Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, Ichiko skrev:

Må man ha spesialkompetanse for å gi et barn mat?

Det blir lovlig forenklende. Uansett om mor kjennes skyldig i grov omsorgssvikt med døden til følge eller ikke, er anoreksi en veldig vanskelig sykdom å håndtere for både pårørende og helsevesen og det er ikke uvanlig at helsevesenet er avvisende og sørger for at folk mister tillit og begynner se dem som fiender fordi tiltakene ikke hjelper/ de får ikke hjelp. Dessuten ville det også vært straffbart å tvangsfore et barn på egen hånd. Det kan bare helsevesenet gjøre. Barn er ofte også noen av de vanskeligste pasientene i forhold til spiseforstyrrelser fordi de ikke ser og forstår konsekvenser i samme grad som eldre tenåringer og voksne. Barn vil kunne nekte plent å ta inn både væske og mat sånn at det blir svært raskt kritisk, mens eldre personer som regel inntar væske og bittelitt mat så de overlever lenger på farlig lav vekt. Men det som blir så galt her er at det blir mye vekt på mors helse. Det er egentlig revnende likegyldig om mor har både PTSD og Diabetes. Hun burde prøvd å karre seg gjennom rettsaken med insulinpumpe og valium om nødvendig for å prøve belyse sine synspunkter, fremfor etter all sannsynlighet: boikotte rettsaken med overlegg. Det er datteren og hvorvidt hun har ivaretatt datteren på best mulig måte dette handler om. Ikke hennes helse og hvorvidt hun selv er syk. 

Anonymkode: c6795...eca

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår jeg det riktig at mor var for opprørt til å følge saken fra rettssalen, men nå sitter på et eget rom og ser på saken via skjerm samtidig som hun tekster med Dagbladet?

https://www.dagbladet.no/nyheter/psykiater-tviler-pa-ektheten-i-morens-sammenbrudd/69555507

Anonymkode: 48845...25c

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir lovlig forenklende. Uansett om mor kjennes skyldig i grov omsorgssvikt med døden til følge eller ikke, er anoreksi en veldig vanskelig sykdom å håndtere for både pårørende og helsevesen og det er ikke uvanlig at helsevesenet er avvisende og sørger for at folk mister tillit og begynner se dem som fiender fordi tiltakene ikke hjelper/ de får ikke hjelp. Dessuten ville det også vært straffbart å tvangsfore et barn på egen hånd. Det kan bare helsevesenet gjøre. Barn er ofte også noen av de vanskeligste pasientene i forhold til spiseforstyrrelser fordi de ikke ser og forstår konsekvenser i samme grad som eldre tenåringer og voksne. Barn vil kunne nekte plent å ta inn både væske og mat sånn at det blir svært raskt kritisk, mens eldre personer som regel inntar væske og bittelitt mat så de overlever lenger på farlig lav vekt. Men det som blir så galt her er at det blir mye vekt på mors helse. Det er egentlig revnende likegyldig om mor har både PTSD og Diabetes. Hun burde prøvd å karre seg gjennom rettsaken med insulinpumpe og valium om nødvendig for å prøve belyse sine synspunkter, fremfor etter all sannsynlighet: boikotte rettsaken med overlegg. Det er datteren og hvorvidt hun har ivaretatt datteren på best mulig måte dette handler om. Ikke hennes helse og hvorvidt hun selv er syk. 

Anonymkode: c6795...eca

Samtidig må vi vel erkjenne at mor her ikke forstod hvor galt det bar avsted med datteren, og ikke erkjenner sin rolle. Det forklarer oppførselen hennes ganske godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forstår jeg det riktig at mor var for opprørt til å følge saken fra rettssalen, men nå sitter på et eget rom og ser på saken via skjerm samtidig som hun tekster med Dagbladet?

https://www.dagbladet.no/nyheter/psykiater-tviler-pa-ektheten-i-morens-sammenbrudd/69555507

Anonymkode: 48845...25c

Tror nok det, ja.. 

Anonymkode: 15f24...780

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor skulle fått datteren hentet med ambulanse, innlagt mot egen vilje, sondematet og stabilisert kroppslig, deretter tatt tak i den vanskelige delen, det psykiske. Men først MÅ kroppen komme til hektene. Det nytter ikke å prøve «kjøpslå» med en anorektiker som er kommet så langt som Angelica. 

Anonymkode: b1d77...ed5

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Ichiko skrev:

Foreldrene er fortsatt gift, så vidt jeg har skjønt; så hvor var jentas far oppi det hele?

 

Nei, det er slutt mellom dem.

Hun ha giftet seg på nytt, og hun omtaler sin ukrainsk-amerikanske eksmann (jentas far) som voldelig og sjalu. Han har på sin side varslet erstatningskrav.

 

Anonymkode: 1c8ce...74f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok det, ja.. 

Anonymkode: 15f24...780

Jeg skjønner at en slik sak er en stor påkjenning, så det er godt hun sparer kreftene sine til det som er viktig.

Jeg må si jeg blir ganske overbevist om at rettspsykiaterens beskrivelse er riktig.

