Gå til innhold

Blir det billigere å kjøpe Gucci veske i utlandet?


Mina:)

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har tenkt veldig lenge på å kjøpe en Gucci veske (mest sannsynlig Gucci dionysus GG supreme mini bag, til prisen 1250 euro på nettsiden til Gucci). Jeg skal til Paris snart, og lurer derfor om det blir billigere å kjøpe den i Paris, eller om det er smartest å kjøpe den i butikk i Oslo/bestille på nett? Hvordan er det med toll og sånn osv også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Du har rett på tax refund når du handlar i utlandet. Dvs at du får refundert fransk moms som no er 20%. Du får sjelden refundert alt, der kjem ma. Diverse gebyr til. Når restverdien er over 6000 kr (trur eg) krev norske reglar at du skla gå på raudt og rolle inn veska, dvs. betale norsk moms. (Eg er 99% på at dette er riktig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Mina:) skrev:

Hei! Jeg har tenkt veldig lenge på å kjøpe en Gucci veske (mest sannsynlig Gucci dionysus GG supreme mini bag, til prisen 1250 euro på nettsiden til Gucci). Jeg skal til Paris snart, og lurer derfor om det blir billigere å kjøpe den i Paris, eller om det er smartest å kjøpe den i butikk i Oslo/bestille på nett? Hvordan er det med toll og sånn osv også?

Hvis du bestiller på nettet, må du betale mva av hele beløpet inkl. frakt + et gebyr til posten, DHL e.l. Mer info her: Importkalkulator

Hvis du handler i utlandet, kan du handle for inntil kr 6000,- uten å betale noe ekstra, om du er ute av landet i minst 24 timer.https://www.toll.no/no/handle-i-utlandet/verdigrensa/ Om du kommer over, så må du betale tilsvarende som over, ved å gå på rødt når du kommer til Norge igjen.

Det du sparer på å handle i utlandet, er frakt og om prisen er lavere der enn i Norge. Ved netthandel bør man få trukket fra utenlandsk mva. før man betaler. Her står det litt om hvordan man skal gå fram om man ønsker utenlandsk mva. tilbake ved handel i utenlandsk butikk

Det er ikke toll på vesker.

Edit: Jeg var innom vesketråden her inne, og fant dette ang. nettsiden til Gucci. Det ser ut som alt ang. mva er ordnet, så man bare betaler det som står på nettsiden og ikke noe ekstra.

Endret av Hanne67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du med veska er det jo ingen som kan påstå at du har kjøpt den i utlandet på den turen uten videre. 

Men du får kjøpt langt billigre vesker enn det. Har du sett på HM eller europris? Mange like bra vesker der til å bære tingene dine i. 

Anonymkode: e37f9...b2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går du med veska er det jo ingen som kan påstå at du har kjøpt den i utlandet på den turen uten videre. 

Men du får kjøpt langt billigre vesker enn det. Har du sett på HM eller europris? Mange like bra vesker der til å bære tingene dine i. 

Anonymkode: e37f9...b2f

Hun vet self. at hun får billigere vesker enn det er Gucciveske koster.  Men hun vil ha en designerveske.  En designerveske kan ikke erstattes med en veskekopi til 399,-.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke på noen kopi. Men en vanlig veske som de har på europris. Mange av de har også bra design med gode løsninger og rom. 

Anonymkode: e37f9...b2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte ikke på noen kopi. Men en vanlig veske som de har på europris. Mange av de har også bra design med gode løsninger og rom. 

Anonymkode: e37f9...b2f

De er alle inspirert av designervesker og kan ses på som kopier.  Kvaliteten kan selvfølgelig ikke sammenlignes heller. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir det altså kun billigere om jeg kjøper veska i Paris, men unngår å gå på rødt i tollen? Sier ikke at jeg skal dette, er vel ganske riskitabelt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Går du med veska er det jo ingen som kan påstå at du har kjøpt den i utlandet på den turen uten videre. 

Anonymkode: e37f9...b2f

Jo, hun kan bli stoppet og bli avkrevet dokumentasjon på at veska ikke er kjøpt på turen. Spesielt når den ser flunkende ny ut (som den jo gjør). Går hun med veska på grønt og blir stoppet, blir veska tatt.

https://www.dn.no/privat/privatokonomi/2012/12/25/unnga-a-ga-pa-en-luksussmell

Jeg tror en bot for smugling havner på rullebladet, siden det ikke er snakk om et forenklet forelegg, men er ikke helt sikker. Det avhenger kanskje av botens størrelse.

