Gå til innhold

opphold i utlandet i mer enn 6 måneder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Hvis jeg kjøper meg bolig i utlandet, og ønsker å bo halve året der og halve året her. Så er jo regelen at du ikke har lov til å oppholde deg i utlandet i mer enn 6 mnd. Men hvis jeg skulle være der i 7 mnd. Hvordan kan de finne ut av det? Og hva kan de da straffe meg med?

 

Anonymkode: bcbe2...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke har lov til å oppholde deg i utlandet i mer enn 6 mnd? Hva snakker du om? Man kan da være i utlandet så lenge man vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, saltvann skrev:

Du viser passet ditt ved inn og utreise.. Det blir registrert.

Er ikke alltid jeg viser passet. Og hvordan blir det registrert? Og hvem sitter og sjekker alle i Norge sine reiser, og legger sammen dager, for å finne ut om man har vært i utlandet for lenge.

Anonymkode: bcbe2...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, saltvann skrev:

Du viser passet ditt ved inn og utreise.. Det blir registrert.

Har du hørt om Schengen? EU/EØS?

Anonymkode: cdb4f...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Hvis jeg kjøper meg bolig i utlandet, og ønsker å bo halve året der og halve året her. Så er jo regelen at du ikke har lov til å oppholde deg i utlandet i mer enn 6 mnd. Men hvis jeg skulle være der i 7 mnd. Hvordan kan de finne ut av det? Og hva kan de da straffe meg med?

 

Anonymkode: bcbe2...661

Du har ingen lov som sier at du ikke kan oppholde deg i utlandet sammenhengende i mer enn 180 dager. Men gjør du det så mister du medlemsskapet i Norsk Folketrygd og dermed mange goder blant annen innen helsevesenet og mht. trygd og stønader. 

Forsikringsselskapenes reiseforsikring gjelder heller ikke alltid i mer enn 180 dager selv om du har betalt for utvidet forsikring. 

Anonymkode: c05f3...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ingen lov som sier at du ikke kan oppholde deg i utlandet sammenhengende i mer enn 180 dager. Men gjør du det så mister du medlemsskapet i Norsk Folketrygd og dermed mange goder blant annen innen helsevesenet og mht. trygd og stønader. 

Forsikringsselskapenes reiseforsikring gjelder heller ikke alltid i mer enn 180 dager selv om du har betalt for utvidet forsikring. 

Anonymkode: c05f3...b65

Men nå er spørsmålet mitt hvordan finner de det ut, hvis jeg oppholder meg 7 mnd i utlandet, istedenfor 6?

Anonymkode: bcbe2...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå er spørsmålet mitt hvordan finner de det ut, hvis jeg oppholder meg 7 mnd i utlandet, istedenfor 6?

Anonymkode: bcbe2...661

Hva tror du selv? I vår dataverden? 

Anonymkode: c05f3...b65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen sjekker og ingen bryr seg så lenge du ikke får noen penger av nav el. Jeg har bodd i utlandet i 15 år uten å melde fra om noenting.

Anonymkode: e39c5...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen sjekker og ingen bryr seg så lenge du ikke får noen penger av nav el. Jeg har bodd i utlandet i 15 år uten å melde fra om noenting.

Anonymkode: e39c5...bd8

Jeg er ufør, så får jo penger av Nav.

Anonymkode: bcbe2...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar stikkprøver. Og jeg tror at de som sjekkes oftest er de som mottar trygdeytelser. Min søster ble i alle fall sjekket pga. dette. Hun er ufør pga. gikt og nav vet at hun bor noen mnd i spania i samråd med lege. Fikk problemer da nav ved kontroll sjekket kontoutskrift fra en konto som hun disponerer med datteren (datteren bor fulltid i utlandet). 

Anonymkode: f2469...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...