Gå til innhold

Nordmenn i Spania mestrer ikke spansk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange av de som bor i Spania, Thailand osv. er pensjonister som har bidratt til Norge så det synger gjennom et langt arbeidsliv, og det må naturlig nok være tillatt å flytte ut av landet også som pensjonist. 

Man kan selvfølgelig tenke seg at man ilegger begrensninger på pensjonsutbetalinger og stiller krav om at man må være bostedsregistrert i Norge for å få pensjonsutbetalinger. Men da kan vi mest sannsynlig være ganske sikre på at oppslutningen om velferdsstaten, som allerede er vaklende, vil falle ennå mer. De som gidder å være produktive i løpet av et langt arbeidsliv vil ikke finne seg i å tilnærmet holdes i et slags fengsel når de pensjonerer seg. Da flytter de ut av landet, til andre land der man har private pensjonsordninger istedet. 

Anonymkode: 583f5...406

Er du så sikker på det? Her reiser det folk med diverse sykdommer som har uførhetsgrad og ikke har jobbet et langt liv. De drar som klimaflyktninger. For å få et bedre liv. Og de pløyer som sagt ikke velferdskronene tilbake inn i norsk økonomi og de bidrar ikke til sysselsetting i norske distrikter av hjemmesykepleiere, fysioterapeuter, spesialpedagoger o.lign.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nordmenn er nok virkelig en stor trussel mot spansk kultur :ironi:Det bor relativt få nordmenn i Spania, som er et land med ca 47 mill. innbyggere. Den dagen norske expatriots blir en trussel mot Spania er vel den dagen griser flyr!!

Anonymkode: 583f5...406

Jeg nevnte på dobbeltmoralisme...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jabx skrev:

De fleste flykter fra fattigdom. De fleste er økonomiske migranter. De kom kanskje opprinnelig fra krig, men så kom de til trygghet i nærområdene. Hvis de drar videre så er det bare for å øke levestandarden. Og de fleste er unge menn.

Vet du dette?

Hva med helseflyktningene til Spania? Jobber og bidrar de til spansk økonomi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tøytigern skrev:

Er du så sikker på det? Her reiser det folk med diverse sykdommer som har uførhetsgrad og ikke har jobbet et langt liv. De drar som klimaflyktninger. For å få et bedre liv. Og de pløyer som sagt ikke velferdskronene tilbake inn i norsk økonomi og de bidrar ikke til sysselsetting i norske distrikter av hjemmesykepleiere, fysioterapeuter, spesialpedagoger o.lign.

De fleste er alderspensjonister. Selvsagt har man en og annen ufør også, men mange av de som drar gjør det også av helsemessige grunner. Dvs. at man kan bremse sykdomsutvikling eller restituere seg bedre i et varmere land. Venner av meg som har leddgikt bor f. eks. store deler av året i varmere land. Hadde de ikke gjort det, så hadde videre behandling i Norge også blitt mye dyrere for det offentlige, så jeg skjønner ikke hvorfor det er så galt at de drar til et land der de selv får det bedre, samtidig som det også sparer det offentlige for store kostnader. 

Så ja - bare bidra til at det legges flere begrensninger på det sosiale sikkerhetsnettet du, så får vi som produserer tjenester med 12 timers arbeidsdager, og som ikke godtar at sikkerhetsnettet blir dårligere, heller bosette oss i land og ordne oss med private forsikringer :) Den planen er for øvrig allerede godt i gang :) Med det høye skatte- og avgiftsnivået, så ønsker jeg rett og slett ikke å bli avspist med stadig dårligere sosialt sikkerhetsnett og pensjonsordninger. Da er det mer fristende med land der man må gjøre mer selv, men til gjengjeld beholder mer av avkastningen av egen arbeidsinnsats og investeringer. 

Anonymkode: 583f5...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Tøytigern skrev:

Jeg nevnte på dobbeltmoralisme...

Dobbeltmoral? Det er da naturlig at man beholder noe av det særegne når man flytter til et annet land. For øvrig er Norge med sitt lave befolkningstall og relativt sett store innvandring, mye mer sårbar for kulturelle strømninger utenfra, enn et land som Spania som har en vanvittig mye større lokal befolkning. At nordmenn liksom skulle utgjøre noen form for kulturell trussel i store land som Spania er regelrett vrøvl. 

