Gå til innhold

Er dette mye mat? For jente


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En brødskive kan veie 25 gram (luftig brød kuttet i butikken) eller 120 gram (feks selvkuttet kompakt rugbrø). Smøret på skivene kan også være tykt eller tynt lag. "En vanlig middagsporsjon" kan også være så mangt. 

Det høres umiddelbart ut som mye mat, men om du trener mye og og høy eller muskuløs så trenger det ikke være så mye.

Anonymkode: 734dc...49c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørtes ut som mitt kosthold fra jeg var 13 til jeg ble 21. 

Jeg var sunn og slank.

Anonymkode: 6416c...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/28/2018 at 10:37 AM, Rozárka said:

Jeg synes det er alt for mange brødskiver. Det burde holde med en , eller en og en halv. Så mye brød vil gjøre at du eser ut.

Herregud, skjerp deg! For noe vissvass.

Tydelig at mange utrente og late kvinner svarer i denne tråden. :fnise: 

Anonymkode: 6416c...309

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rozárka said:

Det tror jeg ikke på.

Du virker spiseforstyrret.

Anonymkode: 6416c...309

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/28/2018 at 10:18 AM, Ullvott said:

Frokosten var diger, lunsjen enorm og kveldsmaten usunn.

Ikke hvis man er noenlunde aktiv. :)

Anonymkode: 6416c...309

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2018 den 10.22, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig å ha smør i spagetti?

En liten klatt smør kommer lett opp i 300 kalorier bare den

Anonymkode: cfebf...989

En smørklatt, som du kaller det på 300 kcal er ingen liten klatt. Det er litt i overkant av 40 gram smør. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2/28/2018 at 6:28 PM, AnonymBruker said:

For noe tull. Fire brødskiver er kanskje mye (kommer dog litt an på aktivitetsnivå), men er helt vanlig å spise 2-3 brødskiver til frokost, og samme til lunsj eller kvelds - og det uten å "ese ut". 

TS, du spiser lite variert og bør prøve å få mer næringsrik mat inn i kosten din. Frukt og grønnsaker, belgvekster, nøtter, havregryn etc. Brødet bør være grovt. Kanskje kan du spise knekkebrød til ett av brødmåltidene, istedenfor vanlig brød? Og ha litt agurk, paprika, tomat etc. til frokosten eller kveldsmaten.

Det er unødvendig med smør i spaghettien. Få heller i deg sunt fett i form av avokado, nøtter, planteoljer samt frø og kjerner. Og du må få grønnsaker inn i kosten. Til kvelds kan du f.eks. ha havregrøt og en gulrot eller to. Til middag bør 1/3 være grønnsaker. Kan være f.eks. poteter, salat etc. Til frokost kan du spise en skive eller to mindre og erstatte de med en banan. Ellers er det bra du har bær i lunsjen. Ville imidlertid begrenset mengden rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt. https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold/hvorfor-rodt-kjott-oker-risiko-for-kreft/

Du kan ha ulike gryteretter, supper etc. til middag. Eks. kikertgryte, grønnsaksgryte, linsesuppe osv. Finnes mange oppskrifter på nett. Du kan erstatte kjøttet i tacoen med stekte linser + tacokrydder og vann. 

Anonymkode: dc019...4c6

Nei, her sier jeg meg uenig - jeg kan ikke nevne noen som spiser såpass mye brød hver dag, det kan da umulig være normalt..? 

Anonymkode: b4281...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, her sier jeg meg uenig - jeg kan ikke nevne noen som spiser såpass mye brød hver dag, det kan da umulig være normalt..? 

Anonymkode: b4281...c72

Da kan du nevne meg. Jeg veier 55 kilo, trener 3 dager i uken hardt og går i tillegg fjellturer o.l og har en jobb der jeg beveger meg hele dagen. Jeg spiser 2 tykke hjemmebakte skiver til frokost, 3 skiver til lunsj, middag, gjerne en dessert og 2-3 skiver til kvelds. 

Jeg har alltid vært svært slank og muskuløs. 

Anonymkode: 7ec6d...5de

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da kan du nevne meg. Jeg veier 55 kilo, trener 3 dager i uken hardt og går i tillegg fjellturer o.l og har en jobb der jeg beveger meg hele dagen. Jeg spiser 2 tykke hjemmebakte skiver til frokost, 3 skiver til lunsj, middag, gjerne en dessert og 2-3 skiver til kvelds. 

Jeg har alltid vært svært slank og muskuløs. 

Anonymkode: 7ec6d...5de

Glemte også at jeg spiser 2-3 frukt i tillegg hver dag. 

