Gå til innhold

IBS, crohns eller ulcerøs kolitt... spørsmål.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har IBS, crohns eller ulcerøs kolitt her? Jeg har en av de tre, mest sannsynligvis en av de to siste. Venter på time til gastrosekopi. Men det er lenge til.

Hvordan er deres anfall? Har dere det hele tiden?
Føler mine anfall er så unormale. De egner jo seg ikke når man har jobb. Skal søke praksisplass i Juli/August og jeg kjenner at jeg gruer meg. For anfallene varer så lenge om gangen. Hvordan klarer dere å kombinere jobb med slike plager?

Anonymkode: c172e...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har i følge legen mest sannsynlig IBS. Får anfall når jeg spiser pasta, kjøtt, melkeprodukter og brød. Da får jeg luftsmerter og stor trang til å gå på do. Lider meg stort sett igjennom det, men heldigvis er det ikke ofte jeg har sterle smerter. Det løser seg ved å gå på do.

Anonymkode: 02ec9...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har IBS og har ingen anfall. Det er helt jevnt hvor frisk eller dårlig jeg er. Jeg kan ofte være dårlig i magen med en gang jeg står opp, så da må jeg sitte på do i kanskje 10 min før det roer seg. En sjelden gang er jeg også dårlig på jobb ved at jeg er kvalm for eksempel. 

Vil tro du skal ta koloskopi om du skal undersøkes for ulcerøs kolitt eller chrons, da ulcerøs kolitt kun sitter i tykktarmen eller endetarm, og ved gastroskopi kan man kun undersøke spiserør, magesekk og begynnelsen av tynntarmen. Altså kan man kun se det på gastroskopi dersom man har chrons. En god del får diagnosen ulcerøs kolitt selv om de har chrons fordi det kan være vanskelig å se forskjellen dersom det sitter i tykktarmen og ikke i andre deler av GI-kanalen. De kan så få diagnosen chrons ved senere undersøkelser. Ved inflammatorisk sykdom kan du få medisin som gjør at du kan få bedre livskvalitet. Ved IBS kan kosthold bedre livskvalitet. For min del har kostholdet gjort at jeg nå kan leve et normalt liv. 

Anonymkode: d80bb...a97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har IBS, crohns eller ulcerøs kolitt her? Jeg har en av de tre, mest sannsynligvis en av de to siste. Venter på time til gastrosekopi. Men det er lenge til.

Hvordan er deres anfall? Har dere det hele tiden?
Føler mine anfall er så unormale. De egner jo seg ikke når man har jobb. Skal søke praksisplass i Juli/August og jeg kjenner at jeg gruer meg. For anfallene varer så lenge om gangen. Hvordan klarer dere å kombinere jobb med slike plager?

Anonymkode: c172e...01b

Du kan like gjerne ha tarmendometriose. Den diagnosen kommer gjerne senere enn de tre du nevner. Da blir den diagnosen du har fått tilsidesatt  blir tarmendoen behandlet så blir mange bra. 

Gastroskopi eller endoskopi avslører ikke alltid sykdom i mage tarmsystemet.

Anonymkode: 14ace...2c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har IBS, crohns eller ulcerøs kolitt her? Jeg har en av de tre, mest sannsynligvis en av de to siste. Venter på time til gastrosekopi. Men det er lenge til.

Hvordan er deres anfall? Har dere det hele tiden?
Føler mine anfall er så unormale. De egner jo seg ikke når man har jobb. Skal søke praksisplass i Juli/August og jeg kjenner at jeg gruer meg. For anfallene varer så lenge om gangen. Hvordan klarer dere å kombinere jobb med slike plager?

Anonymkode: c172e...01b

Hva mener du med at du venter på gastroskopi? Har du magesår? Ibd er enkelt testbane ved blodprøve. Ingen av de tre viser på gastroskopi.. 

Bestill ny legetime..

Anonymkode: cbe5f...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at du venter på gastroskopi? Har du magesår? Ibd er enkelt testbane ved blodprøve. Ingen av de tre viser på gastroskopi.. 

Bestill ny legetime..

