Gå til innhold

I natt skjedde det noe rart


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Jeg lå i min seng og skulle sove. Hadde lagt slik noen minutter, var våken, slappet godt av og tenkte på smått og stort slik man gjør når man roer ned før søvn. Så hørte jeg en klar og tydelig mannsstemme som sa "Hei!", som om en mann lå tett bak meg og sa dette inn i øret mitt. Jeg ble ikke skremt, men min fornuft fortalte meg at jeg var våken og at dette var noe som skjedde. 

Jeg vet at det kan forklares med at hjernen holder på å gå over i sovemodus, men....underlig var det. :) 
Flere som opplever rare ting i midt i mellom-tilstanden før de sovner/våkner?

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hørte noe slikt da jeg sto i dusjen en gang. Ble redd jeg hadde blitt schizofren og begynt å høre stemmer. Men det var et engangstilfelle. Sikkert helt normalt, bare litt tabu slik også schizofreni er. 

Anonymkode: 7cbb6...eee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmehøring er faktisk veldig vanlig, også hos friske mennesker. Ca 15% av befolkningen opplever dette! Hvis jeg husker riktig så skjer det fordi hørselssenteret aktiveres i hjernen av egne tanker, slik at man hører egne tanker som en stemme. Eller bare en simpel tanke, som her! 

En hørselshallusinasjon, skapt av eget hode. Rart hvordan hjernen fungerer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! jeg får opp farfar eller fars farfar, han har grønne klær og viser meg et tannhjul av noe slag, ser ut som om det har med arbeidsplassen hans å gjøre en type fabrikk. jeg ser også havet og føler nordlandslandskap, og så ser jeg noen små unger i en båt kanskje det er et minne han vil vise deg gjennom det? får opp stor kjærlighet for de barna. 

Anonymkode: fb51f...36f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg holder på å sovne kan jeg oppleve de merkeligste ting. Men det kan selvsagt være at det var et spøkelse du opplevde og :laugh:

Anonymkode: d6c67...a6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nuttery skrev:

Stemmehøring er faktisk veldig vanlig, også hos friske mennesker. Ca 15% av befolkningen opplever dette! Hvis jeg husker riktig så skjer det fordi hørselssenteret aktiveres i hjernen av egne tanker, slik at man hører egne tanker som en stemme. Eller bare en simpel tanke, som her! 

En hørselshallusinasjon, skapt av eget hode. Rart hvordan hjernen fungerer.

En hallusinasjon er en hallusinasjon ved regelen om at flertallet har rett. Dersom det er 3 personer i et rom og en person hører et hei eller ser en person, imens 2 personer ikke hører det så er det etter denne regelen en hallusinasjon. I og med at TS var alene så er det ikke mulig å si om det var en hallusinasjon :)

Anonymkode: d6c67...a6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Willow

En periode hørte jeg alltid navnet mitt bli sagt flere ganger i det jeg skulle legge meg. Husker jeg søkte det opp da og fant ut at det var ganske vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, det ene trenger ikke alltid å utelukke det andre :)

Anonymkode: fb51f...36f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg slapper skikkelig av ser jeg meg selv ovenfra. Moren min og bestemoren min har samme dritt. Utrolig ekkelt. Du blir liggende selv om man vil reise seg eller noen snakker til deg.

Anonymkode: 95ee5...0cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg har opplevd et par håndfull ganger er at i det jeg nesten sovner.....så bråvåkner jeg av følelsen av at noe treffer meg knallhardt i panna og jeg faller bakover (selv om jeg allerede ligger der på ryggen og ikke kan falle noe sted), omtrent som at en hest skulle ha sparket meg med bakbeinet med full kraft. Hodet mitt går bakover i den opplevelsen, jeg rykker veldig til og er sjokka en stund, men søvnen kommer etter hvert. :sjokkbla: Det er bare så veldig virkelig når det skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fruktfest

En gang når jeg holdt på å sove var jeg sikker på at det store speilet på badet bare ramlet ned fra veggen og knuste fullstendig, grusom lyd og jeg var så sikker på at det hadde skjedd at jeg måtte ut for å sjekke speilet. Hang like pent det😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En hallusinasjon er en hallusinasjon ved regelen om at flertallet har rett. Dersom det er 3 personer i et rom og en person hører et hei eller ser en person, imens 2 personer ikke hører det så er det etter denne regelen en hallusinasjon. I og med at TS var alene så er det ikke mulig å si om det var en hallusinasjon :)

Anonymkode: d6c67...a6d

Neida, du har rett i det. Men mest sanssynlig var det det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Jeg opplevde engang, at noen pustet tungt bak meg, slo på lyset, da forsvant det, men det kom tilbake da jeg skrudde av lyset igjen, det var skikkelig ekkelt, stod opp og satt med fult lys i stua og sovnet på sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever også det en sjelden gang, men da gjerne et skrik. Det starter lavt og blir gradvis høyere og høyere. Ordentlig ekkel følelse, for det virker så ekte. Husker en gang jeg hørte knirkelyder fra ytterdøra og jeg ble helt stiv av skrekk og begynte å gråte. Hadde for meg at noen hadde brutt seg inn, men det var bare en drøm.

Anonymkode: cc0c6...7ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror jeg har opplevd noe sånt ja for lenge siden. Og jeg tror slett ikke det er hallusinasjoner. Tror heller at det er mange paralelle eksistenser og noen ganger blir slørene mellom disse eksistensene tynnere, slik at de kan møtes. 

Anonymkode: 358cf...688

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg slapper skikkelig av ser jeg meg selv ovenfra. Moren min og bestemoren min har samme dritt. Utrolig ekkelt. Du blir liggende selv om man vil reise seg eller noen snakker til deg.

Anonymkode: 95ee5...0cf

Dette kalles lucid dreams, eller søvnparalyse, jeg har det også. 

Anonymkode: 7cbb6...eee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hoppetaujenta skrev:

En annen ting jeg har opplevd et par håndfull ganger er at i det jeg nesten sovner.....så bråvåkner jeg av følelsen av at noe treffer meg knallhardt i panna og jeg faller bakover (selv om jeg allerede ligger der på ryggen og ikke kan falle noe sted), omtrent som at en hest skulle ha sparket meg med bakbeinet med full kraft. Hodet mitt går bakover i den opplevelsen, jeg rykker veldig til og er sjokka en stund, men søvnen kommer etter hvert. :sjokkbla: Det er bare så veldig virkelig når det skjer. 

Hørtes ekkelt ut! Jeg har ofte sånn at jeg skvetter skikkelig til i søvne. Tror ikke det er et spesielt mønster rundt hva jeg drømmer, jeg bare skvetter så hele kroppen hopper i senga. Og katten ramler ned, stakkar🤣

Anonymkode: 7cbb6...eee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...