Gå til innhold

Lavt stoffskifte - alternativer til Levaxin?


lady90

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt lavt stoffskifte i mange år, men blir aldri kvitt symptomene med levaxin. 

Kan nevne symptomer som:

- veldig trøtt til tider

- ekstremt dårlig forbrenning. Har forsøkt å gå ned 4 kilo i flere år uten hell. Trener 3-4 ganger i uka og spiser sunt. Har funnet ut at jeg må helt ned på 1200 kcal daglig for å klare å gå ned i vekt, og det er altfor lite 

- fryser mye, spesielt på tærne. Føles som jeg ikke kjenner mine egne tær til tider 

- tørr hud

- glemsk og dårlig konsentrasjonsevne

Alle blodprøver er normale med levaxin. Jeg ligger i nederste del av referanseområdet på tsh, da det er der jeg trives best. 

Som sagt blir jeg ikke kvitt symptomene mine helt. Jeg fungerer i hverdagen, men det er likevel plagsomt, spesielt at jeg aldri klarer å gå ned i vekt. 

Har hørt om alternativer som liothyronin og ERFA og armour. De to sistnevnte må man betale selv og de er dyre. Er det verdt å prøve? Noen med erfaringer? 

Det enkleste er vel å prøve liothyronin hos fastlegen, men har lest at den kan være farlig for hjertet? Stemmer det? Og noen som har erfaring med denne? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ingenting om stoffskifte, men noe som slår meg er om jod du får i deg gkennom kostholdet kan ha en påvirkning? Om du spsier for lite eller for mye jod? Selvsagt mener jeg ikke at det kan erstatte medisin, men kanskje det kan påvirke trøtthetsfølelse og den slags i en liten grad? Vet du ca hvor mye du får i deg daglig?

Anonymkode: 3907a...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, lady90 skrev:

Jeg har hatt lavt stoffskifte i mange år, men blir aldri kvitt symptomene med levaxin. 

Kan nevne symptomer som:

- veldig trøtt til tider

- ekstremt dårlig forbrenning. Har forsøkt å gå ned 4 kilo i flere år uten hell. Trener 3-4 ganger i uka og spiser sunt. Har funnet ut at jeg må helt ned på 1200 kcal daglig for å klare å gå ned i vekt, og det er altfor lite 

- fryser mye, spesielt på tærne. Føles som jeg ikke kjenner mine egne tær til tider 

- tørr hud

- glemsk og dårlig konsentrasjonsevne

Alle blodprøver er normale med levaxin. Jeg ligger i nederste del av referanseområdet på tsh, da det er der jeg trives best. 

Som sagt blir jeg ikke kvitt symptomene mine helt. Jeg fungerer i hverdagen, men det er likevel plagsomt, spesielt at jeg aldri klarer å gå ned i vekt. 

Har hørt om alternativer som liothyronin og ERFA og armour. De to sistnevnte må man betale selv og de er dyre. Er det verdt å prøve? Noen med erfaringer? 

Det enkleste er vel å prøve liothyronin hos fastlegen, men har lest at den kan være farlig for hjertet? Stemmer det? Og noen som har erfaring med denne? 

Noen blir aldri kvitt sine plager  tilknytning til stoffskifte og andre har tilleggsplager de ville hatt også uten stoffskiftesykdom. To eller flere sykdommer eller plager med like symptomer er fint mulig å ha. Stoffskiftesykdom og plager av for eksempel jern eller D vitaminmangel vil gi samme plager. Du kan ha begge eller alle tre, eller bare den første. Har legen undersøkt deg grundig? 

https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/liothyronin-takeda-560992 Denne kan fint kombineres med Levaxin. 

De to andre preperayene du nevner er vel begge bare mulig å få på registreringsfritak? Før eller senere vil de vel også forsvinne helt ut av det noske markedet. Grunnen for den ene er at den utvinnes fra dyr. Produsenten kan da ikke garantere at du sammen med medisinen får i deg smittestoffer fra smittsomme sykdommer dyret kan ha hatt. Derfor vil man bort fra disse produktene og over på industrifemkalte medikamenter. Virkningen skal i utgangspunktet være den samme, men placeboeffekten er nok en del av forskjellen, hos enkelte. 

