Gå til innhold

Hva spiser du i løpet av en vanlig hverdag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ganske liten og veier ikke mye (47kg), men føler jeg spiser mye i forhold til andre her inne

frokost: en porsjon havregrøt med en boks cottage cheese (250g), 1ss syltetøy og en banan og en neve blåbær på toppen 

lunsj: salat med kylling/kikerter/skinke/pasta etc og ett rundstykke med smør og pålegg, en banan

mellommåltid: en sjokolade, frukt, joghurt etc

mellommåltid 2 før trening: en yoghurt med 2dl müsli og en frukt 

middag: normal porsjon av det vi har + kanskje en liten sjokoladebit

spiser stort sett dette hver dag, blir som regel sjokolade hver dag, men klarer ikke slutte med det for sjokolade er det beste jeg vet🙈

Anonymkode: 7f21e...cc2

Det er ikke unormalt at de som spiser lite, føler at de spiser mye, på samme måte som det ikke er unomalt at en som spiser mye, føler at han/hun spiser lite. Det er egentlig ikke viktig. Hvis det er interessant for deg å finne ut, kan du logge matinntaket ditt noen dager, men da må du gjøre det korrekt. Uansett om du vet hvor mange kalorier du får i deg eller ikke: Du spiser akkurat nok til å holde den vekta du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig riktig det du skriver, og er nok mange som har endel utskjeielser innimellom.jeg spiser nok mye mer jevnt enn andre, blir ikke de enorme utskjeielser, men tipper nok jeg får i meg 2500 kalorier daglig, og det er nok det jeg trenger ift at jeg trener endel. Men ofte føles det mye, når jeg leser om folk som spiser to knekkebrød til frokost. Jeg må spise mye mer for å bli mett! Spiser jeg meg ikke mett så ender jeg opp med giga sukkersug og sjokoladeabstinenser.

Anonymkode: 7f21e...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjenten

Frokost: 60g havregryn

Lunsj: Fire knekkebrød, to med skinke og to med egg

Middag: Kylling og grønnsaker

Kveldsmat: Cottage Cheese med bær, eller havregrøt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost : ofte ingenting... Er ikke sulten om morningen. 

Formiddag: rundstykke med leverpostei eller egg på  

Ettermiddag: middag : varierer. 

Kvelds: noe enkelt / rundstykker / iblant vårruller og noe dip til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost - en brødskive med smør og to speilegg

Lunsj - middagsrester eller müsli med surnet melk og honning

Middag - en porsjon av hva nå enn vi har. Feks en tacolefse med kjøttdeig-bønne blanding, ost, agurk, løk, salsa, ananas, jalapeño og gresk yoghurt eller en hamburger (150-200gr) eller rundt 200gr fisk og ris. Selvsagt grønnsaker til alt. 

Kvelds - 1-2 brødskiver med ost eller müsli med syrnet melk

Om jeg er mer sulten blir det kanskje et måltid til. Drikker alltid en proteinshake etter trening og småspiser mye frukt i løpet av dagen. Drikker kun vann og kaffe til vanlig, men kan fort bli en øl andre dager enn i helgene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frokost: kaffe

Lunsj: salat, yoghurt eller cottage cheese 

Middag: en porsjon, ofte av kylling

Kvelds: omelett

Mellommåltider: banan eller sjokomelk

Anonymkode: 54683...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: Havregrøt. Alltid. Klarer meg ikke uten

Lunsj: Skyr el.l og rugsprø med div pålegg eller kornblanding med nøtter 

Mellom eller kveldskos: Proteinpudding med zero vaniljesaus eller rugsprø med pålegg eller müsliblanding med lite sukker. Evt salat

Middag: Kjøtt el fisk med grønnsaker/rotmos, og avokado eller annen fettkilde. Sushi eller havregrøt hvis jeg har dårlig tid. Liker å bake grønnsaker i ovnen