Anonymkode: cbe5f...d0e

Det er riktig at Ulcerøs Colitt ikke kan vises på gastroskopi, siden den kun rammer tykktarm, men hos enkelte med Crohns kan det vises på gastroskopi siden den kan ramme hele fordøyelsessystemet fra munn til endetarm.
Hos meg fant de Crohns i tolvfingertarm ved gastroskopi (biopsi bekreftet Crohns), og jeg ble henvist til tynntarmsrøntgen med kontrast (før MR ble tatt i bruk som diagnostisk hjelpemiddel), og kolonoskopi for å avklare utbredelsen av betennelsen.

Det er vanlig å starte med gastroskopi for å utelukke cøliaki, for så å ta en kolonoskopi hvis det ikke er cøliaki.

 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har IBS, crohns eller ulcerøs kolitt her? Jeg har en av de tre, mest sannsynligvis en av de to siste. Venter på time til gastrosekopi. Men det er lenge til.

Hvordan er deres anfall? Har dere det hele tiden?
Føler mine anfall er så unormale. De egner jo seg ikke når man har jobb. Skal søke praksisplass i Juli/August og jeg kjenner at jeg gruer meg. For anfallene varer så lenge om gangen. Hvordan klarer dere å kombinere jobb med slike plager?

Anonymkode: c172e...01b

Jeg har Crohns.
Hvordan mine anfall er, er ikke så lett å svare på fordi det avhenger av hvor sterkt oppblusset er.
Jeg får sterke magesmerter, mye luft i magen, mye slim, hyppige avføringer med varierende konsistens, men ikke nødvendigvis diaré.  Det får jeg bare hvis oppblusset er stort.
Et mildt oppbluss kan vare i 3-4 dager, mens et moderat til stort oppbluss kan vare i ukesvis hvis jeg ikke behandler det med kortison.

Når jeg har oppbluss er plagene konstante, men med uregelmessige "tak".  (Tenk blindtarmbetennelse, med konstant murring og periodiske "tak")  Når "takene" kommer må jeg løpe til toalettet. 
På de verste dagene får jeg 30-50 "tak" i løpet av døgnet.

Så kan jeg ha en periode uten andre symptomer enn lett murring.  Det har jeg stort sett hele tiden.  I løpet av de 40 årene jeg har hatt Crohns, har jeg de siste 20 årene kun hatt en håndfull smertefri dager. 

I tillegg følger det ofte med en del følgetilstander som kan være plagsomme.
 

Men dette er meg, og en kort beskrivelse av min opplevelse av det å leve med Crohns.
Spør du en annen vil du få en annen beskrivelse. 

Lykke til!  Jeg håper du ikke har en slik "drittsykdom".

Anonymkode: 35ab5...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at du venter på gastroskopi? Har du magesår? Ibd er enkelt testbane ved blodprøve. Ingen av de tre viser på gastroskopi.. 

Bestill ny legetime..

Anonymkode: cbe5f...d0e

Oi, her var alt feil. Hvorfor svarer du på ting du helt åpenbart ikke vet noe om? Jeg vil gjerne vite hvilken enkel blodprøver det er, siden du tydeligvis vet noe store deler av helsevesenet ikke vet. 

Anonymkode: 7cf73...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at du venter på gastroskopi? Har du magesår? Ibd er enkelt testbane ved blodprøve. Ingen av de tre viser på gastroskopi.. 

Bestill ny legetime..

Anonymkode: cbe5f...d0e

Det hun under sier. Jeg gruer meg veldig til en koloskopi. Derfor blir det gastrokospi først. Jeg har tatt blodprøve, og den viste at jeg har en autoimmune sykdom. Men den viste ikke hvilke hvilken jeg har. Så derfor er IBS utelukket, siden IBS vises ikke på blodprøver, derav de to siste og ikke den første. 
Gastroskopi kan finne 1 av 2 de to sykdommene, så derfor tar jeg gastroskopi først. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig at Ulcerøs Colitt ikke kan vises på gastroskopi, siden den kun rammer tykktarm, men hos enkelte med Crohns kan det vises på gastroskopi siden den kan ramme hele fordøyelsessystemet fra munn til endetarm.
Hos meg fant de Crohns i tolvfingertarm ved gastroskopi (biopsi bekreftet Crohns), og jeg ble henvist til tynntarmsrøntgen med kontrast (før MR ble tatt i bruk som diagnostisk hjelpemiddel), og kolonoskopi for å avklare utbredelsen av betennelsen.

