Gå til innhold

Kona og jeg krangler om ungen.


HalldirV2

Anbefalte innlegg

Kona og jeg har sterke meninger angående hvilken dialekt vi vil at ungen skal tale. Hun ønsker bergensdialekten, jeg liker haldendialekten best. Vi klarer ikke enes om hvordan vi skal oppdra barnet til å snakke. Hva gjorde dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere har tvunget et barn til å eksistere. Jg tenker at der burd evurdere hvor jævlige dere har vært mot et annet menneske

Anonymkode: b6e07...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes haldendialekta er så vakker 😊 Bergensk liksom...gysj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere har tvunget et barn til å eksistere. Jg tenker at der burd evurdere hvor jævlige dere har vært mot et annet menneske

Anonymkode: b6e07...941

Du foretrekker trøndersk? Hadde vi vært jævlige hadde vi valgt haugesundsdialekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergens dialekt er grusom. 

Anonymkode: 386a4...0a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som regel ender barnet opp med å finne sin egen måte å snakke på. Mitt barn snakker som faren, selv om vi bor i min hjembygd. Dette har hun valgt helt selv, til tross for at de fleste andre rundt henne snakker som jeg gjør.

Snakk med henne på hver deres dialekt, og la henne få velge sine egne ord og sitt eget tonefall.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Kona og jeg har sterke meninger angående hvilken dialekt vi vil at ungen skal tale. Hun ønsker bergensdialekten, jeg liker haldendialekten best. Vi klarer ikke enes om hvordan vi skal oppdra barnet til å snakke. Hva gjorde dere? 

Den dialekten der dere bor nå passer best.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Skjønner ikke problemet. Dere snakker hver deres dialekt? Da fortsetter dere med det og barner lærer å snakke på den måten det er mest komfortabel med. Mest sannsynlig blir det språket der dere bor men en liten iblanding av dialekt nr to. Eller barnet lærer begge dialektene rent, men det må i så fall være valgt av barnet. Noen få gjør det. 

Evnt på den foreldren dere ikke ønsker dialekten til teipe igjen munnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra spøk til alvor. Jeg har ikke barn, men dama og jeg var vitne til et annet par som krangla om dialekten ungen skulle snakke. Er dette virkelig noe folk henger seg opp i? Og er dette noe folk faktisk prøver å påvirke? Disse var riktignok godt beruset begge to, men tonen var ikke bare humoristisk dem seg i mellom. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, HalldirV2 said:

Du foretrekker trøndersk? Hadde vi vært jævlige hadde vi valgt haugesundsdialekten.

hahaha lol og mer lol

Hvem gir en faen om hvordan andre mennesker har det om man kan omgjøre det til en vits?

Anonymkode: b6e07...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Jeg synes haldendialekta er så vakker 😊 Bergensk liksom...gysj!

Første gang jeg har hørt noen kalle Haldendialekta vakker 😮

Anonymkode: 0db69...8d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn begynner som regel å snakke den dialekten på stedet en bor. 

Anonymkode: 80719...d74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Kona og jeg har sterke meninger angående hvilken dialekt vi vil at ungen skal tale. Hun ønsker bergensdialekten, jeg liker haldendialekten best. Vi klarer ikke enes om hvordan vi skal oppdra barnet til å snakke. Hva gjorde dere? 

Eh ungen kommer til å snakke den dialekten vennene snakker i det omrpdet dere bor mest sannsynlig. Ikke noe dere kan styre. Kommer automatisk. Man lar seg påvirke av språket rundt seg ubevisst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Første gang jeg har hørt noen kalle Haldendialekta vakker 😮

Anonymkode: 0db69...8d2

Hvaaa? Den er jo dritmorsom! Ungen min, i fremtiden, skal definitivt ha den. Legger inn en bestilling allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, HalldirV2 said:

Hvaaa? Den er jo dritmorsom! Ungen min, i fremtiden, skal definitivt ha den. Legger inn en bestilling allerede.

Har du virkelig tenkt å få barn inn i den verden vi leve i? Se for deg at kg verden er ganske lik hvordan virkeligheten er. Er det etisk å få barn ?

Anonymkode: b6e07...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Eh ungen kommer til å snakke den dialekten vennene snakker i det omrpdet dere bor mest sannsynlig. Ikke noe dere kan styre. Kommer automatisk. Man lar seg påvirke av språket rundt seg ubevisst.

Tull. Selvfølgelig kan man styre det, bare å sette på en cd på repeat. Vil du ha hedemarksdialekt f.eks kjører du Alf Prøysen om og om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du virkelig tenkt å få barn inn i den verden vi leve i? Se for deg at kg verden er ganske lik hvordan virkeligheten er. Er det etisk å få barn ?

Anonymkode: b6e07...941

Bare etisk om de får haldendialekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tull. barnet snakker slik som de snakker på skolen

Anonymkode: 9c692...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...