Kvelds: Skyr eller yoghurt med kornblanding eller rugsprø/knekkebrød alt etter hva jeg har spist til de andre måltidene

Bruker alltid et tynt lag med vita hjertego på knekkebrød/rugsprø for å få fett og varierer pålegg etter hva jeg har lyst på der og da. Kan være alt fra brunost, makrell i tomat, cottage cheese (er en av de få som liker det som pålegg), smøreost etc. Tar tran og passer på å få i meg litt avokado eller andre fettkilder

Hvis jeg har lyst på snacks, og det ikke er helg, spiser jeg enten edamamebønner, lager en salat av ferske fiken, sukkererter og pinjekjerner med litt balsamico eller noe annet som metter samtidig som jeg får snack-følelse 

 

Anonymkode: 24cbc...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2018 den 15.25, AnonymBruker skrev:

Veldig riktig det du skriver, og er nok mange som har endel utskjeielser innimellom.jeg spiser nok mye mer jevnt enn andre, blir ikke de enorme utskjeielser, men tipper nok jeg får i meg 2500 kalorier daglig, og det er nok det jeg trenger ift at jeg trener endel. Men ofte føles det mye, når jeg leser om folk som spiser to knekkebrød til frokost. Jeg må spise mye mer for å bli mett! Spiser jeg meg ikke mett så ender jeg opp med giga sukkersug og sjokoladeabstinenser.

Anonymkode: 7f21e...cc2

Du gjør det akkurat som det skal gjøres. Folk som spiser for lite, ender opp med sult og sug, og overspiser, men DET "glemmer" de, de husker bare det ene knekkebrødet de spiste til frokost forrige mandag. 

En annen ting er at det er mange krefter som vil at du skal tvile på deg selv og din egen dømmekraft - enten for å tjene penger på deg, eller bare for å spre sitt eget forkvaklede syn på mat og kropp - burde du ikke egentlig spise noe annet, mindre, bedre, kutte ut noe, gå ned i vekt? Stå imot med alt du har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost - to knekkebrød med magerost, eller en smoothie med havregryn om jeg skal rett på trening, eller havregrøt. 

Lunsj - salatbar på jobben, innimellom varmmat. Omelett eller middagsrester om jeg er hjemme

Mellom - litt nøtter (har alltid mandler i veska), frukt, et knekkebrød om jeg er sulten

Middag - varierer mye. Er flink hjemme, lager sunn mat fra grunnen, vegetar eller fisk. Men er jeg på farten kan det bli hva som helst. Kjøtt begrenser vi til helgene, da er det gjerne kyllinggryter, biffmiddag, pizza etc. Og et-par glass vin nå og da. 

Og det er det..... Aldri chips, sjokolade, snacks eller kake-fredag. Ikke fordi jeg teller kalorier eller er hysterisk i forhold til dette, jeg er slank og godt trent. Har aldri behovet. Kan ta en konfektbit om noen byr på, men gir meg ingenting. 

Anonymkode: f4be4...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: omelett

Lunsj: Cottage cheese kesam, syltetøy og gresskarkjerner 

Middag: kylling og stekte grønnsaker

Snack litt frukt og gjerne en Propud

Men den store synderen er at jeg gjerne drikker vin om kvelden. Har blitt litt for mye "vin på en tirsdag" i det siste. Har en tendens til å føle at jeg "fortjener det", litt for ofte...

