Gå til innhold

Vikeplikt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt lappen i 6 år, og føler meg noen ganger rimlig forvirra ang vikeplikt. F.eks i rundkjøringer uten selve rundkjøringen, der det var er et kryss, folk gjør så mye forskjellig, noen stopper for deg, imens andre bare kjører først. Dette forvirrer meg sykt og har derfor blitt usikker på dette. F.eks hvis man kommer til et sånt kryss og det kommer en bil fra høyere, hvem skal egentlig stoppe ? Jeg eller han ? I en vanlig rundkjøring så er det jo han som skal stoppe. 

Anonymkode: 42c67...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I rundkjøring har du vikeplikt fra venstre.

Anonymkode: 1a184...4eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I rundkjøring har du vikeplikt fra venstre.

Anonymkode: 1a184...4eb

Altså, de som ligger i rundkjøringen allerede når du skal kjøre inn i den, de har du vikeplikt for. (fra venstre)

Om noen kjører ut rett foran nesa di så har de egentlig vikeplikt for deg, så da kan du tute :) 

Husk alltid å bruke blinklys!! 

Veldig irriterende med alle som TROR at andre vet hvor de skal....  :(

Det koster så lite å gidde å bruke blinklyset, og det blir bedre flyt i trafikken.

 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt lappen i 6 år, og føler meg noen ganger rimlig forvirra ang vikeplikt. F.eks i rundkjøringer uten selve rundkjøringen, der det var er et kryss, folk gjør så mye forskjellig, noen stopper for deg, imens andre bare kjører først. Dette forvirrer meg sykt og har derfor blitt usikker på dette. F.eks hvis man kommer til et sånt kryss og det kommer en bil fra høyere, hvem skal egentlig stoppe ? Jeg eller han ? I en vanlig rundkjøring så er det jo han som skal stoppe. 

Anonymkode: 42c67...7c9

Dette er et slikt typisk spørsmål der bilføreren ikke har lest og forstått teoriboka. :flau:

Er du en av dem som også var ferdig med teoriboka og kasta den eller gav den bort når førerkortet var iboks? 

På forkjørsvei har du forkjørsrett og ingen vikeplikt. Skal du inn på forkjørsvei har du vikeplikt for alle. 

I lyskryss med fungerende lys, og ingen pil der du svinger til venstre har du vikeplikt for dem som kommer i mot. 

På vei inn i rundkjøring har du vikeplikt for alle. På vei ut har du vikeplikt fra høyre. 

På parkeringsplass gjelder høyreregelen. På vei ut av parkeringsplass har du vikeplikt for alt og alle. 

Detteer hovedtrekkene. Du oppførdres til å fremskaffe teoriboka og lese til du forstår teorien. Og lar bilen stå inntil vikeplikten er innterpet. Irriterende billister som ikke kan noe så grunnleggende som vikeplikt de har ingenting i trafikkenå gjøre. (Enten de kjører Audi, tesla eller andre biler.) 

2 minutter siden, Englejenta skrev:

Altså, de som ligger i rundkjøringen allerede når du skal kjøre inn i den, de har du vikeplikt for. (fra venstre)

Om noen kjører ut rett foran nesa di så har de egentlig vikeplikt for deg, så da kan du tute :) 

Husk alltid å bruke blinklys!! 

Veldig irriterende med alle som TROR at andre vet hvor de skal....  :(

Det koster så lite å gidde å bruke blinklyset, og det blir bedre flyt i trafikken.

 

 

 

Skal ts begynne å tute i tillegg til at hun ikke kan vikepliktreglene? 

Blinklys bør hun og kunne bruke. Noen sparer på blinklyset til den store gullmedaljen....

Anonymkode: bbf21...866

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et slikt typisk spørsmål der bilføreren ikke har lest og forstått teoriboka. :flau:

Er du en av dem som også var ferdig med teoriboka og kasta den eller gav den bort når førerkortet var iboks? 

På forkjørsvei har du forkjørsrett og ingen vikeplikt. Skal du inn på forkjørsvei har du vikeplikt for alle. 

I lyskryss med fungerende lys, og ingen pil der du svinger til venstre har du vikeplikt for dem som kommer i mot. 

På vei inn i rundkjøring har du vikeplikt for alle. På vei ut har du vikeplikt fra høyre. 

På parkeringsplass gjelder høyreregelen. På vei ut av parkeringsplass har du vikeplikt for alt og alle. 

Detteer hovedtrekkene. Du oppførdres til å fremskaffe teoriboka og lese til du forstår teorien. Og lar bilen stå inntil vikeplikten er innterpet. Irriterende billister som ikke kan noe så grunnleggende som vikeplikt de har ingenting i trafikkenå gjøre. (Enten de kjører Audi, tesla eller andre biler.) 

