Gå til innhold

Ett usunt måltid om dagen??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har gradvis begynt å trene og spise mye sunnere mat, da jeg ikke ønsker vektnedgang men bare en sunnere friskere kropp. Men om morgenen elsker jeg å kjøpe bolle og sort, usøtet kaffe på Narvesen. Mmm... bittert og søtt sammen, får vann i munnen av å tenke på det. 

Derfor lurer jeg på, er det ok å spise noe litt usunt (bolle) til f.eks frokost, eller spise hvitt brød med f.eks suppemiddag eller ved siden av noe? Når resten av kostholdet består av belgfrukter, grove kornprodukter, frukt og grønnsaker, og i mindre grad meieriprodukter, kylling og fisk?

Hvis resten av kostholdet er veldig næringsrikt, vil ett lite måltid gjøre mye "skade" i forhold til helse?? 

Anonymkode: cb977...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så klart går det bra å spise hvitt brød til suppe og en bolle til frokost, så lenge du har bra kosthold ellers :) 

Anonymkode: 698c3...ccf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at nå da du har begynt å trene å spise sunnere, så vil den usunne frokosten falle bort av seg selv etterhvert, da du blir mer fokusert på å være sunn mer og mer nå da du har gjort gode endringer i livet ditt.

Men hvorfor spiser du i mindre grad kylling og fisk, nå da du skal spise sunt? 

Anonymkode: 40c0a...f49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at nå da du har begynt å trene å spise sunnere, så vil den usunne frokosten falle bort av seg selv etterhvert, da du blir mer fokusert på å være sunn mer og mer nå da du har gjort gode endringer i livet ditt.

Men hvorfor spiser du i mindre grad kylling og fisk, nå da du skal spise sunt? 

Anonymkode: 40c0a...f49

Nei, det er jo akkurat det - for begynte for typ 6 mnd siden, har kuttet ut alt jeg pleide å snaske på, chips og junkfood og brus og sånt. En typisk dag for meg er f.eks grønnsakswok med hjemmelaget saus, bønner og fullkornsris, en frukt eller smoothie til mellommåltid, kylling/fisk/belgfrukt som proteinbase + grønnsaker til middag, og en frukt til dessert. Får i meg 5 om dagen, og godt med komplett protein, umettet fett og langsomme karbohydrater. Men - når det kommer til frokosten, så greier jeg ikke venne meg av den søte/bitre komboen av kaffe og hvetebolle, og det er så raskt og enkelt å kjøpe og spise på vei til eller i forelesninger også. Det gjør meg rett og slett lykkelig. Derfor er det så vanskelig å slutte.

Prøver å spise mindre dyreprodukter, bare! Men får i meg B12 via meieriprodukter og det at jeg har noen middager i uken der jeg spiser kylling/fisk :) Dessuten er jeg student, og da blir dyreprodukter dyrt i lengden.

Anonymkode: cb977...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er jo akkurat det - for begynte for typ 6 mnd siden, har kuttet ut alt jeg pleide å snaske på, chips og junkfood og brus og sånt. En typisk dag for meg er f.eks grønnsakswok med hjemmelaget saus, bønner og fullkornsris, en frukt eller smoothie til mellommåltid, kylling/fisk/belgfrukt som proteinbase + grønnsaker til middag, og en frukt til dessert. Får i meg 5 om dagen, og godt med komplett protein, umettet fett og langsomme karbohydrater. Men - når det kommer til frokosten, så greier jeg ikke venne meg av den søte/bitre komboen av kaffe og hvetebolle, og det er så raskt og enkelt å kjøpe og spise på vei til eller i forelesninger også. Det gjør meg rett og slett lykkelig. Derfor er det så vanskelig å slutte.

Prøver å spise mindre dyreprodukter, bare! Men får i meg B12 via meieriprodukter og det at jeg har noen middager i uken der jeg spiser kylling/fisk :) Dessuten er jeg student, og da blir dyreprodukter dyrt i lengden.