Prat med legen din. 

Anonymkode: 5f6dc...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å ta en tur, enten til fastlegen eller en privatklinikk (som tilbyr erfa og amor). Fastlegen gir nok kun liothyronin. Derfor jeg ønsket å høre deres erfaringer først. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å be om å få forsøke T3 (Liothyronin) først. Jeg har akkurat begynt med det selv (i kombinasjon med Levaxin), og synes formen har bedret seg allerede. T3 finnes naturlig i kroppen, og Levaxin brytes ned til T3. Liothyronin er derfor ikke farlig for hjertet i seg selv. Det er hvis man allerede har hjerteproblemer og går på medisiner for dette at man skal være varsom med Liothyronin, men det kan du snakke med legen om. Det handler om hvordan ulike medisiner kan virke inn på hverandre, og at man kan få hjerteklapp hvis man får for høy dose. Man skal alltid starte med lav dose, og all dosering må skje i samråd med lege. 

Hvis du ikke allerede har gjort det: forlang også å få ta blodprøver for andre ting. Mangel på folsyre, B12, jern og D-vitamin vil også kunne gi liknende symptomer. 

Anonymkode: 54c51...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Euthyrox er den eneste medisinen som har fungert for meg

Anonymkode: accfc...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Euthyrox er den eneste medisinen som har fungert for meg

Anonymkode: accfc...37a

Er dette et rent alternativ til Levaxin som man kan få hos fastlegen? Hva er forskjellen på de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, lady90 skrev:

Tenkte å ta en tur, enten til fastlegen eller en privatklinikk (som tilbyr erfa og amor). Fastlegen gir nok kun liothyronin. Derfor jeg ønsket å høre deres erfaringer først. 

Klinikk som tilbyr amor!!? (Du mente vel armour...)

Anonymkode: ff5ff...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, lady90 skrev:

Tenkte å ta en tur, enten til fastlegen eller en privatklinikk (som tilbyr erfa og amor). Fastlegen gir nok kun liothyronin. Derfor jeg ønsket å høre deres erfaringer først. 

Privatklinikker skal ikke tilby alternative produkter til Levaxin etter pasientens ønsker. 

Nå er det fortsatt mangel på Levaxin på markedet. Dermed alternative utlenlandske produkter tilgjengelig på apoteket. 

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Euthyrox er den eneste medisinen som har fungert for meg

Anonymkode: accfc...37a

Det medikamentet kan du ikke sammenligne med Levaxin, de brukes på to ulike tilstander. 

Anonymkode: 5f6dc...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Det medikamentet kan du ikke sammenligne med Levaxin, de brukes på to ulike tilstander. 

Anonymkode: 5f6dc...eb1

Euthyrox og Levaxin er begge levothyroxinpreparater og brukes i behandling av stoffskiftesykdom. De er på begrenset bytteliste da det ene medikamentet er bittelitt mer potent enn det andre. Startes man opp på Levaxin skal man ikke bytte til Euthrox, det samme motsatt vei. I mangelsituasjoner som vi har hatt nå med Levaxin er det flere som prøver Euthyrox, men da skal man ta nye blodprøver etter ca 5-6 uker.

 

TS: I Norge finnes det tre typer stoffskiftehormon på registreringsfritak. Armour Thyroid, Thyroid Erfa og Nature Thyroid. Disse preparatene er brukt i hele verden, og har en stadig større brukermasse i Norge. Personlig bruker jeg og min datter begge Erfa, men skal etterhvert over på Nature Thyroid. Dette pga pris. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet på kombinasjonsbehandling levaxin og armour nå i slutten av januar og har fått et nytt liv, merket forskjell samme dag som jeg tok første pillen med armour. Kun en liten dose armour har lettet min hodetåke og får meg til å fungere kognitivt igjen og dermed blir jeg ikke like utslitt, er en ond sirkel... Mine blodprøver har vært fin på kun levaxin men hodet har ikke fungert. Fastlegen har sendt meg til psykolog og sagt at dette kun er i ditt eget hode og gitt meg beskjed som at det er depresjon/angst +++. Det er definitivt verdt ¨å prøve ut! jeg har gått til Balderklinikken, men det finnes andre private klnikker som har kompetanse på stoffskifte. Noe fastlegene ikke har og de er svært arrogante (de jeg har hatt) som selv med at man legger frem forskning etc ikke vil høre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Torelli skrev:

