Gå til innhold

Å bli servert usunn mat i hverdagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trener 3-5 ganger i uken og ønsker derfor å ha et bra kosthold for å få best mulig utbytte av treningen og opprettholde den kroppen jeg har. Jeg passer alltid på å få i meg minst 2000 kalorier om dagen fordelt på sunne matvarer. Det går mye i grove kornprodukter, grønnsaker, meieriprodukter og rent kjøtt. På lørdag spiser jeg det jeg har lyst på eller tar en fest, så jeg er på ingen måte "ekstrem".

Men så kommer venninnebesøk, besøk hos foreldre og andre sosiale ting hvor det alltid serveres godteri, kaker eller noe annet.

Jeg forsøker å begrense inntak av dette, men det oppfattes av mange helt fanatisk. Jeg har fått beskyldninger om å være spiseforstyrret av kollegaer fordi jeg ikke takker ja til kake hver gang (gjerne to-tre ganger i uken). Ellers påstår noen jeg kan unne meg litt hver dag "fordi jeg er så slank og trener". Men jeg hadde jo ikke vært slank om jeg trøkket trynet hver dag.

Foreldrene mine synes det er viktig å kose seg, noe som selvfølgelig innebærer usunn mat. Det hender jeg takker nei, men det er jo vanskelig når de har bakt eller vært ute og "kjøpt med noe spesielt til oss".

Jeg er ganske lei av dette presset om usunn mat i sosiale sammenhenger. Takker jeg ja hver gang, ender jeg med å spise kaker og godteri 4-5 dager i uken. Det gir meg dårlig samvittighet, lite energi, jeg blir slapp og gretten. Men det blir jo ikke respektert at jeg ikke ønsker dette.

Men for all del: Har jeg lyst på sjokolade midt i uka, så spiser jeg det, men da gjør jeg det fordi JEG vil.

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men er det flere i samme båt som meg? Hvordan takler dere "spisepress" uten å fornærme noen? 

Anonymkode: 788fc...036

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et kosthold med redusering av raske karbohydrater, og står pent over når jeg blir servert kaker etc. Hvis noen mener jeg skal "unne meg" litt, så gjentar jeg at jeg ikke spiser kaker etc. Ingen har noe med kostholdet mitt, og jeg kan fint kose meg uten kaker etc. Dessuten er familie og venner informert om dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Og både på jobb og hobby er det foreslått å samle inn 50 kr uka fra hver, for å kjøpe saft, kjeks, kakao og småkaker 😣

Føler meg så gnien som ikke bidrar, og vanskelig å ikke snike seg til en kjeks også! Men jeg vil jo egentlig ikke ha, kjøper aldri sånt for å ha hjemme. Hadde de enda kjøpt frukt og farris og nøtter ect, men det må visst ha et visst sukkerinnhold for å kvalifisere som kos. 

Anonymkode: 11cbd...f97

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går igjen uansett hvordan skiller du deg ut. De aller fleste som gjør noe folk flest ikke gjør får gjennomgå på ulike måter. Noen får mye tyn for å være homofil, noen for å være veganer, noen for å fokusere på helse og trening, noen for sine politiske aktiviter osv. Noen ganger er det ensomt og stressende å være en minoritet. Men når alt kommer til alt gjør du det som er riktig for deg og det smo vil gi deg best helse på lang sikt. Du må nok minne deg selv på dette iblant når motstanden hagler som verst

Anonymkode: 0cc37...5ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Og både på jobb og hobby er det foreslått å samle inn 50 kr uka fra hver, for å kjøpe saft, kjeks, kakao og småkaker 😣

Føler meg så gnien som ikke bidrar, og vanskelig å ikke snike seg til en kjeks også! Men jeg vil jo egentlig ikke ha, kjøper aldri sånt for å ha hjemme. Hadde de enda kjøpt frukt og farris og nøtter ect, men det må visst ha et visst sukkerinnhold for å kvalifisere som kos. 

Anonymkode: 11cbd...f97

Hadde du ikke tatt noe hadde du ikke vært en gnier

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke kaker, foretrekker snitter e.l i selskap

Er vel en 30-35 år siden jeg kuttet ut kaker helt så i min omgangskrets er det velkjent. Er jeg i jobb situasjoner så sier jeg ingen ting men bare larvære å forsyne meg med klisset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare si nei. At du ikke ønsker eller orker. Til de som kommenterer så kan du bare smile tilbake også fortsette med hva enn du driver med. De mener ikke noe vondt med det, og selv om det er ubehagelig for deg så endrer det ikke livet deres på noen måte at du står over kake. Smil og overse. 

Anonymkode: ddd55...b99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser så godt som aldri kaker, godteri eller brus. Bestiller nesten aldri dessert. Kan ta en neve chips. Fordi denne maten ikke gir meg noe som helst, er lite glad i søt mat. 

