Gå til innhold

Far ønsker full foreldreansvar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Ønsker råd og tanker rundt situasjonen jeg og min mann befinner oss i. For over ett år siden ringte barnevernet oss for å be oss hente stedatteren min som bodde 80% hos mor og 20% hos oss. Mor hadde havnet på kjøret og ruset seg en god stund med lillemor tilstede og ikke fulgt opp barnehage eller hverdagsrutiner. I året som fulgte nekter mor å levere urinprøver, hun er hjemløs, dukker ikke opp i 9 av 10 avtaler, samt viktige dager som morsdag, bursdag eller første skoledag. Hun betaler ikke barnebidrag. Hun er heller ikke å få tak i per telefon eller adresse (som sagt; hun er hjemløs). Min mann ønsker nå fullt foreldreansvar, da mor uansett ikke tar del i lillemor. Jeg vet det er fryktelig vanskelig å få til dette i utgangspunktet - sikkert enda verre for far. Så - hva synes dere vi burde gjøre? Kommer vi noen vei ved å ta dette til retten? Skal nevnes at vi har tilbud fra barnevernet fra 2 kommuner om å vitne i vår favør. 

Anonymkode: c8cbd...3bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan kan en mor få ha ansvar for et barn når hun er hjemløs?! Hvorfor blir ikke barnet overført til å være hos sin pappa 100%?!

Anonymkode: e4044...1bd

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er da ingen ting vi kan svare på, kontakt en advokat med erfaring fra feltet og få ordentlige råd. 

Anonymkode: f8812...9cf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan en mor få ha ansvar for et barn når hun er hjemløs?! Hvorfor blir ikke barnet overført til å være hos sin pappa 100%?!

Anonymkode: e4044...1bd

Hun bor hos oss 100%. Far har full omsorgsrett med de har fortsatt delt foreldreansvar. 

Anonymkode: c8cbd...3bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan en mor få ha ansvar for et barn når hun er hjemløs?! Hvorfor blir ikke barnet overført til å være hos sin pappa 100%?!

Anonymkode: e4044...1bd

Fordi hun er kvinne. Enkelt og greit. Slik fungerer vårt rettssystem.

Anonymkode: aad77...805

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Ønsker råd og tanker rundt situasjonen jeg og min mann befinner oss i. For over ett år siden ringte barnevernet oss for å be oss hente stedatteren min som bodde 80% hos mor og 20% hos oss. Mor hadde havnet på kjøret og ruset seg en god stund med lillemor tilstede og ikke fulgt opp barnehage eller hverdagsrutiner. I året som fulgte nekter mor å levere urinprøver, hun er hjemløs, dukker ikke opp i 9 av 10 avtaler, samt viktige dager som morsdag, bursdag eller første skoledag. Hun betaler ikke barnebidrag. Hun er heller ikke å få tak i per telefon eller adresse (som sagt; hun er hjemløs). Min mann ønsker nå fullt foreldreansvar, da mor uansett ikke tar del i lillemor. Jeg vet det er fryktelig vanskelig å få til dette i utgangspunktet - sikkert enda verre for far. Så - hva synes dere vi burde gjøre? Kommer vi noen vei ved å ta dette til retten? Skal nevnes at vi har tilbud fra barnevernet fra 2 kommuner om å vitne i vår favør. 

Anonymkode: c8cbd...3bf

Dere bør få en rettslig avgjørelse på at far har 100% omsorg og 100% fast bosted for barnet. Mor kan selvsagt få besøke sitt barn jevnlig men under tilsyn. 

Anonymkode: e4044...1bd

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere bør få en rettslig avgjørelse på at far har 100% omsorg og 100% fast bosted for barnet. Mor kan selvsagt få besøke sitt barn jevnlig men under tilsyn. 

Anonymkode: e4044...1bd

Dette!

