Gå til innhold

Betale for rettsak for samboers barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Min samboer har et barn fra før. Min samboer og hans eks kone er uenig om samvær med deres felles barn. Nå blir det rettsak. Er det da riktig at min økonomi skal kalkuleres inn i om han får fri rettshjelp eller ikke? Er jo ikke en sak som angår meg. Jeg har ingen rettigheter til dette barnet....skal jeg da ha disse utleggene? Dette er et relativt nytt samboerskap og jeg synes ikke det er rettferdig at jeg skal måtte betale på dette... samtidig vil jeg jo at far og barn skal få være sammen. Hvorfor ber advokat om mine opplysninger?

Anonymkode: 833e1...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 Hvor gammelt er dette barnet. 

 Og hvorfor kan ikke barnet selv betale for sine ugjerninger ?

Anonymkode: 9e250...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Hvor gammelt er dette barnet. 

 Og hvorfor kan ikke barnet selv betale for sine ugjerninger ?

Anonymkode: 9e250...f0e

Hæ??? Har du lest innlegget?

Anonymkode: 01d74...729

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Hvor gammelt er dette barnet. 

 Og hvorfor kan ikke barnet selv betale for sine ugjerninger ?

Anonymkode: 9e250...f0e

Hvilke ugjerninger mener du barnet har gjort, når foreldrene er uenige om samvær..?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Hvor gammelt er dette barnet. 

 Og hvorfor kan ikke barnet selv betale for sine ugjerninger ?

Anonymkode: 9e250...f0e

Rettsak om samvær.  Ikke barnets ugjerninger. 

Anonymkode: 0c321...2bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en sak med behovsprøvd gratis rettshjelp, ser de på deres felles inntekt når de vurderer om din samboer har behov for gratis rettshjelp. Du er ikke forpliktet til å bidra økonomisk, selv hvis han ikke får gratis rettshjelp.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg ikke bidrar vil ikke han klare å betale for en rettsak. Han står uten arbeid og inntekten er på et eksistensminimum. Jeg er i full jobb.  han får ikke se barnet pga. En vanskelig mor. jeg ikke vil finansiere en rettsak. Dermed taper barnet på det

Anonymkode: 833e1...464

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg ikke bidrar vil ikke han klare å betale for en rettsak. Han står uten arbeid og inntekten er på et eksistensminimum. Jeg er i full jobb.  han får ikke se barnet pga. En vanskelig mor. jeg ikke vil finansiere en rettsak. Dermed taper barnet på det

Anonymkode: 833e1...464

Vil han få fri rettshjelp om dere flytter fra hverandre?

Anonymkode: cebe4...0b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Min samboer har et barn fra før. Min samboer og hans eks kone er uenig om samvær med deres felles barn. Nå blir det rettsak. Er det da riktig at min økonomi skal kalkuleres inn i om han får fri rettshjelp eller ikke? Er jo ikke en sak som angår meg. Jeg har ingen rettigheter til dette barnet....skal jeg da ha disse utleggene? Dette er et relativt nytt samboerskap og jeg synes ikke det er rettferdig at jeg skal måtte betale på dette... samtidig vil jeg jo at far og barn skal få være sammen. Hvorfor ber advokat om mine opplysninger?

Anonymkode: 833e1...464

Flytt fra hverandre. Ettersom du ikke ønsker å bidra med å betale for rettsaken. Dermed får han kanskje fri rettshjelp?

Anonymkode: cebe4...0b7

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Min samboer har et barn fra før. Min samboer og hans eks kone er uenig om samvær med deres felles barn. Nå blir det rettsak. Er det da riktig at min økonomi skal kalkuleres inn i om han får fri rettshjelp eller ikke? Er jo ikke en sak som angår meg. Jeg har ingen rettigheter til dette barnet....skal jeg da ha disse utleggene? Dette er et relativt nytt samboerskap og jeg synes ikke det er rettferdig at jeg skal måtte betale på dette... samtidig vil jeg jo at far og barn skal få være sammen. Hvorfor ber advokat om mine opplysninger?

Anonymkode: 833e1...464

Alltid trodd at forhold handlet om lagarbeid, hjelpe hverandre, også med kostnader. Men, men...jeg er vel av den gamle skolen. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

Alltid trodd at forhold handlet om lagarbeid, hjelpe hverandre, også med kostnader. Men, men...jeg er vel av den gamle skolen. 

Hvorfor skal TS betale for en fyr som ikke er hennes ektemanns rettsak? Det er jo ikke hennes barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spår denne mannen vil koste mer enn han smaker. Han har ikke eiga inntekt på grunn av manglende jobb, men han skal ødelegge damas økonomi ved å føre rettsak....

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, O.G. skrev:

Hvorfor skal TS betale for en fyr som ikke er hennes ektemanns rettsak? Det er jo ikke hennes barn.

Les posten min en gang til og da med briller, eventuelt lupe om du fortsatt trenger å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blåbærpike

Jeg ville bidratt om det var min samboer og hans barn.
Alternativene dine står mellom å flytte ut, gi han et lån eller være med å betale. 

Og har dere tenkt gjennom hvordan dere skal dekke kostnader for barnet når dere har det på samvær? Med tanke på at samboeren din står uten arbeid og lever på et minimum vil han kanskje være økonomisk avhengig av deg da også? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, samboers inntekt tas med i beregning av fri rettshjelp, noe jeg synes er hårreisende. Samboere har ikke forsørgerplikt i noen annen sammenheng, så hvorfor her? Advokat er jo rådyrt. Jeg har knapp økonomi, og har brent meg på felles økonomi i tidligere forhold, så jeg er veldig bevisst på å holde det seperat frem til ting blir seriøst. Så skal jeg liksom måtte betale advokatregningene til en fyr som har bodd hos meg i fire uker, fordi vi tilfedigvis ligger med hverandre? Glem det. 

Anonymkode: 46808...75b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Les posten min en gang til og da med briller, eventuelt lupe om du fortsatt trenger å spørre.

Du, Ts blir sittende med kostnadene, for mannen hennes har jo ingenting. Det er ikke rett. Denne samboeren bør nok ikke gå til noe rettsak før han er i jobb og kan forsvare utgiftene selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS.

Noen spørsmål.

Hvor lenge har du kjent ham?

Har du alle fakta angående din manns grunn til rettsak, er han helt ærlig med deg?

 

 

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Min samboer har et barn fra før. Min samboer og hans eks kone er uenig om samvær med deres felles barn. Nå blir det rettsak. Er det da riktig at min økonomi skal kalkuleres inn i om han får fri rettshjelp eller ikke? Er jo ikke en sak som angår meg. Jeg har ingen rettigheter til dette barnet....skal jeg da ha disse utleggene? Dette er et relativt nytt samboerskap og jeg synes ikke det er rettferdig at jeg skal måtte betale på dette... samtidig vil jeg jo at far og barn skal få være sammen. Hvorfor ber advokat om mine opplysninger?

Anonymkode: 833e1...464

Det er riktig dersom det står i regelverket.

Det er lurt å sette seg inn i hvilke regler som gjelder (på mange områder)  FØR man inngår samboerskap med noen.

Anonymkode: cebe4...0b7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, O.G. skrev:

Du, Ts blir sittende med kostnadene, for mannen hennes har jo ingenting. Det er ikke rett. Denne samboeren bør nok ikke gå til noe rettsak før han er i jobb og kan forsvare utgiftene selv. 

Og jeg mener ts skal hjelpe samboeren sin i en mørk situasjon som dette. For meg er det nettopp slike stunder som definerer hvorvidt kjæresten er verdt å samle på eller ikke. Man bidrar der man kan. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...