Anonymkode: 852cb...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: middagsrester fra gårsdagen eller rista brød med kremost
Lunsj: en kopp kaffe
Middag: fisk/kjøtt, potet og saus eller supper/gryter
Snacks: diverse frukt, potetgull (fordeler ca. 3 poser utover uka)
Kvelds: ei rista brødskive med kremost

Er smålubben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/25/2018 at 2:30 PM, AnonymBruker said:

Jeg er ganske liten og veier ikke mye (47kg), men føler jeg spiser mye i forhold til andre her inne

Anonymkode: 7f21e...cc2

Kommer an på hvor mye du trener og er i aktivitet. Om du er normalvektig spiser du passelig med mat. Er du lubben kan du spise litt mindre

 

51 minutter siden, bobler said:

Frokost: middagsrester fra gårsdagen eller rista brød med kremost
Lunsj: en kopp kaffe
Middag: fisk/kjøtt, potet og saus eller supper/gryter
Snacks: diverse frukt, potetgull (fordeler ca. 3 poser utover uka)
Kvelds: ei rista brødskive med kremost

Er smålubben

Hver eneste uke? Potetgull har akrylmid i seg som er et carcinogen, om du spiser det hver uke begynner det å nærme seg røyking- nivå. Er det 300g poser? Isåfall spiser du nesten 1kg potetgull i uka, noe som tilsvarer rundt 4500 kalorier. Kutter du ut potetgullet uten å spise noe annet istedet ville det ikke overraske meg om du gikk ned noen kilo på noen uker

Føler du deg noen gang litt sløv/ ukonsentrert? Det virker som om du spiser et kosthold der man lett blir litt tåkete i hodet, evt litt sløv. Det kan føre til at du har mindre energi, at man blir mer "lat" fordi man ikke har ork

Anonymkode: 88222...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To skiver brød fordelt på frokost og lunsj. En skål suppe til lunsjen. Middag med en potet eller to skjeer kokt ris og en neve stor mengde med protein eller en liten kaffekopp størrelse med saus eller stuing. En frokostskål størrelse med grønnsaker eller salat til middagen. Så spiser jeg et knekkebrød eller et halvt rundstykke på kvelden. Jeg pleier også å ta en frukt eller en liten yoghurt mellom lunsj og middag.

Jeg pleier ikke å spise etter ca. åtte, men tar gjerne en kopp med varm te. Jeg tar ofte en ritz-kjeks til teen.

Det pleier å bli den mengden jeg spiser. Jeg har gjort det i mange år, så det er lett for meg å summere opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2018 den 23.49, AnonymBruker skrev:

Middag: vegansk 

kvelds: frukt 

Anonymkode: 1fefc...d41

Ikke noe mer? Det høres ut som du vil bli underernært på sikt. Gjør du dette for å holde deg sylslank? Det høres ut som alt for lite og er veldig næringsfattig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost:

Mager CC med eple, kanel og sukrin gold

Lunch:

Gjerne middagsrester om jeg har, hvis ikke blir det 3 knekkebrød med leverpostei, makrell I tomat el lignende

Middag:

En middels stor middagsporsjon.

Spiser ikke kvelds men har som regel en skyr, et par frukter og en proteinbar som mellommåltider.

Tracker at jeg får I meg nok (-og heller ikke for mye!) I appen lifesum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hvor mye du trener og er i aktivitet. Om du er normalvektig spiser du passelig med mat. Er du lubben kan du spise litt mindre

 

Hver eneste uke? Potetgull har akrylmid i seg som er et carcinogen, om du spiser det hver uke begynner det å nærme seg røyking- nivå. Er det 300g poser? Isåfall spiser du nesten 1kg potetgull i uka, noe som tilsvarer rundt 4500 kalorier. Kutter du ut potetgullet uten å spise noe annet istedet ville det ikke overraske meg om du gikk ned noen kilo på noen uker

Føler du deg noen gang litt sløv/ ukonsentrert? Det virker som om du spiser et kosthold der man lett blir litt tåkete i hodet, evt litt sløv. Det kan føre til at du har mindre energi, at man blir mer "lat" fordi man ikke har ork

Anonymkode: 88222...825

Ja hver uke. Er ikke storposer, spiser typ tortillachips (170g) eller sørlandschips (200g). Noen ganger spiser jeg 2 poser på en uke. Om jeg får lyst å gå ned i vekt skal jeg selvfølgelig kutte ned på chipsene. Synes ikke jeg er mer sløv enn andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: Havregrøt med eplesyltetøy og kanel, 1 glass appelsinjuice, 1 kopp kaffe hvis jeg har tid.

