Gå til innhold

Flyktninger og arbeidsledige kan hogge skog


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke bare utlyse et kort vikariat der arbeidsledige får ordinærlønn?

"Det er den beste integreringen som finnes"

Jeg tenkte kanskje en ordinær jobb der man har kjente kollegaer og inntekt nok til å forsørge seg selv var den beste integreringen....

https://www.nrk.no/sorlandet/nho-vil-la-arbeidsledige-og-flyktninger-hogge-traer-1.13930888

Anonymkode: 049c9...04c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er bare utnyttelse rett og slett, folk jobber nå gratis. Utrolig at det går an.

Anonymkode: 3ea26...6d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilhenger av at de som kan arbeide skal komme seg ut i arbeid, men dette forslaget er ett av de mest kunnskapsløse og hårreisende forslagene jeg noensinne har lest! Å hogge trær som er veltet av vind eller snø er virkelig ikke for nybegynnere, snarere tvert imot. Det er noe av det mest krevende og risikable man kan gjøre i skogen, og krever erfarne skogsarbeidere. Vindfall/snøfall er svært komplekst, med både store og små greiner og hele trær som står i spenn i «alle» retninger. Man skal altså vite hva man gjør når man går løs på en slik materie med motorsag, for kutter man ett sted, kan spenninger utløses, greiner «slå» og mye masse kan settes i svært rask bevegelse. Her ligger forholdene virkelig tilrette for ulykker og alvorlige skader.

Det blir som et enormt forstørret og svært avansert mikado-spill, for å si det overforenklet. I tillegg er det jo de trærne som har veltet over strømførende ledninger som det er kritisk med, og dette er i alle fall ikke for uautoriserte å hanskes med. 

Til våren, derimot, når kvalifiserte har ryddet det som skal ryddes, kan det gjerne lyses ut prosjektstillinger med ordinær lønn og arbeidsvilkår, for å rydde etter hogsten. 

Anonymkode: 9754c...87e

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et kjempeforslag! Arbeidsledige og flyktninger kan gjøre tømmerjobbene på dugnad. Så kan tømrerne som ellers ville hatt disse jobbene, ha dugnad et annet sted. I helsevesenet, kanskje. Så kan de som blir arbeidsledige der, ha dugnad et annet sted igjen.

Blir jo ikke betalte jobber igjen til slutt, men det gjør ikke noe. Hele Norge på dugnad for de rike!

Anonymkode: 65722...621

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er jo at disse arbeidsledige og flyktningene først kan betale en skyhøy nettleie før de skal ut og jobbe gratis for selskapet. Kan det bli bedre? :ironi:

 

Anonymkode: 5e916...c2c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan hogge selv, det er risikoarbeid og menneskers sikkerhet teller langt mer, synes det er så mange empatiløse mennesker her i landet, i tillegg så er det virkelig ikke gjennomtenkt.

Anonymkode: cb1de...545

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det LYSER jo byfis av den dama der, så ikke akkurat sjokkerende at hun ikke skjønner at det i grunn skal mye kunnskap til for å felle trær. 

Anonymkode: 7550b...74b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at jeg synes det er ett forkastelig menneskesyn.

Å stå der i ett antrekk dyrere enn hva disse menneskene har utbetalt i aap, arbeidsledighetstrygd eller sosialstønad og foreslå noe slikt. Det vitner om lite innsikt.

Anonymkode: 5e916...c2c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke en jobb for uerfarne, eller flyktninger med begrenset evne til å ta til seg opplæring på norsk eller engelsk.

Mathiesen bør komme seg ut i skogen og hugge noen trær selv før hun kommer med slike skrivebordsforslag. Når hun har sett noen trær på mange hundre kilo falle, får hun kanskje litt respekt for kreftene som er i omløp. Får du et sånt over deg er det ikke vits med noen kiste. Da må restene plukkes opp med spade.

Anonymkode: 65722...621

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare utnyttelse rett og slett, folk jobber nå gratis. Utrolig at det går an.

Anonymkode: 3ea26...6d1

Ja, utrolig at det går an å få folk til å gjøre noe meningsfult istedet for å kjede seg og klage for at de ikke har noe å gjøre. 

Det er jobb som må gjøres. Det er folk som ikke har noe å gjøre. Vinn-vinn, AB.

Anonymkode: ba9db...5ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, utrolig at det går an å få folk til å gjøre noe meningsfult istedet for å kjede seg og klage for at de ikke har noe å gjøre. 

Det er jobb som må gjøres. Det er folk som ikke har noe å gjøre. Vinn-vinn, AB.

Anonymkode: ba9db...5ef

Det fortrenger jo igjen folk som har slike jobber, så man oppnår ikke noe på sikt. Ennå et eksempel på at det offentlige ikke bør blande seg inn i arbeidsmarkedet. 

Anonymkode: d4ce7...284

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke en jobb for uerfarne, eller flyktninger med begrenset evne til å ta til seg opplæring på norsk eller engelsk.

Mathiesen bør komme seg ut i skogen og hugge noen trær selv før hun kommer med slike skrivebordsforslag. Når hun har sett noen trær på mange hundre kilo falle, får hun kanskje litt respekt for kreftene som er i omløp. Får du et sånt over deg er det ikke vits med noen kiste. Da må restene plukkes opp med spade.

Anonymkode: 65722...621

Så lær dem opp på arabisk. Makan til hjelpesløshet.

Men det største problemet er vel at sånne snåle skogsmaskiner kutter trær mye raskere enn navere i skinny fit jeans med sånnne der ringer som mangler kjøtt i øret og somalere som ikke har arbeidet en dag i sitt liv. Etter fire uker ville de ha fått til å starte motorsag uten hjelp.

