Gå til innhold

God psykolog?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er bare litt nysgjerrig. 
Jeg leser mange tråder her inne om psykisk helse og om å gå i behandling - og det jeg merker meg går igjen, er folk som er misfornøyde med behandleren sin, mener de er dårlige osv.

Hva er det som er dårlig, hva er det som ikke fungerer? 
Og ikke minst; Hva legger du i en god psykolog? (Eventuelt behandlere med andre autorisasjoner)

Anonymkode: 6b738...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God evne til kommunikasjon, i stand til å gi pasienten en følelse av å ville være til hjelp, forståelse og støtte.

Anonymkode: bafa6...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål og retning på terapien. Ikke noe vits å gå til psykolog om det eksisterer et slags løp der en kan forvente å være bedre ved endt behandling. 

Anonymkode: f8c6e...350

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en god psykolog som var både ærlig og ditekte.Han sa:du har ingenting her å gjøre.

Han ga meg noen råd og etter det gikk det oppover.Verste som er er jatting,og ikke minst at de kan stille relevante spørsmål.Det har jeg hørt at mange syns er vanskelig fordi de har store problemer med å åpne seg.

Anonymkode: 8b7ce...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min psykolog er helt fantastisk! Hun ser meg, hun forstår meg, hun skjønner hva jeg trenger, hun lærer meg ekstremt mye nyttig og fornuftig, hun er ærlig, hun bryr seg om meg, hun vil meg vel og hun er genuint interessert i å hjelpe meg sånn at jeg skal få det bedre! Har ikke noe negativt eller dumt å si om verken henne eller behandlingen! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det aller viktigste er at det er kjemi mellom deg og psykologen. Er det ingen kjemi så hjelper det ikke hvor mye erfaring  og kompetanse psykologen har.

 
Gikk til en psykolog i et halvt år på DPS. Det ble en deprimerende affære.
Han omtalte meg som en pasient som var behandlingssressistent. Jeg vet ikke om det skulle få meg til å føle meg bedre psykisk men jeg ble ble veldig nedfor av det. Jeg føler jo at at han legger skylden på meg. Jeg har aldri sett på meg selv om ressistent da jeg har fulgt opp alle timer jeg har fått, men desverre ikke hatt ønsket progresjon på alle områder i livet mitt.  Fikk høre at eneste instans som kunne hjelpe meg nå, var Modum Bads døgnopphold. Da jeg sa at jeg ikke var motivert for å dra dit i tre måneder, (har heller aldri tenkt at jeg er i målgruppa) var visst jeg en veldig vanskelig pasient. Jeg har heller ikke lyst til å henge på et klubbhus for mennesker med psykiske lidelser, som han foreslo, da blir jeg bare psykere.  Jeg følte vel at han bare ville trekke meg lengre ned, plassere meg et sted som han følte passet for mennesker i min situasjon. Da blir det ingen god allianse.
 
Han virket også mer interessert i journalen min og "historikken", enn å bli kjent med meg.  Det var tydeligvis vanskelig for han å forstå at jeg ikke er den samme som jeg var for ti år siden, at jeg er i en annen livssituasjon nå. Jeg trenger ikke oppfølging fra bydelen for å skaffe meg et større sosialt nettverk. Jeg har en liten jobb jeg gjerne vil fortsette med, jeg har ikke lyst til å bli full  ufør, bare fordi jeg har hatt mange jobberfaringer som ikke har fungert for meg.
 
Så jeg ble skrevet ut der med høyere depresjonsskåre, enn da jeg kom inn.
 
Ellers har jeg møtt fantastiske terapeuter. De jeg har fått best kontakt med er psykiatriske sykepleiere. Føler at de mer fleksible og ikke henger seg så alt for mye opp i ulike diagnoser.
 

Anonymkode: e0b26...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god psykolog må

lage et mål/plan for terapien

Ikke bare svar "ja", "nei" og "ok" på alt man forteller, men han må også kunne komme med gode råd, forslag og meninger

forståelse og empati

genuin interesse av å hjelpe

hyggelig

Anonymkode: 5e9d4...ed6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å være en god psykolog når de fleste terapiformer og tilnærminger man lærer å ha mot pasienten er elendige. Man kan kompensere for det om man er et naturtalent i å forstå mennesker og se "inni" dem, men de fleste har ikke den evnen så de er i beste fall middelmådige psykologer. Typisk tilfelle er en dame 27-40 år som sitter og skal være forståelsesfull og smart, men som egentlig putter pasienten i stereotyper, dømmer og blir synlig satt ut når en pasient forteller de minste "rare" ting. De klarer heller ikke sette seg inn i hvordan mennesker som er ulike dem selv er, og tror at litt positiv tenking og happy feels skal fikse alle problemer. En gjenganer er at man ofte blir spurt om hva man kunne tenkt seg å oppnå eller drømmer om, selv når pasienten er for syk og det er urealistisk å oppnå det som en gang var drømmer. Men nei, det er viktig å ha drømmer slik at man kan ha falskt håp og bli knust gang på gang fordi man er for syk til det, istedetfor å jobbe med å akseptere situasjonen slik den er. Psykologer flest er naive, rett og slett, og ikke spesielt gode menneskekjennere

4 hours ago, AnonymBruker said:

Fikk en god psykolog som var både ærlig og ditekte.Han sa:du har ingenting her å gjøre.