Serveres det usunn mat spiser jeg som vanlig, mulig med litt ekstra porsjonskontroll. Jeg lever sunt og trener i hverdagen, så det gjør ingenting for form eller vekt. 

Kritikk får jeg aldri, ikke en kommentar en gang. Men jeg er normalt høflig. Takker pent nei, spiser selvfølgelig litt om noen har bakt kun til oss, gjør ikke noe poeng av at jeg sender sjokoladeskåla videre, og er med på spleiselaget selv om sjokolade er kjøpt inn. 

Anonymkode: 2ce79...6e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, det er sykt irriterende. Heldigvis blir folk vant til det etterhvert. Når jeg ble vegetarianer var det fryktelig slitsomt i starten, alle skulle spørre og fikk samme type kommentarer, nå 4 år etterpå er det liksom bare integrert i nærmeste vennekrets/familie og derfor ikke noe som er verdt å kommentere. Så bare stå på ditt, og etterhvert blir folk bare vant til det. 

Anonymkode: c4733...640

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei!

Jeg trener 3-5 ganger i uken og ønsker derfor å ha et bra kosthold for å få best mulig utbytte av treningen og opprettholde den kroppen jeg har. Jeg passer alltid på å få i meg minst 2000 kalorier om dagen fordelt på sunne matvarer. Det går mye i grove kornprodukter, grønnsaker, meieriprodukter og rent kjøtt. På lørdag spiser jeg det jeg har lyst på eller tar en fest, så jeg er på ingen måte "ekstrem".

Men så kommer venninnebesøk, besøk hos foreldre og andre sosiale ting hvor det alltid serveres godteri, kaker eller noe annet.

Jeg forsøker å begrense inntak av dette, men det oppfattes av mange helt fanatisk. Jeg har fått beskyldninger om å være spiseforstyrret av kollegaer fordi jeg ikke takker ja til kake hver gang (gjerne to-tre ganger i uken). Ellers påstår noen jeg kan unne meg litt hver dag "fordi jeg er så slank og trener". Men jeg hadde jo ikke vært slank om jeg trøkket trynet hver dag.

Foreldrene mine synes det er viktig å kose seg, noe som selvfølgelig innebærer usunn mat. Det hender jeg takker nei, men det er jo vanskelig når de har bakt eller vært ute og "kjøpt med noe spesielt til oss".

Jeg er ganske lei av dette presset om usunn mat i sosiale sammenhenger. Takker jeg ja hver gang, ender jeg med å spise kaker og godteri 4-5 dager i uken. Det gir meg dårlig samvittighet, lite energi, jeg blir slapp og gretten. Men det blir jo ikke respektert at jeg ikke ønsker dette.

Men for all del: Har jeg lyst på sjokolade midt i uka, så spiser jeg det, men da gjør jeg det fordi JEG vil.

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men er det flere i samme båt som meg? Hvordan takler dere "spisepress" uten å fornærme noen? 

Anonymkode: 788fc...036

Jeg har brukt anbefalingene fra who for det de er verdt. Syns også det er frekt å prakke på folk usunn mat i tide og utide. Greit med litt dessert eller kake om man er bedt på helgemiddag, men syns ikke noe om at det serveres lass med snop/kake ved enhver anledning. Det går jo faktisk fint an å kose seg samtidig som man spiser sundt. 

"A new WHO guideline recommends adults and children reduce their daily intake of free sugars to less than 10% of their total energy intake. A further reduction to below 5% or roughly 25 grams (6 teaspoons) per day would provide additional health benefits. (...) Free sugars refer to monosaccharides (such as glucose, fructose) and disaccharides (such as sucrose or table sugar) added to foods and drinks by the manufacturer, cook or consumer, and sugars naturally present in honey, syrups, fruit juices and fruit juice concentrates."

Du kan jo fortelle at dersom man drikker et stort glass appelsinjuice hver dag, så har man faktisk brukt opp "sukkerkvota si". 

 

Anonymkode: 223f0...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har fungert for min del er ganske enkelt å si "nei takk". Ja, det blir et spørsmål her og et spørsmål der, men ikke noe plagende eller langvarig, (dette gjelder på jobb). Når det gjelder familie og venner så er det enklere å si at man vil kontrollere hva man har i seg. Nærmeste familie ordner gjerne med noe lavkarbo eller sukkerfritt om de vet jeg kommer. Stort verre opplever jeg ikke at det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er rett og slett nødt til å være bevisst i dag, for jeg har akkurat samme erfaring som deg. Sukker, kaker og godteri serveres i alle anledninger, også midt i uken. Snakket nylig med besteforeldrene mine om dette. De vokste opp under krigen hvor tilgang på den type mat var uhyre sjeldent, og de fikk typ en søt frukt til lørdagsgodt. Også foreldrene mine var vant med søtt en gang i uken, aldri mer enn det. Hvorfor serverer dere kaker hver eneste gang jeg er på besøk når dere ikke er oppvokst med det? De svarte at den gang var kostholdet begrenset pga rasjonering og mindre tilgang, men nå når alt er tilgjengelig er det lett å bare ty til det som er godt. 