Det er vanlig å starte med gastroskopi for å utelukke cøliaki, for så å ta en kolonoskopi hvis det ikke er cøliaki.

 

Jeg har Crohns.
Hvordan mine anfall er, er ikke så lett å svare på fordi det avhenger av hvor sterkt oppblusset er.
Jeg får sterke magesmerter, mye luft i magen, mye slim, hyppige avføringer med varierende konsistens, men ikke nødvendigvis diaré.  Det får jeg bare hvis oppblusset er stort.
Et mildt oppbluss kan vare i 3-4 dager, mens et moderat til stort oppbluss kan vare i ukesvis hvis jeg ikke behandler det med kortison.

Når jeg har oppbluss er plagene konstante, men med uregelmessige "tak".  (Tenk blindtarmbetennelse, med konstant murring og periodiske "tak")  Når "takene" kommer må jeg løpe til toalettet. 
På de verste dagene får jeg 30-50 "tak" i løpet av døgnet.

Så kan jeg ha en periode uten andre symptomer enn lett murring.  Det har jeg stort sett hele tiden.  I løpet av de 40 årene jeg har hatt Crohns, har jeg de siste 20 årene kun hatt en håndfull smertefri dager. 

I tillegg følger det ofte med en del følgetilstander som kan være plagsomme.
 

Men dette er meg, og en kort beskrivelse av min opplevelse av det å leve med Crohns.
Spør du en annen vil du få en annen beskrivelse. 

Lykke til!  Jeg håper du ikke har en slik "drittsykdom".

Anonymkode: 35ab5...9cb

Oy.. det høres akkurat ut som meg. 
Jeg kan ha forstoppelse i 2-3 dager.. også løsner det også får jeg et anfall. Disse takene du beskriver, er akkurat som hos meg. En trang til å gå på do. Bruker å si at det er som om at magesekken er midt i en fødsel. For det kjennes ofte sånn ut. Etter 8 runder på do iløpet av 2 timer så er det tomt. Men disse takene fortsetter allikevel. 
Har perioder hvor jeg er ok. Litt smerter nå og da, 1-3 runder på en dag også er det over. Kan være uker og måneder imellom. Ikke funnet mat som trigger det.

ts

Anonymkode: c172e...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har UC som er begrenset til endetarmen og mine "anfall" går ikke over uten medisinering (som jeg vet om iallfall), har jo ikke prøvd noe annet, men det ville jo ha vært galskap. Spesialisten min sier at konsekvensen av å ikke gå på medisiner er at sykdommen får spre seg og uvikle seg oppover tarmene, og dermed krafitge symptomer og vanskeligere sykdom når sykdommen er aktiv.

 
 Har jeg et oppbluss så varer det gjerne en stund (gjerne måneder til år) til jeg får symptomene under kontroll ved hjelp av mediseriner og til slutt går jeg inn en remisjon, eller passiv fase som det kalles. Disse kan vare ganske lenge. Jeg er i en passiv fase nå som har vart siden desember 2016, og jeg går ikke på noe medisiner nå og har ikke gjort det siden siste aktive fase. Når jeg begynner å få symptomer, dvs. blod og slim i avføring rekner jeg sykdommen for å være aktiv og jeg begynner straks på medisiner. Dette er en ordning som jeg og fastlegen min er enige i.  I starten kan anfallet derfor være veldig hardt til jeg får begynt på medisiner, men det kommer jo an på hvor fort jeg starter på medisiner. Før jeg fikk diagnosen gikk jeg jo en stund (1-2 mnd) med aktiv sykdom uten medisiner, og jeg ble bare dårligere og dårligere til jeg fikk begynt behandling. Det ble bare mer og mer blod og slim, og jeg slet sånn med magen uansett hva jeg spiste. Hadde av og til så vondt i magen (masse luft) at jeg bare måtte legge meg ned på gulvet noen ganger, gikk ofte på do så klart. Bløt avføring etc. En så dårlig fase har jeg ikke hatt etter jeg begynte på medisiner heldigvis. Nå kan heldigvis kontrolleres med medisiner og kosthold.

