Gå til innhold

Magre eller fete meieriprodukter - hva er egentlig best?


Kartoffel

Anbefalte innlegg

Helsedirektoratets anbefaling er å unngå fete meieriprodukter, fordi dette fettet ikke er bra for oss.

Så har vi f.eks. paleokosthold, Berit Nordstrand, og en hel del andre kostholdseksperter, som mener at man ikke skal velge lettprodukter.

Forskningen er jo veldig motstridende. Selv går jeg nå på Grete Roede og tenker at det "best" med lettprodukter for da kan jeg spise mer mat samtidig som jeg går ned i vekt. Samtidig unner jeg med Jarlsberg og seterrømme i små mengder av og til.  

Hva er deres tanker/meninger/erfaringer rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fete meieriprodukter, men i mindre mengder tenker jeg :) 

Anonymkode: fdf80...5f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett all the way! 😍 Men jeg tror kvaliteten er kjempeviktig. Så upasteurisert smør fra gressfôra kuer er toppen av supermat i mine øyne. :)

Her spiser vi sikkert 150g smør om dagen (2 voksne og 1 barn). :)

Anonymkode: bc0e2...722

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det ikke er SÅ viktig akkurat hva vi spiser, men at vi spiser variert og balansert, at vi trives med det vi faktisk spiser, nyter maten, ikke bekymrer oss unødig for om vi spiser sunt nok, og ikke overspiser. Bekymring får jo mange til å overspise. Nettopp det du skisserer - "da kan jeg spise mer mat samtidig som jeg går ned i vekt" (fortsette med overspising), og så "unne" deg mat du liker, som belønning for å spise mat du ikke liker - er en skummel og usunn tankegang, mener jeg, mye farligere enn den potensielle (og jeg mener overdrevne, muligens innbilte) helsefaren i mettet fett.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Pringle skrev:

Jeg mener det ikke er SÅ viktig akkurat hva vi spiser, men at vi spiser variert og balansert, at vi trives med det vi faktisk spiser, nyter maten, ikke bekymrer oss unødig for om vi spiser sunt nok, og ikke overspiser. Bekymring får jo mange til å overspise. Nettopp det du skisserer - "da kan jeg spise mer mat samtidig som jeg går ned i vekt" (fortsette med overspising), og så "unne" deg mat du liker, som belønning for å spise mat du ikke liker - er en skummel og usunn tankegang, mener jeg, mye farligere enn den potensielle (og jeg mener overdrevne, muligens innbilte) helsefaren i mettet fett.

Du misforstår. Jeg overspiser ikke magre produkter og overspiser fete. Jeg har et balansert og sunt kosthold. Men når man skal ned i vekt og må spise ganske mye mindre enn hva man er vant med kan det være smart å velge mat med færre kalorier i for å unngå å være sulten, men samtidig gå ned i vekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kartoffel skrev:

Du misforstår. Jeg overspiser ikke magre produkter og overspiser fete. Jeg har et balansert og sunt kosthold. Men når man skal ned i vekt og må spise ganske mye mindre enn hva man er vant med kan det være smart å velge mat med færre kalorier i for å unngå å være sulten, men samtidig gå ned i vekt. 

Har du et sunt og balansert kosthold, trenger du ikke å slanke deg. Jeg har aldri slitt med sult når jeg slanker meg, men jeg har heller ikke prøvd å spise for lite når jeg skal slanke meg, derimot har jeg vært mer bevisst på kosthold enn før jeg begynte. Frykten for sultfølelse er også ganske overdreven. Slankekosthold bikker ofte over i den motsatte grøfta, for mat med færre kalorier har også mindre smak og mangler essensielle næringsstoffer som fett, og mangelen på nytelse og balanse, gjør at jeg sprekker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Pringle skrev:

Har du et sunt og balansert kosthold, trenger du ikke å slanke deg. Jeg har aldri slitt med sult når jeg slanker meg, men jeg har heller ikke prøvd å spise for lite når jeg skal slanke meg, derimot har jeg vært mer bevisst på kosthold enn før jeg begynte. Frykten for sultfølelse er også ganske overdreven. Slankekosthold bikker ofte over i den motsatte grøfta, for mat med færre kalorier har også mindre smak og mangler essensielle næringsstoffer som fett, og mangelen på nytelse og balanse, gjør at jeg sprekker. 

Jeg mener at jeg har et sunt og balansert kosthold NÅ. Fint at du har funnet hva som funker for deg, men deg er ikke sånn at dette er fasiten for alle. For meg funker det å spise sånn, og for meg er det å være mer bevisst på kostholdet nettopp det åveksle mellom magre og fete meieriprodukter. Begge i fornuftige mengder. 

