha med orginaldokumenter (pir-rapport) som må sendes i posten til forsikringsselskapet for å få dekning, sammen med reiserute/bekreftelse på billetter/billettene, bekreftelse på hvor du var når osv.. 

- du må ta vare på kvitteringene for det du evt kjøper og sende inn orginalene (scannet kopi er ikke bra nok) 

- verdisaker dekkes ikke, herunder opererer selskapene litt ulikt i hva som er verdisaker

- enkeltplagg har en maksgrense som varierer fra selskap til selskap for dekning, eks bunad må forsikres for seg..

 

Så har jeg lært at etter 21 dager slutter de "lete" etter kofferten (i realiteten ga de faen fra dag en) og at om den dukker opp etter dette får du hverken vite det eller sendt den til deg, derimot kan det hende de sender den til gardermoen - hvor de tar imot den, men varsler deg ikke - og etter tre mnd blir den åpnet, innholdet fordelt mellom "veldedighet" og "destruering", alt uten at du får beskjed.. 

Anonymkode: b9cfb...1c6

Lærdommen at medisiner, kontaktlinser m.m. skal være i håndbagasjen den fikk du ikke før du reiste? 

Ellers har du opplevd at forsikringer har to priser. En pris når du betaler forsikringspremien og en annen den dagen du trenger hjelp. Det mest interessante har du utelatt, nemlig hvilket selskap forsikringen din var hos og hvilken type forsikring du valgte.

Anonymkode: f4bd9...e7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at ikke alle leser det jeg skriver om at medisiner ble medbrakt i håndbagasje i den grad det var lovlig men bare må spy ut møkk om dette og at det er alt som teller? 

Anonymkode: b9cfb...1c6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, funginger skrev:

Visste ikke at det var så fryktelig mange som tar mer enn tre kilo medisiner i uka? Eller hvis man skal tenke seg at man tar en kilo medisiner i uka har man fortsatt syv kilo igjen til håndbagasje. Å undersøke importregler er en selvfølge når man er ute og reiser. Jeg reagerer på at man drar på ferie uten å regne med at medisinene dine kan forsvinne og ha funnet ut av hvordan du kan skaffe de igjen i det landet. Ingen grunn til å være så prektig og nedlatende.

Skrev noen noe sted at det dreide seg om tre kilo i uka eller drømmer du nå? Og har noen skrevet noe om import? Overraskende at man kan velge svare på en slik måte der man forutsetter alt annet enn positive intensjoner. Ikke rart det er krig i verden.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke lært folkeskikk?
Jeg hadde fem dager med medisiner i håndbagasjen, men når man er borte i over tre uker har man ikke nødvendigvis plass til alt i vesken og ikke har man lov å ta med medisiner ubegrenset overalt heller - vi fløy også via land der de krever at det skal i bagasjen og at du kun kan ta med det du skal bruke mens du er i deres land osv. 

Kanskje du skulle prøve en vennligere tone neste gang du prøver "hevde deg"? 

Anonymkode: b9cfb...1c6

 Hva i alle dager har dette med folkeskikk å gjøre? Ro deg ned! 

Jeg skrev et helt nøytralt innlegg. 

Anonymkode: 2e3c6...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎09‎.‎03‎.‎2018 den 18.06, reiseglad skrev:

Jeg har erfart å miste en koffert på min reise til Australia, men den dukket opp etter to døgn, og de klarte å levere den riktig - selv om jeg ikke engang hadde adressen jeg skulle bo da jeg meldte den savnet. Så det finnes gode erfaringer også (men selv to døgn uten er kjipt når du har sittet ett døgn på fly allerede).

Selvsagt, det var ikke ment som at alle ender i katastrofe og alle har dårlige erfaringer, det var mer at på tross av at jeg har tatt alle forhåndsregler når uhelletlikevel er ute kan man oppleve ting man ikke forutså som gjør en sur situasjon verre..

På ‎09‎.‎03‎.‎2018 den 14.50, AnonymBruker skrev:

Har du ikke lært at du aldri skal ha medisiner innsjekket bagasje? 