Selv om jeg er i passiv fase nå så tåler ikke magen alt. Må holde meg unna masse laktose og hvetemel f.eks., ellers får jeg vondt i magen og diaré. Så det er noen ting som trigger magen, i tillegg til at jeg har hatt diverse vitaminmangler, blant anna jern ogfolat, så tarmene sliter jo med å ta til seg næringsstoffer selv om jeg er passiv.

Men borsett fra det har jeg det ganske greitt akkurat nå. Gjør nummer 2 ca en gang om dagen (forholdsvis etter frokost), av og til to ganger. Men dette er jo ingenting i forhold til hva som var før. Har nesten ikke hatt vondt i magen, noe som er veldig befriende. Trener og fungerer greitt å hverdagen nå, borsett fra at jeg til tider sliter med litt luft i magen som jeg prøver å finne løsningen på kostholdsmessig. Foreløpig ser det ut som jeg har fått god nytte av å kutte ut gjærbakst, og at det er dette og ikke gluten som trigger luft i magen. 

Dette var min erfaring fra UC og jeg har inntrykket av at har man først fått en oppbluss, så går det ikke i "anfall", men utvikler seg til man får kontrollert det med medisiner. Så kanskje det stemmer bedre med chrons? Men jeg har jo bare erfaring fra mitt sykdomsbilde av UC, og som det blir nevnt her er det nok individuelle forskjeller.

 

Endret av missmcbeal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, missmcbeal skrev:

(...)

Dette var min erfaring fra UC og jeg har inntrykket av at har man først fått en oppbluss, så går det ikke i "anfall", men utvikler seg til man får kontrollert det med medisiner. Så kanskje det stemmer bedre med chrons? Men jeg har jo bare erfaring fra mitt sykdomsbilde av UC, og som det blir nevnt her er det nok individuelle forskjeller.

 

Uti fra det du skriver så høres crohns mer riktig ut for min del. Det svinger veldig og kan stoppe like brått som det oppsto. Jeg kan bremse sykdommen med loperamid. Men smertene vil fortsatt være der. jeg gruer meg til å gå på do. For jeg kan gå på do og alt er normalt. 2 minutter senere må jeg løpe tilbake med sterke smerter og noe som kan kalles for rier. For det blir slike tak, sammentrekninger eller hva jeg skal kalle det. Etter den ene gangen så blir det ofte 6-8 ganger på svært kort tid. Med smerter og alt. Også kan det roe seg ned før det blusser lett opp igjen noen timer senere. Slik er det jeg kaller for et anfall, som kan vare i dager og uker uten pause. Anfall kan også oppstå helt utav det blå med smerter. Men ofte så blir det nesten trigget av å gå på do, som om at det vekker tarmene på en negativ måte :P 

ts

Anonymkode: c172e...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uti fra det du skriver så høres crohns mer riktig ut for min del. Det svinger veldig og kan stoppe like brått som det oppsto. Jeg kan bremse sykdommen med loperamid. Men smertene vil fortsatt være der. jeg gruer meg til å gå på do. For jeg kan gå på do og alt er normalt. 2 minutter senere må jeg løpe tilbake med sterke smerter og noe som kan kalles for rier. For det blir slike tak, sammentrekninger eller hva jeg skal kalle det. Etter den ene gangen så blir det ofte 6-8 ganger på svært kort tid. Med smerter og alt. Også kan det roe seg ned før det blusser lett opp igjen noen timer senere. Slik er det jeg kaller for et anfall, som kan vare i dager og uker uten pause. Anfall kan også oppstå helt utav det blå med smerter. Men ofte så blir det nesten trigget av å gå på do, som om at det vekker tarmene på en negativ måte :P 

ts

Anonymkode: c172e...01b

Uff høres ikke godt ut. Kan godt være at dette er mest typisk for chrons ja. Jeg har aldri fått noen anfall som du beskriver. Hos meg kommer oppblusset snikende. Det kommer liksom alltid litt blod først, sånn bare litt på papiret uten andre nevnverdige symtpom. Men jeg skjønner jo da at det er starten på et oppbluss. Så kommer liksom resten, mer blod, slim, uregelmessig avføring. Men må som regel ikke gå på så do så ofte heller, og har heller ikke hatt slike rier som du beskriver, selv om jeg kan få vondt i magen. At sykdommen er såpass gjør til at jeg faktisk kan fungere greitt med oppbluss, uten å tenke på at jeg alltid må være i nærheten av toalett. De dagene det står på som verst kan jeg liksom forutse det og planlegge deretter.

