Gå til innhold

Høres dette styrkeprogrammet bra ut? (til nybegynner, kvinne)


s0la

Anbefalte innlegg

Høres dette ut som et OK treningsprogram? Noen øvelser jeg kan kutte ut eller legge inn/bytte ut? Får jeg inn de fleste muskelgruppene her? Jeg har lenge prøvd å finne et program som får inn de største muskelgruppene, men også øvelser jeg KAN og føler meg trygg på. Øvelsene nedenfor vet jeg hvordan jeg gjør. 

Dette er sånn jeg tenker øktene mine skal foregå:

- Oppvarming
- Tøying
- En lett runde til med oppvarming, der fokus er på alle muskler (f.eks. knebøy, utfall, dips, etc uten vekt)

Knebøy
Utfall 
Markløft
Tåhev

Armhevinger
Rygghev
Nedtrekk
Curls

Crunches*
Benhev
Sidehev
Planken

Alle utenom armhevinger, tåhev og mageøvelsene er med vekt.

 

Noen tanker? Jeg er en ung kvinne uten så mye styrketreningserfaring fra før, ved vekter og maskiner. Har drevet en del med HIIT, jogging og styrketrening med kroppsvekt. Og holdte en stund på med styrke på senter tidligere, men jeg sluttet etter jeg flytta. Nå har jeg begynt på senter igjen og har tilgang til vekter og maskiner igjen. 

Endret av s0la
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du kjøre denne runden HVER trening eller skal du kjøre split program?

Jeg ville lagt til bulgarske utfall, hiptrust, glutebridge og strakmark på beindagene mine hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trollmora said:

Skal du kjøre denne runden HVER trening eller skal du kjøre split program?

Jeg ville lagt til bulgarske utfall, hiptrust, glutebridge og strakmark på beindagene mine hvertfall.

Jeg skal trene hiit tre ganger i uka, dette styrketreningsprogrammet to ganger i uka (altså trene hele kroppen på en økt, i stedet for å dele opp i overkropp og bein), og yoga en dag. Så tenker jeg å endre på styrketreningsprogrammet etter 4-6 uker, for variasjon.

Burde jeg få inn noen av de øvelsene i dette programmet, eller bytte de ut med noen av de jeg har? Vil helst unngå et for langt program, så jeg ikke er på senteret i flere timer. :fnise: Dermed trenger jeg akkurat nok øvelser, som trener de største muskelgruppene. Og så kan jeg ta inn flere avanserte øvelser etterhvert når jeg har bygd opp et bra grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trent mye styrke i det siste selv. Kjenner det på kroppen. Den føles iallefall mye strammere enn før. Har ikke så vondt i ryggen lenger. Var plaget av ryggsmerter før, men er langt bedre etter at jeg begynte med styrketrening. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, s0la skrev:

Jeg skal trene hiit tre ganger i uka, dette styrketreningsprogrammet to ganger i uka (altså trene hele kroppen på en økt, i stedet for å dele opp i overkropp og bein), og yoga en dag. Så tenker jeg å endre på styrketreningsprogrammet etter 4-6 uker, for variasjon.

Burde jeg få inn noen av de øvelsene i dette programmet, eller bytte de ut med noen av de jeg har? Vil helst unngå et for langt program, så jeg ikke er på senteret i flere timer. :fnise: Dermed trenger jeg akkurat nok øvelser, som trener de største muskelgruppene. Og så kan jeg ta inn flere avanserte øvelser etterhvert når jeg har bygd opp et bra grunnlag.

Jeg ville ha bytta ut tåhev med hiptrust og kjørt glutebridge og good mornings som oppvarming. Men det er meg ;) Vi har forskjellige ønsker hvor vi vil bygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, nå har jeg endret litt på programmet igjen. Nå tror jeg at jeg har de fleste muskelgruppene involvert. 

Knebøy
Utfall
Markløft
Tåhev

Armhevinger
Rygghev
Nedtrekk
Opptrekk
Curls 

Crunches
Omvendt crunches
Sidehev
Planken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Trollmora said:

Jeg ville ha bytta ut tåhev med hiptrust og kjørt glutebridge og good mornings som oppvarming. Men det er meg ;) Vi har forskjellige ønsker hvor vi vil bygge.

Okei, må søke på hva det er. :fnise: Jeg ønsker å få sterkere legger som tåler mer, derfor har jeg den der. Tenker også å trene musklene på fremsiden av leggene, men jeg skal teste det ut først. Jeg får lett beinhinnebetennelse hvis jeg jogger, så vil trene opp leggene ordentlig og samtidig lære meg god joggeteknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipthrust har jeg jo hatt i et gammelt program så jeg husker den nå :D 

Bytter den ut med tåhev, og får legge inn øvelser for legger i andre treningsøkter i uka. Liker å blande yoga med cardio og litt styrke med kroppsvekt så der kan jeg få inn tåhev kanskje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe poeng å kjøre så mange øvelser på en økt. Selv kjører jeg toppen 5 per økt, men jeg kjører splitt. Hvor mange sett og repetisjoner tenkte du?

Jeg er ingen ekspert, det er samboeren som står for mitt opplegg da han er pt og treningskonsult. Ville kanskje kjørt dine øvelser slik: 

Knebøy

Markløft

Armhevinger

Nedtrekk

Curls

Triceps

To valgfrie mageøvelser i supersett

3x8-12 på alle øvelsene.

Men det spørs helt hva målet ditt er, hva vil du med treningen? Dette fokuserer jo ikke på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Inwe said:

Det er ikke noe poeng å kjøre så mange øvelser på en økt. Selv kjører jeg toppen 5 per økt, men jeg kjører splitt. Hvor mange sett og repetisjoner tenkte du?

Jeg er ingen ekspert, det er samboeren som står for mitt opplegg da han er pt og treningskonsult. Ville kanskje kjørt dine øvelser slik: 

Knebøy

Markløft

Armhevinger

Nedtrekk

Curls

Triceps

To valgfrie mageøvelser i supersett

3x8-12 på alle øvelsene.

Men det spørs helt hva målet ditt er, hva vil du med treningen? Dette fokuserer jo ikke på noe.

Okei! Takk for råd! :) Jeg lærer hele tiden, haha. Setter pris på alt av informasjon da, jeg har jo lyst å gjøre det best mulig for kroppen min. 

Målet er å bli sterkere og få en strammere kropp. 

Tenkte 10-15 reps og 2 sett. Men bør kanskje heller kutte ned på øvelsene... Da vil jo økta kanskje ikke ta såå lang tid heller. Bør vel også være forsiktig generelt, med å ikke overtrene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på du kan knebøy og markløft riktig? Dette er øvelser som 80-90% gjør feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...