Anonymkode: 7ec6d...5de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne meg også da! Spiser to skiver til frokost, 3-4 til lunch, middag litt mindre enn fjordlands, frukt og snacks på ettermiddagen, to skiver til Kvelds og når jeg har trent drikker jeg ofte yt, shake eller noe etterpå i tillegg. Er 1,57 høy og veier (og har i tiden mellom 20-35 år gammel) alltid veid mellom 45-47 kg..  Så går fint an å ete masse brød (og her er det egenskårede hjembakt skiver!) uten å ese ut. Jeg er heller ikke spesielt gnien på pålegget! 😂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også synes brødmengden var grei forresten. Jeg spiser alt mellom 2 og 4 skiver selv. Til og med som barn fikk jeg som regel 3 til 4 skiver til lunsj. Jeg hadde feks ikke sendt avgårde et barn med en eller en og en halv skive i matboksen... Vet om menn som kan finne på å spise godt over et halvt brød til et måltid også. Er nok heller den kaken som hadde vært overflødig for min del. 

Anonymkode: dbf9b...652

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det hørtes ut som et kjedelig kosthold, men 4 skiver til frokost trenger ikke å være så mange kcal som flere her sier. 
En butikkskjært skive veier ca. 35g og gir rundt 85 kcal. Dersom du har mye og energirikt eller fettrikt pålegg kan en skive fort bli 200kcal, men dersom du feks har en skinkeskive, en TYNN osteskive og litt smør kan skiva være 120kcal
Da er det kalorimessig helt greit med 4 skiver til frokost
Til kvelds ville jeg nok funnet noe annet, som er rikere på vitaminer og mineraler enn boller. (Du kan inkludere litt frukt og grønnsaker her og der feks)
Men som du ser er det vanskelig å vurdere om du spiser for mye, da vi ikke vet noe om aktivitetsnivå, alder, om du har stabil vekt, eller hvor mye du egt spiser (en skive er ikke en skive, hehe)

Endret av pepsimaxtakk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spiser du så mye brød?

For å ta med selv så blir en vanlig dag slik:

1 brød eller knekkebrød med pålegg og noe grønt på (som regel agurk,chili,paprika eller tomat),1 kopp kaffe,1 glass vann eller juice,1 yoghurt eller kesam med smak m/bær og müsli. I helga kan jeg godt spise feks egg og bacon og noen ganger blir det "bare" en smoothie til frokost.

Lunsj: 1 salat eller knekkebrød/brød med pålegg og frukt eller yoghurt med bær og müsli. Drikker vann,juice eller saft.

Middag: Kjøtt,kylling eller fisk med ovnsbakte eller stekte grønnsaker (hater kokte da det ble alltid servert som barn..) litt dressing og/eller saus og noen ganger med couscous,pasta eller ris. Drikker vin,øl,vann etc.

Har ofte også dessert men da feks fruktblanding med høvel sjokolade og vaniljesaus eller 1 kule is etc.

Kvelds: Kanskje en suppe eller brød/knekkebrød med pålegg eller en yoghurt med bær og müsli.

Du må variere mer og få mer grønt i kosten din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, SunnivaOslo said:

Hvorfor spiser du så mye brød?

 

Brød er godt, rimelig og sunt. Hvorfor ikke?

Anonymkode: 6416c...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Brød er godt, rimelig og sunt. Hvorfor ikke?

Anonymkode: 6416c...309

Joa men det blir litt gøyere å variere med å feks spise knekkebrød eller ta en smoothie,frokostmix eller yoghurt osv. Brød hver eneste frokost og lunsj hadde blitt for kjedelig for meg i lengden☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel og faller på hva som er en "normal middagsporsjon". Men bortsett fra kaker/boller hver kveld så ser jeg ikke hva som er så usunt med dette kostholdet, slik mange påstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, SunnivaOslo skrev:

Joa men det blir litt gøyere å variere med å feks spise knekkebrød eller ta en smoothie,frokostmix eller yoghurt osv. Brød hver eneste frokost og lunsj hadde blitt for kjedelig for meg i lengden☺

Det er vel ment som et eksempel, tviler på at hun spiser akkurat dette hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, her sier jeg meg uenig - jeg kan ikke nevne noen som spiser såpass mye brød hver dag, det kan da umulig være normalt..? 

Anonymkode: b4281...c72

8 skiver brød pr dag er ganske normalt. Jeg spiser 3-4 skiver brød til brødmåltider (som jeg spiser ett eller to av pr dag). Er veldig slank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...