Endret av T-Rex
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Mina:) skrev:

Men blir det altså kun billigere om jeg kjøper veska i Paris, men unngår å gå på rødt i tollen? Sier ikke at jeg skal dette, er vel ganske riskitabelt? 

Jeg ville ha bestilt vesken fra nettsiden hadde jeg vært deg. Der ordner Gucci det sånn at du ikke betaler mer enn det som står på nettsiden. Jeg kjøper av og til designervarer i Frankrike, men da kun varer som er under tollgrensen på 6000, ellers kan man fort ende opp med å betale mer for varen enn det man ville gjort i Norge. 

Anonymkode: 9924d...f96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ha bestilt vesken fra nettsiden hadde jeg vært deg. Der ordner Gucci det sånn at du ikke betaler mer enn det som står på nettsiden. Jeg kjøper av og til designervarer i Frankrike, men da kun varer som er under tollgrensen på 6000, ellers kan man fort ende opp med å betale mer for varen enn det man ville gjort i Norge. 

Anonymkode: 9924d...f96

Når man går på rødt i tollen betaler man vel bare mva., siden vesker er tollfritt. Det som kan være litt usikkert er om man får igjen den momsen man har betalt i butikken. 

Anonymkode: 94263...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man går på rødt i tollen betaler man vel bare mva., siden vesker er tollfritt. Det som kan være litt usikkert er om man får igjen den momsen man har betalt i butikken. 

Anonymkode: 94263...904

Joda, men varene kan fort ende opp med å bli dyrere. Frankrike er ikke mye billigere enn Norge, og det er heller ikke sikkert at man får tax return der. Jeg har ventet i 2 år nå på å få penger tilbake for noe jeg kjøpte i Frankrike, stemplet skjemaet på riktig sted og alt. Så for meg er det like greit å kjøpe dyrere ting her i Norge, dersom tingene finnes her da selvsagt. 

Skulle jeg handlet hos Gucci så ville jeg bestilt varene fra nettsiden, men det er bare min personlige preferanse :)

 

Anonymkode: 9924d...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt flere designer vesker i både Norge og utland. Og vil helt klart anbefale deg å gjøre det i Norge! Mye enklere, og prisen blir omtrent det samme. 

Og vil virkelig fraråde deg i å smugle den inn i landet! Når man tar med seg designer vesker på ferie til utlandet må du dokumentere at du tar den ut av Norge (via papirer), disse må du også vise på vei tilbake. Har du ikke disse papirene i orden risikerer man alltid å bli fratatt tingene sine. Så du kan ikke lyve å si at du hadde den fra før avreise, hvis du handler på ferie. Da burde du ha dokumenter for å backe opp dette. 

Anonymkode: e430e...bc4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja nå kan vi alle ENDELIG se ut som idioter 

Anonymkode: 730f2...0a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mina:) skrev:

Men blir det altså kun billigere om jeg kjøper veska i Paris, men unngår å gå på rødt i tollen? Sier ikke at jeg skal dette, er vel ganske riskitabelt? 

Temmelig lite risikabelt. Hov emballasje og ta av prislapp osv. Jeg reiser alltid med ett par av veskene mine på tur og har dem i støvposen i kofferten. Kun blitt stoppet ett par ganger og aldri fått noe spm om vesken/e mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg her, men er det forbudt å kjøpe designervesker i utlandet? Jeg har shoppet i utlandet men har aldri tenkt over at det kan være forbudt? Hva er det man ikke skal måtte være redd for nå egentlig?

Anonymkode: a66d1...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg her, men er det forbudt å kjøpe designervesker i utlandet? Jeg har shoppet i utlandet men har aldri tenkt over at det kan være forbudt? Hva er det man ikke skal måtte være redd for nå egentlig?

Anonymkode: a66d1...924

Det er ikke forbudt, men man må betale en del penger for å få de inn i Norge. 

Anonymkode: 9924d...f96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke forbudt, men man må betale en del penger for å få de inn i Norge. 

Anonymkode: 9924d...f96

Jaha? Det var litt rart... er det slik med alt man shopper?

Anonymkode: a66d1...924

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i helvete skal vi betale for å få designervesker til norge??? 

Anonymkode: a66d1...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...