Egentlig bare interessert i andres meninger og erfaringer som sagt, ikke at du skal fortelle meg at jeg gjør noe feil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Kartoffel skrev:

Jeg mener at jeg har et sunt og balansert kosthold NÅ. Fint at du har funnet hva som funker for deg, men deg er ikke sånn at dette er fasiten for alle. For meg funker det å spise sånn, og for meg er det å være mer bevisst på kostholdet nettopp det åveksle mellom magre og fete meieriprodukter. Begge i fornuftige mengder. 

Egentlig bare interessert i andres meninger og erfaringer som sagt, ikke at du skal fortelle meg at jeg gjør noe feil. 

Å spise på en måte som passer for en selv, hvordan kan det ikke være fasiten for alle? :blink:

Dessverre blir det ofte sånn at det høres ut som andre synes man har feil, når man ber om andres meninger. Det er nesten ikke til å unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår et slag for fete produkter, for fett metter. 

Anonymkode: 75f12...09f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pringle skrev:

Å spise på en måte som passer for en selv, hvordan kan det ikke være fasiten for alle? :blink:

Dessverre blir det ofte sånn at det høres ut som andre synes man har feil, når man ber om andres meninger. Det er nesten ikke til å unngå.

Var ikke det jeg mente, jeg ble oppgitt over at du ut fra innlegget mitt mener jeg har en skummel og usunn tankegang rundt mat. Det er noe jeg har hatt, absolutt,men nå har jeg lært at jeg kan spise litt av alt og alt med måte. Og det å stort sett velge magert, men av og til fete produkter gjør at jeg har et kosthold jeg kan leve med. Tar jeg fete produkter, feks seterrømme,tar jeg litt mindre enn jeg ville gjort med lettrømme. For meg er ikke dette en usunn tankegang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært slank, så jeg har aldri slanket meg, men jeg er interessert i kosthold. Jeg foretrekker fete meieriprodukter som holder meg mett lenge og gir god smak til maten. Man må finne måter å spise som man kan trives med, og for meg vil jeg heller spise mindre mengder og like det jeg spiser. Fett er dessuten viktig for opptak av næringsstoffer, og magre meieriprodukter inneholder ofte tilsetningsstoffer for å gjøre opp for smak og konsistens som fettet ellers bidrar med.

Anonymkode: bda46...27e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kartoffel skrev:

Var ikke det jeg mente, jeg ble oppgitt over at du ut fra innlegget mitt mener jeg har en skummel og usunn tankegang rundt mat. Det er noe jeg har hatt, absolutt,men nå har jeg lært at jeg kan spise litt av alt og alt med måte. Og det å stort sett velge magert, men av og til fete produkter gjør at jeg har et kosthold jeg kan leve med. Tar jeg fete produkter, feks seterrømme,tar jeg litt mindre enn jeg ville gjort med lettrømme. For meg er ikke dette en usunn tankegang. 

Det hørtes straks mye bedre ut! Det er akkurat det man trenger å gjøre, å finne ut hvordan man kan ha et kosthold som dekker næringsmessige behov, som ikke gjør en feit eller syk, og uten å gå på bekostning av matgleden. Det krever at man gjør noen prioriteringer. Men det er uendelig mange måter å gjøre det på.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller mer og mer mot å være skeptisk til det offentliges anbefalinger og her i huset er det kun helfete produkter. Jeg jobber også med å gå ned i vekt, og selv om jeg da kanskje må velge litt mindre mengder så holder jeg meg til gjengjeld lengere mett med helfete produkter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg slår et slag for fete produkter, for fett metter. 

Anonymkode: 75f12...09f

Jeg er enig i dette, man holder seg lengre mett med fete produkter

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del; ja takk, begge deler. Skal jeg lage en crème fraiche-basert rett på en onsdag velger jeg gjerne magervarianten, for å kunne spise en porsjon på normal størrelse. Jeg synes vita lettmajones er like god som vanlig, og velger da den. Til taco synes jeg lettrømme er hakket bedre enn seterrømme. Men jeg har smør på brødskiva, bruker kremfløte i stedetfor matfløte i middagen, bytter på om jeg spiser kjøttdeig eller Karbonadedeig. Ser altså på helheten den dagen. Men jeg velger aldri magervarianten hvis jeg synes det smaker betydelig dårligere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Sisti skrev:

For min del; ja takk, begge deler. Skal jeg lage en crème fraiche-basert rett på en onsdag velger jeg gjerne magervarianten, for å kunne spise en porsjon på normal størrelse. Jeg synes vita lettmajones er like god som vanlig, og velger da den. Til taco synes jeg lettrømme er hakket bedre enn seterrømme. Men jeg har smør på brødskiva, bruker kremfløte i stedetfor matfløte i middagen, bytter på om jeg spiser kjøttdeig eller Karbonadedeig. Ser altså på helheten den dagen. Men jeg velger aldri magervarianten hvis jeg synes det smaker betydelig dårligere. 

