Gå til innhold

Lage noe av maten selv til bryllupet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal gifte meg i sommer (hurra!) og er i full gang med planlegging. Vi blir temmelig mange til middag, muligens 70 stk dersom alle kommer. Vi har hele veien planlagt å gjøre det enkelt med koldtbord/buffet, og ikke servert  treretters middag. Dette er fordi vi vil ha alle de vi er glad i der på den store dagen vår, og ikke arrangere 2 fester slik jeg ser mange gjør. Vi har også et budsjett å forholde oss til, og da er dette en løsning vi liker (jeg sier dette fordi jeg har fått tyn her på forumet før for å ville gjøre det på denne måten.. sukk..).

Men – jeg vurderer om jeg skal lage litt mat selv, for å spare litt penger. Vi bestiller selvfølgelig en god del fra catering, men jeg tenker det kan være greit å lage noen enkle ting selv (sier jeg nå når det er lenge til og høres overkommelig ut! Hehe :fnise:). Jeg tenker dette kan være greit, da det kan lages i store volumer og metter. Dermed kan vi heller fokusere på litt mer tapas og koldtbordretter fra catering, som kommer som tilbehør. Vi skal selvsagt få en pakkepris fra catering både med og uten mat vi lager selv før vi bestemmer oss.

Foreløpig har jeg tenkt at det kunne være enkelt nok å lage en gryterett (f.eks. chili con carne med ris) og noen pastasalater. Dette kan lages dagen før, og er forholdsvis enkelt å smelle sammen.

Har noen:
1. Gode tips til mat som kan lages?
2. Noen som har erfaringer med dette?

Jeg er enda usikker på om jeg kommer til å gjøre det slik, men har enda litt tid til å tenke meg om. Hvis du ikke har noen gode forslag, råd eller erfaringer å komme med, ber jeg veldig pent om at du kommenterer saklig (eller gjerne lar være) – det er mye stygge kommentarer ute og går for tiden.. Negative tilbakemeldinger (f.eks "gjorde det selv, ble utrolig stress") er selvsagt velkomne! :)

Tusen takk!
Hilsen gifteklar 
:bryllup:

Anonymkode: e3113...f39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En god gryte kan gjerne lages noen dager i forveien, gjerne også fryses, og blir ofte bare bedre av å ha fått satt seg litt før du varmer den. 

Men har du plass til å oppbevare en gryte som skal nå til 70 stk (riktignok ikke som eneste rett, men likevel)? Hvordan tenker du gjøre det med oppvarming på dagen? Har du en plan for hvem som kan fungere som "Kjøkkenhjelper"? 

Jeg synes det er helt supert med gryter som tillegg til koldtbord, spesielt nå når jeg er gravid og ikke kan spise spekemat, røykelaks og en hel haug av de tingene som er vanlig på et koldtbord. 

Anonymkode: 9bb14...702

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan droppe å bestille spekemat, røkelaks og eggerøre fra catering, og heller kjøpe det selv og legge det frem på fat. Ellers så ville jeg laget potetsalat, waldorfsalat eller lignende, vårruller, wraps, baconsurrede dadler og hjemmelaget hvitløkssmør

Anonymkode: f5491...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En god gryte kan gjerne lages noen dager i forveien, gjerne også fryses, og blir ofte bare bedre av å ha fått satt seg litt før du varmer den. 

Men har du plass til å oppbevare en gryte som skal nå til 70 stk (riktignok ikke som eneste rett, men likevel)? Hvordan tenker du gjøre det med oppvarming på dagen? Har du en plan for hvem som kan fungere som "Kjøkkenhjelper"? 

Jeg synes det er helt supert med gryter som tillegg til koldtbord, spesielt nå når jeg er gravid og ikke kan spise spekemat, røykelaks og en hel haug av de tingene som er vanlig på et koldtbord. 

Anonymkode: 9bb14...702

Takk for hyggelig svar!  :laugh:

Vi har lokale med temmelig stort kjøkken, så oppvarming der er ikke noe problem. Vi har vielse og fest på så og si samme stedet, så jeg har mulighet til å være med litt. Her er det også kjølerom vi kan benytte oss av og oppbevare gryten. Jeg tenker jeg ikke kommer til å beregne å lage gryterett til alle 70, kanskje til 40-50 personer, da det blir en del annen mat også (men det blir stor gryte likevel :fnise:)

Vi har planer om å se om noen vi kjenner kunne tenke seg å stille som kjøkkenbestyrer, i alle fall så lenge middagen foregår. Være med på å ta imot cateringfolkene, passe på at maten holder seg varm og om det trengs påfyll eller liknende (selvsagt mot betaling). 

Anonymkode: e3113...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan droppe å bestille spekemat, røkelaks og eggerøre fra catering, og heller kjøpe det selv og legge det frem på fat. Ellers så ville jeg laget potetsalat, waldorfsalat eller lignende, vårruller, wraps, baconsurrede dadler og hjemmelaget hvitløkssmør

Anonymkode: f5491...064

Spekemat, røkelaks ol var kjempelurt! Takk for tipset! :)

Mange gode tips her - ble rett sulten! Hehe. 

