Gå til innhold

Tenne bål på tur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg drev og sjekket priser på sekker med bjørkeved, og kom tilfeldigvis over denne kjekke lille saken. 

Jeg må bare spørre: Hvem er det som kjøper en pinne til 20 kr for å spikke opptenningsflis av den, i stedet for å plukke med seg en kvist fra skogen? Riktignok kommer denne med en hendig snor i enden så du kan feste den i beltet e.l., men likevel: WTF? 

Jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke er noe friluftsmenneske, og stort sett bare har fyrt opp i peis og ovn. Det er derfor mulig det er noe viktig jeg går glipp av her, en god forklaring på at en kjøpepinne til 20 kr. er mye bedre enn en helt gratis bit av en furugren eller tyrirot fra skogen. 

Anonymkode: 6d6e1...f10

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du kan så si. Det er riktignok ikke alltid så lett å finne noe som er tørt nok i skogen til opptenning, men da tar jeg heller med noen tennbriketter og never/bark. Tørrgran er fint å fyre med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hanne67 skrev:

Nei, du kan så si. Det er riktignok ikke alltid så lett å finne noe som er tørt nok i skogen til opptenning, men da tar jeg heller med noen tennbriketter og never/bark. Tørrgran er fint å fyre med.

Ja, det er liksom det jeg tenker også. Og om jeg hadde vært av typen som måtte ha stålkontroll på at jeg hadde en helt tørr pinne å spikke fliser av hadde jeg heller passet på å jevnlig ta med meg 2-3 passende emner hjem fra skogen helt gratis, og tørket selv. 

Anonymkode: 6d6e1...f10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de mener med denne er at den kan høvles til helt tynne, fine sponflak som lett kan tennes på. Det er ikke så enkelt å gjøre med kvister og greiner (det er vel heller egentlig ikke lov å knekke av friske greiner fra trær, du må isåfall plukke det som har falt på bakken og som kan være råttent). Men eg er enig i at det ikke er det mest nyttige eg har sett for salg av friluftsliv-produkter...

Anonymkode: d4abf...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det de mener med denne er at den kan høvles til helt tynne, fine sponflak som lett kan tennes på. Det er ikke så enkelt å gjøre med kvister og greiner (det er vel heller egentlig ikke lov å knekke av friske greiner fra trær, du må isåfall plukke det som har falt på bakken og som kan være råttent). Men eg er enig i at det ikke er det mest nyttige eg har sett for salg av friluftsliv-produkter...

Anonymkode: d4abf...90c

Jeg forstår jo godt hva som er meningen med dingsen (sånn rent bortsett fra å selge gråstein til gullpris), men jeg er ikke på noen måte overbevist.  :P

Anonymkode: 6d6e1...f10

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det de mener med denne er at den kan høvles til helt tynne, fine sponflak som lett kan tennes på. Det er ikke så enkelt å gjøre med kvister og greiner (det er vel heller egentlig ikke lov å knekke av friske greiner fra trær, du må isåfall plukke det som har falt på bakken og som kan være råttent). Men eg er enig i at det ikke er det mest nyttige eg har sett for salg av friluftsliv-produkter...

Anonymkode: d4abf...90c

Friske greiner duger ikke uansett, du må finne tørre grener som fortsatt henger på trærne, eller som ligger slik at de er tørre. Med mindre det har høljeregnet, da må man inn i veden for å finne tørt. 

 

Anonymkode: 3baf2...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikker på at det ikke er såkalt "fatwood" (eller Tyri kalles det vel på Norsk)? Som er treverk som er fullt av harpiks som gjør det lettere å tenne på med gnister, ol. og at små fliser brenner lenger og kraftigere så det er større sjanse for at det setter fyr på de større kubbene.

Anonymkode: 96ee1...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2018 den 4.27, AnonymBruker skrev:

Sikker på at det ikke er såkalt "fatwood" (eller Tyri kalles det vel på Norsk)? Som er treverk som er fullt av harpiks som gjør det lettere å tenne på med gnister, ol. og at små fliser brenner lenger og kraftigere så det er større sjanse for at det setter fyr på de større kubbene.

Anonymkode: 96ee1...86a

Det er akkurat det det er:-)

Anonymkode: f753e...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er tullete. Men hvem kjøper bjørkeved for å ta det med i skogen for å lage bål. Når skogen består av trær? 

Du bruker ikke lang tid på å finne en tørrgran eller noen bra kvister. 

Anonymkode: 0f88e...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat det det er:-)

Anonymkode: f753e...7f5

Ja, og da fungerer "moderne" tennbriketter akkurat like godt, - greit å ha med på tur. Tørrgran og annet tørt man finner ute, er greit å fyre videre med. Det er noe som er avfall i skogen, så ingen fare å ta det. 

Endret av Hanne67
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hanne67 skrev:

Ja, og da fungerer "moderne" tennbriketter akkurat like godt, - greit å ha med på tur. Tørrgran og annet tørt man finner ute, er greit å fyre videre med. Det er noe som er avfall i skogen, så ingen fare å ta det. 

Jepp, det stemmer:-)

Anonymkode: f753e...7f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det er tullete. Men hvem kjøper bjørkeved for å ta det med i skogen for å lage bål. Når skogen består av trær? 

Du bruker ikke lang tid på å finne en tørrgran eller noen bra kvister. 

Anonymkode: 0f88e...0e9

Det kommer jo også an på hvor du går på tur. Bruker du feks Østmarka i Oslo kan du regne med at området rundt hver eneste godkjente bålplass er finkjemmet for tørrkvist, brennbart tre og pølsepinner. 

Anonymkode: 60754...36b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

52 minutter siden, førstedamen skrev:

Hvor finner du tørre kvister på vinteren ts? 

Omtrent overalt det det finnes kvister.

Anonymkode: f753e...7f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Omtrent overalt det det finnes kvister.

Anonymkode: f753e...7f5

Vel, det vil jo være fukt i grenene. Og da vil du ikke få fyr på noe bål.

Anonymkode: b0f34...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det vil jo være fukt i grenene. Og da vil du ikke få fyr på noe bål.

Anonymkode: b0f34...a46

Om du ikke går i et typisk turområde ala Østmarka nevnt over her, så finner du som regel kvister og greiner fra trær som har tørket inn. Om de er tørre fra før, altså ikke friske trær, så trekker de ikke inn så mye fuktighet at det har noe å si. Det eneste er vel om det har regnet i flere dager, men på vinteren pleier det å gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det vil jo være fukt i grenene. Og da vil du ikke få fyr på noe bål.

Anonymkode: b0f34...a46

Hehe, du har ikke vært mye på tur om vinteren, skjønner jeg:-)

Anonymkode: f753e...7f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...