Gå til innhold

Flere og flere skiller seg, færre og færre gifter seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det at flere skiller seg har jo noe med samfunnet vi lever i å gjøre. Før holdt flere ut i ekteskapet fordi man skulle det, for skilsmisse var ikke engang aktuelt. Nå er vi i tiden for selvrealisering, vi sammenligner oss selv med andre på sosiale medier og får hele tiden inntrykk av at alle andre har det så mye bedre. Vi er lykkejegere i mye større grad en tidligere, og vil ha umiddelbar tilfredsstillelse. Vi bryter lettere ved konflikt fordi kvinner ikke lenger er økonomisk avhengige av mannen, så behovet for ekteskapet er mye mindre. Før var ekteskap et sikkerhetsnett som sikret den hjemmeværende kvinnen økonomisk trygghet, nå er det ren symbolikk. 

Anonymkode: 48ab6...cff

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen tror jeg er at det er mye pes å skille seg, hvis man forandrer systemet slik at man har 100% kontroll selv og bare melder skilsmisse så tror jeg det kan ta seg opp. Sikkert mange som ønsker seg en fest når man blir sammen. Kanskje gi hver av de som gifter seg 100.000 i skattelette? 

Bryllup blir ofte brukt til å samle slekt og er bra for samfunnet utover selve bryllupet og kan forsvare en skattelette, de fleste gifter seg ikke så ofte heller.

Anonymkode: da627...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utroskap er blitt mye vanligere også. 

Anonymkode: 11385...409

Handler mer om at folk gjør som de vil. Istedenfor å leve etter tulleregler skapt av andre i steinalderen:-)

Anonymkode: 60888...e6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da ikke mer pes med skilsmisse etter 10 år, enn med samlivsbrudd?

Anonymkode: 19dc0...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Utroskap er blitt mye vanligere også. 

Anonymkode: 11385...409

Utroskap har alltid vært vanlig. 

Anonymkode: 5b3cc...0f0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Endelig en gladnyhet.

Så om en i din nære familie skulle skille seg, hadde du vært glad, selv om personen var lei seg? 

Anonymkode: 2e508...932

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så om en i din nære familie skulle skille seg, hadde du vært glad, selv om personen var lei seg? 

Anonymkode: 2e508...932

 

Likegyldig er hva jeg hadde vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er trist. Drittlei av hele samfunnets syn på relasjoner. Folk valser inn og ut i hverandres liv i ett bankende kjør der ingenting betyr noe i det store og hele. Alt dreier seg liksom om å ofre minst mulig for andre mennesker og være mest mulig ego fra vuggen til graven.

Noe av det fineste jeg vet om er to gamle mennesker som går tur og holder hverandre i hendene etter et langt liv sammen. 

Anonymkode: c6d05...294

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er trist. Drittlei av hele samfunnets syn på relasjoner. Folk valser inn og ut i hverandres liv i ett bankende kjør der ingenting betyr noe i det store og hele. Alt dreier seg liksom om å ofre minst mulig for andre mennesker og være mest mulig ego fra vuggen til graven.

Noe av det fineste jeg vet om er to gamle mennesker som går tur og holder hverandre i hendene etter et langt liv sammen. 

Anonymkode: c6d05...294

Helt enig, synes det er veldig trist. Jeg håper at dette utsvevende samfunnet nå vil endre seg, iom at flere innvandrere med mer tradisjonelle verdier flytter hit. Det er faktisk noe positivt som kan komme ut av det.

Anonymkode: 05755...db8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Helt enig, synes det er veldig trist. Jeg håper at dette utsvevende samfunnet nå vil endre seg, iom at flere innvandrere med mer tradisjonelle verdier flytter hit. Det er faktisk noe positivt som kan komme ut av det.

Anonymkode: 05755...db8

Er det noen beviser for at etniske nordmenn integrerer seg inn i arabisk tradisjonell kultur i Norge?

Anonymkode: 44ab7...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen beviser for at etniske nordmenn integrerer seg inn i arabisk tradisjonell kultur i Norge?

Anonymkode: 44ab7...712

Nei, etniske nordmenn er helt på bærtur. Så det blir en parallell-kultur. Forhåpentligvis blir den større enn den «norske», og folk kan bli inspirerte.

Jeg er forøvrig norsk kvinne, men gift med europeisk mann- fra et land med mer tradisjonelle verdier heldigvis.

Anonymkode: 05755...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig, synes det er veldig trist. Jeg håper at dette utsvevende samfunnet nå vil endre seg, iom at flere innvandrere med mer tradisjonelle verdier flytter hit. Det er faktisk noe positivt som kan komme ut av det.

Anonymkode: 05755...db8

Godt å høre vi er flere som er lei. Kjenner jeg blir direkte aggressiv av hele den jalla datekulturen, bruk og kast, ONS/FF og bare galskap som ikke gir folk mer enn en kjønnsykdom eller 100. Folk som er sammen i måneder og år og ikke får lov å si kjæreste til kjæresten, "ønsker ikke forhold" "ønsker ikke barn". Å hvis de først gifter seg eller blir samboere, så går de fra hverandre fordi de fikk barn og det ble bare så altfor mye for dem.Osv, osv.  Helt tragisk. Individualismen har drept samfunnet vårt. De som egner seg best til samlivs- og kjønnsmarked er vel egentlig psykopater og sosiopater, for følelser er det helt klart ikke en fordel å ha. 

Anonymkode: c6d05...294

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så mange som plages av at andre skiller seg/ikke lever konservativt?

Vil man selv leve tradisjonelt er det vel bare å gjøre det? Man har faktisk valg idag, i motsetning til tida dere ønskere dere tilbake til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Syns det er trist. Drittlei av hele samfunnets syn på relasjoner. Folk valser inn og ut i hverandres liv i ett bankende kjør der ingenting betyr noe i det store og hele. Alt dreier seg liksom om å ofre minst mulig for andre mennesker og være mest mulig ego fra vuggen til graven.

Noe av det fineste jeg vet om er to gamle mennesker som går tur og holder hverandre i hendene etter et langt liv sammen. 

Anonymkode: c6d05...294

Et par som har vært sammen i 2 år kan noen ganger være mer sjelevenner, bestevenner og åpne mot hverandre, enn et par som har vært sammen i 50. Ikke la deg lure av fasader. At noen har holdt sammen lenge betyr ikke at de nødvendigvis synes det er fantastisk og flott

Anonymkode: 1ab6c...ea0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...