Gå til innhold

Leietaker - salg av bolig - fotografering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort fortalt, leier en bolig som skal selges av huseier. Oppsigelse er ok, og takstmann og megler har vært å sett på boligen nå mens vi bor her. 

Megler ønsker at boligen skal være møblert med våre møbler ved fotografering. Dette da det slår ut positivt for boligannonsen, og at vi har visstnok valgt kule og praktiske løsninger. 

Megler sier at hun vil anbefale huseier dette og at vi kan bli enige med huseier om en kompensasjon for dette. 

Skal snakke med huseier i morgen og kjenner at jeg gruer meg litt. Er det vanlig med kompensasjon ? Og hva er i så fall vanlig? Hva viss utleier ser på det som frekt at vi spør om dette? 

Visning blir forøvrig etter at vi har flyttet ut 

Anonymkode: 46218...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir fotograferingen gjort før dere flytter?  Skal huseier låne deres møbler under visningen, så ville jeg spurt om å få kompensasjon for det.

Anonymkode: 1f70a...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotografering blir mens vi bor her ja, og med våre møbler. Og jeg vil si at vi har møbler og interiør som slår ut positivt for boligannonsen. Det sa også megler. 

Huseier bor i en annen by og slik jeg har skjønt det så blir vi å levere nøkler til megler ved flytting. 

Anonymkode: 46218...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du å flytte ut møblene dine før fotografering og visning da, eller?

Anonymkode: 4e5d0...b5c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal jo selv flytte om ikke så lenge. Så da tar vi jo med oss møblene våre. 

Anonymkode: 46218...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde aldri bedt om kompensasjon for det! Hjelpes.

Anonymkode: 5e209...9fd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du å ta ut møblene dine før fotografering da, eller?

At du tar med møblene når du flytter er en selvfølge, eller skal du sitte på gulvet frem til visningen er ferdig? Meglere har mange meninger som ikke er fornuftige i realiteten.

Anonymkode: 4e5d0...b5c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kort fortalt, leier en bolig som skal selges av huseier. Oppsigelse er ok, og takstmann og megler har vært å sett på boligen nå mens vi bor her. 

Megler ønsker at boligen skal være møblert med våre møbler ved fotografering. Dette da det slår ut positivt for boligannonsen, og at vi har visstnok valgt kule og praktiske løsninger. 

Megler sier at hun vil anbefale huseier dette og at vi kan bli enige med huseier om en kompensasjon for dette. 

Skal snakke med huseier i morgen og kjenner at jeg gruer meg litt. Er det vanlig med kompensasjon ? Og hva er i så fall vanlig? Hva viss utleier ser på det som frekt at vi spør om dette? 

Visning blir forøvrig etter at vi har flyttet ut 

Anonymkode: 46218...c62

Det vanlige er at boligens bilder er 99,9 % tilsvarende det potensielle kjøpere finner i boligen ved visning. 

Å gi kompensasjon for at boligen er møblert ved fotografering er fullstendig unormalt. Kan du ha misforstått noe? Har megler ment at møblene deres skulle stå igjen til boligen er solgt men uten at dere bor der, er dog situasjonen en annen. 

Det er også fullstendig utenfor meglerens ansvarso råde å tilby eller antyde at boligens eier vil kunne yte økonomisk kompensasjon for fotografering av boligen med leieboerens møbler. Er du dermed sikker på at det var dette som ble sagt og ment? 

Anonymkode: ae008...401

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, guri malla. Det er rimelig merkelig å tenke på kompensasjon i dette tilfellet. Det er greit at møblene ser flotte ut i leiligheten, men en oppegående kjøper av boligen kjøper ikke på grunnlag av møblementet. Det er ikke slik at selger tjener flerfoldige tusen ekstra på at akkurat dine møbler står deg.

Ta med møblene når du flytter, på visning er det mange ganger også en fordel at leiligheten står tom. Da er det lettere for kjøper å forestille seg hvordan de vil ha det der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, saa92 skrev:

Nei, guri malla. Det er rimelig merkelig å tenke på kompensasjon i dette tilfellet. Det er greit at møblene ser flotte ut i leiligheten, men en oppegående kjøper av boligen kjøper ikke på grunnlag av møblementet. Det er ikke slik at selger tjener flerfoldige tusen ekstra på at akkurat dine møbler står deg.

Ta med møblene når du flytter, på visning er det mange ganger også en fordel at leiligheten står tom. Da er det lettere for kjøper å forestille seg hvordan de vil ha det der. 

Det er direkte feil. Meglere har vanskeligere med å selge tomme leiligheter fordi folk generelt ikke klarer å forestille seg hvordan boligen er møblert. 

Endret av Cocosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Cocosa skrev:

Det er direkte feil. Meglere har vanskeligere med å selge tomme leiligheter fordi folk generelt ikke klarer å forestille seg hvordan boligen er møblert. 

Den er grei, var litt rask der. Det var vel mer en subjektiv mening. Jeg har kjøpt bolig 3 ganger nå, 2 uten møblement, noe som for meg i grunn kun var en fordel. Likte å se hvordan jeg kunne gjøre det selv, tror ikke jeg er unik når det gjelder dette. 

Men kan godt hende en del meglere sliter mer med tomme boliger.

Mener likevel at å be om kompensasjon i dette tilfellet er merkelig (om møblene tas med ved flytting, slik jeg forstår det fra TS' side). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke bare snakk om bruk av møbler, skjønt utleier slipper å måtte leie inn møbler til fotografering. 

Men man må jo strigle leiligheten og ta vekk ting og tang som er "overflødige" for bildetaking i denne sammenheng. Er jo ikke akkurat som å "rydde og vaske til helgen". 

Anonymkode: 46218...c62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er klart det er litt mer enn rydd og vask, men man trenger heller ikke som leietaker å legge ned timesvis av jobb. Utleier står til syvende og sist "ansvarlig". det skader likevel ikke å vise litt godvilje av og til. Man trenger ikke ta betalt for aaaalt.

Anonymkode: af02c...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at fotograferingen er etter at dere har flyttet ut, men at de vil ha møblene deres der? Det er jo helt idiotisk. Jeg kunne kanskje ha godtatt det, men da får huseier/megler betale for frakt av møblene fram og tilbake pluss en ganske god sum i leie for møblene.

Anonymkode: 4be01...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...