Sånn er det i dag - og det er mye av grunnen til at vi som befolkning er så mye større enn noen gang er at folk flest ikke har et bevisst forhold til å velge vekk. Tidligere hadde man ikke noe valg mangel på tilgjengelighet, men siden det er menneskets natur å spise av det som er foran oss kreves det nå en god del av oss å bevisst velge vekk det som blir servert.

Men vi er nødt til å gjøre det. Og det er veldig trist at det har blitt sånn at bevisst spising som du gjør, ts, blir sett på som "usosialt" og vanskelig når det du gjør er egentlig å investere i egen helse. Jeg har samme innstilling som deg, men må innrømme at det er vanskelig å motstå alle de kontinuerlige fristelsene.

Anonymkode: 9d2b6...fdd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg sagt ja til hver gang jeg ble tilbudt noe usunt, så hadde jeg vært overvektig. På jobb er det nesten alltid noe godt på bordet, og hver fredag er det vafler. Jeg takker pent nei, nesten alltid. Jeg ble nok sett på som litt sær i begynnelsen, men har fått høre at noen av de skulle ønske de hadde "viljestyrken" min. Jeg liker å spise usunn mat, men holder det til helgene. Ønsker å kose meg skikkelig, og da gidder jeg ikke å trykke i meg på jobb. Folk kan kanskje komme med litt kommentarer i begynnelsen, men de blir fort vant til det. Og de har vel ærlig talt ingenting med hva du spiser! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååå det er så irriterende. Jeg er ikke som deg, jeg spiser usunn mat som potetgull, hamburgere osv. Ikke hele tiden selvsagt men når jeg skal 'kose meg'.

Men jeg kan ikke fordra kaker, godteri, 'desserter' osv. Men blir presset det på meg omtrent overalt. Ingen kan skjønne at jeg ikke vil ha det. For det første så liker jeg ikke smaken, og i tillegg blir jeg daff og slapp av det.

Jeg presser ikke på andre min type kos, som er mer saltmat: potetgull, fet middagsmat som hamburger, bearnaisesaus osv. Hvorfor skal de tvinge på meg kilovis av boller, kaker og godteri? Jeg står imot en del av tiden, men får alltid kommentarer. I tillegg så er det ofte slik at dette er det eneste som blir servert, og hvis jeg er ordentlig sulten så må jeg ta det. Men føler meg forferdelig resten av dagen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er SÅ enig! Da jeg jobbet på kontor for mange år siden var det seriøst noen som hadde bursdag annenhver dag, ellers så hadde noen nådd et vist resultat på bunnlinjen, eller så hadde noen lest ferdig en bok.. ALT var grunn til kake. Der jeg jobber nå kjøper også skjefen alt mulig drit hele tiden, som gifler, cookies osv, men jeg tok dette opp med han og lurte på om han ønsker slappe medarbeidere. Kan han ikke heller kjøpe frukt og grønt, han har nå endret det etter mye mas fra meg. 

MEN fortsatt kaker osv ved bursdager osv. Mitt absolutt beste tips er å bli veganer haha, da har du alltid en god grunn til å ikke spise kakene og dessertene som blir servert. Man kan jo alltids bake vegansk hvis man har lyst. Jeg må si at dette er en effekt jeg ikke hadde tenkt på i det hele tatt før det hadde gått noen år. Er veldig deilig å må slippe å si nei hele tiden, alle rundt vet at jeg ikke kommer til å spise det og lager ikke noe drama ut av det. 

 

Anonymkode: 0c21c...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler nesten det er helt sykt at det skal være sånn. :O Mamma jobber på skole, og der er det også slik. Skjønner ikke hva det er som gjør det? Ingen skal vel bestemme hva man skal spise og ikke. Og det er jo virkelig ikke sunt å holde på slik. Er vel heller det man burde reagere på, og ikke andre veien. Absurd at du skal bli beskyldt for å ha en spiseforstyrrelse bare fordi man takker nei til "junk"! Reagerer også på den "fordi du er så slank og trener". Som du selv sier så er det jo nettopp derfor du fortsatt er det. Folk er så irriterende og teite av og til. Kan tenkes at de er misunnelige på at du klarer å si nei? Og at de vil at det skal være akseptabelt å "holde på slik", at de vil at samtlige "deltar".:Knegg: Nei, jeg vet sannelig ikke. Du får fortsette å si nei, og si at du setter helsa di først. ;) Det hadde jeg gjort. Så får de selv bare stappe innpå.:fnise: 

Anonymkode: f9d72...1b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...