Gå til innhold

Ulidelig treg PC - formatering men mangler CD


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en PC som er ca tre-fire år gammel og som er ulidelig treg. Den var ganske ok da jeg kjøpte den (ikke toppmodell, men medium pluss), og til mitt bruk synes jeg den burde holde en stund til før jeg trenger å bytte. Nå bruker den fem minutter bare på å starte word, så det er jo helt krise. 

Jeg har prøvd diverse antispyware-programmer og søkt etter virus uten at det har hjulpet (men kom gjerne med tips til ting jeg kan prøve...). Jeg står nå egentlig igjen med å formattere maskina og se om det hjelper, men jeg har selvsagt rotet bort CDen med Windows. Kan jeg bruke CDen fra jobb-PCen min? Begge er Dell, hvis det har betydning. Jeg ser det koster 1200kr å kjøpe Windows, og det er uaktuelt å bruke så mye penger på en såpass gammel maskin. Da vil jeg heller legge pengene i en ny. 

Anonymkode: 1b5ef...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan lage et image på en usb av windows, det er kjempelett.

https://www.howtogeek.com/howto/4241/how-to-create-a-system-image-in-windows-7/

Du burde jo ha noen formening om hva som gjør den treg da, hva er spec'en på pcen? Hva bruker mye CPU? 

Anonymkode: 0dc7e...9b7

Mannen min la inn noe spillgreier, det var da det begynte å bli virkelig ille. Jeg har fjernet det han la inn, men det hjelper ikke. Jeg kan sjekke specs senere, har sinna toddler akkurat nå... takk for link, jeg skal sjekke det! 

Dette er bare en last ditch effort for å prøve å ha PCen en stund til. Jeg vet ikke hva som har skjedd og hvorfor det er slik, men jobb-PCen min er ca like gammel, kostet bare marginalt mer da den ble kjøpt, og den er helt fin. Så det er noe riv ruskende galt med min private - det må ligge noe dritt noe sted, og siden jeg ikke klarer å finne ut hvor, vil jeg prøve å slette alt før jeg kaster den. 

Anonymkode: 1b5ef...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mannen min la inn noe spillgreier, det var da det begynte å bli virkelig ille. Jeg har fjernet det han la inn, men det hjelper ikke. Jeg kan sjekke specs senere, har sinna toddler akkurat nå... takk for link, jeg skal sjekke det! 

Dette er bare en last ditch effort for å prøve å ha PCen en stund til. Jeg vet ikke hva som har skjedd og hvorfor det er slik, men jobb-PCen min er ca like gammel, kostet bare marginalt mer da den ble kjøpt, og den er helt fin. Så det er noe riv ruskende galt med min private - det må ligge noe dritt noe sted, og siden jeg ikke klarer å finne ut hvor, vil jeg prøve å slette alt før jeg kaster den. 

Anonymkode: 1b5ef...d74

Ja, det burde absolutt være mulig å finne ut av selv uten å slette alt. Åpne task manager og se hva som kjører på maskinen. Hvis du ser på detaljer der får du opp et bilde som sier hvor mye cpu og minne hver applikasjon bruker.

Er harddisken full?

Anonymkode: 0dc7e...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

Det kan hende operativsystemet ditt ikke har sendt TRIM-kommandoen til harddisken (SSD) på maskinen din. Sjekk denne siden for beskrivelse av hvordan du kan se om TRIM er aktivisert eller ikke. Det var det ikke på min og det var som natt og dag etter jeg hadde aktivisert det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harddisken er ikke full (1,42 TB ledig, 358 GB brukt). 

Anonymkode: 1b5ef...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest padawan
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Harddisken er ikke full (1,42 TB ledig, 358 GB brukt). 

Anonymkode: 1b5ef...d74

Hvis dette var svar på min post så er det ikke det TRIM-kommandoen gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det laptop eller stasjonær? Uavhengig så samler det seg en del skrot etter noen år med bruk. Selv om du ikke har CDen, så kom den sikkert med ferdiginnstallert Windows og skal ha klistremerke med produktnøkkelen på. Da har du allerede en lisens og trenger ikke kjøpe nytt. Holder å laste ned den versjonen du har, brenne ut på CD og installere i vei. Bare husk å ta backup av alle viktige filer først.

Kan også være at den trenger vedlikehold. Rensing av vifter, bytte kjølepasta, osv. Høye temperaturer kan også påvirke effektiviteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, padawan skrev:

Hvis dette var svar på min post så er det ikke det TRIM-kommandoen gjør.

Nei, det var ikke svar til deg. 😃 Jeg prøver å finne ut av det iflg lenken din, men finner ikke ut hvordan, jeg har en annen versjon av Windows (10). 