Anonymkode: 583f5...406

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dobbeltmoral? Det er da naturlig at man beholder noe av det særegne når man flytter til et annet land. For øvrig er Norge med sitt lave befolkningstall og relativt sett store innvandring, mye mer sårbar for kulturelle strømninger utenfra, enn et land som Spania som har en vanvittig mye større lokal befolkning. At nordmenn liksom skulle utgjøre noen form for kulturell trussel i store land som Spania er regelrett vrøvl. 

Anonymkode: 583f5...406

Du har mistet din rett til å klage når innvandrere kommer til Norge-

Anonymkode: 69925...3bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har mistet din rett til å klage når innvandrere kommer til Norge-

Anonymkode: 69925...3bb

Nei, for det er ikke det samme. I Norge får innvandrere av en viss religion særbehandling, noen av dem utøver sin undertrykkelse ovenfor andre (f. eks. kvinner) og i mange tilfeller er alt betalt av NAV i tillegg.

Nordmenn som drar til Spania må selv betale for de produkter, tjenester og livsførsel de fører i Spania. 

Anonymkode: 583f5...406

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste er alderspensjonister. Selvsagt har man en og annen ufør også, men mange av de som drar gjør det også av helsemessige grunner. Dvs. at man kan bremse sykdomsutvikling eller restituere seg bedre i et varmere land. Venner av meg som har leddgikt bor f. eks. store deler av året i varmere land. Hadde de ikke gjort det, så hadde videre behandling i Norge også blitt mye dyrere for det offentlige, så jeg skjønner ikke hvorfor det er så galt at de drar til et land der de selv får det bedre, samtidig som det også sparer det offentlige for store kostnader. 

Så ja - bare bidra til at det legges flere begrensninger på det sosiale sikkerhetsnettet du, så får vi som produserer tjenester med 12 timers arbeidsdager, og som ikke godtar at sikkerhetsnettet blir dårligere, heller bosette oss i land og ordne oss med private forsikringer :) Den planen er for øvrig allerede godt i gang :) Med det høye skatte- og avgiftsnivået, så ønsker jeg rett og slett ikke å bli avspist med stadig dårligere sosialt sikkerhetsnett og pensjonsordninger. Da er det mer fristende med land der man må gjøre mer selv, men til gjengjeld beholder mer av avkastningen av egen arbeidsinnsats og investeringer. 

Anonymkode: 583f5...406

Det er ikke galt hvis de viser vilje til å integrere seg og leve som spanjoler/thailendere og lære seg språket, omgås med spanjoler og rett og slett melde flytting og la være å motta trygd fra Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, for det er ikke det samme. I Norge får innvandrere av en viss religion særbehandling, noen av dem utøver sin undertrykkelse ovenfor andre (f. eks. kvinner) og i mange tilfeller er alt betalt av NAV i tillegg.

Nordmenn som drar til Spania må selv betale for de produkter, tjenester og livsførsel de fører i Spania. 

Anonymkode: 583f5...406

Gjør de?

NAV betaler ikke bare for undertrykkelse av kvinner som ikke er etnisk norske. NAV betaler for å undertrykke etnisk norske borgere, også. De sender dem feks ut på en jobb for å spa grus aleine og deretter får ikke vedkommende fast ansettelse, allikevel. 

I tillegg sendes pensjoner og barnetrygder ut av landet med frammedarbeidere som opparbeider seg rettigheter i folketrygden. De kommer, jobber på bygg og anlegg og reiser igjen... Uten å integrere seg.

Nordmenn drar avsted for å flykte fra klimaet og skaffe seg et bedre liv og - forlanger å motta særbehandling/leve et avslappet, priveligert liv- i Spania. Uten å vise vilje til å integrere seg og lære spansk. De forventer å få oppfylt alle sine rettigheter og å få beholde sin norske egenart. I tillegg er de gjerne gamle og/eller syke og jobber ikke spesielt effektivt.