Jeg ser problemet med splattede folk da. Fordelen er jo at andre navere og innvandrere kan snekkre kister av de felte trærne, og så kan de bare sope opp restene inn i disse og ta de med tilbake etter endt arbeidsdag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Så lær dem opp på arabisk. Makan til hjelpesløshet.

Men det største problemet er vel at sånne snåle skogsmaskiner kutter trær mye raskere enn navere i skinny fit jeans med sånnne der ringer som mangler kjøtt i øret og somalere som ikke har arbeidet en dag i sitt liv. Etter fire uker ville de ha fått til å starte motorsag uten hjelp.

Jeg ser problemet med splattede folk da. Fordelen er jo at andre navere og innvandrere kan snekkre kister av de felte trærne, og så kan de bare sope opp restene inn i disse og ta de med tilbake etter endt arbeidsdag.

Du tenker ikke at for eks utdannede skogsoperatører burde få jobbene? Hva om flyktningene og arbeidsledige hadde fått trafikalt grunnkurs og ble satt til å være kjørelærere? Da kunne jo du stått fritt til å melde deg på dugnag i skogen, siden de gjorde dugnad som trafikklærer. 

Tidligere navministeren hadde mange ringer i ørene da han ikke fikk seg jobb på 3mnd. 

https://www.tv2.no/a/8105754/

 

Anonymkode: 049c9...04c

Innlegget er redigert for brudd på opphavsrett.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tenker ikke at for eks utdannede skogsoperatører burde få jobbene? Hva om flyktningene og arbeidsledige hadde fått trafikalt grunnkurs og ble satt til å være kjørelærere? Da kunne jo du stått fritt til å melde deg på dugnag i skogen, siden de gjorde dugnad som trafikklærer. 

Tidligere navministeren hadde mange ringer i ørene da han ikke fikk seg jobb på 3mnd. 

https://www.tv2.no/a/8105754/

Anonymkode: 049c9...04c

Skogsopperatør er en sånn fjolletittel som butikkmedarbeider (de jobber som kassadamer).

Jeg har elever som både er NAVere og innvandrere og jeg kan ikke si at jeg er bekymret for at de skal konkurere med meg. Hvis du er så dårlig på jobben din at NAVere og innvandrere kan gjøre den like bra fortjener du den ikke.

Jeg kan selvsagt hogge trær men slike jobber føler jeg er mer passende for bermen. Jeg er akademiker.

At NAV ansetter NAVere er jo idiotisk. Han fyren der ser jo ut som han kan svinge en øks og hogge et tre.

Innlegget er redigert for brudd på opphavsrett.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Skogsopperatør er en sånn fjolletittel som butikkmedarbeider (de jobber som kassadamer).

Jeg har elever som både er NAVere og innvandrere og jeg kan ikke si at jeg er bekymret for at de skal konkurere med meg. Hvis du er så dårlig på jobben din at NAVere og innvandrere kan gjøre den like bra fortjener du den ikke.

Jeg kan selvsagt hogge trær men slike jobber føler jeg er mer passende for bermen. Jeg er akademiker.

At NAV ansetter NAVere er jo idiotisk. Han fyren der ser jo ut som han kan svinge en øks og hogge et tre.

Det å hogge vindfall er noe av det farligste og bør absolutt gjøres av skogsentreprenører med hogstmaskiner. Å svinge en øks og hogge trær som skogsarbeid må man tilbake til 40- og 50-tallet for å finne vanlig.

Dagens hogstmaskiner er høyteknologiske, og krever datakunnskap for å kunne betjene. Dessuten krever det masse øvelse for å bruke diverse spaker og knapper. I tillegg kreves mekaniker- og sveisekunnskap for å kunne reparere når noe går i stykker. Man må være både akademiker og praktiker, og er absolutt ikke en jobb for alle. Fortjenesten er bra da, - mannen min jobber med dette og har et overskudd på ca 1 mill. Da jobber han riktignok 10 timers dager.

Anonymkode: 043f1...d77

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det å hogge vindfall er noe av det farligste og bør absolutt gjøres av skogsentreprenører med hogstmaskiner. Å svinge en øks og hogge trær som skogsarbeid må man tilbake til 40- og 50-tallet for å finne vanlig.

Dagens hogstmaskiner er høyteknologiske, og krever datakunnskap for å kunne betjene. Dessuten krever det masse øvelse for å bruke diverse spaker og knapper. I tillegg kreves mekaniker- og sveisekunnskap for å kunne reparere når noe går i stykker. Man må være både akademiker og praktiker, og er absolutt ikke en jobb for alle. Fortjenesten er bra da, - mannen min jobber med dette og har et overskudd på ca 1 mill. Da jobber han riktignok 10 timers dager.

Anonymkode: 043f1...d77

Det er en grunn til at man kaller å være drita full å være sveiseblind. Man klarer å sveise med tre i iq.

Å betjene en hogstmaskin alene blir vel mye for en innvandrerer eller naver, men de kan jo være flere personer på en maskin.

Hvis alle navere og innvandrere gikk en million i overskudd på skogshogst hadde vi jo doblet bnp og blitt kvitt all skogen på null komma niks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det fortrenger jo igjen folk som har slike jobber, så man oppnår ikke noe på sikt. Ennå et eksempel på at det offentlige ikke bør blande seg inn i arbeidsmarkedet. 

Anonymkode: d4ce7...284

Dette går ikke på bekostning av de som allerede jobber dette. Det er behov for mer arbeidskraft og her kommer de arbeidsledige som kjeder seg inn i bildet.

Anonymkode: ba9db...5ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så nettopp for meg 2000 navere og innvandrere som masjerer langs kraftlingene med hver sin motorsag.

Kanskje de burde filme det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for en god ide: Sett taperene sammen i en klynge for å hogge trær!

Anonymkode: ae14d...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...