Gå til innhold

Lavt stoffskifte - alternativer til Levaxin?


lady90

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg deler livet mitt inn i før og etter Armour livskvaliteten kan ikke sammenlignes. 

Jeg går på Balder. Lite mas om kosthold. Bare å spise generelt vanlig sunn mat, og kose seg innimellom. 

Anonymkode: 1bfa6...0ac

Men hvis naturlige framstilte stoffer uansett blir borte etterhvert, som noen over her nevner.... 

Er ikke armour også fryktelig dyr? Er erfa det samme? Og er den billigere?

Hadde håpt å teste liothyronin først siden denne er billigst og man kan få den hos fastlegen. 

En tur til balderklinikken er ikke billig, men kan jo selvsagt være verdt det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, lady90 said:

Men hvis naturlige framstilte stoffer uansett blir borte etterhvert, som noen over her nevner.... 

Er ikke armour også fryktelig dyr? Er erfa det samme? Og er den billigere?

Hadde håpt å teste liothyronin først siden denne er billigst og man kan få den hos fastlegen. 

En tur til balderklinikken er ikke billig, men kan jo selvsagt være verdt det 

De blir ikke borte. Det er svært mange som bruker naturlig stoffskiftehormon i resten av verden, så det er ikke sjans for at disse preparatene blir borte.

Armour er dyrt ja og Erfa er blitt dyrere, mens Nature Thyroid fremdeles er akseptabel i pris. Som med Levothyroxinprodukter er det iblant leveranseproblemer, men det ser ut til å gjelde over hele fjøla når det kommer til livsviktige medisiner om dagen.

Det finnes flere private aktører enn Balderklinikken som skriver ut NDT. Du har Klinikk for liten og stor i Oslo. Lynxklinikken i Fredrikstad. Joakim Iversen på Lysaker. Leuthenklinikken i Stjørdal. Det finnes sikkert flere enn disse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Ulven skrev:

De blir ikke borte. Det er svært mange som bruker naturlig stoffskiftehormon i resten av verden, så det er ikke sjans for at disse preparatene blir borte.

Armour er dyrt ja og Erfa er blitt dyrere, mens Nature Thyroid fremdeles er akseptabel i pris. Som med Levothyroxinprodukter er det iblant leveranseproblemer, men det ser ut til å gjelde over hele fjøla når det kommer til livsviktige medisiner om dagen.

Det finnes flere private aktører enn Balderklinikken som skriver ut NDT. Du har Klinikk for liten og stor i Oslo. Lynxklinikken i Fredrikstad. Joakim Iversen på Lysaker. Leuthenklinikken i Stjørdal. Det finnes sikkert flere enn disse også.

Takk. Lysaker er nærmere meg, er den klinikken  bra? 

Kan man blande levaxin med armour eller erfa slik at det ikke er så dyrt? Hva koster egentlig armour og erfa? 

Og er det trygt å bruke armour og erfa? 

Dere som har byttet, hva slags plager merket dere at forsvant ved bytte? Mitt største problem er hukommelsen og forbrenninga. Noen som har fått økt forbrenning ved bytte av medisiner? Eller at man faktisk går ned i vekt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, lady90 said:

Takk. Lysaker er nærmere meg, er den klinikken  bra? 

Kan man blande levaxin med armour eller erfa slik at det ikke er så dyrt? Hva koster egentlig armour og erfa? 

Og er det trygt å bruke armour og erfa? 

Dere som har byttet, hva slags plager merket dere at forsvant ved bytte? Mitt største problem er hukommelsen og forbrenninga. Noen som har fått økt forbrenning ved bytte av medisiner? Eller at man faktisk går ned i vekt 

Jeg har ikke personlig erfaring med Joakim Iversen, men det ser ut som mange er veldig fornøyd med oppfølgingen.

Det er like trygt å bruke NDT som kunstige stoffskiftehormoner vil jeg påstå. Noen vil selvfølgelig påstå det motsatte, men hvis man gjør et lite søk ser man at feks Takeda(Levaxin og Liothyronin) har hatt problemer med både mangel på og innhold i sine produkter.Ikke bare en gang, men etterhvert mange. I Sverige(2017) fikk en del pasienter til dels store problemer da det var feil i innholdet av Liothyroninen de fikk. Så medikamenter kan ha feil uansett om de er biologisk eller kunstig fremstilt.

Datteren min og jeg bruker begge Thyroid Erfa. For min del har den hjulpet vesentlig på det kognitive området. Datteren min som sto i fare for å falle ut av VGS, studerer nå et profesjonsstudie og har nær normal funksjon både kognitivt og energimessig. Hun har perioder hvor hun blir dårlig, men det er pga fall i kjertelens funksjon, og ikke pga Erfa.

