Gå til innhold

Er dette mye mat? For jente


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Frokosten var diger, lunsjen enorm og kveldsmaten usunn. Middagen går det ikke an å si noe om, da «vanlig porsjon» er omtrent like presist som å svare på «hvor langt er et tau». 

Om det er FOR mye for DEG vil komme an på hva kaloribehovet ditt er, som igjen er avhengig av kroppsstørrelsen din og hvor aktiv du er. Dette er lite for en som går på ski til Sydpolen, men mye for en som sitter på kontor. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det vanlig å ha smør i spagetti?

En liten klatt smør kommer lett opp i 300 kalorier bare den

Anonymkode: cfebf...989

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig å ha smør i spagetti?

En liten klatt smør kommer lett opp i 300 kalorier bare den

Anonymkode: cfebf...989

Dette er en god illustrasjon på hvor umulig det er å gi gode svar når man bruker upresise og subjektive uttrykk som «stor», «liten» eller «vanlig». En smørklatt på 300 kalorier veier ca 40 gram. Mulig du synes det er lite, men det er IKKE en liten klatt i min verden. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg lurte på var et ca anslag av kaloriene og om det var mye. Og da er jo personlige meninger relevant. 

Anonymkode: 5a2be...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frokost: 4 skiver m smør, ost og skinke

Lunsj: 4 skiver m smør, ost og skinke, 300 g 1,7 % fett yoghurt, 300 g bringebær

Middag: normal middagsporsjon, f.eks spaghetti med smør og kjøttdeig

Kvelds: kanskje to store boller, kake eller lignende

 

Anonymkode: 5a2be...a32

Jeg synes det er alt for mange brødskiver. Det burde holde med en , eller en og en halv. Så mye brød vil gjøre at du eser ut. Resten synes jeg høres helt greit ut. Men ta så lite kake som mulig. To store boller er alt for mye. Du bør kunne dele en bolle i to og ta den med 1ts syltetøy, istedet for å spise to hele boller. Å gjøre det vil igjen føre til at du eser ut.

Det er godt med fett i en kjøttdeig, så jeg ville kuttet ut smøret på spaghettien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste jeg lurte på var et ca anslag av kaloriene og om det var mye. Og da er jo personlige meninger relevant. 

Anonymkode: 5a2be...a32

Et cirka anslag av kaloriene i "litt" og "vanlig mengde" av ikke nærmere bestemt mat, er umulig å gjøre. Det har dessuten ingen hensikt. Hvis du trenger å vite kaloriinnholdet i det du spiser, fordi du trenger å gå ned i vekt, trenger du å gjøre det hver dag, over lang tid, og du trenger å regne ut hvor mange kalorier du trenger, og spise tilsvarende, og hvolde deg til det, og det er ting du må gjøre selv. 

Om det er for mye eller lite, er enkelt og greit og objektivt definert ved at du uønsket går opp eller ned i vekt. Det du er ute etter, høres ut som en "moralsk" vurdering. Legg fra deg den tanken med en gang.

Hvordan kostholdet ditt er satt sammen, kan folk ha en mening om, og det får du mange forskjellige personlige meninger om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye karbs i  brød ja. Bytt til knekkebrød og kutt ut boller og kaker til kvelds. Få inn grønnsaker og frukt. 

Anonymkode: 88495...35c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer et anslag på kaloriene: 

En brødskive med smør og pålegg: ca 200 kcal. 
8 brødskiver per dag er altså ca 1600 kcal.
Yougurt: 210 kcal
Bringebær: 90 kcal
Middag, vill gjetning: 650 kcal men kan gjerne være mer
Boller finnes også i mange størrelser, så jeg legger meg på ca 270 kcal per stk. https://www.nettavisen.no/nyheter/en-bolle-er-ikke-en-bolle/3703653.html
2 boller: 540 kcal
Til sammen: 1600 + 210 + 90 + 650 + 540 = 3090 kcal


Er det mye? Ja, hvis du er av normal størrelse og ikke driver mye eller hard aktivitet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ullvott skrev:


Til sammen: 1600 + 210 + 90 + 650 + 540 = 3090 kcal
Er det mye? Ja, hvis du er av normal størrelse og ikke driver mye eller hard aktivitet. 

Jeg vil si at svaret er: Ja, det er mye hvis det fører til at du legger på deg slik at du blir overvektig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Ullvott said:

Her kommer et anslag på kaloriene: 

En brødskive med smør og pålegg: ca 200 kcal. 
8 brødskiver per dag er altså ca 1600 kcal.
Yougurt: 210 kcal
Bringebær: 90 kcal
Middag, vill gjetning: 650 kcal men kan gjerne være mer
Boller finnes også i mange størrelser, så jeg legger meg på ca 270 kcal per stk. https://www.nettavisen.no/nyheter/en-bolle-er-ikke-en-bolle/3703653.html
2 boller: 540 kcal
Til sammen: 1600 + 210 + 90 + 650 + 540 = 3090 kcal


Er det mye? Ja, hvis du er av normal størrelse og ikke driver mye eller hard aktivitet. 

Når det er snakk om en person med så lite peiling på kalorier og kosthold som TS, ville det ikke overraske meg om middagen er over 1000 kalorier og at hun ser på det som en vanlig porsjon. Ellers enig

Anonymkode: cfebf...989

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. middagsporsjon: Fjordland-porsjoner er på ca 4-500 kalorier (raspeballer mye mer). Så kan jo TS svare på om middagsporsjonene er større eller mindre enn en Fjordland-pakke.

For meg er en normal porsjon litt mindre enn en Fjordland-porsjon.