Hva når det samme gjelder i Norge? Om spanjoler kom hit og gjorde det samme.

Provosert?

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tøytigern skrev:

Det er ikke galt hvis de viser vilje til å integrere seg og leve som spanjoler/thailendere og lære seg språket, omgås med spanjoler og rett og slett melde flytting og la være å motta trygd fra Norge.

På det rent personlige planet er jeg enig i at det er det man bør gjøre, man får et mye bedre og mer interessant utenlandsopphold dersom man gjør det, og for min egen del ville det vært uinteressant å flytte til utlandet uten muligheten til å gjøre nettopp det. Når det er sagt, så har nordmenn på generelt grunnlag ikke det samme behovet for å integrere seg like tett. Det er mange alderspensjonister som flytter, de drar dit ikke for å jobbe, de drar dit for å nyte "the golden years", altså den perioden i livet der de ikke lenger jobber, men der de fortsatt er friske og oppegående nok til å nyte livet. Den andre gruppen er som sagt gjerne uføre som drar dit i behandlingsøyemed, enten for å forsinke utviklingen av sykdom eller for å rehabilitere seg. Jeg forstår ikke hvorfor disse tingene ikke skulle være tillatt. 

Hvorfor skulle de ikke lenger hatt trygd fra Norge? Mange av dem har bidratt i jobbene sine så det synger etter gjennom et langt arbeidsliv. Nå har de muligheten til å nyte noen gode år, og noen av dem velger å gjøre det i Spania eller i andre varmere land. Og jeg unner dem faktisk det. Husk, en dag kommer vi i denne alderen selv, og jeg ønsker selvsagt de samme valgmulighetene som andre har fått. Dersom det innføres restriksjoner og man nærmest får en boplikt i Norge for å være berettiget til å motta pensjon, så kommer jeg til å realisere planene om å emigrere for godt. Og det vet jeg mange andre som også bidrar sterkt til verdiskapningen kommer til å gjøre. 

Anonymkode: 583f5...406

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Tøytigern skrev:

Gjør de?

NAV betaler for å undertrykke norske borgere også. De sender dem feks ut på en jobb for å spa grus aleine og deretter får ikke vedkommende fast ansettelse, allikevel.

I tillegg sendes pensjoner og barnetrygder ut av landet med frammedarbeidere som opparbeider seg rettigheter i folketrygden. De kommer, jobber på bygg og anlegg og reiser igjen... Uten å integrere seg.

Nordmenn drar avsted for å flykte fra klimaet og skaffe seg et bedre liv og - fo å motta særbehandling- i Spania. Uten å vise vilje til å inegrere seg og lære spansk. De forventer å få oppfylt alle sine rettigheter og å få beholde son norske egenart. I tillegg er de gjerne gamle og jobber ikke spesielt effektivt.

Hva når det samme gjelder i Norge? Om spanjoler kom hit og gjorde det samme.

Provosert?

Ja, jeg vil si det når denne religionen får tilpasninger i matveien, i svømmehaller, når det gjelder bygging av moskeer for det offentliges regning osv. Ingen andre tilhengere av noen annen religion har fått så mange særkrav oppfylt. 

Jeg har da ikke sagt at det ikke er galt å sende NAV'ere ut for å spa grus, men det er en helt annen debatt, så det lar jeg ligge i denne tråden. 

Dette ses det på i disse dager, man vurderer f. eks. å justere disse ytelsene i tråd med levekostnadene i de aktuelle landene. 

Hvilken særbehandling mottar nordmenn i Spania? De betaler for alt selv, spanske myndigheter bidrar ikke til deres livsførsel. 

I tråd med EØS rammeverket står spanjoler fritt til å tilbringer sin pensjonisttilværelse i Norge, om de så ønsker og kan betale for det selv. I praksis er et lite land som Norge relativt lite interessant med sitt relativt mye kaldere klima og kostnadsnivå for spanjoler. Men det har like fullt rett til det. 

Anonymkode: 583f5...406

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tøytigern skrev:

Vet du dette?

Hva med helseflyktningene til Spania? Jobber og bidrar de til spansk økonomi?

