Gå til innhold

Har du en god hverdagsøkonomi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det sånn at du betaler alle regninger i tide, eller er det noen som må vente til neste måned?

Vet du hva du bruker på mat i mnd? 

Vet du hva du bruker på ferie, og har du egentlig råd til det?

Vet du hva du bruker på andre ting, som klær/sko, hobbyer, eller andre ting som trekker penger?

Hva med en kaffe her og der, lunch i kantina?

Har du en bufferkonto til uventede utgifter?

Har du sparekonto til mer langsiktige ting du ønsker deg?

 

Selv har vi bufferkonto, og den har det blitt bruk for i det siste, med flere ting som koster penger, og som har oppstått sånn plutselig. Tannlege, bil, osv.

Vi har sparekonto. 

Vi bruker matpakke, og har ingen utgifter på jobblunch.

Vi bruker for mye på mat pr mnd, ser innskrenkning der!

På ferie har vi brukt det vi har råd til, og vi sparer også til ferie. Men jeg vet godt at det er lett å bruke mer enn beregnet på ferie! Det har vi gjort også før. Vi har ikke brukt kredittkort, men det har vært litt magert å komme hjem. 

Jeg vet at jeg har brukt for mye på klær og sko hver mnd tidligere, og han har brukt for mye på sine interesser, Så der har vi spart inn mye det siste året. 

 

 

 

Anonymkode: ca8d6...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det sånn at du betaler alle regninger i tide, eller er det noen som må vente til neste måned?
Jeg legger alltid inn alle regninger til forfallsdato, uavhengig av når det er. Det er alltid rundt 5000 kroner ekstra på regningskontoen, utover det jeg forventer å få i regninger. Kommer en uventet regning så merkes ikke det.

Vet du hva du bruker på mat i mnd? 
Vi er to stykker og bruker 3 200 kroner i måneden.

Vet du hva du bruker på ferie, og har du egentlig råd til det?
Variabelt, men bruker ca 10 000 kroner til ferie i året. Noen år mindre, noen år mer. 

Vet du hva du bruker på andre ting, som klær/sko, hobbyer, eller andre ting som trekker penger?
Ja. Går jevnlig igjennom transaksjonsloggen min og fører budsjett. Bruker rundt 1-2000 kroner i måneden på diverse (klær, sko, interiørting..... mm.)

Hva med en kaffe her og der, lunch i kantina?
Har et glass med pulverkaffe+kopp i veska, så kjøper skjeldent kaffe. Bruker kanskje 100-200 kroner i måneden i kantina.

Har du en bufferkonto til uventede utgifter?
Ja. Akkurat nå står det 26 000 kroner der, men det pleier å være 50 000. 

Har du sparekonto til mer langsiktige ting du ønsker deg?
Ja, både BSU (ønsker bolig) og vanlig høyrentekonto (alt annet jeg måtte ønske meg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Jeg betaler alle regninger i tide, ellers vil det jo hope seg opp med renter og straffegebyr og det er jo absolutt ikke økonomisk.

-ca. 1000 kr +- på mat i måneden, men nå er det bare meg da

-Bruker ikke penger på ferie, totalt får jeg vel 2 uker ferie siden jeg er student med sommerjobb og de bruker jeg gjerne hos hytta til familien

-Bruker ikke penger på klær, sko, osv. Eventuelt 1-3 nye klesplagg hvert semester når stipendet kommer

-Tar meg ikke råd til kaffe eller mat i kantina, men dersom det blir lange dager og jeg ikke har forberedt meg hender det at jeg går i matbutikken og kjøper noe kjeks, epler, eller yoghurt 

-Jeg har en bufferkonto hvor jeg setter over 200 kr i måneden. Dersom det ikke blir behov for å bruke den i løpet av studietiden så blir det kanskje til at jeg bruker de til en langhelg eller utenlandstur når jeg blir ferdig med masteren 

-Jeg har egentlig ikke noe jeg ønsker meg for øyeblikket siden jeg prioriterer å spare til bolig, men dersom det var noe middels dyrt så ville jeg nok opprettet enda en sparekonto hvor jeg satte inn månedlige beløp 

Siden jeg studerer så vet jeg ikke om jeg er helt i målgruppen din, men nå kommer jeg jo til å måtte leve med denne økonomien i rundt 5 år også da :) 

 

Anonymkode: 5d966...e24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det sånn at du betaler alle regninger i tide, eller er det noen som må vente til neste måned?

