Gå til innhold

Strikking - hjelp til å forstå diagram


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har strikket en omgang med annenhver maske rett/vrang. Skal jeg strikke hele andre omgang rett eller hopper man over en linje når man leser disse diagrammene? Min mormor sa nemlig at jeg skal strikke motsatt rett/vrang fra forrige runde.

20180305_114537.jpg

Anonymkode: 889e2...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har strikket en omgang med annenhver maske rett/vrang. Skal jeg strikke hele andre omgang rett eller hopper man over en linje når man leser disse diagrammene? Min mormor sa nemlig at jeg skal strikke motsatt rett/vrang fra forrige runde.

20180305_114537.jpg

Anonymkode: 889e2...6ff

Når det her er annenhver omgang så strikker du x på vrangen og har en rad/neste rad med en rett pinne uten mønster. Annen hver pinne er mønster, annenhver pinne er uten mønster (kalles hvilepinne).

Anonymkode: 61b8b...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det her er annenhver omgang så strikker du x på vrangen og har en rad/neste rad med en rett pinne uten mønster. Annen hver pinne er mønster, annenhver pinne er uten mønster (kalles hvilepinne).

Anonymkode: 61b8b...ad0

Da betyr det at jeg skal strikke en omgang der jeg strikker rett? Strikker på rundpinne forresten, om det har noe å si. Ser nå at jeg har komt borti anonymknapp i HI 😳

Endret av Frk.usikker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Frk.usikker skrev:

Da betyr det at jeg skal strikke en omgang der jeg strikker rett? Strikker på rundpinne forresten, om det har noe å si. Ser nå at jeg har komt borti anonymknapp i HI 😳

Strikker du på rundpinne, så har du en pinne/runde der du strikker mønster altså med x, og en pinne/runde der du bare strikker rett. (Atså uten x'er.)

Anonymkode: 61b8b...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Frk.usikker said:

Da betyr det at jeg skal strikke en omgang der jeg strikker rett? Strikker på rundpinne forresten, om det har noe å si. Ser nå at jeg har komt borti anonymknapp i HI 😳

Ja, du skal selvfølgelig ikke hoppe over noen linjer i et strikkediagram - da hadde jo ikke linjen vært der, hvis det ikke var meningen at man skulle strikke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke hoppe over noen linjer, men det er jo viktig å vite om du strikker rundt eller fram og tilbake, for å vite hvordan du skal lese diagrammet. Jeg spør fordi du kan strikke fram og tilbake med rundpinne også. Men du skal åpenbart uansett ha en rad med glattstrikk mellom hver mønsterrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...