Anonymkode: cb977...b44

Proteiner er dyrt, men boller og kjøpekaffe prioriterer du? 😂

Anonymkode: 30500...2be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Proteiner er dyrt, men boller og kjøpekaffe prioriterer du? 😂

Anonymkode: 30500...2be

Jepp :) 17 kr i gjennomsnitt per dag tar jeg meg råd til, for en liten bit lykke i hverdagen.

Spiser ellers mye potet, løk, hvitløk, brokkoli, gulrot, sopp og andre billige grønnsaker til typ 5-10 per porsjon, i tillegg til bløtlagde belgfrukter til typ 5-10 kr, så hver middag har kanskje gjennomsnitt på 17 kr per porsjon. Sammenlignet med laks til 30 kr per porsjon + at man må ha grønnsaker i tillegg uansett, og rømme/smør/laksekrydderpose slik at laksen smaker godt til, kr 10-15. Prislapp til sammen blir 48 kr. Dyrt å være enslig student, altså, så blir mye belgfrukter, grovt korn og grønnsaker med krydder og olje ;) 

Anonymkode: cb977...b44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har gradvis begynt å trene og spise mye sunnere mat, da jeg ikke ønsker vektnedgang men bare en sunnere friskere kropp. Men om morgenen elsker jeg å kjøpe bolle og sort, usøtet kaffe på Narvesen. Mmm... bittert og søtt sammen, får vann i munnen av å tenke på det. 

Derfor lurer jeg på, er det ok å spise noe litt usunt (bolle) til f.eks frokost, eller spise hvitt brød med f.eks suppemiddag eller ved siden av noe? Når resten av kostholdet består av belgfrukter, grove kornprodukter, frukt og grønnsaker, og i mindre grad meieriprodukter, kylling og fisk?

Hvis resten av kostholdet er veldig næringsrikt, vil ett lite måltid gjøre mye "skade" i forhold til helse?? 

Anonymkode: cb977...b44

For min del ville bolle til frokost ødelagt, men det er fordi jeg går rett på kjøret og får søtsug resten av dagen. En bolle om dagen og resten så sunt du beskriver gjør ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkeltmatvarer er ikke sunne eller usunne. Kostholdet ditt under ett kan være mer eller mindre sunt. Du bestemmer selv hva du vil bruke penger og kalorier på, du merker selv hva som gjør deg lykkelig, opplagt, harmonisk. Selv velger jeg omtrent motsatt - jeg unngår sukkervarer tidlig på dagen (jeg blir slapp), men jeg spiser rikelig meieriprodukter, kjøtt og fisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det slik at jeg har en "sukker-/søtmatkvote" gjennom uka.
Hvordan jeg bruker søtmat-/sukkerkvoten er opp til meg.
Vil jeg spare alt til helgen er det greit, vil jeg bruke opp alt i et selskap er det greit, og vil jeg fordele det på alle dagene i uken er det også greit.
Poenget er at jeg aldri overstiger kvoten, og hvis jeg har spist opp alt innen onsdag må jeg leve sukker-/søtmatfritt frem til mandagen igjen.

Anonymkode: f4f24...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg ikke spist sukkervarer hver dag. Jeg kan umulig tro det er veldig bra for deg å spise kake til frokost hver eneste dag. Det har selvsagt ikke like mye å si for deg da du spiser sunt ellers, men jeg tror fortsatt det har en negativ effekt på både trening og kropp.

For min del smaker boller mye bedre når jeg ikke spiser det så ofte. Det var hardt å droppe sjokoladen hver kveld her også (var bare snakk 2-4 ruter), men i dag kunne jeg aldri tenkt meg å spise sjokolade eller søtsaker hver dag. Det har hatt en super effekt på kroppen min, mye mer energi. I tillegg til at jeg absolutt ikke har søtsug overhode lenger, lørdagsgodtet mitt er i dag god mat og øl. Sjokolade som var min store svakhet blir spist toppen 1 gang annenhver månede. Bare fordi jeg ikke har lyst på lenger.

