Gå til innhold

Egg og kolesterol


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 23 år, som ELSKER egg. Jeg kunne seriøst spist det til hvert måltid, og får aldri nok. Spiser for det meste kokt egg, men også en del omelett. 

Har spist egg daglig omtrent helt siden jeg flyttet hjemmefra for 2,5 år siden. I gjennomsnitt omtrent 2-3 egg hver dag (som pålegg eller til middagen), i tillegg til eventuelt innhold av egg i ferdigkjøpte produkter. 

Kan lite om kosthold, og spiser det jeg synes er godt. Derfor har jeg ikke fått med meg at egg inneholder mye kolesterol og øker sjansen mye for hjerte- og karsykdommer?! 

Betyr det at jeg nå er i faresonen for å få dette i framtiden? Bør jeg redusere inntaket av egg eller kutte det helt ut for å unngå dette? 

Anonymkode: 5e44f...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mor elsker også egg, har ofte kun egg til lunch. Hun har veldig lavt kolesterol nivå. Sier ikke at dette er fasiten altså, men tror kanskje litt andre ting også spiller inn på kolesterol nivået i kroppen. 

Det beste vel kanskje være å teste deg selv, om du ikke ligger i noen faresone kan du nå fortsette å kose deg :) 

Anonymkode: 37d95...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ei jente på 23 år, som ELSKER egg. Jeg kunne seriøst spist det til hvert måltid, og får aldri nok. Spiser for det meste kokt egg, men også en del omelett. 

Har spist egg daglig omtrent helt siden jeg flyttet hjemmefra for 2,5 år siden. I gjennomsnitt omtrent 2-3 egg hver dag (som pålegg eller til middagen), i tillegg til eventuelt innhold av egg i ferdigkjøpte produkter. 

Kan lite om kosthold, og spiser det jeg synes er godt. Derfor har jeg ikke fått med meg at egg inneholder mye kolesterol og øker sjansen mye for hjerte- og karsykdommer?! 

Betyr det at jeg nå er i faresonen for å få dette i framtiden? Bør jeg redusere inntaket av egg eller kutte det helt ut for å unngå dette? 

Anonymkode: 5e44f...0bc

Ett egg om dagen er nok. Arv og gener har mye å si for om du får hjerte kar sykdom. Før trodde de at egg var fy for mennesker med høyt kolesterol, men det er tilbakevist nå.

Uansett du bør begynne å variere kostholdet ditt mer. 

Anonymkode: 19b3f...dde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg ble friskmeldt mht kolesterol for mange år siden.  Det er ikke farlig å spise mye egg.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

8 minutter siden, Muskath said:

Egg ble friskmeldt mht kolesterol for mange år siden.  Det er ikke farlig å spise mye egg.

Av store aktører bak diverse eggproduksjoner... Les studiene som friskmelder egg vs de som ikke gjør det, og se hvem som står bak studiene. Det er mange "studier" gjort av store aktører innen kjøtt- og eggproduksjon som forsøker nedspille det faktum at rødt kjøtt blir klassifisert som et carcinogen og at egg ikke er sunt

Anonymkode: 5e7cb...f19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min oppfatning er at å spise egg er bra for oss. Jeg ville nok ikke spist flere enn 3-4 om dagen, men et par hver dag er nok ikke noe problem for kolesterolet.

Vil for øvrig råde deg til å variere det du spiser eggene med. Egg er jo veldig allsidige, så du trenger jo ikke kun spise det med brød/knekkebrød. Jeg liker for eksempel veldig godt å ha hardkokte egg i salater eller med couscous/quinoa og grønnsaker, eller lage stekt fullkornsris med grønnsaker og egg. Det er også godt med posjerte egg på mye forskjellig mat. Om du får med endel grønnsaker med eggene blir det jo med en gang litt mer variasjon i kosten, og du får mer fullverdige måltider :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, caramiacaramella said:

Min oppfatning er at å spise egg er bra for oss. Jeg ville nok ikke spist flere enn 3-4 om dagen, men et par hver dag er nok ikke noe problem for kolesterolet.

Vil for øvrig råde deg til å variere det du spiser eggene med. Egg er jo veldig allsidige, så du trenger jo ikke kun spise det med brød/knekkebrød. Jeg liker for eksempel veldig godt å ha hardkokte egg i salater eller med couscous/quinoa og grønnsaker, eller lage stekt fullkornsris med grønnsaker og egg. Det er også godt med posjerte egg på mye forskjellig mat. Om du får med endel grønnsaker med eggene blir det jo med en gang litt mer variasjon i kosten, og du får mer fullverdige måltider :) 

Jeg spiste et par egg om dagen, fikk påvist høyt kolesterol. Kuttet egg, kolesterolet normaliserte seg. Så den eneste måten å være helt sikker på det, er å faktisk gå og ta den blodprøven hos legen. Ikke noe problem, fortsett som før, men det er greit å være sikker. 

Anonymkode: 0dd43...088

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville holdt meg til 1 egg om dagen. Jeg fikk også høyt kolestrol av høyt egginntak..

Anonymkode: 04cdc...376

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel plommen som ikke er bra mtp kolesterol?

Jeg pleier i hvert fall å droppe hele eller halve plommen når jeg spiser egg :) 

Anonymkode: 3e30a...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg er kun farlig for kolesterolet om du er i faresonen eller har høyt kolesterol fra før. For friske mennesker er egg noe av det beste du kan spise. 

