Gå til innhold

For mye kroppsfokusering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En personlig trener på et helsestudio sa til meg at jeg skulle trene armbøyninger hver dag, så unngikk jeg å få grevinneheng senere.

Det gjorde til at jeg mistet motivasjonen helt. Synes det er alt for mye kroppsfokusering. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 40da9...a01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At det er litt spesielt at du tenker sabotere egen helse fordi du ble triggered over en kommentar fra en tilfeldig person. 

Anonymkode: 0efbd...7f6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det er litt spesielt at du tenker sabotere egen helse fordi du ble triggered over en kommentar fra en tilfeldig person. 

Anonymkode: 0efbd...7f6

Helt enig! Folk har ulike tilnærminger når det kommer til trening. Noen fokuserer mest på utseendet, andre på helseeffektene trening gir. Din tilnærming trenger ikke bli truet fordi andre har et annet utgangspunkt. Hvorfor sa du ikke bare det du tenkte da i stedet for å la deg hemme av kommentaren? 

 

Anonymkode: 3a471...e77

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Armhevninger utført riktig er en veldig bra øvelse som styrker ikke bare armene, men også kjernemuskulaturen i rygg og mage. Det er en øvelse som er veldig bra å ta i vår tidsalder der vi tilbringer mye tid med mobil eller PC, det bør være motivasjon nok.

Om du ser litt bedre ut gjør vel ikke noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

At det er litt spesielt at du tenker sabotere egen helse fordi du ble triggered over en kommentar fra en tilfeldig person. 

Anonymkode: 0efbd...7f6

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig! Folk har ulike tilnærminger når det kommer til trening. Noen fokuserer mest på utseendet, andre på helseeffektene trening gir. Din tilnærming trenger ikke bli truet fordi andre har et annet utgangspunkt. Hvorfor sa du ikke bare det du tenkte da i stedet for å la deg hemme av kommentaren? 

 

Anonymkode: 3a471...e77

Jeg mente og mener ikke at jeg vil sabotere egen helse fordi jeg reagerte over en kommentar fra en tilfeldig person. Jeg er veldig opptatt av helse. Men jeg likte ikke kommentaren om grevinneheng, og jeg mistet motivasjonen av å fortsette og bruke denne personlige treneren. 

Jeg har arbeidet i en klesbutikk og det var utrolig mange damer som var opptatt av at kjolene de skulle kjøpe skulle være langermet fordi de sa at de ikke hadde pene armer eller noen sa grevinneheng. Jeg synes det er trist at man skal være så utseendefokusert og ikke være fornøyde med oss selv. Det er naturlig at huden blir litt slappere når man blir eldre. Jeg tror det gjelder alle eldre som er godt trent også. 

1 time siden, Wiggins skrev:

Armhevninger utført riktig er en veldig bra øvelse som styrker ikke bare armene, men også kjernemuskulaturen i rygg og mage. Det er en øvelse som er veldig bra å ta i vår tidsalder der vi tilbringer mye tid med mobil eller PC, det bør være motivasjon nok.

Ja, det er jeg absolutt med på. Dette hadde vært mye mer motiverende og bra å høre. 

1 time siden, Wiggins skrev:

Om du ser litt bedre ut gjør vel ikke noe.

Nei, men synes ikke det skal være målet i seg selv. Målet skal være å ha en sunn og frisk kropp. Ha positivt overskudd og være i aktivitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, exictence skrev:

Nei, men synes ikke det skal være målet i seg selv. Målet skal være å ha en sunn og frisk kropp. Ha positivt overskudd og være i aktivitet.

"Skal være målet i seg selv?" For enkelte så er utseendet mål nummer en når det gjelder trening. Det kan man man være uenig i, men svarene du har fått handler om at du ikke må la sånne random kommentarer påvirke dine egne mål når det gjelder trening. 

Anonymkode: 82d61...dfa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg syns det er for mye kroppsfiksering i dagens samfunn. 

Anonymkode: 527be...6da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Skal være målet i seg selv?" For enkelte så er utseendet mål nummer en når det gjelder trening. Det kan man man være uenig i, men svarene du har fått handler om at du ikke må la sånne random kommentarer påvirke dine egne mål når det gjelder trening. 

Anonymkode: 82d61...dfa

For meg er målet det. Det kunne jeg ha presisert. 

Og jeg sa i mitt svar at kommentaren påvirket ikke mine mål, men at jeg ble umotivert å trene med denne treneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg syns det er for mye kroppsfiksering i dagens samfunn. 

Anonymkode: 527be...6da

Absolutt enig. Sikkert derfor jeg lar meg irritere av en sånn kommentar. Ingen big deal, men bet meg merke i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Jeg synes det var en lite smart kommentar å komme med fra denne personlige treneren. H*n burde kunne identifisere "kundens" behov, og hva som motiverer kunden til å trene. 

