Gå til innhold

når du er den eneste i familien som ikke sliter med vekta, bør du la vær å spise kaker foran de da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjemme har nemlig mamma sagt at jeg ikke skal spise kake/kaloririke ting eller spise i det hele tatt foran mine yngre søsken. De er 7 og 14 år. Jeg mener ikke at jeg sitter og momper altså, og mamma sa ikke dette på noen stygg måte. Spesielt usunn er jeg heller ikke. Men hun sa bare at jeg bør vente til de er i seng eller ute av huset, da det er urettferdig at ikke de kan. Men jeg har det omvendte problemet. Jeg blir fort undervektig om jeg ikke får i meg nok, og for miljøets del sulter jeg litt i perioder. Skammer meg over å måtte spsie så mye. 

men MÅ de spise fordi de ser jeg gjøre det? 

Denne passer kanskje like godt inn i kropp og helse, men poster den her siden den egentlig ikke handler om helse :) vil bare høre hva dere synes er rettferdig.

Anonymkode: 76b1a...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan jo skjønne hennes ståsted - hun har to barn som sliter med vekten, de blir fristet og maser når de ser søsteren spise kake. De vil også ha, men burde ikke. Det er heller ikke greit synes jeg, å fortelle to på 7 og 14 år at de ikke kan få kake nå, fordi det ikke er sunt/bra for dem, med tanke på vekt og helse. Men skjønner jo din side også, at du som et voksent menneske skal få spise hva du vil når du vil. Men så lenge du bor under deres hus (og de ikke nekter deg mat generelt) så er det deres regler som gjelder. 

Anonymkode: da62e...5d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si til dem at du trenger mye mat og kan bare spise. På den andre siden vil du sannsynligvis dø ganske raskt om sivilisasjonen kollapser, i store økonomiske kriser eller om dere havner på et øde sted. Mens de vil overleve. Det er både en fordel og ulempe. 

Anonymkode: 4f627...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er snakk om overvektige unge tenåringer burde du gjøre som hun sier. Du kan gå deg en tur og spise ute eller vente til de sover. Det er snakk om unge mennesker som kan risikere å slite resten av livet  med vekten om det ikke skjer grep nå, og i en overgangsfaseburde du ikke gjøre det vanskeligere enn det er å lære av dem uvaner

Anonymkode: c9725...bc4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler jo ikke om vanlig mat, men usunn mat som kaker og ting med mye kalorier. Selvfølgelig tar du hensyn og venter med dette til søsknene dine ikke er der. Veldig unødvendig å friste dem med noe du ikke må spise.

Anonymkode: a62b9...8b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om du spiser på kjøkkenet når de ikke er der? Eller du spiser på rommet ditt? Dere er vel ikke sammen hele tiden? 
Skjønner dette føles urettferdig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎25‎.‎02‎.‎2018 den 1.03, AnonymBruker skrev:

Hjemme har nemlig mamma sagt at jeg ikke skal spise kake/kaloririke ting eller spise i det hele tatt foran mine yngre søsken. De er 7 og 14 år. Jeg mener ikke at jeg sitter og momper altså, og mamma sa ikke dette på noen stygg måte. Spesielt usunn er jeg heller ikke. Men hun sa bare at jeg bør vente til de er i seng eller ute av huset, da det er urettferdig at ikke de kan. Men jeg har det omvendte problemet. Jeg blir fort undervektig om jeg ikke får i meg nok, og for miljøets del sulter jeg litt i perioder. Skammer meg over å måtte spsie så mye. 

men MÅ de spise fordi de ser jeg gjøre det? 

Denne passer kanskje like godt inn i kropp og helse, men poster den her siden den egentlig ikke handler om helse :) vil bare høre hva dere synes er rettferdig.

Anonymkode: 76b1a...b1a

De må tåle at andre spiser foran dem. Klarer de ikke styre seg selv, må de skaffe seg profesjonell hjelp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...