Håper du finner ut av det fort og kan få noen medisiner som vil hjelpe deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, missmcbeal skrev:

Uff høres ikke godt ut. Kan godt være at dette er mest typisk for chrons ja. Jeg har aldri fått noen anfall som du beskriver. Hos meg kommer oppblusset snikende. Det kommer liksom alltid litt blod først, sånn bare litt på papiret uten andre nevnverdige symtpom. Men jeg skjønner jo da at det er starten på et oppbluss. Så kommer liksom resten, mer blod, slim, uregelmessig avføring. Men må som regel ikke gå på så do så ofte heller, og har heller ikke hatt slike rier som du beskriver, selv om jeg kan få vondt i magen. At sykdommen er såpass gjør til at jeg faktisk kan fungere greitt med oppbluss, uten å tenke på at jeg alltid må være i nærheten av toalett. De dagene det står på som verst kan jeg liksom forutse det og planlegge deretter.

Håper du finner ut av det fort og kan få noen medisiner som vil hjelpe deg!

Får også blod og slim, men ser på det som en del av pakken. Er jo et biprodukt av en betennelse. Er nesten en selvfølge under slike anfall. Kaller det for anfall. Siden det er sjeldent fra morgen til kveld i mange dager i strekk. Det kommer og går, kan være småuggen og kvalm og litt smerter gjennom hele dagen. Men ikke på grensen til tårer og å sitte på toalettet i 4 timer i strekk. 
Det er svært sjeldent at jeg har et anfall i noen timer. Også absolutt ingenting på flere uker. Det er flere på svært kort tid over en liten periode. Derav anfall. 

ts

Anonymkode: c172e...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har IBS. Begynte tidelig i tjue årene. Mye luft i magen, slim i avføringen og ofte hyppige dobesøk. Tok koloskopi og ultralyd av magen den gang, fant ingen feil. Nå er jeg passert tredve, magen har blitt enda verre, mye hyppiger dobesøk, mer slim og veldig mye luftplager. Enkelte ganger har jeg også blod i slimet eller avføringen. Fikk da time til CT-kolografi for 3 år siden, i forbindelse med blodet. Tarmen var helt fin, ingen tegn til polypper eller andre ting. Avføringsprøven viste heller ikke tegn til betennelse. Så diagnosen ble IBS. Har ikke orket å endre stort på kostholdet, det er vanskelig. Men har kuttet ut enkelte ting, og magen har blitt bedre. Vurderer sterkt å følge en streng diett for enda mer forbedring, men vi får se.

Uansett er det vanskelig å fly på do hele tiden, det er ikke særlig gøy, ikke i jobb eller sosiale sammenhenger. 

Anonymkode: 295a4...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har IBS. Begynte tidelig i tjue årene. Mye luft i magen, slim i avføringen og ofte hyppige dobesøk. Tok koloskopi og ultralyd av magen den gang, fant ingen feil. Nå er jeg passert tredve, magen har blitt enda verre, mye hyppiger dobesøk, mer slim og veldig mye luftplager. Enkelte ganger har jeg også blod i slimet eller avføringen. Fikk da time til CT-kolografi for 3 år siden, i forbindelse med blodet. Tarmen var helt fin, ingen tegn til polypper eller andre ting. Avføringsprøven viste heller ikke tegn til betennelse. Så diagnosen ble IBS. Har ikke orket å endre stort på kostholdet, det er vanskelig. Men har kuttet ut enkelte ting, og magen har blitt bedre. Vurderer sterkt å følge en streng diett for enda mer forbedring, men vi får se.

Uansett er det vanskelig å fly på do hele tiden, det er ikke særlig gøy, ikke i jobb eller sosiale sammenhenger. 