Ja, i Spania er helse tilbud big business, NAV betaler. Vi sparer penger.

Anonymkode: 8cab7...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:

Som sagt, de er i praksis turister. De kommer ikke for å stifte familie der og benytte seg av ting på lik linje som spanjolene. De prøver ikke å få statsborgerskap der. Osv.

Her er noen definisjoner av ordet tourist som jeg har hentet fra ordbøker på nettet. Kan du vise meg en definisjon hvor det er snakk om permanent bosetting i et annet land? Tourister pleier ikke å kjøpe seg bolig å bo i i landet de besøker heller.

 

A tourist is a person who is visiting a place for pleasure and interest, especially when they are on holiday.

......

: one that makes a tour for pleasure or culture

......

 

One who makes a tour, or performs a journey, especially for pleasure.

......

tourist - someone who travels for pleasure

Synonyms: holidaymaker, tourer

 

For øvrig synes jeg at det er litt komisk å sette likhetstegn mellom norske pensjonister som bosetter seg i Spania og økonomiske migranter som strømmer til Norge for å leve av norsk trygd generasjon etter generasjon. Den første gruppen bruker sine egne penger og investerer i landet, den andre gruppen er en ren utgift for vertslandet. Den første gruppen er ikke en økonomisk byrde for landet i generasjoner, den andre gruppen er ikke selvforsørget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv bodd i Spania(kunne språket perfekt) MEN jeg skjønner godt de som ikke gidder lære seg språket. Ser man ikke spansk ut snakker de fleste spanjoler engelsk til deg selv om du snakker spansk til de. I lengden blir dette veldig irriterende og mange gidder ikke lære seg mer spansk fordi lokalbefolkningen ikke tar deg seriøs, men antar at du er en turist som kun snakker engelsk. Dette gjelder spesielt dersom man bor i områder med mye turisme, bor man utenfor turiststedene blir det noe annet. 

Jeg har også jobbet et sted med mye utlendinger som ikke snakker norsk(i oslo) og det kunne ikke falt meg inn å snakke engelsk til de før de faktisk snakket engelsk til meg. Man lærer ikke språket dersom lokalbefolkningen bare antar at du ikke snakker språket bare fordi du ikke ser ut som de.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er veldig dårlige innvandrere. De nekter å integrere seg. Mest idiotiske jeg ser er at det førstære nordmenn gjør når de kommer til syden er å henge ut set Norske flagget. 

Når det er sagt. Så er de norske innvandrere positive på den måten at de greier seg selv. De går ikke på sosialen i det landet de kommer i fra. 

Det spanske systemet er mye mer bærekraftig enn det Norske. Hbis ikke nordmenne ikke kan dokumentere at de greier seg selv med inntekt. Blir de kastet ut. 

Skulle ønske det var slik i Norge også. Her blir de som kan bidra med noe positivt nektet å komme inn. 

Anonymkode: cdcf7...a53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pensjonistene i Spania har i alle fall disse egenskapene  :

 

De får ikke store barnekull som andre må ta seg av.

De er ikke religiøse fanatikere, i den grad de er troende, er det samme religion man har i Spania.

Få av de er fremmed krigere

Har ikke hørt at noen er involvert i gjengkriminalitet, de er trolig mindre kriminelle en øvrig befolkning

Har heller aldri hørt om at noen har begått overfallsvoldtekt

Jeg vet ikke om noen har tent på biler noen gang, men jeg tviler på det

Har ikke hørt de har lagd opptøyer

Ingen av de har noen illusjon om å ta over Spania

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, kat-e skrev:

Pensjonistene i Spania har i alle fall disse egenskapene  :

 

De får ikke store barnekull som andre må ta seg av.

De er ikke religiøse fanatikere, i den grad de er troende, er det samme religion man har i Spania.

