Gå til innhold

Ser kostholdet mitt ok ut? Prøver å bli «fit»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver som sagt å bli såkalt «fit» bli litt mer definert, mindre fettprosent, samtidig bygge litt mer muskler på nedre del (rumpe og lår mest). Trener selvsagt, men lurer bare på om kostholdet mitt ser ok ut for det? Er 167 høy og veier 58-60. Dette er en typisk dag for meg; 

Frokost; gresk yoghurt med bær og schiaseeds eller salat som består av egg/kylling, litt fullkornspasta, agurk, tomat, ruccola, avokado, en halv ts olivenolje evt pesto.

Lunsj; er som oftest fortsatt mett etter frokosten men ofte en smoothie av bær, gresk yoghurt, vann, chia, banan.

Middag; spiser som oftest kylling/laks/torsk/karbonadedeig, grønnsaker og fullkornspasta/ris og alltid salat/grønnsaker ved siden av, litt saus.

Kvelds; ofte en byggrynsyoghurt og en banan. 

Drikker også kun vann, og proteinshake etter trening.

Anonymkode: ebb2f...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må lære å stole mer på deg selv. Problemet med å skulle vurdere en annen persons kosthold ut fra én dag, selv om den er typisk, er at vi ikke kan kjenne hvordan du har det - og et sunt kosthold er variert, dermed vil det sannsynligvis være noe forskjellig fra dag til dag. Føler du deg frisk, sterk, opplagt og stort sett i godt humør? Liker du maten du spiser? Da er kostholdet ditt bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser relativt bra ut. Mulig det er i overkant kaloririkt om du har vekt du skal miste. Om du allerede er slank og skal bygge muskler, så kan det være de kaloriene du trenger. Har du regnet ut hvor mye proteiner du får i deg via kosten? Lurer på om proteinshake er overkill

Anonymkode: b0a94...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser relativt bra ut. Mulig det er i overkant kaloririkt om du har vekt du skal miste. Om du allerede er slank og skal bygge muskler, så kan det være de kaloriene du trenger. Har du regnet ut hvor mye proteiner du får i deg via kosten? Lurer på om proteinshake er overkill

Anonymkode: b0a94...ee9

Så du mener at rundt 1500 per dag er for mye? Det er jeg helt uenig i, og kommer til å fortsette med de kaloriene :) spiser en del kaloririk men jeg begrenser meg. Nei, ikke regnet ut. Men prøver som sagt bygge muskler, så prøver å få i meg en god del proteiner. Men enig i at det ikke alltid er nødvendig med shake:)

Anonymkode: ebb2f...2d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Pringle skrev:

Du må lære å stole mer på deg selv. Problemet med å skulle vurdere en annen persons kosthold ut fra én dag, selv om den er typisk, er at vi ikke kan kjenne hvordan du har det - og et sunt kosthold er variert, dermed vil det sannsynligvis være noe forskjellig fra dag til dag. Føler du deg frisk, sterk, opplagt og stort sett i godt humør? Liker du maten du spiser? Da er kostholdet ditt bra.

Vil egentlig bare høre om jeg spiser bra i forhold til hva målene mine er, føler meg opplagt og bra men er litt greit å høre fra andre som har litt erfaring også, om det er noe jeg bør ta vekk/legge inn. Men takk for svar!

Anonymkode: ebb2f...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil egentlig bare høre om jeg spiser bra i forhold til hva målene mine er, føler meg opplagt og bra men er litt greit å høre fra andre som har litt erfaring også, om det er noe jeg bør ta vekk/legge inn. Men takk for svar!

Anonymkode: ebb2f...2d9

Du er slank, altså skal du ikke spise mindre enn du gjør nå. For å bli mer "definert" må du utfordre musklene det gjelder. Ellers er alt opp til dine preferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at rundt 1500 per dag er for mye? Det er jeg helt uenig i, og kommer til å fortsette med de kaloriene :) spiser en del kaloririk men jeg begrenser meg. Nei, ikke regnet ut. Men prøver som sagt bygge muskler, så prøver å få i meg en god del proteiner. Men enig i at det ikke alltid er nødvendig med shake:)

Anonymkode: ebb2f...2d9

NEI 1500 kcal er ikke for mye!