Anonymkode: 2e3c6...5bc

 

På ‎10‎.‎03‎.‎2018 den 11.33, AnonymBruker skrev:

 Hva i alle dager har dette med folkeskikk å gjøre? Ro deg ned! 

Jeg skrev et helt nøytralt innlegg. 

Anonymkode: 2e3c6...5bc

nøytralt? Virkelig? Å starte en setning med "har du ikke lært" når jeg tydelig skriver at jeg tok forhåndsregler er virkelig ikke å være nøytral, den kjøper jeg ikke. At du innså det etterpå er helt greit men å prøve vri seg unna og attpå til med et "ro deg ned" vitner om at jeg ikke tok feil i utgangspunktet.

Anonymkode: b9cfb...1c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt, det var ikke ment som at alle ender i katastrofe og alle har dårlige erfaringer, det var mer at på tross av at jeg har tatt alle forhåndsregler når uhelletlikevel er ute kan man oppleve ting man ikke forutså som gjør en sur situasjon verre..

 

nøytralt? Virkelig? Å starte en setning med "har du ikke lært" når jeg tydelig skriver at jeg tok forhåndsregler er virkelig ikke å være nøytral, den kjøper jeg ikke. At du innså det etterpå er helt greit men å prøve vri seg unna og attpå til med et "ro deg ned" vitner om at jeg ikke tok feil i utgangspunktet.

Anonymkode: b9cfb...1c6

Det skrev du da virkelig ikke i hovedinnlegget. 

Foreslår at du prøver å la være å ta alt i verste mening. 

Anonymkode: 2e3c6...5bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2018 den 9.30, AnonymBruker skrev:

Rart at ikke alle leser det jeg skriver om at medisiner ble medbrakt i håndbagasje i den grad det var lovlig men bare må spy ut møkk om dette og at det er alt som teller? 

Anonymkode: b9cfb...1c6

Synes du svarer i en ganske nedlatende tone selv. Det folk kommenterer er at man må ha viktige ting i håndbagasjen! Reiser mye og har ofte mellomlandinger, og vet derfor at kofferten kan bli borte. Har derfor alltid de viktigste tingene, som medisiner og verdisaker i håndbagasjen.  Også lurt å ha litt klær og et par sko der, så man klarer seg i noen dager. 

Og selvfølgelig må man ha en god reiseforsikring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken forsikring hadde du?

Ble nylig frastjålet noe utenfor huset, men her jeg bor. Ringte forsikringsselskapet etter det var anmeldt, de ba bare om koden på anmeldelsen, så fikk jeg melding med link til en side jeg skulle gå inn på, fikk da valget mellom å få tilsendt varen i posten, eller få pengene. Og det tok bare 1 døgn så var den i posten. 

Anonymkode: 51d9c...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken forsikring hadde du?

Ble nylig frastjålet noe utenfor huset, men her jeg bor. Ringte forsikringsselskapet etter det var anmeldt, de ba bare om koden på anmeldelsen, så fikk jeg melding med link til en side jeg skulle gå inn på, fikk da valget mellom å få tilsendt varen i posten, eller få pengene. Og det tok bare 1 døgn så var den i posten. 

Anonymkode: 51d9c...bd2

Forsikringen er god den (viser det seg nå i ettertid) det er LO favør sin toppsikringsreiseforsikring som ikke har begrensing og som dekker enkelt plagg opp til 25 000 (bunad - noe jeg ikke fikk oppgitt da jeg først tok kontakt) og smykker (verdi opp til 25 000) men selv om jeg får penger erstatter det ikke tingene i kofferten som var kjøpt med "andakt" da jeg ikke er en som shopper ofte eller mye. Min garderobe er møysommelig bygget opp av ting som alle kan mikses og av merker som nok noen vil påstå er dyre - så nå som listen er så komplett som den kan bli er summen på forsikringen nesten 200 000 og min forsikring har ikke en øvre grense og innholdet kan dokumenteres så det er egentlig "grei skuring".. 

OG ja, jeg beklager selvsagt at jeg ikke skrev i HI at jeg HADDE medisiner i håndbagasjen siden det ble et så stort tema mens resten tydeligvis er mindre viktig.. for eksempel det med destruering :fnise:

 

Anonymkode: b9cfb...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...