Jeg startet på kombinasjonsbehandling levaxin og armour nå i slutten av januar og har fått et nytt liv, merket forskjell samme dag som jeg tok første pillen med armour. Kun en liten dose armour har lettet min hodetåke og får meg til å fungere kognitivt igjen og dermed blir jeg ikke like utslitt, er en ond sirkel... Mine blodprøver har vært fin på kun levaxin men hodet har ikke fungert. Fastlegen har sendt meg til psykolog og sagt at dette kun er i ditt eget hode og gitt meg beskjed som at det er depresjon/angst +++. Det er definitivt verdt ¨å prøve ut! jeg har gått til Balderklinikken, men det finnes andre private klnikker som har kompetanse på stoffskifte. Noe fastlegene ikke har og de er svært arrogante (de jeg har hatt) som selv med at man legger frem forskning etc ikke vil høre.

Jeg har inntrykk av at balderklinikken har veldig stort fokus på kostholdet, på grensen til det ekstreme? Jeg vet at jeg aldri klarer å holde en ekstrem diett, hadde mer håpet på at en medisinendring gjør susen. Hva er ditt inntrykk av balderklinikken da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, lady90 skrev:

Jeg har inntrykk av at balderklinikken har veldig stort fokus på kostholdet, på grensen til det ekstreme? Jeg vet at jeg aldri klarer å holde en ekstrem diett, hadde mer håpet på at en medisinendring gjør susen. Hva er ditt inntrykk av balderklinikken da? 

Det kan avhenge av legene, men ja de har stort fokus på mat. Jeg visste hva jeg ville når jeg dro dit fordi jeg har lest meg opp på stoffskiftet og trengte noen som var villig til å gi meg armour. Jeg spiser nå vanlig mat men prøver å senke kolesterolet med mat.. that's it :)

Stoffskifte og matvaner mot lavkarbo er vel uansett ansett som gunstig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke så mye om stoffskiftet egentlig, men jeg vet at lavkarbo ikke er for meg. Har prøvd det en gang, og har aldri følt meg verre. Når det er sagt er jeg veldig for å kutte karbohydrater i kosten, men ikke noe ekstremt. Hva vil det anbefale meg å gjøre? Dra til fastlegen eller f.eks. Balderklinikken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du vert hos endokrinolg? 

Anonymkode: c12a0...456

Ja i flere tilfeller tidligere, også en gang pga dette, men ble bare avfeid med at prøvene var normale 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, lady90 skrev:

Ja i flere tilfeller tidligere, også en gang pga dette, men ble bare avfeid med at prøvene var normale 

Innen visse grenser er de tingene du skriver i HI helt normale sider av å ha ett stoffskifteproblem. I hvor stor grad en spesialist vil justere doser kommer an på hvor plagsomt det er for deg. Kroppen skal ikke ha for mye levaxin, på sikt bryter den ned kroppen i stede for å bygge opp. Derfor holdes dosene så lave som mulig. Det beste er iallefall alltid å bruke endokrinolg til å vurdere, fastleger har lite kunnskap.

Anonymkode: c12a0...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanta mi ble et nytt menneske med armour. Hadde gått på levaxin i 15 år uten å bli bra. 

Forskjellen er kunstig og naturlig fremstilling. Armour er laget av skjoldbrukskjertler til griser. Den kunstig fremstilte kan ha mangler som gjør at den er ineffektiv for noen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler livet mitt inn i før og etter Armour livskvaliteten kan ikke sammenlignes. 

Jeg går på Balder. Lite mas om kosthold. Bare å spise generelt vanlig sunn mat, og kose seg innimellom. 

Anonymkode: 1bfa6...0ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...