Gå til innhold

Nordmenn i Spania mestrer ikke spansk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei men hallo da. Klart de kan spansk.

"Hola", "uno cerveza por pavor!", "gracias" og "adios". Hva mer forventer du liksom? :roll:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mener selv at de bidrar, og de gjør jo det økonomisk. Men hvordan bidrar de kulturelt? Hvor spansk er det der nordmennene samler seg, hvor mange spanjoler er det (utenom de som direkte livnærer seg av turismen)? 

Anonymkode: ec195...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger å flytte til Spania om noen år, grunnet helsen min. Og har startet på spansk kurs nå. For meg er det en selvfølge at jeg skal lære meg språket skal jeg bo der. 

Anonymkode: 5d1b7...b1b

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg planlegger å flytte til Spania om noen år, grunnet helsen min. Og har startet på spansk kurs nå. For meg er det en selvfølge at jeg skal lære meg språket skal jeg bo der. 

Anonymkode: 5d1b7...b1b

Du har herved mistet din rett til å klage over at innvandrere kommer til Norge,

Anonymkode: 69925...3bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har herved mistet din rett til å klage over at innvandrere kommer til Norge,

Anonymkode: 69925...3bb

Det er stor forskjell på innvandrere i Norge og nordmenn i Spania. Norske Pensjonister i Spania har ikke rett til trygd eller sosiale goder av noe slag. De må klare seg selv, betale egen bolig og ha helseforsikring. 

 

Hadde dette vært kravet til innvandrere til Norge, hadde det ikke kommet mange.

Anonymkode: cbf7b...2de

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har herved mistet din rett til å klage over at innvandrere kommer til Norge,

Anonymkode: 69925...3bb

:skratte: 

Anonymkode: 912bb...3ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har herved mistet din rett til å klage over at innvandrere kommer til Norge,

Anonymkode: 69925...3bb

Hehe, jeg klager ikke over innvandrere som kommer til Norge. Har venner fra mange steder i verden, og jobber frivillig som flyktning guide. Synes det er spennende med andre kulturer.

Anonymkode: 5d1b7...b1b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en dårlig smak i munnen av den artikkelen, men den føyer seg vel bare inn i rekken så det er vel bare å bli vant til det?

https://www.theblaze.com/news/2018/02/17/eu-video-contest-entry-rejected-for-too-many-white-people-christian-crosses-not-enough-migrants

Anonymkode: 0a726...fc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De langtidsboende jeg har sett intervju med er jo ikke akkurat de skarpeste knivene i skuffen, mange av dem er jo rasister. Personlig skjemmes jeg av de som eier leiligheter på Gran Canaria ol.

Anonymkode: 7cba5...be7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er stor forskjell på innvandrere i Norge og nordmenn i Spania. Norske Pensjonister i Spania har ikke rett til trygd eller sosiale goder av noe slag. De må klare seg selv, betale egen bolig og ha helseforsikring.

Dessuten formerer de seg (som regel) ikke, og lager ikke enorme kull av barn som så skal slippes ut i samfunnet og påvirke lokale skoler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En uting. Flytter man til et land med et annet språk, lærer man språket raskest mulig. Det er en del av integreringen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Drizzt skrev:

En uting. Flytter man til et land med et annet språk, lærer man språket raskest mulig. Det er en del av integreringen.

Jeg er enig i at man bør lære seg språket om man skal delta i samfunnet. Altså de norske pensjonistene som flytter ned dit skal ikke delta i samfunnet på samme måte som innvandrere i en mye yngre aldersgruppe. De skal ikke jobbe, gå på skole, ha barn som skal følges opp osv. De bor bare der. De er ingen utgift for samfunnet der og de trenger strengt talt ikke delta mer i samfunnet der enn en vanlig turist.

Hva de burde er en annen sak, men de trenger det faktisk ikke. Og som det står i artikkelen så klarer de å gjøre seg forstått.