Skal ts begynne å tute i tillegg til at hun ikke kan vikepliktreglene? 

Blinklys bør hun og kunne bruke. Noen sparer på blinklyset til den store gullmedaljen....

Anonymkode: bbf21...866

Ja, det viktigste med å kjøre bil er å kunne vikeplikten og ha forståelse for skiltene.

Ingen tvil om det!

TS , du bør øve, ellers blir du fort en fare for andre trafikanter.

Anonymkode: dace6...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et slikt typisk spørsmål der bilføreren ikke har lest og forstått teoriboka. :flau:

Er du en av dem som også var ferdig med teoriboka og kasta den eller gav den bort når førerkortet var iboks? 

På forkjørsvei har du forkjørsrett og ingen vikeplikt. Skal du inn på forkjørsvei har du vikeplikt for alle. 

I lyskryss med fungerende lys, og ingen pil der du svinger til venstre har du vikeplikt for dem som kommer i mot. 

På vei inn i rundkjøring har du vikeplikt for alle. På vei ut har du vikeplikt fra høyre. 

På parkeringsplass gjelder høyreregelen. På vei ut av parkeringsplass har du vikeplikt for alt og alle. 

Detteer hovedtrekkene. Du oppførdres til å fremskaffe teoriboka og lese til du forstår teorien. Og lar bilen stå inntil vikeplikten er innterpet. Irriterende billister som ikke kan noe så grunnleggende som vikeplikt de har ingenting i trafikkenå gjøre. (Enten de kjører Audi, tesla eller andre biler.) 

Skal ts begynne å tute i tillegg til at hun ikke kan vikepliktreglene? 

Blinklys bør hun og kunne bruke. Noen sparer på blinklyset til den store gullmedaljen....

Anonymkode: bbf21...866

Og andre har det på en mil etter det er brukt?

Lurer på hvordan det er mulig å kjøre kilometer på kilometer uten å merke at blinklyset er på??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det viktigste med å kjøre bil er å kunne vikeplikten og ha forståelse for skiltene.

Ingen tvil om det!

TS , du bør øve, ellers blir du fort en fare for andre trafikanter.

Anonymkode: dace6...b28

Øve? Hun må lese teori! Når hun ikke forstår eller kan teorien, så hjelper det ikke å praktisere det hun ikke kan. 

Billister som ikke holder eller kan vikeplikten er livsfarlige.

1 minutt siden, Mrs.Purdey skrev:

Og andre har det på en mil etter det er brukt?

Lurer på hvordan det er mulig å kjøre kilometer på kilometer uten å merke at blinklyset er på??

 

Det er en annen skål. 

Anonymkode: bbf21...866

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan du klarte teori prøven ?

Anonymkode: 1a184...4eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor folk her begynner å snakke om rundkjøringer og blinklys og alt det tullet der ? Jeg kan da det, også andre typer vikepliktsregler. Har kjørt hver dag i 6 år og aldri krasja så er nok ikke til noe fare. Spørsmålet mitt var: i et KRYSS når jeg kommer fra en av veiene, også er det en som kommer fra veien til høyere f.eks hvem av oss skal EGENTLIG stoppe, hver eneste gang jeg kommer til et sånt kryss så begynner de å stoppe og kjøre og stoppe og kjøre, ihvertfall i det krysset jeg har uttafor her. Alle gjør forskjellig, noen kjører på og noen stopper, andre virker usikre og kjører og stopper og humper over veien. 

Anonymkode: 42c67...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvorfor folk her begynner å snakke om rundkjøringer og blinklys og alt det tullet der ? Jeg kan da det, også andre typer vikepliktsregler. Har kjørt hver dag i 6 år og aldri krasja så er nok ikke til noe fare. Spørsmålet mitt var: i et KRYSS når jeg kommer fra en av veiene, også er det en som kommer fra veien til høyere f.eks hvem av oss skal EGENTLIG stoppe, hver eneste gang jeg kommer til et sånt kryss så begynner de å stoppe og kjøre og stoppe og kjøre, ihvertfall i det krysset jeg har uttafor her. Alle gjør forskjellig, noen kjører på og noen stopper, andre virker usikre og kjører og stopper og humper over veien. 

Anonymkode: 42c67...7c9

Den som har vikeplikt skal vike, vanskeligere er det ikke. Kan du vikepliktreglene så kan du og svaret på spørsmålet. Les teori, og gå ut og finn ut hvilken type vei krysset har inn i krysset for dere begge. Da vet du svaret. 