Betaler alltid alt i tide.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva du bruker på mat i mnd? 

Nei. Vi er 2 voksne og 2 barn. Tipper vi bruker rundt 5 000.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva du bruker på ferie, og har du egentlig råd til det?

Varierer fra år til år. I fjor var det ca 30-40 000 (fybilletter, leiebil og utflukter. - ikke inkludert mat). Vi har råd til det.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva du bruker på andre ting, som klær/sko, hobbyer, eller andre ting som trekker penger?

Bruker lite til meg selv, det går mest til det ungene trenger. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med en kaffe her og der, lunch i kantina?

Prøver å unngå det, kommer an på hvor sulten jeg er og generelt humør.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en bufferkonto til uventede utgifter?

Vi har sparing som vi kan ta av om vi skulle trenge.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du sparekonto til mer langsiktige ting du ønsker deg?

Ikke til ting vi ønsker, sparer barnas barnetrygd og fast trekk til pensjon. Har slik 200 000 tilgjengelig om det er nødvendig, men det er ikke penger vi planlegger å bruke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

-Jeg betaler alle regninger i tide, ellers vil det jo hope seg opp med renter og straffegebyr og det er jo absolutt ikke økonomisk.

-ca. 1000 kr +- på mat i måneden, men nå er det bare meg da

-Bruker ikke penger på ferie, totalt får jeg vel 2 uker ferie siden jeg er student med sommerjobb og de bruker jeg gjerne hos hytta til familien

-Bruker ikke penger på klær, sko, osv. Eventuelt 1-3 nye klesplagg hvert semester når stipendet kommer

-Tar meg ikke råd til kaffe eller mat i kantina, men dersom det blir lange dager og jeg ikke har forberedt meg hender det at jeg går i matbutikken og kjøper noe kjeks, epler, eller yoghurt 

-Jeg har en bufferkonto hvor jeg setter over 200 kr i måneden. Dersom det ikke blir behov for å bruke den i løpet av studietiden så blir det kanskje til at jeg bruker de til en langhelg eller utenlandstur når jeg blir ferdig med masteren 

-Jeg har egentlig ikke noe jeg ønsker meg for øyeblikket siden jeg prioriterer å spare til bolig, men dersom det var noe middels dyrt så ville jeg nok opprettet enda en sparekonto hvor jeg satte inn månedlige beløp 

Siden jeg studerer så vet jeg ikke om jeg er helt i målgruppen din, men nå kommer jeg jo til å måtte leve med denne økonomien i rundt 5 år også da :) 

 

Anonymkode: 5d966...e24

Alle er innafor målgruppa, og det er mange som er i din situasjon. Så det du deler er verdifullt for mange. Høres ut som du har en sunn økonomi :)

 

Anonymkode: ca8d6...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle er innafor målgruppa, og det er mange som er i din situasjon. Så det du deler er verdifullt for mange. Høres ut som du har en sunn økonomi :)

 

Anonymkode: ca8d6...b74

Studerer økonomi så får håpe at jeg har en noen lunde god orden på økonomien :P Men tusen takk! 

Anonymkode: 5d966...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det sånn at du betaler alle regninger i tide, eller er det noen som må vente til neste måned?
Betaler alltid i tide. 

Vet du hva du bruker på mat i mnd?
Ja. Setter av en viss sum hver måned, 6000 kr, som går til å dekke mat, kattemat, kattesand, husholdningsartikler og restaurantbesøk.

Vet du hva du bruker på ferie, og har du egentlig råd til det?
Ja. Har egen sparekonto for ferier.

Vet du hva du bruker på andre ting, som klær/sko, hobbyer, eller andre ting som trekker penger?
Ja. Jeg fører både budsjett og regnskap, så har god oversikt over dette. 

Hva med en kaffe her og der, lunch i kantina?
Dette bruker vi ytterst sjeldent penger på (samboer har ikke kantine, og jeg bruker kantine kun unntaksvis). Det er uansett noe som går av matbudsjettet. Jeg drikker ikke kaffe, og samboer drikker aldri kaffe ute (vi får uansett begge gratis kaffe på jobb om ønskelig). 