Anonymkode: 0a726...fc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at man bør lære seg språket om man skal delta i samfunnet. Altså de norske pensjonistene som flytter ned dit skal ikke delta i samfunnet på samme måte som innvandrere i en mye yngre aldersgruppe. De skal ikke jobbe, gå på skole, ha barn som skal følges opp osv. De bor bare der. De er ingen utgift for samfunnet der og de trenger strengt talt ikke delta mer i samfunnet der enn en vanlig turist.

Hva de burde er en annen sak, men de trenger det faktisk ikke. Og som det står i artikkelen så klarer de å gjøre seg forstått.

Anonymkode: 0a726...fc7

Hvis man ikke kan språket, er man rett og slett isolert fra lokalbefolkningen. Uansett om man er 5 eller 50, lever man blant andre mennesker og det er viktig å ha felles språk med dem. Ikke minst er det forventet at de som bosetter seg og bor permanent et sted, kan språket og deltar i samfunnet, får med seg viktige hendelser - se tv, lese aviser, får med seg viktige beskjeder, følger med rett og slett. Klart er det ikke helt det samme med godt voksne som med barn, men likevel kan man ikke bare være der uten å delta i samfunnet. Selvfølgelig trenger de ikke lære spansk på toppnivå i deres alder, men nok til å snakke med spanjoler på spansk. Det er også å vise respekt.

Endret av Drizzt
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nordmenn-i-spania-mestrer-ikke-spansk-1.1105279

Hvorfor skal de lære seg spansk ?. Det er spanjolene som skal lære seg norsk.

Anonymkode: 69925...3bb

Konseptet er helt feil.

Innvandrere som reiser til Norge skal bosette seg her og er ofte ganske unge, det er meningen at de skal jobbe og bidra i samfunnet, noe som er vanskelig dersom man ikke mestrer språket.

Nylig viste en dansk reportasje at det var mange somaliske kvinner i Danmark som hadde bodd der ganske lenge uten å kunne språket.

Norske pensjonister som oppholder seg i Spania er ikke lenger i arbeidsfør alder, de gir likevel en kapital innsprøyting i Spania ved å bruke  pensjonspengene blir sendt fra Norge til Spania. 

Artikkelen fra Dagsavisen (som er mikrofon stativ for AP), er bare lagd i et forsøk på å dempe kritikk i mot innvandrere som flytter permanent til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimalt sett bør man opptre med respekt mot befolkningen og derfor lære seg litt av språket istedet for å sose rundt som turist i all evighet, syntes jeg. Men det er likevel ikke helt det samme i forhold til mange innvandrere som kommer til Norge. Norske "expatriots" får ingen støtte fra landene de bosetter seg i. De kjøper bolig for egne penger, og de er enten pensjonert eller har annen ytelse fra Norge, evt. lever på oppsparte midler. De er ingen økonomisk belastning for lokalsamfunnet rundt seg, snarere ofte tvert imot siden de bidrar til økonomien og lokale arbeidsplasser. 

Anonymkode: 583f5...406

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er stor forskjell på innvandrere i Norge og nordmenn i Spania. Norske Pensjonister i Spania har ikke rett til trygd eller sosiale goder av noe slag. De må klare seg selv, betale egen bolig og ha helseforsikring. 

 

Hadde dette vært kravet til innvandrere til Norge, hadde det ikke kommet mange.

Anonymkode: cbf7b...2de

De kommer til Norge fordi de flykter fra krig og sykdom. Ikke for å bo gratis...

Anonymkode: 4b96d...c0c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Optimalt sett bør man opptre med respekt mot befolkningen og derfor lære seg litt av språket istedet for å sose rundt som turist i all evighet, syntes jeg. Men det er likevel ikke helt det samme i forhold til mange innvandrere som kommer til Norge. Norske "expatriots" får ingen støtte fra landene de bosetter seg i. De kjøper bolig for egne penger, og de er enten pensjonert eller har annen ytelse fra Norge, evt. lever på oppsparte midler. De er ingen økonomisk belastning for lokalsamfunnet rundt seg, snarere ofte tvert imot siden de bidrar til økonomien og lokale arbeidsplasser. 

Anonymkode: 583f5...406

Belastning ? Hør på dine dårlige og sutrete holdninger.

Anonymkode: 4b96d...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...