Anonymkode: 48845...25c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste sikre er at det er ingen vinnere i denne saken, aller minst Angelica, så får vi håpe det er noe lærdom og ta med seg fra denne tragedien, slik at sjansene for at slikt skal skje igjen blir mindre

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Blondie65 skrev:

Samtidig må vi vel erkjenne at mor her ikke forstod hvor galt det bar avsted med datteren, og ikke erkjenner sin rolle. Det forklarer oppførselen hennes ganske godt. 

Hun er tiltalt for grov mishandling og omsorgssvikt. Det blir vanskelig for henne å forsvare at hun har mente det var til det beste for datteren å være i en isolert hytte, midt på vinteren, med livstruende undervekt. Men hun kan prøve å forsvare at hun utover den fatale feilen, har handlet i beste mening og gjort det hun kunne for datteren sin. 

Anonymkode: c6795...eca

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner og ryktespredning og innlegg med nedsettende innhold, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev:

2 timer siden, Ichiko skrev:

Må man ha spesialkompetanse for å gi et barn mat?

Å gi sin datter mat kan faktisk skje på andre måter enn å "sette seg på jenta og trykke maten ned i halsen på henne" slik du uttrykker det, AB. Bare det å sørge for at barnet får i seg mat på ett eller annet vis, er grunnleggende omsorg! Greier du som forelder ikke det selv, må du skaffe hjelp! Jeg nevnte ikke tvangsfòring med ett eneste ord, det var en fortolkning du får stå for.

Ja, jeg aner noe om hvor dyp og alvorlig en spiseforstyrrelse er. Men når man i denne saken vet at moren fikk datteren til å bruke vekter for å skjule for helsepersonell hvor lett jenta faktisk var, så kan man undres over hvem av de to som virkelig var forstyrret, og hvor mye helsevesenet har sviktet.

Jeg gjentar: skal vi vente og se hva retten kommer fram til?

Innlegget er ryddet for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ichiko skrev:

Jeg skrev:

Å gi sin datter mat kan faktisk skje på andre måter enn å "sette seg på jenta og trykke maten ned i halsen på henne" slik du uttrykker det, AB. Bare det å sørge for at barnet får i seg mat på ett eller annet vis, er grunnleggende omsorg! Greier du som forelder ikke det selv, må du skaffe hjelp! Jeg nevnte ikke tvangsfòring med ett eneste ord, det var en fortolkning du får stå for.

Ja, jeg aner noe om hvor dyp og alvorlig en spiseforstyrrelse er. Men når man i denne saken vet at moren fikk datteren til å bruke vekter for å skjule for helsepersonell hvor lett jenta faktisk var, så kan man undres over hvem av de to som virkelig var forstyrret, og hvor mye helsevesenet har sviktet.

Jeg gjentar: skal vi vente og se hva retten kommer fram til?

Jeg er ikke uenig i at mor skal straffes. Det har ikke påstått. Har du skjønt det nå? Jeg har gjentatt det flere ganger, men du prøver å tillegge meg meninger jeg ikke har. 

Anonymkode: 15f24...780

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun halverte kroppsvekten etter at de isolerte seg... Hun var ikke like kritisk syk før moren tok henne ut av skolen. Og hun fikk masse hjelp tidligere, men barnevernet ble da også involvert, (lurer på hvorfor)og moren begynte å kjempe imot systemet istedet. 

Anonymkode: f8804...2c2

Ja, det husker jeg at jeg leste om i fjor.. Mor motarbeidet hjelpetiltakene. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Avslo tilbud og anbefalinger fra spesialisthelsetjenesten, ba datteren ta på seg vekter og løse klær i forbindelse med veiing på sykehus, unnlot å ta datteren med til helsekontroll hos fastlege etter at hun ble utskrevet fra sykehus i august 2015. Ifølge tiltalen skal datteren også ha bedt om at moren bestilte legetime til henne."

fy faen 😢

Anonymkode: f367f...57e

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Moren hadde ikke tiltro til hverken skolen eller lege og institusjoner? Har jeg forstått det rett? Og nå har hun ikke tiltro til norsk rettsvesen heller.

Tror vi nok vil få vite mer etterhvert som nok både vil ryste og gjøre oss sinte.På hvem og hvorfor ser vi etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om det er aldri så vondt, er det utroligviktig å få kjørt dette gjennom retten slik at alt blir belyst.  

For jentas skyld.

Anonymkode: 51273...43c

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om det er aldri så vondt, er det utroligviktig å få kjørt dette gjennom retten slik at alt blir belyst.  

For jentas skyld.

Anonymkode: 51273...43c

Og for kommende gutter og jenter. 

Anonymkode: 15f24...780

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjøres for å kontrollere blodsukkeret? Har hun insulinpumpe og/eller kontnuerlig blodsukkermåler, er det noen som har lest noe om det?

Anonymkode: 1c8ce...74f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Avslo tilbud og anbefalinger fra spesialisthelsetjenesten, ba datteren ta på seg vekter og løse klær i forbindelse med veiing på sykehus, unnlot å ta datteren med til helsekontroll hos fastlege etter at hun ble utskrevet fra sykehus i august 2015. Ifølge tiltalen skal datteren også ha bedt om at moren bestilte legetime til henne."

fy faen 😢

Anonymkode: f367f...57e

Jeg skal ikke si hva jeg egentlig tenker om denne moren da det ikke er egnet på trykk!!

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...