Anonymkode: bbf21...866

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvorfor folk her begynner å snakke om rundkjøringer og blinklys og alt det tullet der ? Jeg kan da det, også andre typer vikepliktsregler. Har kjørt hver dag i 6 år og aldri krasja så er nok ikke til noe fare. Spørsmålet mitt var: i et KRYSS når jeg kommer fra en av veiene, også er det en som kommer fra veien til høyere f.eks hvem av oss skal EGENTLIG stoppe, hver eneste gang jeg kommer til et sånt kryss så begynner de å stoppe og kjøre og stoppe og kjøre, ihvertfall i det krysset jeg har uttafor her. Alle gjør forskjellig, noen kjører på og noen stopper, andre virker usikre og kjører og stopper og humper over veien. 

Anonymkode: 42c67...7c9

Det er nok fordi du nevnte rundkjøring i hovedinnlegget ditt. Hvis du mener et kryss hvor du kommer inn i en vei og det kommer en vei midt i mot, så har du vikeplikt fra høyre for den bilen som kommer midt imot. Altså om du svinger til venstre og bilen midt imot skal samme vei, så har du vikeplikt.

Hvis veien du skal inn i er en forkjørsvei, så har du vikeplikt for alle som kjører på den veien, og da står det også alltid et vikepliktskilt (evt. stoppskilt, om det er dårlig sikt) der.

Om det ikke er en forkjørsvei du skal inn i, så står det ikke noe vikepliktskilt og da viker du bare fra de som kommer fra høyre.

Man har altså alltid vikeplikt fra høyre + fra venstre om det er en forkjørsvei du skal inn i.

Når jeg skal inn i en vei som ikke er forkjørsvei, er jeg alltid litt forsiktig for jeg stoler liksom ikke på at de som kommer fra venstre (altså får meg på sin høyre side) kommer til å stoppe. 

 

Endret av Hanne67
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden folk ikke overholder trafikkregler, takt og tone, er rundkjøringer en jævla krigssone. Survival of the fastest 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å offda...TS kan ikke grunnleggende trafikkregler og spør om hvorfor folk snakker om det hun har spurt om. Håper jeg ikke møter deg i trafikken! :(

Lurer noen ganger på om sløve nordmenn hadde klart å komme seg gjennom de litt mer innfløkte kryssløsningene som fins...

Screen-Shot-2016-08-02-at-4.35.47-PM-3.j

Anonymkode: f06ee...c20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å offda...TS kan ikke grunnleggende trafikkregler og spør om hvorfor folk snakker om det hun har spurt om. Håper jeg ikke møter deg i trafikken! :(

Lurer noen ganger på om sløve nordmenn hadde klart å komme seg gjennom de litt mer innfløkte kryssløsningene som fins...

Screen-Shot-2016-08-02-at-4.35.47-PM-3.j

Anonymkode: f06ee...c20

Hun spurte etter hvordan det var i et kryss og ikke inne i en rundkjøring. Eksempelet ditt er ikke noe verre enn en rundkjøring her i Norge, når det gjelder vikeplikt ihvertfall.

Anonymkode: 5ad4e...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.03.2018 г. den 16.20, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvorfor folk her begynner å snakke om rundkjøringer og blinklys og alt det tullet der ? Jeg kan da det, også andre typer vikepliktsregler. Har kjørt hver dag i 6 år og aldri krasja så er nok ikke til noe fare. Spørsmålet mitt var: i et KRYSS når jeg kommer fra en av veiene, også er det en som kommer fra veien til høyere f.eks hvem av oss skal EGENTLIG stoppe, hver eneste gang jeg kommer til et sånt kryss så begynner de å stoppe og kjøre og stoppe og kjøre, ihvertfall i det krysset jeg har uttafor her. Alle gjør forskjellig, noen kjører på og noen stopper, andre virker usikre og kjører og stopper og humper over veien. 

Anonymkode: 42c67...7c9

Kanskje det mangler skilting som gjør at alle blir forvirra? Den som egentlig skal stoppe avhenger av høyreregel eller skilt. Også finnes det plasser der man ikke er sååå nøye på det ;) Kanskje noen tror du er såpass langt unna at de kan kjøre ut, men feilbedømmer.  

Anonymkode: ae909...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hovedregel har du vikeplikt for alle som kommer fra en vei til høyre for deg. Dette gjelder også dersom du skal svinge mot venste, da vil du også ha vikeplikt for veien rett fram, som vil havne på din høyre side. Alle unntak fra dette er markert på en eller annen måte med skilt. Vet du ikke dette, kan det være på tide å finne fram teoriboka. At du erfarer ulike ting fra andre sjåfører kan tyde på at du er utydelig.

Sånn ellers er en "rundkjøring uten selve rundkjøringen" ikke en rundkjøring, men et kryss. Det er ikke rart folk svarer på andre ting enn du tror du spør om, når du ikke kan formulere deg tydelig.