Lunsj: jobbdager: 2 hjemmebakte horn med ost og skinke/2 hjemmebakte pizzasnurrer/2-3 lomper med kremost, skinke og salat/middagsrester, f.eks gryterett eller suppe. Fridager: den minste salatbar-boksen på butikken/middagsrester. Drikker vann eller te, kaffe hvis jeg ikke drakk det til frokosten.

Middag: normal porsjon av det vi har, f.eks 2-3 fiskekaker (avhengig av størrelse), 1 kyllingfilet, 1 kotelett. 2-4 poteter, masse salat/grønnsaker. Litt saus (0,5 dl) eller dressing. Drikker vann i ukedagene, Cola Zero i helgene.

Kveldsmat: 2 knekkebrød/1 eple/en liten neve nøtter. 

Vi har ganske sein middag, så som regel dropper jeg kveldsmaten.

Fredag eller lørdag deler vi en pose chips (3 voksne) eller annet godteri. Kaker har vi kun ved spesielle anledninger.

Og ja, det stemmer at jeg ikke drikker melk. Har ikke gjort det siden jeg var 4 år. Nei, jeg er ikke allergisk/intolerant, men synes det er totalt idiotisk å drikke melk fra et annet dyr. Vi spiser heller ikke ferdigmat, alt lages fra bunnen pga allergier/intoleranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost; havregryn og lettmelk

Lunsj; 3 brødskiver grovbrød, med leverpostei, makrell i tomat ol.

middag; varierende, alt fra fisk til taco, men med ca 1/3 karbo 1/3kjøtt og 1/3 grønt.

Kvelds; 2 sportsknekkebrød med ost eller skinke.

 

kroppen min trives bedre med null gluten og flere varmretter daglig men det orker jeg ikke å holde oppe over tid dessverre.

Trener 3-5 dager i uken, styrke og fotball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/28/2018 at 11:15 AM, bobler said:

Ja hver uke. Er ikke storposer, spiser typ tortillachips (170g) eller sørlandschips (200g). Noen ganger spiser jeg 2 poser på en uke. Om jeg får lyst å gå ned i vekt skal jeg selvfølgelig kutte ned på chipsene. Synes ikke jeg er mer sløv enn andre. 

Jeg ville egentlig vært mer opptatt av å føle meg frisk og oppvakt enn vekten i seg selv. Om man har hatt et labert kosthold lenge merker man ikke noe særlig hvor sløv eller ukonsentert man har blitt med tiden. Om du ser deg selv i speilet akkurat nå, vil du si at du ser sløv eller kvikk ut i øynene? Forsøk se etter. Hvordan ser huden din ut? Frisk med farge, eller blek og slapp? Hvordan føler du deg i kroppen? Lett og ledig? Tung? Hvordan føler du deg emosjonelt? Glad? Trist? Sløv? Fjern?

Kosthold kan ha veldig dramatisk effekt på alle disse faktorene, men mange merker det ikke fordi de gradvis spiser mer og mer junk. Når man blir gradvis mer fjern og slapp merker man det ikke så godt. Litt som det ordtaket om frosken som gradvis varmes opp i vann ikke merker at den koker.

Andre mennesker kan være sløve uten at det er tegn på at du spiser bra. Om mange rundt deg har et dårlig kosthold betyr ikke at du ikke kan få et bedre kosthold og føle deg fysisk og mentalt bedre

Du kan jo alltids forsøke. Spis hjemmelaget mat med mye grønnsaker og bær en måned og se hvordan du føler deg. Kutt ut junk food, godterier, snacks og posemat. Om du føler deg nøyaktig lik etter 4 uker, så har du ihvertfall bekreftet ovenfor deg selv at kostholdet ditt ikke har noe å si

Anonymkode: 88222...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...