Det fine er jo at hvis denne typen medisinering ikke passer for deg, kan du lett gå tilbake til monobehandling med Levaxin. :-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, lady90 said:

Men hvis naturlige framstilte stoffer uansett blir borte etterhvert, som noen over her nevner.... 

Er ikke armour også fryktelig dyr? Er erfa det samme? Og er den billigere?

Hadde håpt å teste liothyronin først siden denne er billigst og man kan få den hos fastlegen. 

En tur til balderklinikken er ikke billig, men kan jo selvsagt være verdt det 

Jo, det er dyrt. Jeg betaler 2000-2200 kr fur medisiner ca annenhver mnd. Erfa er litt billigere, men personlig gikk jeg ikke like god effekt. 

Jeg har EGENTLIG ikke råd til armour. Men jeg har iallfall ikke råd til flere år med leddsmerter og fatigue hver dag, når medisin er tilgjengelig. 

Anonymkode: 1bfa6...0ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jo, det er dyrt. Jeg betaler 2000-2200 kr fur medisiner ca annenhver mnd. Erfa er litt billigere, men personlig gikk jeg ikke like god effekt. 

Jeg har EGENTLIG ikke råd til armour. Men jeg har iallfall ikke råd til flere år med leddsmerter og fatigue hver dag, når medisin er tilgjengelig. 

Anonymkode: 1bfa6...0ac

Vurder å prøve Nature Thyroid. Flere jeg har snakket med sier dette medikamentet er bedre enn Thyroid Erfa og det som gir best effekt i forhold til Armour. Og som nevnt er det mye billigere pr nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, Ulven said:

Vurder å prøve Nature Thyroid. Flere jeg har snakket med sier dette medikamentet er bedre enn Thyroid Erfa og det som gir best effekt i forhold til Armour. Og som nevnt er det mye billigere pr nå. 

Ja, planen er å be om det på neste legetime! Håper virkelig det har god effekt på meg, vil spare mange tusen hvert år :)

Anonymkode: 1bfa6...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, planen er å be om det på neste legetime! Håper virkelig det har god effekt på meg, vil spare mange tusen hvert år :)

Anonymkode: 1bfa6...0ac

Vi skal over på det til neste år, men jeg kjøpte opp en del glass med 500stk Erfa da prisene gikk opp, så vi har ut 2018.

Håper det blir et bra bytte for deg. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke være så dyrt! Det er forskjell på folk. Og det er veldig viktg du får kartlagt hva som er dine problemer. Dette kan ikke en fastlege pga de ikke har kompetanse på det. De vurderer ganske enkelt kun om blodprøvene dine er "fine" innenfor referansenivå på fT4 og TSH, mange sjekker ikke fT3 engang (dette er det aktive hormonen).

Min situasjon: Gikk på 100 mcg levaxin/dag. hadde fT4 og FT3 høyt innenfor ref.nivå, dette er det som er anbefal for oss med LS. Samt TSH godt under 1, noe som også er anbefalt iht brukere på levaxin. Så hvorfor ble jeg da sykere og sykere over lang tid til jeg holdt på å gå knekke fullstendig sammen? Vi snakker ikke litt sliten eller litt konsentrasjonsvansjer. Jeg klarte meg pga en sterk ståpåvilje og en enorm samvittighet for kollegaer, men mange hville blitt sykemeldt (og mange med lavt stoffskifte er det!)

Etter mitt besøk på Balderklinikken har de også sjekket rfT3 (om man omdanner T4 i levaxin til riktig T3 hormon) dette gjør min kropp. Hva er da problemet?

Jeg (mest min samboer, jeg har vært helt borte ) har lest oss frem til at det kan være problemer å ta opp T3 i cellene, selv om blodet inneholder tilstrekkelig t3. Dette kan forklares som at det er puslespillbrikker som ikke passer.

Jeg tar nå 75 mcg levaxin og 30 mg Armour. Armouren koster meg da ca 300 kr i måneden. Det er ikke dyrt. Men det er andre som må ha større dose og da blir det dyrere selvsagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.2.2018 den 14.36, AnonymBruker skrev:

Noen blir aldri kvitt sine plager  tilknytning til stoffskifte og andre har tilleggsplager de ville hatt også uten stoffskiftesykdom. To eller flere sykdommer eller plager med like symptomer er fint mulig å ha. Stoffskiftesykdom og plager av for eksempel jern eller D vitaminmangel vil gi samme plager. Du kan ha begge eller alle tre, eller bare den første. Har legen undersøkt deg grundig? 

https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/liothyronin-takeda-560992 Denne kan fint kombineres med Levaxin. 