Har du en bufferkonto til uventede utgifter?
Ja. Har flere månedslønninger på egen bufferkonto.

Har du sparekonto til mer langsiktige ting du ønsker deg?
Ja. Har sparekontoer for alt som må spares til eller som er ønskelig av personlig forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, synes jeg ser at noen som ikke har alt på stell svarer her. 

Anonymkode: fabab...d3a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Haha, synes jeg ser at noen som ikke har alt på stell svarer her. 

Anonymkode: fabab...d3a

Det er jo forståelig. Jeg hadde heller ikke likt å legge ut om at jeg hadde dårlig økonomisk kontroll f.eks. Det er vel sånn at man svarer ikke i de trådene man ikke har noen interesse for/ikke har noe å gjøre i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at du betaler alle regninger i tide, eller er det noen som må vente til neste måned?

Betaler alltid regninger i tide. Helst litt før. Hater å ha sånt liggende i bakhodet. 

Vet du hva du bruker på mat i mnd? 

Ikke nøyaktig, men som student har jeg ikke særlig mye å bruke over budsjett, så ligger alltid rundt ca 2000.

Vet du hva du bruker på ferie, og har du egentlig råd til det?

Ja. Jeg reiser aldri med mindre jeg har råd og har spart opp til de utgiftene.

Vet du hva du bruker på andre ting, som klær/sko, hobbyer, eller andre ting som trekker penger?

Kjøper svært sjeldent klær og sko, så det eneste må være alkohol, og det er gjerne en gang hver andre måned. 

Hva med en kaffe her og der, lunch i kantina?

Kjøper av og til en kaffe, men bare hvis jeg vet at jeg har råd. Ellers har jeg med mat.

Har du en bufferkonto til uventede utgifter?

Ja, men den skulle helst vært litt større. Har også en konto med 3-4 måneders husleie i tillegg til bufferen.

Har du sparekonto til mer langsiktige ting du ønsker deg?

Ja, prøver jo å spare opp egenkapital til bolig, men har ikke særlig mye med tanke på hva man faktisk trenger for å få lån.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det sånn at du betaler alle regninger i tide, eller er det noen som må vente til neste måned?

Vet du hva du bruker på mat i mnd? 

Vet du hva du bruker på ferie, og har du egentlig råd til det?

Vet du hva du bruker på andre ting, som klær/sko, hobbyer, eller andre ting som trekker penger?

Hva med en kaffe her og der, lunch i kantina?

Har du en bufferkonto til uventede utgifter?

Har du sparekonto til mer langsiktige ting du ønsker deg?

 

Selv har vi bufferkonto, og den har det blitt bruk for i det siste, med flere ting som koster penger, og som har oppstått sånn plutselig. Tannlege, bil, osv.

Vi har sparekonto. 

Vi bruker matpakke, og har ingen utgifter på jobblunch.

Vi bruker for mye på mat pr mnd, ser innskrenkning der!

På ferie har vi brukt det vi har råd til, og vi sparer også til ferie. Men jeg vet godt at det er lett å bruke mer enn beregnet på ferie! Det har vi gjort også før. Vi har ikke brukt kredittkort, men det har vært litt magert å komme hjem. 

Jeg vet at jeg har brukt for mye på klær og sko hver mnd tidligere, og han har brukt for mye på sine interesser, Så der har vi spart inn mye det siste året. 

 

 

 

Anonymkode: ca8d6...b74

Betaler alltid innen forfall, men noen ganger neste måned dersom det passer med forfallsdato.

Vi er to personer og bruker ca 3500 tilsammen.

En 3-ukers ferie i året koster ca 20 000 kr. Reiser på en del kortere turer og vet ikke helt hvor mye det går, tipper jeg lander på 35 000 - 40 000. Har råd fordi jeg tar meg råd, reising har høy prioritet.

Bruker ca 1500 på klær, netflix, treningsstudio.

Har alltid med matpakke, går ut og spiser/drikker ca 2-3 ganger pr måned, tipper jeg bruker ca 700 kr her.

Har sparekonto og bufferkonto, samt nedbetalt studielån og boliglån, ingen bil. 

