Gå til innhold

Pris på real overhaling??


eeveelectra

Anbefalte innlegg

Har smisket meg til å få låne/kjøpe bilen til bestefar. Det er en Toyota Hilux, enten fra 1987 eller 1988. Den har gått mye mindre enn en gjennomsnittlig nyere familiebil har gjort - under 80.000 km på alle disse årene. Topp det, bortsett fra at da blir ting stående og bli gamle og tunge - i dette tilfellet gjelder det støtdemping, ratt/styring, gir, håndbrekk, brems og delvis klutsj. Tviler på at den er EU-godkjent, for å si det sånn.

Det kommer helt sikkert til å koste en formue å få den i god stand (den er kjørbar altså, man må bare ta alle forholdsregler når man skal ut og kjøre), men er det noen som har noen peiling på hva de forskjellige tingene koster? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis den ikke er opprustet så er den verdt å ta vare på, er jo også veteran hvis den er eldre enn 1988.

Det er forøvrig helt normalt at den er tung på rattet, tung clutch og harde bremser. Hilux har den samme kjørekomforten som en 40 år gammel traktor. Dønn solide biler hvis man følger service og bytter olje/filter på 50000km.

Om det koster en del for å fikse den så kan det uansett være en bra investering siden prisene på Hilux bare går oppover. 

Anonymkode: 2f2ed...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, eeveelectra skrev:

Har smisket meg til å få låne/kjøpe bilen til bestefar. Det er en Toyota Hilux, enten fra 1987 eller 1988. Den har gått mye mindre enn en gjennomsnittlig nyere familiebil har gjort - under 80.000 km på alle disse årene. Topp det, bortsett fra at da blir ting stående og bli gamle og tunge - i dette tilfellet gjelder det støtdemping, ratt/styring, gir, håndbrekk, brems og delvis klutsj. Tviler på at den er EU-godkjent, for å si det sånn.

Det kommer helt sikkert til å koste en formue å få den i god stand (den er kjørbar altså, man må bare ta alle forholdsregler når man skal ut og kjøre), men er det noen som har noen peiling på hva de forskjellige tingene koster? :P 

Skal du ta alle forhåndsregler så lar du bilen stå til den er grundig testet. Både for din skyld og for alle andre sin skyld. 

Når du har amisket deg til bilen, så skal du og ha forsikring på den, før du har lov til å kjøre den. Er det ordnet? Bestefar sin forsikring sies automatisk opp, når bilen er ført over på deg, om han har forsikring da?

Anonymkode: f8426...75c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis den ikke er opprustet så er den verdt å ta vare på, er jo også veteran hvis den er eldre enn 1988.

Det er forøvrig helt normalt at den er tung på rattet, tung clutch og harde bremser. Hilux har den samme kjørekomforten som en 40 år gammel traktor. Dønn solide biler hvis man følger service og bytter olje/filter på 50000km.

Om det koster en del for å fikse den så kan det uansett være en bra investering siden prisene på Hilux bare går oppover. 

Anonymkode: 2f2ed...51f

Den ser helt fin ut, bare et par små rustflekker her og der. Morfar har nok kjørt traktoren mye mer enn bilen, men begge er i god stand alt tatt i betraktning. :) Haha, nei den er ikke en drøm å kjøre i - men den har absolutt en sjarm, jeg liker sånne gamle "kasser". Får høre med et verksted når jeg kommer hjem til våren tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Skal du ta alle forhåndsregler så lar du bilen stå til den er grundig testet. Både for din skyld og for alle andre sin skyld. 

Når du har amisket deg til bilen, så skal du og ha forsikring på den, før du har lov til å kjøre den. Er det ordnet? Bestefar sin forsikring sies automatisk opp, når bilen er ført over på deg, om han har forsikring da?

Anonymkode: f8426...75c

Søskenbarnet mitt kjører den visst nå og det går helt bra, så den har vært gjennom sjekk nylig som jeg ikke visste om da jeg postet. Bestefar har forsikring på den ja - og jeg skal bare låne den inntil videre; bilen "hører til" på stedet jeg skal flytte til, så da ble det liksom en selvfølge for han at jeg skal kjøre den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gammel hilux med lite rust, som har gått 80 000k er verdt en formue. Ha det i bakhodet.

Disse bilene er veldig lette å skru på, og alle hobbymekanikere og lokale helter kan skru på dette. Men delene er dyre. Du trenger garantert ikke noe arbeid på motor eller gir, vil anta at det er i god stand. Men alt med bremser og brekk ruster og bør byttes. En amatørservice med nye oljer og diverse repkit på bremser og clutch tror jeg du kommer veldig langt med 10-15k.

Anonymkode: 2aa99...600

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En gammel hilux med lite rust, som har gått 80 000k er verdt en formue. Ha det i bakhodet.

Veldig, veldig godt poeng. Disse er legendariske og begynner å bli samlerbiler. Fikk du han billig tror jeg nok at du fint kan legge ut 30-40k uten å tape noe. Sørg for at bilen tåler norsk vei med ny understellsbehandling og slikt. Sjekk ut prisene her:

https://bringatrailer.com/toyota/pickup/

Anonymkode: 669bb...120

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 08/03/2018 at 5:10 PM, AnonymBruker said:

En gammel hilux med lite rust, som har gått 80 000k er verdt en formue. Ha det i bakhodet.

Disse bilene er veldig lette å skru på, og alle hobbymekanikere og lokale helter kan skru på dette. Men delene er dyre. Du trenger garantert ikke noe arbeid på motor eller gir, vil anta at det er i god stand. Men alt med bremser og brekk ruster og bør byttes. En amatørservice med nye oljer og diverse repkit på bremser og clutch tror jeg du kommer veldig langt med 10-15k.

Anonymkode: 2aa99...600

Ja den er nok gjerne verdt mer enn det koster å fikse på den. Skal undersøke om det er noen i nærheten som har lyst til å skru litt på den. :)

On 08/03/2018 at 9:50 PM, AnonymBruker said:

Veldig, veldig godt poeng. Disse er legendariske og begynner å bli samlerbiler. Fikk du han billig tror jeg nok at du fint kan legge ut 30-40k uten å tape noe. Sørg for at bilen tåler norsk vei med ny understellsbehandling og slikt. Sjekk ut prisene her:

https://bringatrailer.com/toyota/pickup/

Anonymkode: 669bb...120

Takk for tips, begge to, er veldig glad i denne bilen så håper den kan holde i mange år til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...