De to andre preperayene du nevner er vel begge bare mulig å få på registreringsfritak? Før eller senere vil de vel også forsvinne hmarkedet. Grunnen for den ene er at den utvinnes fra dyr. Produsenten kan da ikke garantere at du sammen med medisinen får i deg smittestoffer fra smittsomme sykdommer dyret kan ha hatt. Derfor vil man bort fra disse produktene og over på industrifemkalte medikamenter. Virkningen skal i utgangspunktet være den samme, men placeboeffekten er nok en del av forskjellen, hos enkelte. 

Prat med legen din. 

Anonymkode: 5f6dc...eb1

Dette virker det som du ikke bør uttale deg om!

Hvorfor blir ikke folk kvitt sine plager bør du heller spørre deg enn å dømme folk til å leve med alvorlige plager resten av livet akkurat som alle uvitende fastleger.

Liothyronin er å anbefale til de som ikke omdanner T4 (Levaxin) til T3, det er ikke sikkert det er dette som er TS sitt problem?

Resterende du skriver er bare humbug, man går ikke tom for naturlig tyroksin og det er ikke smittefarlig! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torelli skrev:

Dette virker det som du ikke bør uttale deg om!

Hvorfor blir ikke folk kvitt sine plager bør du heller spørre deg enn å dømme folk til å leve med alvorlige plager resten av livet akkurat som alle uvitende fastleger.

Liothyronin er å anbefale til de som ikke omdanner T4 (Levaxin) til T3, det er ikke sikkert det er dette som er TS sitt problem?

Resterende du skriver er bare humbug, man går ikke tom for naturlig tyroksin og det er ikke smittefarlig! 

Hvordan finner man ut om kroppen ikke omdanner T4 til T3? Prøver seg fram med liothyronin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, lady90 skrev:

Hvordan finner man ut om kroppen ikke omdanner T4 til T3? Prøver seg fram med liothyronin? 

Blodprøver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200, heldig du . Jeg må ned på 800 kcal for å i det hele tatt gå ned!

Anonymkode: 263ca...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

1200, heldig du . Jeg må ned på 800 kcal for å i det hele tatt gå ned!

Anonymkode: 263ca...2d6

Har du gjort noe med det? Medisinering e.l? Og fungerte det? Hvis ikke antar jeg at du også er interessert i denne tråden 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble startet opp på levaxin for 10 år siden. De årene jeg gikk på det var bare dritt! Tåkehode, sliten og trett, kognitivt ramlet jeg ut hele tiden, konsentrasjonsvansker, vektoppgang, leddsmerter osv. 

Jeg ble med andre ord ikke bedre av medisinering.

Gikk etterhvert til en privat lege her på sørlandet og fikk prøve Armour. Snakk om endring i livskvalitet! Et fantastisk produkt som hjalp meg så mye. Klarte tilogmed gå ned i vekt.

Etter en stund hadde jeg ikke råd lenger. Det kostet meg 1000 kr for en boks, som ble knasket opp i løpet av en måned.

Gikk derfor over til Thyroid Erfa, og har ikke like god effekt. Ikke på langt nær så dårlig som levaxin, men heller ikke så bra som Armour. Mannen min mener jeg bør gå tilbake til Armour, siden jeg hadde så god effekt. Nå er jeg merkbart mer sliten og trett.

Jeg vurderer også bytte til NatureThyroid. Hva koster denne? En boks med Erfa, for meg (som knasker en slik i mnd), koster ca 450 kr...

 

Noen her med god effekt av Nature Thyroid? 

 

Mvh Lisa

Anonymkode: c8f5c...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hypotyreose, er sykepleier og nå på siste året på medisinstudiet (ingen råd gis i tråden pga regelverket i forumet). Vet dere hva, jeg er heller ikke klok på dette. Vet ikke ikke hva som fungerer for meg. Sliter med det samme som flere. Tåkete hukommelse til tider og det gjør studiet vanskeligere. Stiller meg ofte spørsmål hvordan lekfolk skal forholde seg til dette. Under klinisk i forbindelse med endokrinologi ble ikke naturthyoid nevnt. Stilte spørsmål om det, men det var ikke noe vi skulle snakke om.

Jeg har selv lyst til å teste dette, men tørr ikke tukle til Levaxindoseringen som jeg «fungerer» med, midt i et semester.