Men skal du bygge muskler må du først bulke (ligge I overskudd) for så å deffe (ligge I underskudd). Til det er 1500 kcal for lite for et aktiv menneske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke noe behov for å gå ned i vekt, så å spise 1500 kcal til dagen er bare tull. Skal du klare å bygge muskler må du være i vedlikehold eller litt over. Med andre ord, spis mer. Jeg ville kanskje hatt litt mer fett til middag, avhengig av hva "litt saus" innebærer, men dette må du bare tilpasse til dine preferanser. 

Anonymkode: e0f07...31c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Så du mener at rundt 1500 per dag er for mye? Det er jeg helt uenig i, og kommer til å fortsette med de kaloriene :) spiser en del kaloririk men jeg begrenser meg. Nei, ikke regnet ut. Men prøver som sagt bygge muskler, så prøver å få i meg en god del proteiner. Men enig i at det ikke alltid er nødvendig med shake:)

Anonymkode: ebb2f...2d9

Du skrev ikke hvor mye kalorier du spiser, mye av maten du spiser er veldig kaloririk. Dersom du spiser alt det på en dag og får i deg kun 1500 kalorier, så spiser du veldig små porsjoner. En proteinshake i seg selv er gjerne 400-500 kalorier. Til middag spiser de fleste minst 400 kalorier, gjerne opp i 700-1000 alt etter personen. Så ja, det ser absolutt ikke ut som et 1500 kalorimeny. 1500 kalorier er for øvrig for lite mat om du skal bygge muskler effektivt

Anonymkode: b0a94...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev ikke hvor mye kalorier du spiser, mye av maten du spiser er veldig kaloririk. Dersom du spiser alt det på en dag og får i deg kun 1500 kalorier, så spiser du veldig små porsjoner. En proteinshake i seg selv er gjerne 400-500 kalorier. Til middag spiser de fleste minst 400 kalorier, gjerne opp i 700-1000 alt etter personen. Så ja, det ser absolutt ikke ut som et 1500 kalorimeny. 1500 kalorier er for øvrig for lite mat om du skal bygge muskler effektivt

Anonymkode: b0a94...ee9

Proteinshaken jeg tar er fra Women’s best og inneholder kun 120-140 kcal :) teller ikke så veldig kalorier egentlig, men de gangene jeg har telt har det havnet på rundt der.

Anonymkode: ebb2f...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Proteinshaken jeg tar er fra Women’s best og inneholder kun 120-140 kcal :) teller ikke så veldig kalorier egentlig, men de gangene jeg har telt har det havnet på rundt der.

Anonymkode: ebb2f...2d9

Der har du det. 1500 kalorier i gjennomsnitt er for lite for deg, men hvis du holder vekta, så spiser du ikke 1500 kalorier per dag i gjennomsnitt, heller. Du får antakeligvis i deg, og bruker, rundt 2100 kalorier per dag (kilde: http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/)
Hvis du skal telle kalorier, må du gjøre det riktig, og det betyr å veie det, sjekke med matvaretabellen eller etiketten, ta med alt du spiser (og drikker som har kalorier) hele dagen, og loggføre det, i minst en uke.
Det virker lite hensiktsmessig for deg å telle kalorier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er at du egentlig spiser for lite når jeg så dagsplanen din. Dersom det er 1500 kcal bereknet hver dag så er jo ikke det særlig mye dersom du trener en del i tillegg. Å spise for lite er jo ikke bra heller, da tviholder kroppen på det den kan tviholde på. 

På mandag f.eks. var jeg på en spinningøkt etterfulgt av en kortere treningsøkt. Hadde på meg pulsklokke og forbrente i følge den over 800 kalorier på disse to øktene og jeg veier 64 kg og er 172 cm høy. Må selvfølgelig tas med ein klype salt, men som du skjønner så er jeg nødt til å øke matinntaket etter det skal kroppen få utbytte av dette. 


Føler du deg mett av det du spiser? Jeg synest ut det høres ut som du spiser lite til kvelds, men det er kanskje ikke så lenge siden du har spist middag? 

