Gå til innhold

HISTORIE FILMER


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har historie på påbygg vg3 og lurte på om noen hadde noen filmer / dokumentarer som kan anbefales? Jeg har f.eks sett alliert og alene på nrk og den var veldig grei, følte jeg lærte mye. 

Anonymkode: c7248...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Balian de Ibelin

Om du vil lære historie så anbefaler jeg deg heller og lese bøker. 

Uansett dokumentaren The World at War fra 70 tallet er nok den beste dokumentaren som er laget om 2 verdenskrig. Ihvertfall den beste jeg har sett. Det er en lang dokumentar varer i 22 timer og 30 minutter.

Endret av Balian de Ibelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Balian de Ibelin skrev:

Om du vil lære historie så anbefaler jeg deg heller og lese bøker. 

 

Uansett dokumentaren The World at War fra 70 tallet er nok den beste dokumentaren som er laget om 2 verdenskrig. Ihvertfall den beste jeg har sett. Det er en lang dokumentar varer i 22 timer og 30 minutter.

14 - Diaries of the Great War . Er også en fantastisk dokumentar of 1 verdenskrig

 

Det er ikke for alle det fungerer like godt å lese bøker. I tillegg tar det ofte mye mer tid. 

Anonymkode: 233f6...3c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale deg Band og Brothers, som er fra 2 verdenskrig.

Anonymkode: 32e0b...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Band of Brothers er en mini serie ikke dokumentar.

Anonymkode: da638...e49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PeleWasShite

"The cold war" (BBC) tar for seg mye av verdenshistorien fra slutten av 2. verdenskrig og frem til begynnelsen av 90-tallet. Tror den er på 24 deler, så det er mange timer med morro. Har selvsagt en merkbar pro NATO slagside, som alt annet fra BBC, men langt ifra den verste i så måte. Kanskje min favoritt dokumentarserie uansett sjanger. Alle episodene ligger ute på YouTube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

Hvis det er "krig og elendighet" du er ute etter, så tiltrer jeg @Balian de Ibelins forslag om The World at War. Likeledes "Hitlers Circle of Evil" (bl.a. på Netflix) som gir ei grei innføring i hvordan Hitler kom til makta. 

Hva den kalde krigen angår, så anbefaler jeg denne spillelisten: https://www.youtube.com/watch?v=22KIQ1QNnhE&list=PL3H6z037pboGWTxs3xGP7HRGrQ5dOQdGc (The Cold War - CNN - Complete Series).

Og hvis jeg kan få anbefale ei bok: "The Modern Mind: An Intellectual History of the 20th Century" av Peter Watson. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Balian de Ibelin skrev:

Uansett dokumentaren The World at War fra 70 tallet er nok den beste dokumentaren som er laget om 2 verdenskrig. Ihvertfall den beste jeg har sett. Det er en lang dokumentar varer i 22 timer og 30 minutter.

Den er veldig bra! Har også den fordelen at den er laget på et tidspunkt da mange sentrale personer fra krigens dager fortsatt var i live og kunne intervjues, samtidig som det haddde gått lang nok tid til at man hadde fått det perspektivet en viss avstand kan gi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder andre verdenskrig kan jeg anbefale «Germany after the war 1945-49» og gjerne se på flere av dokumentarene Dr Alan Brown har lastet opp på YouTube. Ellers vil jeg sterkt anbefale å lese «Tysk høst» av Stig Dagerman (liten bok med stort innhold). For første verdenskrig er Andriessen sin «Første verdenskrig en fotografisk historie» en fremstilling verd å ta en titt på (mye bilder :)). Crash course history på YouTube kan jo være noe?

https://m.youtube.com/watch?t=3066s&v=YcflnToTaWI

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...