Man kan godt argumentere for at det er for mye kroppsfokus, men det er en grunn til at det er det. For menn for eksempel er det studier som viser at kvinner generelt finner menn som har bredere skuldre og rygg mer attraktive. Hvorfor skal man ikke som individ få kunne forbedre sjansene sine med å jobbe mot idealet det motsatte kjønn setter samtidig som man får bedre helse og overskudd generelt? Det blir først et problem når man får en slags besetelse for å trene, og det hele påvirker psyken i negativ retning. 

Jeg synes folk må kunne få ha ulik motivasjon for å trene. Sannheten er at mange trener blant annet pga av fordelene det gir utseendemessig, men det er ingen som vil si det høyt siden man da blir stemplet som overfladisk og dum av de som trener for helsegevinster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Minesveiper skrev:

Jeg synes det var en lite smart kommentar å komme med fra denne personlige treneren. H*n burde kunne identifisere "kundens" behov, og hva som motiverer kunden til å trene. 

Man kan godt argumentere for at det er for mye kroppsfokus, men det er en grunn til at det er det. For menn for eksempel er det studier som viser at kvinner generelt finner menn som har bredere skuldre og rygg mer attraktive. Hvorfor skal man ikke som individ få kunne forbedre sjansene sine med å jobbe mot idealet det motsatte kjønn setter samtidig som man får bedre helse og overskudd generelt? Det blir først et problem når man får en slags besetelse for å trene, og det hele påvirker psyken i negativ retning. 

Jeg synes folk må kunne få ha ulik motivasjon for å trene. Sannheten er at mange trener blant annet pga av fordelene det gir utseendemessig, men det er ingen som vil si det høyt siden man da blir stemplet som overfladisk og dum av de som trener for helsegevinster. 

Godt og reflekterende.

Enig. Men jeg tror at det lett blir en besettelse og påvirker psyken negativt dersom man retter fokuset på utseende. F.eks hvis målet er å få en liten sprett rompe (utseendefokusert), blir man fortvilet hvis man ikke oppnår det og man trener og muligens blir man aldri helt fornøyd. Eller kanskje man blir litt fornøyd, men det er vel alltid noe med utseende som man gjerne vil forbedre. Uansett hvor mye man trener, man vil mer og mer... Besettelse.... Derimot om målet er helsegevinst, tror jeg det er lettere å bli fornøyd. Fordi selve treningen i seg selv er det helsegevinst i der og da. Treningen blir mer lystbetont. Og sånn skal det vel være. Mange trener nok for utseende sin skyld. Men er ganske tvilende til om de innerst inne synes det er så gøy å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, exictence skrev:

Godt og reflekterende.

Enig. Men jeg tror at det lett blir en besettelse og påvirker psyken negativt dersom man retter fokuset på utseende. F.eks hvis målet er å få en liten sprett rompe (utseendefokusert), blir man fortvilet hvis man ikke oppnår det og man trener og muligens blir man aldri helt fornøyd. Eller kanskje man blir litt fornøyd, men det er vel alltid noe med utseende som man gjerne vil forbedre. Uansett hvor mye man trener, man vil mer og mer... Besettelse.... Derimot om målet er helsegevinst, tror jeg det er lettere å bli fornøyd. Fordi selve treningen i seg selv er det helsegevinst i der og da. Treningen blir mer lystbetont. Og sånn skal det vel være. Mange trener nok for utseende sin skyld. Men er ganske tvilende til om de innerst inne synes det er så gøy å trene.

Det virker som om du har en veldig enten-eller mentalitet når det gjelder trening, men sannheten er at de fleste som trener har en motivasjon som er "både- og". Da jeg begynte å trene regelmessig for et par år siden må jeg innrømme at mye av motivasjonen var å få en strammere kropp. Samtidig ønsket jeg jo de positive helseeffektene som treningen ville gi meg.

Jeg ble strammere, men jeg ble også i bedre form. Og selv om utgangspunktet mitt var delvis utseendebasert, så betød det ikke at treningen ville bli en besettelse og at jeg aldri ville bli fornøyd. Tvert imot. Jeg ble mer fornøyd med kroppen både fordi jeg serbedre ut og fordi treningen gir meg en generell mestringsfølelse og gjør at jeg føler meg bra.

Og selv om ditt utgangspunkt for å trene ikke innebærer et eneste element av utseendefokus så er det bortkastet energi å irritere seg over at andre har det fokuset. La de holde på og gå i gang med ditt eget utgangspunkt. Håper du klarer å finne et godt treningsfokus der alle kommentarer om "grevinneheng" og lignende bare blir støy som du feier av deg. 