Selv har jeg spist 1-5 hver dag i rundt 6 år. Kolesterolet mitt har det helt fint.

Endret av Inwe
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Inwe said:

Egg er kun farlig for kolesterolet om du er i faresonen eller har høyt kolesterol fra før. For friske mennesker er egg noe av det beste du kan spise. 

Selv har jeg spist 1-5 hver dag i rundt 6 år. Kolesterolet mitt har det helt fint.

Man blir ikke nødvendigvis syk av å spise egg eller noe, men selv om kolesterolet ditt er einnenfor normalen, så er det meget mulig at det hadde vært litt lavere innenfor normalen om du droppet egg.

Anonymkode: 5e7cb...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egg er en fantastisk og sunn matvare. Du må aldri være redd for å spise egg.

Hva angår kolesterol (det er relativt omdiskutert om kolesterol i det hele tatt har betydning for hjertesykdom) så er det slik at kroppen i hovedsak lager kolesterol selv. Hvis du inntar mer kolesterol (f.eks gjennom egg) lager kroppen bare mindre selv. Det er egenproduksjonen av kolesterol (som stimuleres gjennom å innta raske karbohydrater og mye mettet fett) som er problematisk, ikke det lille du inntar gjennom egg.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man blir ikke nødvendigvis syk av å spise egg eller noe, men selv om kolesterolet ditt er einnenfor normalen, så er det meget mulig at det hadde vært litt lavere innenfor normalen om du droppet egg.

Anonymkode: 5e7cb...f19

Det ligger faktisk lavere i dag enn før jeg begynte å spise mye egg. Ikke det at det er eggene sin skyld, jeg var overvektig (120 kg). Derfor er det også sjekket av lege før og etter. Hele mitt kosthold har også vært diskutert med både lege og kostholdseksperter. De anbefalte mye egg, nettopp fordi det er så bra næring i det. Bra protein, fett og masse vitaminer. Da jeg gikk ned i vekt spiste jeg minimum 2 egg daglig og gjør det stort sett fortsatt. Jeg merker faktisk forskjell på energi og humør om jeg ikke spiser egg på en stund. I dag er jeg normalvektig (60 kg) og har vært det en stund, men jeg har fortsatt en trenings og kostholdsveileder som jeg kan rådføre meg med (samboeren). Så kolestreolet mitt er lavere i dag, og det er ganske langt ned på normal-skalaen.

Endret av Inwe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, isw skrev:

Egg er en fantastisk og sunn matvare. Du må aldri være redd for å spise egg.

Hva angår kolesterol (det er relativt omdiskutert om kolesterol i det hele tatt har betydning for hjertesykdom) så er det slik at kroppen i hovedsak lager kolesterol selv. Hvis du inntar mer kolesterol (f.eks gjennom egg) lager kroppen bare mindre selv. Det er egenproduksjonen av kolesterol (som stimuleres gjennom å innta raske karbohydrater og mye mettet fett) som er problematisk, ikke det lille du inntar gjennom egg.

Endelig en fornuftig stemme.

Anonymkode: 8bf7e...d34

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Av store aktører bak diverse eggproduksjoner... Les studiene som friskmelder egg vs de som ikke gjør det, og se hvem som står bak studiene. Det er mange "studier" gjort av store aktører innen kjøtt- og eggproduksjon som forsøker nedspille det faktum at rødt kjøtt blir klassifisert som et carcinogen og at egg ikke er sunt

Anonymkode: 5e7cb...f19

Dette!

Anonymkode: 1220a...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Av store aktører bak diverse eggproduksjoner... Les studiene som friskmelder egg vs de som ikke gjør det, og se hvem som står bak studiene. Det er mange "studier" gjort av store aktører innen kjøtt- og eggproduksjon som forsøker nedspille det faktum at rødt kjøtt blir klassifisert som et carcinogen og at egg ikke er sunt

Anonymkode: 5e7cb...f19

Det er nok et par studier finansiert av legemiddelindustrien som mener at kolesterol er livsfarlig også!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Inwe said:

Det ligger faktisk lavere i dag enn før jeg begynte å spise mye egg. Ikke det at det er eggene sin skyld, jeg var overvektig (120 kg). Derfor er det også sjekket av lege før og etter. Hele mitt kosthold har også vært diskutert med både lege og kostholdseksperter. De anbefalte mye egg, nettopp fordi det er så bra næring i det. Bra protein, fett og masse vitaminer. Da jeg gikk ned i vekt spiste jeg minimum 2 egg daglig og gjør det stort sett fortsatt. Jeg merker faktisk forskjell på energi og humør om jeg ikke spiser egg på en stund. I dag er jeg normalvektig (60 kg) og har vært det en stund, men jeg har fortsatt en trenings og kostholdsveileder som jeg kan rådføre meg med (samboeren). Så kolestreolet mitt er lavere i dag, og det er ganske langt ned på normal-skalaen.

Dette er helt off topic (beklager alle sammen), men du har altså gått ned halve deg! Fantastisk bra jobba, det må ha krevet mye jobb og viljestyrke! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg er sunt, og bra for deg. Men som med all annen mat - alt med måte. 1-3 om dagen er ikke mye. 

Egg er også kortreist mat, med næringsstoffene i behold, og uten tilsetningsstoffer. 

Som med alt annet, spiser man mat som er mettende og sunn, virker det inn på appetitt, overskudd og vekt - som har mye mer å si for kolesterol enn innholdet i maten i seg selv. 

Anonymkode: 42d62...d35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...