Vet ikke hvor store porsjoner du spiser til frokost og middag, men det kan jo være at du rett og slett kan spise mindre av de og legge inn et måltid ekstra om dagen. 

Jeg spiser når jeg er sulten, og fokuserer på å spise mat som kroppen trives med. Jeg kunne ikke spist kun 4 måltider hver dag, da hadde jeg gått rundt sulten. Jeg slenger gjerne inn en banan f.eks mellom frokost og lunsj dersom jeg er sulten. Fokuserer på å spise sunt og variert. Merker at energinivået blir lavt når jeg går rundt sulten og ikke spiser nok. 

Egentlig høres jo vekten din grei nok ut. Dersom du har lyst å stramme opp kroppen så burde du egentlig fokusere mer på trening og styrke og heller tenke på at du skal spise mer kalorier for å få kroppen til å bygge litt muskler, i stedet for at du fokuserer på lavt kaloriinntak for å få strammere kropp. Jeg tror det vil fungere bedre og gjøre kroppen din bedre. 

Dersom du synest du spiser nok i mengden og ikke vet hvor du skal øke matinntaket, så fokuser på mer energitett mat. F.eks. nøtter, nøttebar, avokado o.s.v. Spis gjerne litt mer proteiner også. Tja proteindrikk? Kanskje like greitt å bare suppelere det i maten?

Endret av missmcbeal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Proteinshaken jeg tar er fra Women’s best og inneholder kun 120-140 kcal :) teller ikke så veldig kalorier egentlig, men de gangene jeg har telt har det havnet på rundt der.

Anonymkode: ebb2f...2d9

Spiser du slankeshake? Jeg må si jeg er litt forvirret her. Du er normalvektig, men spiser som om du forsøker miste mye vekt. Ingen kan bygge skikkelig muskler med det du spiser. Hva er hensikten din egentlig? For det virker ikke som om du egentlig er interessert i rådene folk gir deg

Anonymkode: b0a94...ee9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du spiser nok ikke 1500 kcal, du ligger nok på nærmere 3000 hvis du spiser alt det du ramset opp. Ikke at det er for mye da, om du er aktiv, du trenger overskudd om du skal bygge muskler - men tror ikke du har en riktig oppfatning av hvor mye kcal du får i deg. En vanlig proteinshake ligger på rundt 500 alene, og avocado, olje, pesto og chiafrø er kaloririkt. Bare 100 gram chiafrø (som er knøttlite) har 500 kalorier i seg liksom. 

 

Men ser bra ut ja, spiser ca det samme selv.

Anonymkode: bb403...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du spiser nok ikke 1500 kcal, du ligger nok på nærmere 3000 hvis du spiser alt det du ramset opp. Ikke at det er for mye da, om du er aktiv, du trenger overskudd om du skal bygge muskler - men tror ikke du har en riktig oppfatning av hvor mye kcal du får i deg. En vanlig proteinshake ligger på rundt 500 alene, og avocado, olje, pesto og chiafrø er kaloririkt. Bare 100 gram chiafrø (som er knøttlite) har 500 kalorier i seg liksom. 

 

Men ser bra ut ja, spiser ca det samme selv.

Anonymkode: bb403...b58

Det er jo ingen som spiser 100 gram chiafrø i et måltid da. En sånn pakke inneholder jo ofte 200 gram, og man bruker et par spiseskjeer..

Anonymkode: 8263b...b78

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spise alt for lite. Du er i nedre skala av normalvektig, og du trenger mye mat når du trener masse. Eneste måten å få muskler på er og trene og spise mye mat. Syns du skal være forsiktig med kaloritelling osv, spiseforstyrrelse er noe du ikke vil ha. Masse lykke til! Du lever bare en gang da, spis og tren som du ønsker. Og ikke spis så ensporet, all mat er sunt med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du spiser for lite. Ville prøvd å få mer fett i kosten i form av nøtter, planteoljer, avokado, frø og kjerner etc. Og mer frukt.

Anonymkode: 282bb...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og tips dere :) teller som sagt ikke kalorier så mye, vet hvor mye det meste er så det går egentlig på øyemål. En ss chia seeds er vel rundt 100kcal om jeg ikke tar helt feil. Bruker en halv ss ca.

Anonymkode: ebb2f...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...