Anonymkode: 9d925...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Excel-skjema med flere "ark" hvor jeg fører inn hver eneste lille ting jeg bruker penger på. Har egne sider for mat, klær, faste utgifter, interiør, skjønnhetsprodukter og annet. Da har jeg alltid full oversikt over hva jeg faktisk har brukt penger på. Det er utrolig lett å glemme at en f.eks. brukte 100 kroner på et-eller-annet i begynnelsen av måneden. Bruker også fargekoder - grønt, gult og rødt. De kjøpene som er grønne er nødvendige, de som er gule er ikke helt nødvendige, og de røde er helt unødvendige. Da blir det lett å se hvilke ting jeg kunne ha klart meg uten og det er også lett å se hva jeg faktisk bruker penger på.

Når det f.eks. gjelder klær har jeg et budsjett på 500 kroner i måneden. Men noen måneder kjøper man gjerne ingenting, mens men andre igjen gjerne bruker 1500 kroner. Siden jeg fører alle kleskjøpene opp på et eget ark i Excel blir det lettere å se over tid hvor mye jeg faktisk bruker på klær. Etter å ha fyllt ut skjemaet i ett år kan man jo tross alt enkelt regne ut hvor mye en gjennomsnittlig bruker per måned. 

Bruker 2000 i mat (er alene). Jeg har jo en bufferkonto, men den er samme konto som sparekontoen. Ser ingen grunn til å ha to kontoer der. Kjøper ikke mat i kantinen, og kjøper utrolig sjeldent en "kaffe" her og der (jeg tar med meg teposer på jobb). Har sparekonto, men det er ikke slik at jeg setter av penger til spesifikke ting jeg ønsker meg. Ferie er ikke noe jeg reiser fast på hvert år, og jeg har heller ikke en egen feriesparekonto. Eventuelle ferier må tas fra sparekontoen.

Anonymkode: 46052...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det sånn at du betaler alle regninger i tide, eller er det noen som må vente til neste måned?

- Ja, jeg betaler alle regninger i tide, jeg er aldri for sen med noen. Kan ikke huske sist jeg utsatte en faktura til mnd etter, det er i så fall mange år siden.

Vet du hva du bruker på mat i mnd? 

- Ja. Jeg bruker nok litt mye, fordi jeg kjøper mye brus til meg selv. Men jeg har kontroll. Jeg forsørger en halvvoksen sønn også, og på oss to tilsammen går det ca 6000 kr i mnd. Da er brusen inkl. og den går det mye av. Én ting unner jeg meg, og det er brus. Ifølge SIFO bruker to personer (en mann og en kvinne) på vår alder omtrent 5000 til mat og drikke i måneden. Legger man til den ekstra brusen jeg drikker, så havner vi på 6000, så det ordinære matforbruket vårt ligger på normalen iflg SIFO.

 

Vet du hva du bruker på ferie, og har du egentlig råd til det?

- Jeg drar ikke på ferie. Pengene sparer jeg, og jeg sparer til oppussing av leiligheten min.

 

Vet du hva du bruker på andre ting, som klær/sko, hobbyer, eller andre ting som trekker penger?

- Nei, har ikke noen eksakt oversikt, men jeg kjøper aldri for mer enn jeg har. Noen ganger kan det bli litt mye klær eller sko en måned, andre ganger ingenting. Men jeg har kontroll.

Hva med en kaffe her og der, lunch i kantina?

- Jeg jobber ikke da jeg er uføretrygdet, så det er ikke noe problem. Jeg kjøper svært, svært sjelden kaffe når jeg i byen, men det hender jeg kjøper en halvliters flaske Pepsi Max istedet. Kaffe kan det hende en sjelden gang om jeg møter noen og vi skal sette oss ned og prate litt.

Har du en bufferkonto til uventede utgifter?

- Ja. Jeg har flere sparekontoer, og en av dem er bufferkontoen. Den har jeg i det siste brukt 50.000 fra, men det er over femti tusen igjen der. Nå skal den sakte men sikkert fylles opp igjen til 100.000, som den var på.

Har du sparekonto til mer langsiktige ting du ønsker deg?