Få av de er fremmed krigere

Har ikke hørt at noen er involvert i gjengkriminalitet, de er trolig mindre kriminelle en øvrig befolkning

Har heller aldri hørt om at noen har begått overfallsvoldtekt

Jeg vet ikke om noen har tent på biler noen gang, men jeg tviler på det

Har ikke hørt de har lagd opptøyer

Ingen av de har noen illusjon om å ta over Spania

 

Dette :) Tommel opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.2.2018 den 14.25, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vil si det når denne religionen får tilpasninger i matveien, i svømmehaller, når det gjelder bygging av moskeer for det offentliges regning osv. Ingen andre tilhengere av noen annen religion har fått så mange særkrav oppfylt. 

Jeg har da ikke sagt at det ikke er galt å sende NAV'ere ut for å spa grus, men det er en helt annen debatt, så det lar jeg ligge i denne tråden. 

Dette ses det på i disse dager, man vurderer f. eks. å justere disse ytelsene i tråd med levekostnadene i de aktuelle landene. 

Hvilken særbehandling mottar nordmenn i Spania? De betaler for alt selv, spanske myndigheter bidrar ikke til deres livsførsel. 

I tråd med EØS rammeverket står spanjoler fritt til å tilbringer sin pensjonisttilværelse i Norge, om de så ønsker og kan betale for det selv. I praksis er et lite land som Norge relativt lite interessant med sitt relativt mye kaldere klima og kostnadsnivå for spanjoler. Men det har like fullt rett til det. 

Anonymkode: 583f5...406

Får de?

Hva med kristne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dkgut38

Ja , hva skal man sige , har hus i marbella og hola er eneste jeg kan 😂🙈

men da har jeg da også forståelse med at indvandre her har svært for lære seg norsk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.2.2018 den 14.37, kat-e skrev:

Pensjonistene i Spania har i alle fall disse egenskapene  :

 

De får ikke store barnekull som andre må ta seg av.

De er ikke religiøse fanatikere, i den grad de er troende, er det samme religion man har i Spania.

Få av de er fremmed krigere

Har ikke hørt at noen er involvert i gjengkriminalitet, de er trolig mindre kriminelle en øvrig befolkning

Har heller aldri hørt om at noen har begått overfallsvoldtekt

Jeg vet ikke om noen har tent på biler noen gang, men jeg tviler på det

Har ikke hørt de har lagd opptøyer

Ingen av de har noen illusjon om å ta over Spania

 

Er de luthersk evangelisk kristne i Spania? Det var nytt for meg. Ikke rart at noen tror det, kanskje, når nordmenn ikke lar seg integrere i den lokale kulturen dit de kommer så de kan informere om hva som faktisk er tilfellet... Trist.

Jeg har ikke hørt om opptøyer og påtente biler i Norge. Ikke at noen har illusjoner om å ta over, heller. 

Spanioler må slite med folk som ikke klarer å ha omsorg for barn, men som drar med seg ungene sine til Spania for å få lov å fortsette å forsømme dem der... Ikke et sympatisk trekk. Men de drar altså fra Norge for å kunne fortsette med noe ulovlig i fred.

Det er ikke så enkelt som å foreta en antagelse om at ingen nordmenn i Spania har begått voldtekt. Å påstå det er temmelig apologetisk, vil jeg hevde. Man kan ikke vite med alt #metoo som går omkring. Fra å planlegge sex med mindreåringe til å åpenlyst elge seg innpå damer som ikek vil ha oppmerksomhet. Når dette pågår i respektable politiske kretser høyt oppe i det norske samfunnet, har jeg ingen illusjoner om at nordmenn i utlandet oppfører seg særlig annerledes.

Fremmedkrigere? Er ikke de veldig få? Hvor mange av den flytter til Skandinavia hvert år, for å bli boende her?

Hvilke store barnekull er det du snakker om og hvem tar vare på dem? De som hele India ble rasende for at foreldrene ikke fikk oppdra selv, fordi nordmenn var så fordomsfulle at de ikke godtok oppdragelsen? Det er endel barn i Spania som nordmenn har rømt med som ender i spanske fosterhjem. Heldigvis.

Hvilke innvandrede, fremmedkrigende pensjonister i Norge tenner på biler og begår opptøyer, får store barnekull  og bedriver mafiavirksomhet? Den må du nesten forklare.

Jeg tror du har et forklaringsproblem. Kan hende du har lest forsiden på VG og forklarer deg med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...