Anonymkode: 295a4...5fd

Jeg fikk det ganske tidlig. Men anfallene var lenge ifra hverandre. Nå så skjer det ofte. Var også annerledes i form av smerter og hyppig dobesøk om morningen. Tok loperamid og ibux daglig for så å overleve de fleste skoledagene. På grunnskolen så bodde jeg 5 min unna, så jeg løp hjem for å gå på do ved nød. VGS hadde jeg mye fravær grunnet magen. Gruer meg til praksisplass, vil bli kurert før den tid. Slitsomt å ha det slik. 

Ifølge legen min så er crohns og ibs ganske likt. Eneste forskjellen er at den ene vises på prøver og den andre ikke. Men symptomene og sykdomsbildet er ofte ganske likt. 

ts

Anonymkode: c172e...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk det ganske tidlig. Men anfallene var lenge ifra hverandre. Nå så skjer det ofte. Var også annerledes i form av smerter og hyppig dobesøk om morningen. Tok loperamid og ibux daglig for så å overleve de fleste skoledagene. På grunnskolen så bodde jeg 5 min unna, så jeg løp hjem for å gå på do ved nød. VGS hadde jeg mye fravær grunnet magen. Gruer meg til praksisplass, vil bli kurert før den tid. Slitsomt å ha det slik. 

Ifølge legen min så er crohns og ibs ganske likt. Eneste forskjellen er at den ene vises på prøver og den andre ikke. Men symptomene og sykdomsbildet er ofte ganske likt. 

ts

Anonymkode: c172e...01b

Du må ikke ta ibux eller andre nsaid når du sannsynligvis har chrons eller uc. Det er som bensin for magen, og forverrer sykdommen! Så har du tatt det daglig har du antagelig vært med på å gjøre sykdommen verre :/ Dette var det første jeg fikk beskjed om når jeg fikk diagnosen. 

Du skriver jo at du har blod og slim i avføringen, det tyder vel på at det er chrons eller UC og ikke IBS. Så vidt jeg forstår er det ikke vanlig å ha blod i avføringen ved IBS, men kanskje litt slim. Men blodet og slimet kommer jo som du selv sier av at det er en betennelse, noe som jo også er forskjellen på IBS og iBD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, missmcbeal skrev:

Du må ikke ta ibux eller andre nsaid når du sannsynligvis har chrons eller uc. Det er som bensin for magen, og forverrer sykdommen! Så har du tatt det daglig har du antagelig vært med på å gjøre sykdommen verre :/ Dette var det første jeg fikk beskjed om når jeg fikk diagnosen. 

Du skriver jo at du har blod og slim i avføringen, det tyder vel på at det er chrons eller UC og ikke IBS. Så vidt jeg forstår er det ikke vanlig å ha blod i avføringen ved IBS, men kanskje litt slim. Men blodet og slimet kommer jo som du selv sier av at det er en betennelse, noe som jo også er forskjellen på IBS og iBD. 

Jeg brukte ibux, fordi jeg trodde at jeg hadde stressmage. Stressmage førte til høy rumling, smerter og trang til å gå på do. Fikk da en placebo-effekt av ibux. Jeg stresset mindre, magen slo seg ikke vrang på den måten. Trodde det var på grunn av ibux og psyken. Jeg hadde fortsatt anfall, men tiden imellom var grei uten rumling og smerter pga anspenthet. Tanken om at det var noe fysisk slo meg aldri. Jeg har alltid trodd at det var psykisk. Først tenkte jeg stressmage grunnet psyken, brukte ibux for å kurere dette. Så fant jeg ut om IBS og loperamid. IBS tenkte jeg kom fra psyken, at jeg nesten tenkte meg selv syk. Så da gikk jeg fra daglig ibux til loperamid ved behov.