- Ja, flere kontoer til ulike formål. En til oppussing, en til ny vaskemaskin. En bufferkonto. En konto for regninger etc. Jeg deler det opp og plasserer pengene til ulike formål på ulike kontoer, for da er det lettest å se full oversikt, hvor mye som er hvor og til hva, med et øyekast i nettbanken.

 

Anonymkode: ca8d6...b74

 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener jeg har en god hverdagsøkonomi, men det kan se ut som vi har forskjellig definisjon av hva som ligger i det. Jeg betaler alltid regninger på forfall, men jeg aner ikke hvor mye jeg bruker på verken ferie, mat, hobby, klær eller kantinelunsj. Men det er mye, og jeg har råd til det. Har kontoer med en god del penger, men ikke konkrete sparekontoer til ting. Vi kjøper fortløpende det vi trenger. Så mitt poeng er: Jeg aner ikke hva jeg bruker på «noe som helst» hver måned utenom de faste postene, men har likevel «god hverdagsøkonomi» slik jeg ser det. 

Anonymkode: e1bd2...bd9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at du betaler alle regninger i tide, eller er det noen som må vente til neste måned?
Betaler alle i tide

Vet du hva du bruker på mat i mnd? 
Nope, vil tippe kanksje rundt 1500-2000

Vet du hva du bruker på ferie, og har du egentlig råd til det?
20-40 000 pr år, har råd til det ja. 

Vet du hva du bruker på andre ting, som klær/sko, hobbyer, eller andre ting som trekker penger?
Nope, men bruker for det meste penger på øl, kattene, bøker og diverse abo på streaming. 

Hva med en kaffe her og der, lunch i kantina?
Gratis lunsj på jobb, en take away kaffe nå og da etter hva jeg ønsker, 5 ganger noen uker, ingen ganger andre uker. 

Har du en bufferkonto til uventede utgifter?
Ja, har en månedslønn lagt av til buffer. 

Har du sparekonto til mer langsiktige ting du ønsker deg?
Kun ferie og pensjon. Men er ikke noe spesielt jeg ønsker meg for tiden som jeg bør spare til, som jeg kommer på. 

Rett før hver lønn så fordeler jeg det jeg har i rest inn på sparekonto/buffer, i tillegg til de faste summene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det sånn at du betaler alle regninger i tide, eller er det noen som må vente til neste måned? De fleste i tide, men en og annen gang må noe vente

Vet du hva du bruker på mat i mnd? ja, 7000 for to voksne og en baby. Det syntes jeg er helt ok, men vi bruker i tillegg mellom 3 og 4000 på polet i mnd. det er jo bare tull og vi kan jo slutte med det. 

Vet du hva du bruker på ferie, og har du egentlig råd til det? råd og råd, det er jo en prioritering. Vi driver å sparer til ny bolig, fordi vi har mer lyst på ny bolig enn ferie akkurat nå så tar vi oss ikke råd til det. (babyen kmmer jo ikke til å savne det :P 

)Vet du hva du bruker på andre ting, som klær/sko, hobbyer, eller andre ting som trekker penger? Ja, har god oversikt, og syntes det forbruket er helt ok. 

Hva med en kaffe her og der, lunch i kantina? Ja, det er ikke der pengene "forsvinner"

Har du en bufferkonto til uventede utgifter? Ja, men den er ikke stor, vi prioriterer å sette mest mulig penger på lånet akkurat nå. Skulle noe stort og dyrt oppstå, så får vi  heller låne opp mer.

Har du sparekonto til mer langsiktige ting du ønsker deg? Nei, setter heller inn på lånet. Sparte til pensjon før, men har sluttet og setter i stedet alt på lånet. 

 

Selv har vi bufferkonto, og den har det blitt bruk for i det siste, med flere ting som koster penger, og som har oppstått sånn plutselig. Tannlege, bil, osv.

Vi har sparekonto. 

Vi bruker matpakke, og har ingen utgifter på jobblunch.

Vi bruker for mye på mat pr mnd, ser innskrenkning der!

På ferie har vi brukt det vi har råd til, og vi sparer også til ferie. Men jeg vet godt at det er lett å bruke mer enn beregnet på ferie! Det har vi gjort også før. Vi har ikke brukt kredittkort, men det har vært litt magert å komme hjem. 

