Gå til innhold

Hadde du ofret en nyre for ditt barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ville gitt datteren min begge to om hun hadde trengt 

Anonymkode: b04da...09b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter har bare en nyre. Om den andre ryker regner jeg med at alle i familien, små og store, står klare til å donere, avhengig av størrelsen hun måtte trenge.

Anonymkode: 92dfa...10b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller ville du ha sett om barnet kunne fått en nyre et annet sted ?

Anonymkode: f77f1...cd8

hadde ofret begge to om det var det det stod om .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Av all e tullete spørsmål så er dette blant ti på topp her innen.

Voksne kan ikke donere en nyre til barn, størrelsen passer nemlig ikke. Man ofrer heller ikke en nyre om man donerer, man gir av sin overflod fra naturens side. 

Nyren skal i tillegg passe både i blodtype, vevstype m.m. til at størrelsen på organet må passe i mottakerkroppen. 

Dersom alt skulle matche, hvilken forelder sier da nei, etter å ha blitt testet, til å gi barnet sitt et organ der barnet slipper omfattende dialyse mange ganger i uken? Bare tankegangen din før spørsmålet stilles i tråden sier en hel del om deg og din vurderingsevne.

Anonymkode: 352df...32c

Eh, det kan jo være et stort barn da. Til og med et voksent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, uten å blunke (mulig jeg av medisinske grunner ikke hadde fått lov, men det håper jeg at vi aldri trenger finne ut av).

Forøvrig kan voksne fint donere nyrer til barn. Plassmangel er ikke et problem. Man tar ikke ut de gamle nyrene, de blir alltid værende. Den nye nyren legges i bukhulen så nyretransplanterte har faktisk tre nyrer. :) 

Endret av Arkana
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags spørsmål er det? Det finnes vel ingen som ikke ville gjort det?

Anonymkode: a121a...a60

Enig. Men vet du hva? Jeg var hos et vennepar (veldig EKSvenner nå),og faren presterte faktisk å si at ved en brann ville han reddet seg selv før barnet! Og ja,barnevernet ble etterhvert i bildet.Har sjelden blitt så sjokkert,og jeg bare kuttet all kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ofret livet mitt for barnet mitt, så en nyre? Ingen problem!

Anonymkode: 136f6...a63

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min datter har bare en nyre. Om den andre ryker regner jeg med at alle i familien, små og store, står klare til å donere, avhengig av størrelsen hun måtte trenge.

Anonymkode: 92dfa...10b

Små får vel ikke donere bort organer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville gitt datteren min begge to om hun hadde trengt 

Anonymkode: b04da...09b

Man får ikke gi bort begge. Donor må gjennom strenge kontroller for å sikre at donasjon kan skje med minst mulig risiko for giver. Det vil være uetisk å ta bort begge nyrer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig. Jeg hadde ofret livet mitt for barna mine om jeg måtte. 

Anonymkode: e5a5d...6ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Biloba skrev:

Man får ikke gi bort begge. Donor må gjennom strenge kontroller for å sikre at donasjon kan skje med minst mulig risiko for giver. Det vil være uetisk å ta bort begge nyrer.

Jeg skulle likevel mer enn gjerne gitt datteren min begge nyrene, leveren, en lunge, venstre øye og høyre arm. 

Anonymkode: 522e5...de8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Arkana skrev:

Ja, uten å blunke (mulig jeg av medisinske grunner ikke hadde fått lov, men det håper jeg at vi aldri trenger finne ut av).

Forøvrig kan voksne fint donere nyrer til barn. Plassmangel er ikke et problem. Man tar ikke ut de gamle nyrene, de blir alltid værende. Den nye nyren legges i bukhulen så nyretransplanterte har faktisk tre nyrer. :) 

Dette stemmer nesten :) Iblant må de gamle nyrene fjernes hvis grunnsykdommen er cystenyrer, da kan de nemlig vokse seg veldig store. 

Anonymkode: 1e5f7...2a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Tror aldri jeg har hørt om noen som har sagt nei til det, så sant de får lov. 

Men for å spisse problemstillingen: Sett at barnet ditt hadde ødelagt nyrene sin ved misbruk av uren narkotika. (Injeksjon av piller ol) Han/hun har vært rusfri of gått til dialyse og utredning i et halvt år, men du er usikker på han/hun har vært rusfri pga motivasjon eller mangel på anledning. Ja eller nei til å donere din egen nyre i dette tilfellet?

Anonymkode: 006df...9f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...