Anonymkode: 1b5ef...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

Jeg er usikker på om støtte for TRIM er innebygget i eldre utgaver av Windows men i verste fall regner jeg med at det finnes tredjepartsprogrammer som gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Devilheart skrev:

Er det laptop eller stasjonær? Uavhengig så samler det seg en del skrot etter noen år med bruk. Selv om du ikke har CDen, så kom den sikkert med ferdiginnstallert Windows og skal ha klistremerke med produktnøkkelen på. Da har du allerede en lisens og trenger ikke kjøpe nytt. Holder å laste ned den versjonen du har, brenne ut på CD og installere i vei. Bare husk å ta backup av alle viktige filer først.

Kan også være at den trenger vedlikehold. Rensing av vifter, bytte kjølepasta, osv. Høye temperaturer kan også påvirke effektiviteten.

Er det product ID? Jeg finner den inne på selve PCen (4x5 tall og siffer)? 

Anonymkode: 1b5ef...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fysisk klistremerke på maskinen som sier hvilket operativsystem maskinen har og lisensnøkkel. Hvis det er laptop, er det på undersiden. Noen ganger under batteriet til og med. Er det stasjonær, er det sikkert på siden eller på baksiden.

Pleier å se sånn ut:

windows7licensesticker.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Devilheart skrev:

Nei, fysisk klistremerke på maskinen som sier hvilket operativsystem maskinen har og lisensnøkkel. Hvis det er laptop, er det på undersiden. Noen ganger under batteriet til og med. Er det stasjonær, er det sikkert på siden eller på baksiden.

Pleier å se sånn ut:

windows7licensesticker.jpg

Finner det ikke under laptopen, men jeg skal sjekke under batteriet. Men det ser ut til å være den samme.

Kjører oppgavebehandling nå, og den er konsekvent 100% på Disk. Jeg fant ut at et Dell-program som heter SoftThinks var egentlig det eneste som virkelig kjørte, et raskt søk viste at flere har hatt store problemer med ytelse pga dette programmet og stoppet/disabled programmet. Jeg prøvde det, men Disk er fremdeles på 100% - nå er det andre programmer som har tatt over (OneDrive mest, ser det ut som. Mulig den driver og oppdaterer på harde livet siden maskina ikke har vært i bruk på lenge?). 

Anonymkode: 1b5ef...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan godt hende bakgrunnstjenestene også bruker mye ressurser. Hjelper lite å avslutte dem fra oppgavebehandling da de starter opp igjen ved neste omstart. Blir enklere å hjelpe å vite om du har Win 7, 8 eller 10. Men skriver du msconfig i Kjør-feltet og velger Tjenester-fanen, kan du se om det er noen Dell-tjenester du kan deaktivere. Da vil de være deaktivert permanent. (Huk av for Skjul Microsoft-tjenester boksen nederst. Blir mer oversiktlig da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Devilheart skrev:

Kan godt hende bakgrunnstjenestene også bruker mye ressurser. Hjelper lite å avslutte dem fra oppgavebehandling da de starter opp igjen ved neste omstart. Blir enklere å hjelpe å vite om du har Win 7, 8 eller 10. Men skriver du msconfig i Kjør-feltet og velger Tjenester-fanen, kan du se om det er noen Dell-tjenester du kan deaktivere. Da vil de være deaktivert permanent. (Huk av for Skjul Microsoft-tjenester boksen nederst. Blir mer oversiktlig da)

Takk! Og takk til dere andre også. Jeg setter stor pris på hjelpen! Jeg har Windows 10. Skal prøve ut det du foreslår.

Anonymkode: 1b5ef...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det var ikke svar til deg. 😃 Jeg prøver å finne ut av det iflg lenken din, men finner ikke ut hvordan, jeg har en annen versjon av Windows (10). 

Anonymkode: 1b5ef...d74

Kommandoen for å sjekke om TRIM er aktiviser er den samme uansett versjon av Windows. Kjør denne kommandoen i CMD med adminrettigheter -> fsutil behavior set DisableDeleteNotify 0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lykke til. Om du skulle finne klistremerket med lisensnøkkelen, er det bare å laste ned avbildning herfra: https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

Tror dog man slipper nøkkelgreia med Win 10, siden når det er først aktivert og registrert hos MS, vil det bli automatisk aktivert når du kobler deg til nett igjen. Men ikke ta meg på ordet, alltid lurt å ha lisensnøkkelen tilgjengelig uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Maskina er bedre nå, den kjører raskere, men disk står fremdeles på 100% selv om det nesten ikke er noe som kjører (sjekker kolonnen under disk). Google har avslørt at dette ikke er et uvanlig problem, men det finnes veldig mange mulige løsninger på problemet. 😬 Ikke så mange av løsningene virket helt rett fram for meg og mitt ikke så veldig høye kunnskapsnivå. 😬 

Anonymkode: 1b5ef...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...