Gå til innhold

tips og råd trening og ernæring når alt stagnerer


Anjatapinjata

Anbefalte innlegg

Hei.

Ja som overskriften sier, jeg trenger tips å råd i forhold til trening og ernæring. Har trent styrke av og på i 15år, nå for tiden trener jeg styrke 3 dager i uken og fotball 1dag i uken, fra april blir det 2dager med fotball. Jeg går i tillegg mellom 15-20000 skritt daglig.

Har så lenge jeg kan huske stått stille på vekta. Jeg øker i styrke og vekter, men vekta står bom stille. Hvis jeg tar mål av kroppen fra uke til uke så skjer det jo ting da, men vekta rikker seg ikke. 

for to og ett halvt år siden meldte jeg meg på x-shape via treningsforum, fordi jeg var lei av å stå stille. Det er liksom en diett og treningsopplegg, men jeg har aldri spist så mye i hele mitt liv! Å da gikk jeg ned 4kg på seks uker, samt 2kg til når jeg gikk tilbake til min vanlige kost.

Såklart varte jo ikke dette evig, da jeg røk korsbåndet noen mnd etter. 

Jeg er 27år, veier rundt 70kg og er 163 høy. I følge fitbiten min forbrenner jeg i snitt 2600kcal om dagen og mitt daglige kosthold ser omtrent slik ut;

frokost; havregryn med lettmelk

Lunsj; 3 grove brødskiver med makrell i tomat, leverpostei, egg, ost/skinke,

Middag; fisk/svin/kylling med potet/ris/pasta, grønnsaker som salat eller brokkoli.

Kvelds; 2 sport+knekkebrød med ost.

Jeg skal ligge i underskudd her, så hva i alle dager er greia? Må jeg spise så mye mer? 

Tips og råd taes imot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke går ned i vekt, ligger du ikke i underskudd, og da er ikke løsningen å spise mer. Husk at alt du spiser over tid regnes med, ikke bare det du tenker på som din daglige kost.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ligger i altfor stort underskudd, få i deg mer sunt fett og flere kalorier. Du har jo prøvd det før og vet hva som fungerer for kroppen. Søk opp hvorfor kroppen går i sparebluss, så skjønner du hvorfor... 

Anonymkode: f2df8...1d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ligger i altfor stort underskudd, få i deg mer sunt fett og flere kalorier. Du har jo prøvd det før og vet hva som fungerer for kroppen. Søk opp hvorfor kroppen går i sparebluss, så skjønner du hvorfor... 

Anonymkode: f2df8...1d8

Og der kom den :glare: Ingen går i "sparebluss" av det kostkoldet TS beskriver.

Vektnedgang tar tid, og vil tro at du etterhvert vil gå ned om du ligger i daglig underskudd. Ofte går det litt i rykk og napp og man mister ikke like mye hver uke.

Anonymkode: 738db...373

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiste du når du gikk på å x-shape dietten? For meg høres det ut som du muligens fikk i deg mer proteiner på den dietten og bygde mer muskler istedetfor å legge på deg fett. Om du trener mye er det viktig å få i deg nok proteiner, og gjerne litt karbohydrater. 

Veier du maten din forresten? Om du tar en middagsporsjon og tenker at du spiste ca 50g brokkoli og ca 100g kylling, så tar du sannsynligvis feil på hvor mange kalorier du får i deg.

Jeg ville egentlig forsøkt å legge inn 2-3 veganske dager i uka der du konsentrerer deg om høyprotein vegansk mat. Mange forslag på youtube til måltider, så du slipper tenke og gjøre research selv, du kan bare kopiere maten deres. De aller fleste går ned noen kilo når de spiser mer vegansk, det er samtidig sunt og bra for miljøet, så alle vinner.

https://www.youtube.com/results?search_query=high+protein+vegan

Anonymkode: 4dfb8...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og der kom den :glare: Ingen går i "sparebluss" av det kostkoldet TS beskriver.

Vektnedgang tar tid, og vil tro at du etterhvert vil gå ned om du ligger i daglig underskudd. Ofte går det litt i rykk og napp og man mister ikke like mye hver uke.

Anonymkode: 738db...373

jeg er veldig klar over at vektnedgang tar tid, er ikke nødvendigvis slik at jeg må ned i vekt heller så lenge det går riktig vei med kroppen. men ser helst en idealvekt på 65kg. 

Som jeg skrev i hovedinnlegget har jeg veid det samme i mer eller mindre ti år, altså "så lenge jeg kan huske"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva spiste du når du gikk på å x-shape dietten? For meg høres det ut som du muligens fikk i deg mer proteiner på den dietten og bygde mer muskler istedetfor å legge på deg fett. Om du trener mye er det viktig å få i deg nok proteiner, og gjerne litt karbohydrater. 

Veier du maten din forresten? Om du tar en middagsporsjon og tenker at du spiste ca 50g brokkoli og ca 100g kylling, så tar du sannsynligvis feil på hvor mange kalorier du får i deg.

Jeg ville egentlig forsøkt å legge inn 2-3 veganske dager i uka der du konsentrerer deg om høyprotein vegansk mat. Mange forslag på youtube til måltider, så du slipper tenke og gjøre research selv, du kan bare kopiere maten deres. De aller fleste går ned noen kilo når de spiser mer vegansk, det er samtidig sunt og bra for miljøet, så alle vinner.

https://www.youtube.com/results?search_query=high+protein+vegan

Anonymkode: 4dfb8...233

Pr nå veier jeg ikke maten nei.

På matplanen fra x-shape var det stort vektlegg på lav glykemisk mat, samt 3varmretter om dagen som i typ middag. var jo stappmett fra morgen til kveld. Problemet med å vedvare en slik matplan er hvor mye det koster og ikke minst hvor mye tid det tar. Sliter også med å bli fort matlei. På x-shape sin diett lå jeg på rundt 2300 kcal om dagen. Treninga er ikke noe særlig anderledes nå enn da. 

Vurderer å gå til en ernæringsfysiolog pr nå, da jeg ikke helt skjønner greia.

Har også prøvd mye annet oppigjennom men ender i null uansett. Selv med kaloritelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pringle skrev:

Hvis du ikke går ned i vekt, ligger du ikke i underskudd, og da er ikke løsningen å spise mer. Husk at alt du spiser over tid regnes med, ikke bare det du tenker på som din daglige kost.

Har tidligere over tid spist mer og gått ned i vekt så dette stemmer nok ikke. 

Å ja jeg vet at alt regnes med i kaloribudsjettet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at en optimal mat dag for meg ser slik ut da, siden dette funket tidliger;

Frokost; 4knekkebrød (husmann) med mager kremost/kalkunpålægg

lunsj; 125gkylling/svin/fisk med 150g grønnsaker

Mellommåltid; proteinrundstykker 2stk med hjemmelaget syltetøy med stevia.

Middag; 310gpotet/80g ris/ 70g fiberpasta med 125gkarbonadedeig/ 125gfisk/ 150gsvin + 150g grønnsaker

Etter trening/kveldsamat; samme som middag.

Ganske heftig inntak, men det fungerte.

10 første dagene hadde man ett måltid til med proteinpannekaker. 

Skal også sies at kroppen min trives fint dårlig med kjøttfrie dager, kan fint spise fisk da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...