Han ga meg noen råd og etter det gikk det oppover.Verste som er er jatting,og ikke minst at de kan stille relevante spørsmål.Det har jeg hørt at mange syns er vanskelig fordi de har store problemer med å åpne seg.

Anonymkode: 8b7ce...f1e

Hvorfor mente han du ikke hadde noe der å gjøre? Hvilke tyhper råd? Ble nysgjerrig

Anonymkode: 3fa44...01f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å høre nyeste/siste av podcasten "Pia og psyken" - dette er tema der :-)

Anonymkode: 509c8...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å være en god psykolog når de fleste terapiformer og tilnærminger man lærer å ha mot pasienten er elendige. Man kan kompensere for det om man er et naturtalent i å forstå mennesker og se "inni" dem, men de fleste har ikke den evnen så de er i beste fall middelmådige psykologer. Typisk tilfelle er en dame 27-40 år som sitter og skal være forståelsesfull og smart, men som egentlig putter pasienten i stereotyper, dømmer og blir synlig satt ut når en pasient forteller de minste "rare" ting. De klarer heller ikke sette seg inn i hvordan mennesker som er ulike dem selv er, og tror at litt positiv tenking og happy feels skal fikse alle problemer. En gjenganer er at man ofte blir spurt om hva man kunne tenkt seg å oppnå eller drømmer om, selv når pasienten er for syk og det er urealistisk å oppnå det som en gang var drømmer. Men nei, det er viktig å ha drømmer slik at man kan ha falskt håp og bli knust gang på gang fordi man er for syk til det, istedetfor å jobbe med å akseptere situasjonen slik den er. Psykologer flest er naive, rett og slett, og ikke spesielt gode menneskekjennere

Hvorfor mente han du ikke hadde noe der å gjøre? Hvilke tyhper råd? Ble nysgjerrig

Anonymkode: 3fa44...01f

Spot on. Jeg fikk midt i en skikkelig langvarig krise spørsmål om å fortelle hva ett fagord betydde. Det Der og da var jeg oppløst i tårer pga en vanskelig hendelse som toppet alt vondt. Jeg kunne ikke svaret  (det var forøvrig ett fagord innen psykiatri) og fikk da beskjed om at jeg ikke egnet meg i yrket mitt hvis ikke jeg visste svarer. Jeg er pedagog, vi bruker helt andre faguttrykk som dekker det ordet psykologen ville frem til. Dette er bare ett av mange eksempler på at jeg og psykologen kom fra to helt ulike verdener. F.ks kunne ikke kvinner bruke verktøy og fikse ting i eget hus  (i mangel på en mann eller penger til å leie inn en snekker). Det hele gjorde alt verre og i dag sliter jeg mere med ettervirkningene av den "terapien" enn alt annet. 

Anonymkode: 5ef11...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologen må være i stand til å opparbeide en trygg og god terapeutisk allianse, noen psykologer failer allerede her. Da blir det vanskelig.

Anonymkode: bafa6...99c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det finnes en fasit for det svaret. 
Min gamle psykolog, som jeg ikke likte og byttet, fikk ei venninne av meg. Og hun er stor fornøyd. Vi har forskjellige problemer og diagnoser. Så vet ikke helt jeg, er så mye og så lite og ikke likt for alle. 

Anonymkode: 2fda2...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble litt krisestemning fra min side lenger oppe her, er ikke meningen å skremme noen fra å søke hjelp. Poenget mitt var egentlig at man må si ifra og bytte hvis man føler det blir feil. Kanskje det er metodene som er feil, kanskje kjemi eller behandlerens favorittfokus innen diagnoser som blir feil. Man kan ikke forvente å bli helt frisk alltid men man kan forvente å bli behandlet og ikke gjort sykere enn man er.

Anonymkode: 5ef11...40d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!
Tusen takk for veldig mange gode refleksjoner så langt! 

Jeg går selv i terapi, og er enig i mye av det som kommer frem her. 
For meg er en god behandler en behandler som forstår viktigheten i å bruke god tid på å skape trygghet og bygge en sterk relasjon og allianse. Det er viktig for meg at behandler står støtt og tåler meg på både godværsdager og uværsdager. Det er viktig at behandler bidrar aktivt i samtalen med mer enn bare "ja, ha, tja, åja, hmmmm, hvafølerduatdufølerhvisduføleratduføler osv.." H*n må tåle stillhet. Og tørre å si "unnskyld" hvis det er på sin plass.
En god behandler ser person før diagnose. 

Heldigvis har jeg den behandleren!

Anonymkode: 6b738...435

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her!
Tusen takk for veldig mange gode refleksjoner så langt! 

Jeg går selv i terapi, og er enig i mye av det som kommer frem her. 
For meg er en god behandler en behandler som forstår viktigheten i å bruke god tid på å skape trygghet og bygge en sterk relasjon og allianse. Det er viktig for meg at behandler står støtt og tåler meg på både godværsdager og uværsdager. Det er viktig at behandler bidrar aktivt i samtalen med mer enn bare "ja, ha, tja, åja, hmmmm, hvafølerduatdufølerhvisduføleratduføler osv.." H*n må tåle stillhet. Og tørre å si "unnskyld" hvis det er på sin plass.
En god behandler ser person før diagnose. 

Heldigvis har jeg den behandleren!

Anonymkode: 6b738...435

Så heldig du er! Du ramset opp alt jeg også trenger! Men et slikt menneske har jeg aldri møtt.

Anonymkode: bafa6...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...