Takk :yvonne:

Anonymkode: e3113...f39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk litt over dette: Hvor mye sparer du egentlig på å lage noe av maten selv? Og så sammenlikner du utbyttet mot stresset/jobben det vil være for deg å skulle gjøre dette midt oppi selve bryllupet - forhåpentligvis den største dagen i ditt liv. Er det verdt å styre så mye for så lite? Selv bakte jeg tre kaker og laget cirka halvparten av maten til 80 gjester. Skulle ønske noen hadde snakket meg til fornuft i forkant. Jeg var så sliten og stressa at jeg gjerne kunne droppet hele bryllupet. Det var virkelig ikke verdt det!

Anonymkode: 3fc8d...3a8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenk litt over dette: Hvor mye sparer du egentlig på å lage noe av maten selv? Og så sammenlikner du utbyttet mot stresset/jobben det vil være for deg å skulle gjøre dette midt oppi selve bryllupet - forhåpentligvis den største dagen i ditt liv. Er det verdt å styre så mye for så lite? Selv bakte jeg tre kaker og laget cirka halvparten av maten til 80 gjester. Skulle ønske noen hadde snakket meg til fornuft i forkant. Jeg var så sliten og stressa at jeg gjerne kunne droppet hele bryllupet. Det var virkelig ikke verdt det!

Anonymkode: 3fc8d...3a8

Det er dette jeg er litt redd for! Det høres så enkelt ut nå, men så nærmer det seg og så er det plutselig 1000 andre ting å tenke på.

Tusen takk for kjempegodt innspill - det er godt å høre fra noen som har gjort det selv :):ninuskapus:

Anonymkode: e3113...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heisann!

Jeg skal gifte meg i sommer (hurra!) og er i full gang med planlegging. Vi blir temmelig mange til middag, muligens 70 stk dersom alle kommer. Vi har hele veien planlagt å gjøre det enkelt med koldtbord/buffet, og ikke servert  treretters middag. Dette er fordi vi vil ha alle de vi er glad i der på den store dagen vår, og ikke arrangere 2 fester slik jeg ser mange gjør. Vi har også et budsjett å forholde oss til, og da er dette en løsning vi liker (jeg sier dette fordi jeg har fått tyn her på forumet før for å ville gjøre det på denne måten.. sukk..).

Men – jeg vurderer om jeg skal lage litt mat selv, for å spare litt penger. Vi bestiller selvfølgelig en god del fra catering, men jeg tenker det kan være greit å lage noen enkle ting selv (sier jeg nå når det er lenge til og høres overkommelig ut! Hehe :fnise:). Jeg tenker dette kan være greit, da det kan lages i store volumer og metter. Dermed kan vi heller fokusere på litt mer tapas og koldtbordretter fra catering, som kommer som tilbehør. Vi skal selvsagt få en pakkepris fra catering både med og uten mat vi lager selv før vi bestemmer oss.

Foreløpig har jeg tenkt at det kunne være enkelt nok å lage en gryterett (f.eks. chili con carne med ris) og noen pastasalater. Dette kan lages dagen før, og er forholdsvis enkelt å smelle sammen.

Har noen:
1. Gode tips til mat som kan lages?
2. Noen som har erfaringer med dette?

Jeg er enda usikker på om jeg kommer til å gjøre det slik, men har enda litt tid til å tenke meg om. Hvis du ikke har noen gode forslag, råd eller erfaringer å komme med, ber jeg veldig pent om at du kommenterer saklig (eller gjerne lar være) – det er mye stygge kommentarer ute og går for tiden.. Negative tilbakemeldinger (f.eks "gjorde det selv, ble utrolig stress") er selvsagt velkomne! :)

Tusen takk!
Hilsen gifteklar 
:bryllup:

Anonymkode: e3113...f39

Jeg hadde ikke gjort det. Det er så mye å gjøre og så mye uforutsett som tar tid i tillegg til bryllupsnerver. Du vil virkelig ikke gjøre dette tro meg. Det dere kan gjøre er å be gjestene ta med en rett eller tilbehør. Vanligvis ber man folk man kjenner godt om å ta med noe til kakebordet så hvorfor ikke en rett? Folk gjør det gjerne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dette jeg er litt redd for! Det høres så enkelt ut nå, men så nærmer det seg og så er det plutselig 1000 andre ting å tenke på.

