Gå til innhold

Gjør melkeprodukter deg mer sulten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I år kuttet jeg ut alt av melkeprodukter (allergi) og har merket stor endring i sultfølelse. 

Jeg har vært overvektig hele livet mitt, men nå tror jeg sultfølelsen er blitt normal? Ekstreme cravings er borte. Jeg tar meg i å glemme å spise eller å synes det er et ork. Har allerede blitt synlig slankere. Nå skjønner jeg hvordan folk kan holde seg slanke, og at de som er slanke ikke kan skjønne hvordan det er for de som er store.

Har hele tiden fått høre hvor sunt det er med melk og sånn, men  nå begynner jeg å lure.

Er det slik at melkeprodukter øker appetitten? (Og "cravings")

 

Anonymkode: 3f742...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat det oppdaget jeg for mange år siden. Vet ikke om det finnes noe forskning på området (regner med at det blir tiet i hjel hvis det finnes...).

Anonymkode: efc2e...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer litt på kokt melk (melk i varm mat). Men blir ikke sulten, bare litt sur og ekkel i magen. Merker ingenting av kald melk.

Anonymkode: 64f48...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en del mageproblemer og får sterke cravings når magen min er verst. For meg kan cravings være et signal på at noe er galt i magen. Kanskje du ikke tåler melk hundre prosent, derfor fikk du cravings? Du trenger ikke ha merkbar eller synlig reaksjon på mat for at de skal ha negativ påvirkning på magen din, så du kan ha følt deg frisk selv om magen din ikke tålte melk så godt som andre sine mager

Anonymkode: c1d33...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I år kuttet jeg ut alt av melkeprodukter (allergi) og har merket stor endring i sultfølelse. 

Jeg har vært overvektig hele livet mitt, men nå tror jeg sultfølelsen er blitt normal? Ekstreme cravings er borte. Jeg tar meg i å glemme å spise eller å synes det er et ork. Har allerede blitt synlig slankere. Nå skjønner jeg hvordan folk kan holde seg slanke, og at de som er slanke ikke kan skjønne hvordan det er for de som er store.

Har hele tiden fått høre hvor sunt det er med melk og sånn, men  nå begynner jeg å lure.

Er det slik at melkeprodukter øker appetitten? (Og "cravings")

 

Anonymkode: 3f742...ce4

Nei. Men jeg blir helt bananas sulten om jeg spiser mye hvete (med «mye» mener jeg mer enn et måltid om dagen) og jeg tåler hvete rimelig dårlig. Har intrykk av at maljustering av sultfølelse gjerne følger matintoleranse eller allergier. 

Anonymkode: dd220...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv har jeg en del mageproblemer og får sterke cravings når magen min er verst. For meg kan cravings være et signal på at noe er galt i magen. Kanskje du ikke tåler melk hundre prosent, derfor fikk du cravings? Du trenger ikke ha merkbar eller synlig reaksjon på mat for at de skal ha negativ påvirkning på magen din, så du kan ha følt deg frisk selv om magen din ikke tålte melk så godt som andre sine mager

Anonymkode: c1d33...1f7

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Men jeg blir helt bananas sulten om jeg spiser mye hvete (med «mye» mener jeg mer enn et måltid om dagen) og jeg tåler hvete rimelig dårlig. Har intrykk av at maljustering av sultfølelse gjerne følger matintoleranse eller allergier. 

Anonymkode: dd220...a84

Hmm interessant. Jeg har IBS i tillegg og har prøvd å unngå mat jeg reagere på (reagerer på "alt" så litt vanskelig). Kan hende at det funker slik. Det skal jeg ha i bakhodet :) takk!

Anonymkode: 3f742...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres rart ut at melkeprodukter skal ha den effekten, men jeg tviler ikke på at du har det bedre, og jeg synes det er superbra. Jeg lurer derfor på om du har gjort noe mer enn å bare kutte ut melkeprodukter? Har du erstattet det med noe annen mat? Har du begynt å sove bedre? Fått mer overskudd og blitt mer aktiv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meieriprodukter er egentlig ikke så veldig bra for oss nei. Så ikke merkelig at du føler deg bedre når du ikke spiser det. Selv spiser og drikker jeg minimalt av det, men har ikke merket effekten du snakker om. Jeg blir heller veldig mett av merieriprodukter. Mye mulig melkesukkeret trigger appetitten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/28/2018 den 21.35, AnonymBruker skrev:

Er det slik at melkeprodukter øker appetitten? (Og "cravings")

Har jeg aldri merket noe til.

Anonymkode: d803c...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/1/2018 den 8.49, Pringle skrev:

Det høres rart ut at melkeprodukter skal ha den effekten, men jeg tviler ikke på at du har det bedre, og jeg synes det er superbra. Jeg lurer derfor på om du har gjort noe mer enn å bare kutte ut melkeprodukter? Har du erstattet det med noe annen mat? Har du begynt å sove bedre? Fått mer overskudd og blitt mer aktiv?

Jeg tror nok, som du er inne på, at i mange tilfeller vil økt bevissthet rundt kostholdet gjenspeiles på andre områder som mer aktivitet, mer/bedre søvn, mindre stress etc. Dette i sum gjør at man føler seg bedre uten at det er én konkret ting som er utslagsgivende. Kan jo selvfølgelig også være en intoleranse inne i bildet.

Anonymkode: d803c...cfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. 

Jeg blir mer sulten av epler og rå gulrot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...