Jeg vet at jeg har brukt for mye på klær og sko hver mnd tidligere, og han har brukt for mye på sine interesser, Så der har vi spart inn mye det siste året. 

 

 

 

Anonymkode: ca8d6...b74

 

Anonymkode: b3602...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det sånn at du betaler alle regninger i tide, eller er det noen som må vente til neste måned?

Ja. 

Vet du hva du bruker på mat i mnd? 

Nei, men tror det er en helt normal sum. 

Vet du hva du bruker på ferie, og har du egentlig råd til det?

Nei, vet ikke hva jeg bruker, men har råd til det. 

Vet du hva du bruker på andre ting, som klær/sko, hobbyer, eller andre ting som trekker penger?

Nei

Hva med en kaffe her og der, lunch i kantina?

Spiser lunsj daglig i kantina, og kjøper kanskje 1 kaffe om dagen. 

Har du en bufferkonto til uventede utgifter?

Nei, ikke egen bufferkonto, men har jo sparepenger. 

Har du sparekonto til mer langsiktige ting du ønsker deg?

Ja, sparer minst 10000 i måneden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler alltid regninger i tide, selv om det ofte går utover andre ting. Når jeg var liten slet vi veldig økonomisk pga. mamma aldri betalte regninger i tide men brukte penger på andre ting istedet. Hun hadde svære hauger med purringer og alvorlige brev overalt i huset. Er derfor veldig påpasselig med at regninger (og husleie) skal betales først, alt annet kommer siden.

Vi bruker ca. 2000 i måneden på mat. Er 2 voksne.

Bruker svært lite penger på ferieturer. Reiser bare til familiemedlemmer der vi får bo gratis. Så betaler bare for selve reisen. Kanskje 2000 i året?

Har aldri telt hvor mye jeg bruker på hobbyer og sånt, for det bruker jeg veldig lite av også. Skulle jeg gjette vil jeg si 200 kr i mnd. 

Har ikke kantine på jobb (heldigvis), og spiser aldri ute. Så der kan jeg si at jeg som oftest bruker 0 kr i mnd på sånt.

Har en sparekonto, men den må vi ta av ofte. Så den går sakte men sikkert nedover. På starten av året lå den på 5000 kr. Nå er den på 3000. Prøver å spare opp til brudekjole (blant mye annet!) men er usikker på om hvordan det blir. Prøver å legge inn 1000 i mnd, men problemet er at i det siste har pengene forsvunnet fra lønnskontoen min før jeg har fått spart noe. :vetikke: 

Anonymkode: 55242...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det sånn at du betaler alle regninger i tide, eller er det noen som må vente til neste måned?

Ja

Vet du hva du bruker på mat i mnd? 

Ja

Vet du hva du bruker på ferie, og har du egentlig råd til det?

Ja

Vet du hva du bruker på andre ting, som klær/sko, hobbyer, eller andre ting som trekker penger?

Ja

Hva med en kaffe her og der, lunch i kantina?

Ja

Har du en bufferkonto til uventede utgifter?

Pengene sparer med diversifisert risiko

Har du sparekonto til mer langsiktige ting du ønsker deg?

Pengene sparer med diversifisert risiko

Selv har vi bufferkonto, og den har det blitt bruk for i det siste, med flere ting som koster penger, og som har oppstått sånn plutselig. Tannlege, bil, osv.

Vi har sparekonto. 

Vi bruker matpakke, og har ingen utgifter på jobblunch.

Vi bruker for mye på mat pr mnd, ser innskrenkning der!

På ferie har vi brukt det vi har råd til, og vi sparer også til ferie. Men jeg vet godt at det er lett å bruke mer enn beregnet på ferie! Det har vi gjort også før. Vi har ikke brukt kredittkort, men det har vært litt magert å komme hjem. 

Jeg vet at jeg har brukt for mye på klær og sko hver mnd tidligere, og han har brukt for mye på sine interesser, Så der har vi spart inn mye det siste året. 

 

 

 

Anonymkode: ca8d6...b74

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi bruker ca. 2000 i måneden på mat. Er 2 voksne.

Anonymkode: 55242...3a3

2000 i måneden på mat på to voksne? Det kan da ikke være sant.

Anonymkode: 46052...869

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...