Anonymkode: 67f28...06e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 8.3.2018 den 8.54, AnonymBruker skrev:

Dette er et slikt typisk spørsmål der bilføreren ikke har lest og forstått teoriboka. :flau:

 

På vei inn i rundkjøring har du vikeplikt for alle. På vei ut har du vikeplikt fra høyre. 

 

Anonymkode: bbf21...866

Nå skal jeg pirke litt her............

 

Det er IKKE fordi det er en rundkjøring du har vikeplikt, det er fordi det er SKILTET vikeplikt.

I trafikkreglenes §7 som omhandler vikeplikt, er ikke rundkjøring nevnt med ett eneste ord.

 

Det finnes også rundkjøringer som ikke er skiltet med vikeplikt.

Vi har en i Oslo på Alnasenteret (står riktignok på privat grunn, men åpen for normal ferdsel), 

da er det jo høyreregelen som gjelder.

Se street view under her. 

Ikke rart folk blir forvirret. Skiltet på stolpen midt i rundkjøringen med ett skilt som ikke er offentlig, malt opp vikelinjer

uten bruk av vikepliktsskilt. (Veimerking bestemmer jo ikke vikeplikt)

 Ifølge skiltforskriften til Statens Veivesen SKAL vikelinje brukes sammen med vikepliktsskilt.

Forståelig det, om vinteren kan jo vikelinja være dekket av snø.

https://www.google.no/maps/@59.9269651,10.8490894,3a,75y,215.46h,80.11t/data=!3m6!1e1!3m4!1s_rqVVb1GCLuhmQgTUJa9CA!2e0!7i13312!8i6656

Vi er enige i att det må være høyreregelen som gjelder her?

 

Anonymkode: f25e9...fb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Nå skal jeg pirke litt her............

 

Det er IKKE fordi det er en rundkjøring du har vikeplikt, det er fordi det er SKILTET vikeplikt.

I trafikkreglenes §7 som omhandler vikeplikt, er ikke rundkjøring nevnt med ett eneste ord.

 

Det finnes også rundkjøringer som ikke er skiltet med vikeplikt.

Vi har en i Oslo på Alnasenteret (står riktignok på privat grunn, men åpen for normal ferdsel), 

da er det jo høyreregelen som gjelder.

Se street view under her. 

Ikke rart folk blir forvirret. Skiltet på stolpen midt i rundkjøringen med ett skilt som ikke er offentlig, malt opp vikelinjer

uten bruk av vikepliktsskilt. (Veimerking bestemmer jo ikke vikeplikt)

 Ifølge skiltforskriften til Statens Veivesen SKAL vikelinje brukes sammen med vikepliktsskilt.

Forståelig det, om vinteren kan jo vikelinja være dekket av snø.

https://www.google.no/maps/@59.9269651,10.8490894,3a,75y,215.46h,80.11t/data=!3m6!1e1!3m4!1s_rqVVb1GCLuhmQgTUJa9CA!2e0!7i13312!8i6656

Vi er enige i att det må være høyreregelen som gjelder her?

 

Anonymkode: f25e9...fb5

Her var det mye babbel.

Det du linker til, er jo ikke en rundkjøring en gang.

Anonymkode: fc1c4...47c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/8/2018 at 4:20 PM, AnonymBruker said:

Jeg lurer på hvorfor folk her begynner å snakke om rundkjøringer og blinklys og alt det tullet der ? Jeg kan da det, også andre typer vikepliktsregler. Har kjørt hver dag i 6 år og aldri krasja så er nok ikke til noe fare. Spørsmålet mitt var: i et KRYSS når jeg kommer fra en av veiene, også er det en som kommer fra veien til høyere f.eks hvem av oss skal EGENTLIG stoppe, hver eneste gang jeg kommer til et sånt kryss så begynner de å stoppe og kjøre og stoppe og kjøre, ihvertfall i det krysset jeg har uttafor her. Alle gjør forskjellig, noen kjører på og noen stopper, andre virker usikre og kjører og stopper og humper over veien. 

Anonymkode: 42c67...7c9

Når du har det (manglende) kunnskapsnivået du her utviser, har du nok hatt flaks - og andre har reddet deg. Derfor du ikke har krasjet.

Anonymkode: fc1c4...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mange som trenger å parkere bilen, finne frem teoriboka og forst både hvorfor vi har regler i trafikken og hvordan reglene fungerer. 

Alternativet er enkelt, lever inn førerkortet om dere ikke forstår grunnleghende vikeplikt, forkjørsvei og ikke minst skilting. Alle steder med vikeplikt er der tegnet inn hoggtenner i kryssene der bolfører har vikeplikt. 

Anonymkode: bbf21...866

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...