Gå til innhold

Hundevalg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis dere skulle velge mellom to hunder der den ene veier 11 kilo og den andre veier 31 kilo. Hvem hadde du valgt da og hvorfor?

Anonymkode: 8e519...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fleiben

Jeg hadde valgt hund etter mine behov og egenskaper, IKKE etter vekt 😊 Hvilke to raser er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå velger jeg hunderase etter gemytt og bruksegenskaper, ikke vekt, men i dette hypotetiske tilfellet hadde jeg valgt den minste hunden, da min leilighet hadde blitt for liten for den største.

Anonymkode: a2549...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger mere etter lynne, aktivitetsnivå og mengde pelsstell, men foretrekker stort sett mindre hunder.

Er det du som lager alle disse trådene om hvor store hunder folk vil ha?

Anonymkode: e25f4...751

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er ett par hundre hunderaser å velge mellom er vell også størrelse som må vurderes? Akkurat som pelsbehov ol.

Anonymkode: 8e519...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvilke hunderaser det er snakk om. Selv om jeg vil ha en liten hund betyr ikke det at jeg setter alle mindre hunderaser før store. 

Anonymkode: b5c8a...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8.3.2018 at 7:24 AM, AnonymBruker said:

Hvis dere skulle velge mellom to hunder der den ene veier 11 kilo og den andre veier 31 kilo. Hvem hadde du valgt da og hvorfor?

Anonymkode: 8e519...2a0

Bor du i sjette etasje uten heis? Da ville jeg valgt den letteste, siden det kan tenkes at du må bære den. En liten hund er også billigere i kosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største, for vår neste hund skal være stor har vi bestemt. Men vi har også en laaaang liste andre kriterier som må oppfylles før valget av rase blir tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt den på 31 kg. Liker ikke småbikkjer. 

Med mindre man har en hybel på 10 m2, er ikke boligen begrensende for hundens størrelse i min verden. 

Anonymkode: eaef7...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, netpuppy said:

Den største, for vår neste hund skal være stor har vi bestemt. Men vi har også en laaaang liste andre kriterier som må oppfylles før valget av rase blir tatt.

Vel,  håper ikke du går rundt og tror du kan bestemme på forhånd hvordan  en hund SKAL være. 

Har blandinger,  de beste hundene ever selv,  ja store. 

 Har trent og behandler  mine milde muskel-hunder med kjærlighet,  de har selvsagt ulike personligheter. Jeg har hund fordi jeg vil  gi de det beste livet de kan få, ingen smørbrød liste over mine krav til de!

Typisk de som har hunder av egoistiske behov som er de første til å dumpe de når de liksom ikke er akkurat som eier har "bestemt "på forhånd .

Anonymkode: a5378...508

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 kg. Er 156 og 48 kg selv.

Anonymkode: 0c881...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Vel,  håper ikke du går rundt og tror du kan bestemme på forhånd hvordan  en hund SKAL være. 

Har blandinger,  de beste hundene ever selv,  ja store. 

 Har trent og behandler  mine milde muskel-hunder med kjærlighet,  de har selvsagt ulike personligheter. Jeg har hund fordi jeg vil  gi de det beste livet de kan få, ingen smørbrød liste over mine krav til de!

Typisk de som har hunder av egoistiske behov som er de første til å dumpe de når de liksom ikke er akkurat som eier har "bestemt "på forhånd .

Anonymkode: a5378...508

Hva snakker du om nå? Det er hundrevis av forskjellige raser med forskjellige egenskaper, bruksområder og behov. Det er klart det er personlige forskjeller innad i rasene, men det forandrer ikke det faktum at en Husky er forskjellig fra en Border Collie er forskjellig fra en Engelsk Mastiff er forskjellig fra en Skye Terrier. 

Vi har en liste med kriterier, noen viktigere enn andre, som gjerne skal oppfylles før vi velger vår neste rase for å øke sjansene for en hund som passer inn i vårt liv og vår familie, i tillegg til at vi har mulighet til å gi den det den trenger. 

Jeg har aldri "dumpet" et kjæledyr i hele mitt liv og syns det er heller merkelig å bli beskyldt for det bare fordi jeg ønsker å ta et veloverveid valg i stedet for den første og beste som kanskje ikke passer inn i mitt liv i det hele tatt. Det er vel heller de som gjør det sistnevnte som gjerne er de som "dumper" dyret når de innser at de har tatt seg vann over hodet når behovene til dyret langt overskrider det de er i stand til å gi. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger forsåvidt hund etter rase og egenskaper jeg ønsker meg, ikke etter vekt... Når det er sagt liker jeg mellomstore hunder bedre enn små (mine veier 20-22 kilo, slank type så de er ganske høye). Sånn sett ville jeg nok vært mest interessert i hunden på 31 kilo, men jeg ville jo ikke valgt den om den ikke hadde egenskapene jeg ønsket meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om rasene har ganske like egenskaper? Hvordan finner man ut hva slags egenskaper man skal gå etter? 

Anonymkode: 8e519...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva om rasene har ganske like egenskaper? Hvordan finner man ut hva slags egenskaper man skal gå etter? 

Anonymkode: 8e519...2a0

Da tenker man seg om :) Hva slags livsstil en har (ikke hva slags livsstil en ønsker seg!), hva en kan tilby hunden av aktivitet, hvordan man bor, osv. Hvis rasene virkelig er veldig like og det er bare småting som skiller så kommer det vel til syvende og sist an på smak og behag. Gjerne møt flere individer av hver rase og prat med folk som har rasene.

Anonymkode: bbe13...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Du bør velge rase etter bruksområde og som matcher din/deres personlighet.  Er veldig glad i hunder od dyr generelt selv, men  kan ikke skaffe meg hund, de blir for krevende, mht trening, morsjon og renhold/rengjøring, for mitt vedkommende. Lykke til med riktig valg av hund. 

Anonymkode: 3eba7...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et søkt spørsmål, men ville valgt den minste hunden, pga enklere stell/morsjon? Rimeligere i kosten. Velg den rasen som du tror vil egne seg best mht morsjon, stell og livsstil (barn, by/landet etc) nå og i fremtid. 

Anonymkode: 3eba7...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig spørsmål, men hvis den som veier mest er en samojed, eller en annen polar rase så hadde jeg valgt den, for jeg har en fra før. For meg er andre hunder uaktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags egenskaper går dere etter når dere velger hunderase?

Anonymkode: 8e519...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...