Tommel opp for kosthold med mindre kjøtt og meieriprodukter. Det kommer kroppen din til å takke deg for. DER skulle jeg ønske jeg var flinkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Proteiner er dyrt, men boller og kjøpekaffe prioriterer du? 😂

Anonymkode: 30500...2be

Hvor skriver hun at proteiner er dyr? Om man har innvandrerbutikk i nærheten kan man få noen kg linser til under 100 lappen, og det varer lenge. 

Jeg ser heller ikke problemet med at man prioriterer en bolle og kaffe om det gir økt livskvalitet. Noen går på kino, noen spiser ute ofte, noen spiser sjokolade og noen drikker kaffe og spiser boller. Alle har sine gleder, selv om de vet at det er mer fornuftig å spare penger eller spise sunnere eller hva det skulle være. Tipper du har dine lyster som ikke er fornuftige også. Virker som om du bare ønsker å "ta" TS på noe. 

3 hours ago, Inwe said:

Tommel opp for kosthold med mindre kjøtt og meieriprodukter. Det kommer kroppen din til å takke deg for. DER skulle jeg ønske jeg var flinkere.

Du liker kanskje ikke smaken av plantemelk? Finnes jo så mange ulike typer idag. Ellers så er det som regel overgangen fra høy kjøttkosthold til lavkjøtt kosthold som er vanskligst. Når man først har gått en stund på et kosthold der man lager mye plantebasert mat, så en dag merker man at man plustelig synes det er veldig enkelt og glemmer hvorfor man syntes det var vanskelig til å begynne med. Handler nok mye om vaner og å sette seg inn i nye temaer, når man først har lært det er det som å sykle. 

Anonymkode: b4007...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du liker kanskje ikke smaken av plantemelk? Finnes jo så mange ulike typer idag. Ellers så er det som regel overgangen fra høy kjøttkosthold til lavkjøtt kosthold som er vanskligst. Når man først har gått en stund på et kosthold der man lager mye plantebasert mat, så en dag merker man at man plustelig synes det er veldig enkelt og glemmer hvorfor man syntes det var vanskelig til å begynne med. Handler nok mye om vaner og å sette seg inn i nye temaer, når man først har lært det er det som å sykle. 

Anonymkode: b4007...888

Melk drikker jeg ikke. Bruker havremelk i havregrøten og smoothien. Meieriprodukter er absolutt ikke bra for deg, så bruker minimalt. Bruker også mye bønner og sopp for å få opp proteininnhold i mye mat med kjøtt. Feks i taco har jeg 50/50 bønner og kjøttdeig, så jeg gjør noe. Det jeg skulle ha vært flinkere til er å kutte kjøttet helt de fleste dagene i uken. Men jeg vil ikke bruke mye halvfabrikater og når jeg skulle lage alt vegansk/vegetarisk selv tok det veldig lang tid. Ble mye falafler da jeg kunne lage opp deigen på forhånd. I tillegg er jeg faktisk litt for glad i all slags mat, alt fra vegansk til en skikkelig biff, så jeg klarer ikke kutte variasjonen helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Inwe said:

Melk drikker jeg ikke. Bruker havremelk i havregrøten og smoothien. Meieriprodukter er absolutt ikke bra for deg, så bruker minimalt. Bruker også mye bønner og sopp for å få opp proteininnhold i mye mat med kjøtt. Feks i taco har jeg 50/50 bønner og kjøttdeig, så jeg gjør noe. Det jeg skulle ha vært flinkere til er å kutte kjøttet helt de fleste dagene i uken. Men jeg vil ikke bruke mye halvfabrikater og når jeg skulle lage alt vegansk/vegetarisk selv tok det veldig lang tid. Ble mye falafler da jeg kunne lage opp deigen på forhånd. I tillegg er jeg faktisk litt for glad i all slags mat, alt fra vegansk til en skikkelig biff, så jeg klarer ikke kutte variasjonen helt.