Anonymkode: e5c12...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ang. middagsporsjon: Fjordland-porsjoner er på ca 4-500 kalorier (raspeballer mye mer). Så kan jo TS svare på om middagsporsjonene er større eller mindre enn en Fjordland-pakke.

For meg er en normal porsjon litt mindre enn en Fjordland-porsjon.

Anonymkode: e5c12...eda

Og for meg er Fjordland porsjonene små, og gjør at jeg må spise mer senere (sunn vekt, men høyt aktivitetsnivå)... Så poenget er vel, som mange allerede har påpekt - hva som er en normal porsjon varierer enormt. 

Anonymkode: c574f...0c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg heller inn det du spiser inn i en app som lifesum eller MyFitnessPal:) Der vil det også stå hvor mye du trenger om du vil beholde, gå ned eller opp i vekt. Du kan også enkelt finne ut BMRen din for å vite hvor mye du skal få i deg hver dag. Jeg feks trenger 2500, så jeg hadde gått opp ca en halv kilo i uken på det kostholdet der. Men jeg har dager med 3000 jeg også. Men det er gjerne bare en dag i uken.

Anonymkode: dbf9b...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ang. middagsporsjon: Fjordland-porsjoner er på ca 4-500 kalorier (raspeballer mye mer). Så kan jo TS svare på om middagsporsjonene er større eller mindre enn en Fjordland-pakke.

For meg er en normal porsjon litt mindre enn en Fjordland-porsjon.

Anonymkode: e5c12...eda

Spiser du så lite? Jeg regnes for å være småspist, men en Fjordland-porsjon blir jeg ikke en gang halvmett av. Bortsett fra raspeballer, der klarer jeg ikke å spise opp alt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rozárka skrev:

Jeg synes det er alt for mange brødskiver. Det burde holde med en , eller en og en halv. Så mye brød vil gjøre at du eser ut. Resten synes jeg høres helt greit ut. Men ta så lite kake som mulig. To store boller er alt for mye. Du bør kunne dele en bolle i to og ta den med 1ts syltetøy, istedet for å spise to hele boller. Å gjøre det vil igjen føre til at du eser ut.

Det er godt med fett i en kjøttdeig, så jeg ville kuttet ut smøret på spaghettien.

For noe tull. Fire brødskiver er kanskje mye (kommer dog litt an på aktivitetsnivå), men er helt vanlig å spise 2-3 brødskiver til frokost, og samme til lunsj eller kvelds - og det uten å "ese ut". 

TS, du spiser lite variert og bør prøve å få mer næringsrik mat inn i kosten din. Frukt og grønnsaker, belgvekster, nøtter, havregryn etc. Brødet bør være grovt. Kanskje kan du spise knekkebrød til ett av brødmåltidene, istedenfor vanlig brød? Og ha litt agurk, paprika, tomat etc. til frokosten eller kveldsmaten.

Det er unødvendig med smør i spaghettien. Få heller i deg sunt fett i form av avokado, nøtter, planteoljer samt frø og kjerner. Og du må få grønnsaker inn i kosten. Til kvelds kan du f.eks. ha havregrøt og en gulrot eller to. Til middag bør 1/3 være grønnsaker. Kan være f.eks. poteter, salat etc. Til frokost kan du spise en skive eller to mindre og erstatte de med en banan. Ellers er det bra du har bær i lunsjen. Ville imidlertid begrenset mengden rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt. https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold/hvorfor-rodt-kjott-oker-risiko-for-kreft/

Du kan ha ulike gryteretter, supper etc. til middag. Eks. kikertgryte, grønnsaksgryte, linsesuppe osv. Finnes mange oppskrifter på nett. Du kan erstatte kjøttet i tacoen med stekte linser + tacokrydder og vann. 

Anonymkode: dc019...4c6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogrose

Mye ja. Vil anslå at du får i deg ca dobbelt så mange kalorier som meg. 

Det høres ut som du spiser for mye og for mye karbo. Halver mengden brødskiver og få inn en haug med grønnsaker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er 18 år og spiser noe lignende dette enkelte dager og er ganske slank. Men andre dager er jeg ikke særlig sulten før middagstider og spiser ca noen gulrøtter og et par epler for å holde meg gående, og så en normal middagsporsjon. Så det kommer an på hvor ofte du spiser sånn som dette. Om det er hver dag så vil jeg si det er mye mat.

Anonymkode: 534fa...183

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2018 den 15.29, Hulderen skrev:

Spiser du så lite? Jeg regnes for å være småspist, men en Fjordland-porsjon blir jeg ikke en gang halvmett av. Bortsett fra raspeballer, der klarer jeg ikke å spise opp alt.

Jeg spiser så lite til middag, ja. Er ikke så glad i varm mat. Ligger på 12-1500 kalorier om dagen totalt.

Anonymkode: e5c12...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2018 den 16.28, AnonymBruker skrev:

For noe tull. Fire brødskiver er kanskje mye (kommer dog litt an på aktivitetsnivå), men er helt vanlig å spise 2-3 brødskiver til frokost, og samme til lunsj eller kvelds - og det uten å "ese ut". 

 

Anonymkode: dc019...4c6

Det tror jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rozárka skrev:

Det tror jeg ikke på.

Men sant er det ;)  Jeg spiser nok mengdemessig omtrent det samme som Ts i løpet av en dag.(6-8 børdskiver, alt etter hvor mettende pålegg jeg har, mer enn en Fjordland til middag og en liten sjokolade eller kakebit til kaffen) Grønnsaker og frukt får jeg i meg både til middag og som pålegg. Er ikke syltynn, men holder vekta stabil (172 høy, bruker str. 38-40 i klær)   Trener lite, men har en aktiv jobb.

Anonymkode: e9abc...e30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...