 

Jeg gjør det på samme måte :-) Lettost på brødskiva feks smaker ingenting synes jeg, da tar jeg heller noe annet pålegg ellers tar jeg Jarlsberg men heller litt mindre, evnt spiser noe lettere til neste måltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Litt av hvert. Foretrekker lettrømme, men ikke ekstra lett rømme. Lett majones spiser jeg, synes det smaker det samme som vanlig. Drikker lett surmelk, og bruker ofte lett crème Fraishe. Ser at jeg i stor grad bruker lett produkter, da de andre for min del ikke er dårligere i smak. 

Men jeg spiser en del retter med mye fett (pommes-frites med Løvbiff, pizza og lignende). De gangene jeg har det, passer jeg på å spise meg passe mett, men er litt tilbakeholden og spiser mindre enn av sunne middager. Tenker det samme funker for lett/ikke lett produkter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskningen er ikke motstridende. Men det er forskjell på menneskene som tolker resultatene. Lang historie kort: politikere gjettet at mettet fett var usunt uten bevis for teorien og ignorerte protestene fra vitenskapsmennene og anbefalte hele USA å spise mindre mettet fett. Og så gjentok de denne teorien til "alle" trodde den var sann. Og så ble det så indoktrinert at til og med mange av de såkalte ekspertene nekter å se på fakta. Jeg tror det er mye stolthet ute og går. Det må en ny generasjon eksperter til før vi vil se en stor endring i kostholdsrådene. De gamle vil ikke innrømme at de har gitt oss dårlige råd. De snik-endrer rådene sine hele tiden og håper at vi ikke følger med på detaljene. 

 

Mettet fett er ikke usunt. Skal du spise/drikke meieriprodukter, så bør du velge helfete varianter som har alle næringsstoffene intakt. Jeg velger ALLTID fullfete varianter for helse og smak. 

Anonymkode: b3a6f...4a8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2018 den 13.34, mummimamman skrev:

Jeg heller mer og mer mot å være skeptisk til det offentliges anbefalinger og her i huset er det kun helfete produkter. Jeg jobber også med å gå ned i vekt, og selv om jeg da kanskje må velge litt mindre mengder så holder jeg meg til gjengjeld lengere mett med helfete produkter.

Er så godt å lese at det er flere og flere som er skeptiske til myndighetenes anbefalinger! Noe alle har god grunn til. Fettreduserte produkter er ofte tilsatt sukker og kunstige tilsetningsstoffer for at det i det hele tatt skal smake godt. Gode, fete meieriprodukter er i det minste rene råvarer. Og fett er veldig viktig for kroppen - slanking eller ei. Likte tankegangen din! :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskningen er ikke motstridende. Men det er forskjell på menneskene som tolker resultatene. Lang historie kort: politikere gjettet at mettet fett var usunt uten bevis for teorien og ignorerte protestene fra vitenskapsmennene og anbefalte hele USA å spise mindre mettet fett. Og så gjentok de denne teorien til "alle" trodde den var sann. Og så ble det så indoktrinert at til og med mange av de såkalte ekspertene nekter å se på fakta. Jeg tror det er mye stolthet ute og går. Det må en ny generasjon eksperter til før vi vil se en stor endring i kostholdsrådene. De gamle vil ikke innrømme at de har gitt oss dårlige råd. De snik-endrer rådene sine hele tiden og håper at vi ikke følger med på detaljene. 

Mettet fett er ikke usunt. Skal du spise/drikke meieriprodukter, så bør du velge helfete varianter som har alle næringsstoffene intakt. Jeg velger ALLTID fullfete varianter for helse og smak. 

Anonymkode: b3a6f...4a8

Meget godt forklart - og helt enig i det du formidler! Tror også det er mye stolthet ute og går. De få som har prøvd å rette på dette opp i gjennom tiden har enten ikke blitt tatt på alvor, eller rett og slett blitt latterliggjort. La oss håpe det hele er i ferd med å snu.

Her anvender vi også kun helfete melkeprodukter i form av seterrømme, fløte, meierismør - til og med Gräddost er ofte å finne i vårt kjøleskap. :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...