Ønsker dere lykke til :) Krysser fingrene for at dette går deres vei TS.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få en god advokat og dra det for retten :) han får nok «dom» på full omsorg for jenten og 100% ansvar for henne uten noe særlig problem - men vær obs på at mor sannsynligvis får samværsrett og rett til å være sammen med jenta. Den retten skal det VELDIG mye til før de inndrar. Litt for mye i noen saker.

han virker som en flink pappa :) 

Anonymkode: 313cd...a26

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Ønsker råd og tanker rundt situasjonen jeg og min mann befinner oss i. For over ett år siden ringte barnevernet oss for å be oss hente stedatteren min som bodde 80% hos mor og 20% hos oss. Mor hadde havnet på kjøret og ruset seg en god stund med lillemor tilstede og ikke fulgt opp barnehage eller hverdagsrutiner. I året som fulgte nekter mor å levere urinprøver, hun er hjemløs, dukker ikke opp i 9 av 10 avtaler, samt viktige dager som morsdag, bursdag eller første skoledag. Hun betaler ikke barnebidrag. Hun er heller ikke å få tak i per telefon eller adresse (som sagt; hun er hjemløs). Min mann ønsker nå fullt foreldreansvar, da mor uansett ikke tar del i lillemor. Jeg vet det er fryktelig vanskelig å få til dette i utgangspunktet - sikkert enda verre for far. Så - hva synes dere vi burde gjøre? Kommer vi noen vei ved å ta dette til retten? Skal nevnes at vi har tilbud fra barnevernet fra 2 kommuner om å vitne i vår favør. 

Anonymkode: c8cbd...3bf

Det siste der er aldri tilfellet. Barnevernsansatte skal aldri uttale seg slik i noen saker. 

Å ta en sakt til domstolene gjør alle til tapere og ingen til vinnere. I tillegg koster en sak mye penger. Hvilken forskjell er det på situasjonen nå, og etter en eventuell dom? Ingen. 

Anonymkode: aaf8d...063

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt advokat og få til en avtale med mor. 

Anonymkode: abec4...aae

Ja, dette er lurt. Men hva gjør hvem dersom moren ikke respekterer avtalen?

Er nok best å få en dom når mor er så hjemløs og ustabil.

Anonymkode: e4044...1bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at han skal søke om full foreldrerett når han allerede har fast bosted og datteren uansett er 100% hos far? 

Jeg er alenemor til ei jente selv som har minimalt samvær (med tilsyn) med far. Den eneste grunnen til at jeg kunne tenke på å søke om full foreldrerett er pga pass. Kanskje det er noe jeg ikke har fått med meg.

Tung og dyr prosess med rettsak da, hadde ungått det i det lengste om det var mulig.

Anonymkode: a2a12...56f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at han skal søke om full foreldrerett når han allerede har fast bosted og datteren uansett er 100% hos far? 

Jeg er alenemor til ei jente selv som har minimalt samvær (med tilsyn) med far. Den eneste grunnen til at jeg kunne tenke på å søke om full foreldrerett er pga pass. Kanskje det er noe jeg ikke har fått med meg.

Tung og dyr prosess med rettsak da, hadde ungått det i det lengste om det var mulig.

Anonymkode: a2a12...56f

TS sier jo at de har delt foreldreansvar. Da kan ikke den ene forelderen flytte eller vørenlenge i utlandet med barnet eller ta store avgjørelser angående barnet uten den andre forelderens samtykke.

Anonymkode: e4044...1bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at han skal søke om full foreldrerett når han allerede har fast bosted og datteren uansett er 100% hos far? 

Jeg er alenemor til ei jente selv som har minimalt samvær (med tilsyn) med far. Den eneste grunnen til at jeg kunne tenke på å søke om full foreldrerett er pga pass. Kanskje det er noe jeg ikke har fått med meg.

Tung og dyr prosess med rettsak da, hadde ungått det i det lengste om det var mulig.

Anonymkode: a2a12...56f

Det er sant det du sier. Samtidig oppleves det som svært frustrerende når mor "gjør seg" vanskelig å få tak i. Vi er også midt i en flytteprosess der mor egentlig må skrive under på at dette er greit, off flyttemelding, ny skole m.m.-  men hvor er hun? 