Tusen takk for kjempegodt innspill - det er godt å høre fra noen som har gjort det selv :):ninuskapus:

Anonymkode: e3113...f39

Kose deg maksimalt på selve dagen og ta heller noen hvetebrødsdager i ettertid. Selv bryllupsreisen må ikke nødvendigvis være høyt budsjettert - går an å spare inn litt på mye fremfor å skulle legge inn arbeid for seg selv på selve bryllupsdagen (og/eller dagene i forkant). Nyt dagen til det fulle og tillat deg heller at det får koste det det koster. Jobb heller inn noen ekstra timer senere eller noe, men ikke jobb deg kjempesliten på selve dagen for å spare noen få kroner som ikke er verdt det i lengden ;)

Anonymkode: 3fc8d...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det. For det første tror jeg neppe du sparer noe særlig med penger på det. Du må jo handle inn råvarer for en del penger, og i tillegg legger du opp til unødig stress for deg selv så tett inn på bryllupet. Jeg vurderte å lage koldtbord selv til bursdagen min (rundt tall), men en venninne feiret et par måneder før meg, og da jeg så hvor mye jobb det ble, og hva det kostet, valgte jeg heller å bestille. Angret ikke på det, da det var nok annet å ordne på forhånd. Det er jo enda mer styr med et bryllup enn en bursdag.

Anonymkode: d5bcd...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suppe og gryter er greit å lage. Ellers salat som du nevner, men ville ikke tatt pasta oppi før samme dag da det lett kan bli dårlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koseligste bryllupet jeg har vært i var på en gård hvor det bla servert lapskaus,hjemmebakt flatbrød og øl!

Der hadde brudeparet alliert seg med noen av gjestene så alle hadde med en kjele/gryte hver sånn at det var mer enn nok til alle.Så hadde de til nattmat også.Ellers var det drøssevis av kaker,kaffe og likør for de som ville ha det.Det var også noen som hadde tatt med hjemnebrygget øl.Hadde gjerne bidratt med mat til bryllupp.

Anonymkode: ed36c...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å ta høyde for allergier også og ha retter uten gluten og laktose. Og gjerne gravid-vennlig mat også (noen kan være prøvere uten at du vet det). Kan bli stress med matlaging selv - mange ting å tenke på. 

Anonymkode: 42e86...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk å ta høyde for allergier også og ha retter uten gluten og laktose. Og gjerne gravid-vennlig mat også (noen kan være prøvere uten at du vet det). Kan bli stress med matlaging selv - mange ting å tenke på. 

Anonymkode: 42e86...b45

Det er svært få som har cøliaki og laktoseintoleranse så det er helt unødvendig å lage all mat vanlig uten melk og mel. Det er dessuten svindyrt med laktosefrie produkter og glutefritt mel. I det henseende skulle jo også ALLE kaker vært laget laktose og gluternfritt.  Bare tull.  Man opplyser i innbydelsen at gjester med matallergier må si ifra slik at de kan få egnet mat. Resten av gjestene spiser som vanlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig gode tilbakemeldinger!
Det blir nok alt på catering.

 

Ønsk oss lykke til :)

Anonymkode: e3113...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville absolutt ikke satset på å lage særlig med mat i dagene før.

En gryte kan gå, men bare hvis du kan lage den i god tid (uker i forveien) og fryse, så det bare skal tines og varmes og kokes ris til. Potetsalat kan lages et par dager i forveien. Til pastasalat kan det velges enkle ingredienser som klargjøres i poser/bokser, og be noen koke pasta og røre det sammen. Spekemat og røykelaks må legges opp fint for å kunne forsyne seg av, så det trenger du noen til å gjøre evt. 

Det er travelt og stressende å ha store selskaper og det kan lett ødelegge stemningen på dagen hvis du har hodet fullt av logistikk og ikke klarer å stresse ned.

Anonymkode: 8b257...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi hadde kun hjemmelaget mat. 

Jeg gikk arbeidsledig før bryllupet, så jeg laget karbonader og frøs ned, lapskaus med skikkelig kjøtt og masse deilige grønnsaker som ble fryst, vårruller som ble fryst. Foreldrene mine tok med røkelaks, spekemat. Tanter og svigermor/svigersøstre kom med pasta/kyllingsalater og kaker. Eneste vi bestilte var bryllupskake og loff :) fetteren til mannen tok med hjemmelaget øl, vi laget hjemmelaget vin. Fikk MASSE skryt for maten (noen spurte til og med hvor lapskausen var bestilt fra, den lagde jeg selv :) ) og alle gjestene sa det var et utrolig flott og koselig bryllup. Ville aldri gjort det annerledes. Brukte ca 10 000 på mat, inkludert kaken som kostet 4000 

Anonymkode: cca5c...26a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde koldtbord og 85 gjester og dagen før druknet vi i besøk, og masse små detaljer som skulle ordnes. Null tid til varmmat. 

Men, vi ordnet med ting som smør, remulade, majones og flere store fat spekemat (ære vere svenskehandel) selv. Det vil si vi kjøpte inn, og fikk satt bort ansvaret med å anrette til de som hadde kjøkkenansvar. 

Det er mye man kan fikse selv. 

Brød, smør, ferdig kald mat, brus, kaffe, sukkerbiter til kaffe osv.. Tusen ting. 

Men ikke gryte, ikke pastasalat eller noe sånt. 

Det er for mye jobb. 

Anonymkode: d8c19...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...