Anonymkode: e615a...cf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som om du har en veldig enten-eller mentalitet når det gjelder trening, men sannheten er at de fleste som trener har en motivasjon som er "både- og". Da jeg begynte å trene regelmessig for et par år siden må jeg innrømme at mye av motivasjonen var å få en strammere kropp. Samtidig ønsket jeg jo de positive helseeffektene som treningen ville gi meg.

Hm, jeg tror min motivasjon også er både- og. Eller nei, jeg tror du har rett i at jeg har i hvert fall litt enten-eller mentalitet når det gjelder trening. Motivasjonen min er helt klart helse. Men liker selvsagt at kroppen min ser sporty og sunn ut.

 

Sitat

Jeg ble strammere, men jeg ble også i bedre form. Og selv om utgangspunktet mitt var delvis utseendebasert, så betød det ikke at treningen ville bli en besettelse og at jeg aldri ville bli fornøyd. Tvert imot. Jeg ble mer fornøyd med kroppen både fordi jeg serbedre ut og fordi treningen gir meg en generell mestringsfølelse og gjør at jeg føler meg bra.

Så bra. Du er opptatt av begge deler, og når det gir deg stor glede og du blir fornøyd med resultatet er det topp :)

Sitat

Og selv om ditt utgangspunkt for å trene ikke innebærer et eneste element av utseendefokus så er det bortkastet energi å irritere seg over at andre har det fokuset. La de holde på og gå i gang med ditt eget utgangspunkt. Håper du klarer å finne et godt treningsfokus der alle kommentarer om "grevinneheng" og lignende bare blir støy som du feier av deg. 

Anonymkode: e615a...cf5

:laugh: Den siste setningen traff midt i blinket. Så sant.

Men jeg forsvarer meg litt da. For jeg irriterte meg ikke veldig. Synes bare det var tåpelig å si, og umotiverende for meg å bruke han som en personlig trener. Men skal bare feie av meg den støyen. Jeg digget den setningen :tommelopp:

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minesveiper
55 minutter siden, exictence said:

Godt og reflekterende.

Enig. Men jeg tror at det lett blir en besettelse og påvirker psyken negativt dersom man retter fokuset på utseende. F.eks hvis målet er å få en liten sprett rompe (utseendefokusert), blir man fortvilet hvis man ikke oppnår det og man trener og muligens blir man aldri helt fornøyd. Eller kanskje man blir litt fornøyd, men det er vel alltid noe med utseende som man gjerne vil forbedre. Uansett hvor mye man trener, man vil mer og mer... Besettelse.... Derimot om målet er helsegevinst, tror jeg det er lettere å bli fornøyd. Fordi selve treningen i seg selv er det helsegevinst i der og da. Treningen blir mer lystbetont. Og sånn skal det vel være. Mange trener nok for utseende sin skyld. Men er ganske tvilende til om de innerst inne synes det er så gøy å trene.

Jeg har ikke hatt dette problemet, og det er mulig jeg er rar, men selv når jeg var svært undervektig så ødela ikke mine tanker om eget utseende selvtilliten min. Selv nå med 13 kg mer på kroppen, og betraktelig mer muskelmasse er psyken min ganske lik som den var når jeg var undervektig. 

Jeg er en "naturlig slank" fyr, og kommer for eksempel aldri til å få den muskelmassen som enkelte av kompisene mine har. Jeg har det helt fint med det, og selv om jeg ser at jeg kan få tydeligere muskler her og der, er ikke det noe som påvirker psyken min negativt. Jeg føler meg god nok som jeg er, og får jeg større muskler er det en god bonus. Jeg liker å trene mye pga at jeg liker å ha en hobby hvor jeg presser meg selv til å ha progresjon samtidig som treningssenteret er et slags "meditasjons sted" for meg. Man snakker jo ikke med de andre man ikke kjenner, og jeg går for det meste rundt med mine egne tanker. I tillegg blir utseende og helsen min bedre av å trene, så er det en hobby som bare gir positive fordeler egentlig. Jeg har også en liten drøm om å møte en dame med gode kunnskaper om trening, og mat :fnise: Så jeg lever i håpet om at en av damene på treningssenteret skal vinke meg bort til dem snart.

Samtidig ser jeg poenget ditt fordi jeg har vært med damer som åpent har kommentert at de ønsker å få større rumpe eller bli slankere. Jeg har sagt at jeg har vært veldig fornøyd, fordi ellers hadde jeg jo ikke vært med dem i utgangspunktet, men det har ikke hjulpet å si noe for de står på meningene sine uansett. Vanskelig for meg å si hvor sterkt det påvirket psyken deres. Jeg har også møtt, og kommet tett på to damer som hadde spiseforstyrrelser. Begge fikk det pga av noen jævlige kjærester som blant annet utsatte dem for slankepress. Så det er absolutt lurt å være bevisst og opplyst når det kommer til dette utseendefokuset som du snakker om for det kan ende i psykiske problemer om man ikke tar det på alvor. 

 

Endret av Minesveiper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...