Jeg har ikke noe problem med kostholdet ditt eller noe, men når det gjelder at det tar tid, så er det kanskje litt fordi oppskriftene er nye og ukjente? For det finnes jo ganske mange retter som kan lages på 20min. For eks helle vann og linser i en panne, ha krydder i og kanskje noen frosne grønnsaker. Så kokes det i 15-20+ min. Maten lager seg selv. Noen bønner må jo kokes i en time eller sånn da.. Med mindre man bløtlegger de, koker de og fryser de. Da kan de tas opp av fryseren og varmes på relativ kort tid. Selv bruker jeg gjøre det, for orker ikke bløtlegge og planlegge i detlaj dagen før hva jeg skal spise. Ser alltid hva jeg har i kjøleskap og frys og varmer bønner om jeg har noe som passer sammen. 

 

Anonymkode: b4007...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.3.2018 den 13.01, AnonymBruker skrev:

Hvor skriver hun at proteiner er dyr? 

Hun skriver det i samme setningen som jeg siterte. Synes bare det er et merkelig valg da som du sier trenger ikke proteiner å være dyrt! Si man bruker 40,- dagen på boller og kaffe, det utgjør 800,- i mnd. man får mye gode proteiner for den summen ;) 

Anonymkode: 30500...2be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan virkelig ikke se hvorfor det skulle være et problem med et ellers sunt kosthold? :vetikke:

Ellers, hvis du er interessert kan du jo bare bake opp noen litt sunnere boller med en del havremel osv i, og ta med deg en hver morgen. Det blir jo på sikt både billigere og sunnere :jepp:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å ta seg en bolle til frokost eller en skive loff til suppa uten at det ødelegger det sunne kostholdet ditt

Anonymkode: d602a...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 28.2.2018 den 20.03, AnonymBruker skrev:

Proteiner er dyrt, men boller og kjøpekaffe prioriterer du? 😂

Anonymkode: 30500...2be

 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun skriver det i samme setningen som jeg siterte. Synes bare det er et merkelig valg da som du sier trenger ikke proteiner å være dyrt! Si man bruker 40,- dagen på boller og kaffe, det utgjør 800,- i mnd. man får mye gode proteiner for den summen ;) 

Anonymkode: 30500...2be

Skrev aldri at proteiner er dyrt? Sa at dyreprodukter er dyre, noe jeg tror alle kan være enige at de er (bløtlagte bønner som jeg bruker = kanskje max 10 kr per måltid, mens kjøtt/kylling osv er 30+ kr). Proteiner er nødvendig og viktige, og får i meg via noe dyreprodukter men ellers mye via belgfrukter og egg, som er det dyreprodukter jeg bruker mest :) 

Dessuten blir pris på kaffe + bolle på Narvesen studentpris 17 kr, og jeg kjøper det bare i ukedagene altså blir det til sammen 340 kr i mnd ;) som jeg uansett nok ville brukt på frokost, hvis ikke MER, siden jeg ikke spiser noe annen frokost enn kaffe og bolle nå.

Anonymkode: cb977...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

If it fits your macros.

Noen gram hvetemel og sukker er ikke farlig å spise hver dag. Hva hadde du egentlig trodd at kom til å skje? 
Så lenge du spiser sunt og normalt ellers, og med mindre du blir dårlig i magen av bolle, så har det jo ingenting å si.

Endret av penny_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte tenker jeg! Balanse er nøkkelen. Ikke bare for kroppen sin del, men for hodet sin del også. Du skal ikke spise bare sunt og ikke bare usunt. Så lenge du har et sunt normalt kosthold, vil neppe en bolle til frokost gjøre noe! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...