Det jeg jeg alltid stusser på når jeg leser slike kommentarer er at mange skriver de bruker levaxin og er i normalområdet. Det finnes føere ulike former for stoffskiftesykdom, så mulig noen tar feil når de kommenterer. Men jeg ser også pasienter som står på så lave doser som over hodet er mulig å ta og har gjort det lenge. Dette er ikke under noen omstendigheter doser som er riktige, men de vet vel ikke bedre selv. Og da stiller jeg meg spørsmål om hvorfor en lege har satt i gang en behandling uten å følge det opp videre. 

Personlig må jeg ligge svært lavt i TSH og høyere i FT4, andre pasienter kan ikke ha målbart TSH, mens noen trives i litt høyere verdier enn meg. Dette er en så individuell sykdom at det ikke finnes svar, tror jeg.

Jeg har lyst til å prøve naturlig thyreod, men jeg er også som dere avhengig av en fastlege/spesialist som følger meg opp med prøver. Flere prater om Jod og D-vitamin. Dette kan ha sammenheng, men omfattende prøver blir ikke tatt av flertallet av fastleger. Noen som gjør dette er eksempelvis Balder klinikken. De møter mye motstand blant legestanden da de tenker alternativt. Men ja, det kan være noe i det. Ulempen jeg opplevde der var at de ikke diagnostiserte problemene mine, men bare konstaterte de. Mageproblemer kunne de ikke påvise med noen prøver slik som det offentlige ikke hadde klart, men de kalte det bare irritabel tarm og kom med masse kostholdsråd. Hadde jeg fulgt rådene ville det nok hjulpet, men en «diett uten alt» er ikke noe som frister resten av livet. Men om det er Balder jeg må til for å få naturthyreoid, er jeg villig til å besøke de, men ikke motakelige for alle råd de kommer med.

Dette er en lavstatussykdom det desverre ikke satses på. 

 

Anonymkode: 03904...9ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange fine innspill i tråden her. Sitter og leser om Balderklinikken på Sonjas stoffskifteforum her nå, jeg vet at de bruker kombinasjonsbehandlng levaxin og armour/erfa. Men det er så mange som er kritiske til klinikken og ikke anbefaler den i det hele tatt. Hvorfor? (har for øvrig dårlig erfaring med Sonjas stoffskifteforum generelt)

Er det slik at man ikke anbefaler en kombinasjon av Levaxin og Armour/Erfa?

Og er det noen som har noen klinikker å anbefale i Oslo-området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den varianten der jeg sliter med å ta opp T3 i cellene. Eller kan ikke være 100 % sikker ettersom det ikke er mulig å måle. Men hadde helt normale verdier og har blitt frisk på Levaxin + Liothyronin som har gitt meg en høy T3. 

Kjertelen produserer noe T3 i tillegg til T4. Så jeg forstår ikke helt hvorfor det ikke er Levaxin + litt Liothyronin som er standardbehandling. TSH går ned mot null med T3 - behandling, så kjertelen min har helt slått av egenproduksjonen. Er det noen ulemper med det? 

Liothyronin er vel noe vanskeligere å dosere siden det ikke trenger å omdannes, men virker direkte. Så mulig noe høyere risiko for overdosering som påvirker hjertet?

Jeg går til Oftebro i Nydalen. Dyrt, men verdt det. Han behandler kun med Levaxin + Liothyronin, så ikke et alternativ om du ønsker å teste naturlig medikamenter. Jeg droppet Balderklinikken fordi jeg fikk inntrykk av at de er litt for ivrige på å selge. Og jeg synes de driver med mye tull. Klarer ikke å ta steder som også driver med homeopati seriøst. 

 

Anonymkode: c80a8...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lady90 skrev:

Mange fine innspill i tråden her. Sitter og leser om Balderklinikken på Sonjas stoffskifteforum her nå, jeg vet at de bruker kombinasjonsbehandlng levaxin og armour/erfa. Men det er så mange som er kritiske til klinikken og ikke anbefaler den i det hele tatt. Hvorfor? (har for øvrig dårlig erfaring med Sonjas stoffskifteforum generelt)

Er det slik at man ikke anbefaler en kombinasjon av Levaxin og Armour/Erfa?

Og er det noen som har noen klinikker å anbefale i Oslo-området?

Kunne ikke sagt det bedre selv. Drittforum. Sier man noe "den faste gjengen" ikke er enig i der inne, så blir du enten utestengt eller rakket ned på. Det er en felles oppfatning av rett og galt der inne, og det skal godt gjøres å få lov til å forbli der, før eller siden stiller du feil spørsmål og da er det på hodet ut....for man må for all del ikke komme der og være kritisk.

Anonymkode: c8f5c...a05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...