Anonymkode: c8cbd...3bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få en god advokat og dra det for retten :) han får nok «dom» på full omsorg for jenten og 100% ansvar for henne uten noe særlig problem - men vær obs på at mor sannsynligvis får samværsrett og rett til å være sammen med jenta. Den retten skal det VELDIG mye til før de inndrar. Litt for mye i noen saker.

han virker som en flink pappa :) 

Anonymkode: 313cd...a26

Ja det gjør ingenting om hun får besøk med tilsyn. Det har hun også idag, men hun velger å ikke dukke opp til disse. Problemet er å få tak i henne til å underskrive på viktige beslutninger og papirer i livet vårt. Som det er nå, er det en ustabil narkoman som "styrer " livet vårt. Vi kan egentlig ikke flytte, dra på ferier etc pga henne. Det blir forsåvidt ingen store forandringer, utenom dette. Takk! Han er en god far, ja ❤ 

Anonymkode: c8cbd...3bf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det gjør ingenting om hun får besøk med tilsyn. Det har hun også idag, men hun velger å ikke dukke opp til disse. Problemet er å få tak i henne til å underskrive på viktige beslutninger og papirer i livet vårt. Som det er nå, er det en ustabil narkoman som "styrer " livet vårt. Vi kan egentlig ikke flytte, dra på ferier etc pga henne. Det blir forsåvidt ingen store forandringer, utenom dette. Takk! Han er en god far, ja ❤ 

Anonymkode: c8cbd...3bf

Veldig fint for barnet med en stabil og god far - når barnet er så uheldig med en mor som det...

Anonymkode: e4044...1bd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette er lurt. Men hva gjør hvem dersom moren ikke respekterer avtalen?

Er nok best å få en dom når mor er så hjemløs og ustabil.

Anonymkode: e4044...1bd

Hvilken forskjell gør en dom? Har du erfaring med hva det innebærer å ha en sak for domstolen siden du mener ett stykke papir gjør noen forskjell for et menneske med den beskrivelsen hi gir av personen? Tror du mor stiller opp i domstolen eller tar inn over seg hva som skjer når hun lever et liv i tung rus? 

Tråden og rådene her inne sier en hel del nåde om ts og dere som gir råd, uten snev av kunnskap om hva dere rådgir om. Har en eneste en av dere tenkt på barnet eller på barnets mamma? 

Anonymkode: aaf8d...063

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det gjør ingenting om hun får besøk med tilsyn. Det har hun også idag, men hun velger å ikke dukke opp til disse. Problemet er å få tak i henne til å underskrive på viktige beslutninger og papirer i livet vårt. Som det er nå, er det en ustabil narkoman som "styrer " livet vårt. Vi kan egentlig ikke flytte, dra på ferier etc pga henne. Det blir forsåvidt ingen store forandringer, utenom dette. Takk! Han er en god far, ja ❤ 

Anonymkode: c8cbd...3bf

Ferier kan dere da dra på. Det eneste dere ikke kan gjøre er å flytte ut av landet. Innenlands kan man flytte om man har den daglige omsorgen. 

At hun må skrive under for pass er bare en formalitet, politiet overstyrer det kravet om hun ikke signere eller kommer med en god grunn (frykt for kidnapping).

Anonymkode: 0cc7b...c75

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette er lurt. Men hva gjør hvem dersom moren ikke respekterer avtalen?

Er nok best å få en dom når mor er så hjemløs og ustabil.

Anonymkode: e4044...1bd

Sanksjoner må jo inngå i avtalen. Dere ber om foreldreansvar, som jo er en formell sak. Hvis mor ikke skriver under blir det rettssak. På denne måten får hun komme litt unna det hele uten sak, dvs får muligheter til det. 

Anonymkode: abec4...aae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ferier kan dere da dra på. Det eneste dere ikke kan gjøre er å flytte ut av landet. Innenlands kan man flytte om man har den daglige omsorgen. 

At hun må skrive under for pass er bare en formalitet, politiet overstyrer det kravet om hun ikke signere eller kommer med en god grunn (frykt for kidnapping).

Anonymkode: 0cc7b...c75

Takk! 

Anonymkode: c8cbd...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...