Så ble jeg haste innlagt for 4 år siden. Lavt jernverdier og alvorlig b12 mangel. Etter 2 år på b12 tabletter, uten forbedring så ble jeg delvis utredet. Fant da ut at jeg har en ukjent autoimmune sykdom. Magen min tar ikke opp b12 og jern slik som den skal. Og det kan være på grunn av langvarige betennelser i mage og tarm. Og det er her jeg er nå; crohns eller UC.
Men jeg sliter fortsatt litt psykisk. For det er en grunn til at jeg har gått med plagene i minst 8 år før jeg søkte hjelp. Skam og flauhet, rett og slett. Jeg skylder fortsatt på meg selv og tenker det er min psyke som står bak. Men når jeg leser her, så ser jeg tydelig at jeg ikke er alene. Og at det da faktisk er en underliggende sykdom som kan for det. 

Har avlyst 3 gastroskopi og 2 koloskopi så langt. Grunnet flauhet og skam. Denne tråden ble laget for å gi meg selv et hardt spark bak rett og slett. Hver gang tanken om å avlyse gastroskopi slår inn, så kommer jeg nå hit og leser. For å minne meg selv på at jeg kan ikke noe for dette. Og jeg må ta den undersøkelsen for å komme til bunns i problemet.

ts

Anonymkode: c172e...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

. Ikke funnet mat som trigger det.

ts

Anonymkode: c172e...01b

 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får også blod og slim, men ser på det som en del av pakken. Er jo et biprodukt av en betennelse. Er nesten en selvfølge under slike anfall.

ts

Anonymkode: c172e...01b

Det du beskriver kan minne om IBD (Crohns og Ulcerøs colitt), men det var to ting som slo meg, som ikke er typisk Crohns.

1. Du sier du ikke har funnet mat som trigger.  Dette er utypisk Crohns.
De fleste med Crohns har "mattriggere", men hva som trigger er ofte individuelt.
For meg er fettrik kost, rå grønnsaker/frukt, krydret mat, rødt kjøtt, og fiberrik mat triggere.  Taco er sådeles et "kinderegg" for meg, som jeg bør holde meg mest mulig unna.  Det samme gjelder biff, brokkolistenger, asparges, appelsin osv.

2.  Det er ikke ofte de med Crohns har synlig blod i avføring.  Dette gjelder stort sett de med Crohns i nederste del av tykktarm/endetarm.

Jeg sier ikke at du ikke har IBD, men kanskje du har triggere du ikke har funnet ut av ennå.
Det er også greit å vite at mange med IBD (spesielt Crohns?) som har dette kombinert med IBS. 
Og som legen din sier, det er symptommessig mange likhetstrekk, og det er ikke alltid greit å skille på hva som er hva når utbruddene kommer.

Ta undersøkelsene dine, og få avklaring! Husk at ubehandlet IBD kan føre til mange komplikasjoner.  :)

Anonymkode: 35ab5...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei

Jeg fikk UC i 1994/1995. Har hatt lange gode perioder. Men siden 2005 (slutta å røyke) har jeg hatt større utfordringer (blodig diare hvert 20-30-60 minutt). Spesielt i 2009 til begynnelsen av 2011. Da ble jeg satt på remicade.

Nå har jeg funnet ut at hvetemel er gift. Og det skal faktisk små mengder til for å kølle formen.

Jeg har ikke gjort store endringer i kostholdet. Spiser "normalt". Men jeg spiser mer salat og banan.

Mel holdige varer bannlyses. Kun glutenfritt knekkebrød/brød. Spiser jeg ute, presierer jeg glutefritt.

Fra grøt/diare og mye slim og hyppige tømminger (8-10 per dag siden høst 2017), har jeg på kort tid fått fast avføring og lite/ingenting slim

Spiser jeg noe med hvetemel i nå, merker jeg forskjell med en gang... altså på avføringen dagen etterpå.

Det er nesten latterlig at jeg ikke har skjønt dette før. Men så er det slik at det stappes mel i omtrent alt spiselig.

Vil også poengtere at jeg har tidligere vært sjekket for cøliaki men det hadde jeg ikke.

Leste en artikkel om hva som skjer når du ikke tåler gluten (som er i diverse mel) og om jeg ikke akkurat husker ordrett, så er det slik at gluten proteinet binder seg til cellene i slimhinnen og dreper dem.

Hva skjer da??? Da får du samme symptomer som ved UC!!

 Så det er det lille jeg kan bidra med. Har du ikke prøvd å kutte hvetemel, gjør et forsøk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...